Ny Volvo Penta V8 motor [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Ny Volvo Penta V8 motor


Miss Mancini
30-12-2012, 06:34
Volvo Penta introducerer en ny motor til deres fritidsfartøjer, nemlig en GM 6.0liters V8´er med 380 HK.

Motorens vægt er reduceret betragteligt sammelignet med tilsvarende motorer, og er bl.a med udstødningssystem i aluminium.

Kan indtil videre kun kombineres med DPS drev.

Pris i DK er ukendt indtil videre, men et forsigtigt gæt er i omegnen af 200K for en komplet drivlinie.

Se dette link:
http://www.boatguideweb.com/articles/17702/

Horizonblue
01-01-2013, 16:11
Fin maskine, det er egentlig også på tide at der kommer noget mere moderne mekanik i bådene, end de gamle tunge og forslugne small og big block.

Den må være bygget på basis af GM L96.

http://www.gmpowertrain.com/MarineEnginesControllers/ProductPortfolio.aspx

Jeg kan jo godtnok bedst lide det der er gammelt og simpelt, men de gamle v8'ere er efterhånden så forhistoriske at der trods alt er sket noget på den mekaniske front, siden de blev tegnet.

Men der går nok nogle år, inden de her nye maskiner kan købes, brugte, for menneske penge, så indtil da sejler vi videre med det gamle:D

Jeg har ind imellem en ide om at lave en marinemotor ud af en GM LS1 aluminiums V8'er. Den vil nok ikke veje mere end V6'eren i Suntop'en, men for hulen hvor vil den ha' noget power.

Lars T
02-01-2013, 09:11
Spændende at se at der endelig sker lidt på motorfronten.!
Der går nok ikke lang tid før den er at finde i Mercruiser's program.

Sjovt at se at Mercruiser er gået væk fra 496'eren, og tilbage til 502'ere? nogen der her en idé her til? De helt store Bigblocks er vel en anelse forældede, så for mig at se er det mærkeligt at de vælger at gå den vej?

Miami Boat Show er lige om hjørnet og der plejer Mercury gerne at viser udvikling og deres senest produkter frem.

Miss Mancini
03-01-2013, 08:04
INDMAR USA tilbyder GM 6.0´eren som indenbordsmotor m/ fast aksel.

I løbet af foråret kommer motoren også i en I/O version.

Miss Mancini
03-01-2013, 08:11
Sjovt at se at Mercruiser er gået væk fra 496'eren, og tilbage til 502'ere? nogen der her en idé her til? De helt store Bigblocks er vel en anelse forældede, så for mig at se er det mærkeligt at de vælger at gå den vej?

Jeg har ikke bevæggrundene for at Mercruiser har fravalgt 496´eren til fordel for 502´eren. Måske det bunder ud i at motoren vil være for kostbar at gøre klar til stigende krav fra myndighederne omkring forurening, og at 502´eren måske med færre midler kan tilpasses fremtidens miljøkrav og dermed fremtidssikres.