Drev hmm. [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Drev hmm.


Casper T
07-10-2008, 21:25
Hvad sker der med mit drev,det er kun et år gammelt og været på land efter hver sejltur&skyllet med vand er det rimmeligt det bobler ?? hvad gør jeg??:chainsawguy:

ENN
07-10-2008, 21:37
Det ser ikke så godt ud

For mig ligner det urenheder der har været i aluminiumen før lakeringen - de bobler op og forsager den slags lokale tæringer

Du kan ikke stoppe det - det skal glasblæses ned til bart aluminium og grundes/males op igen det er vist eneste mulighed

En af mine påhængsmotorer jeg købte fra ny af i 1989 havde samme problem - efter nogle år glasblæste jeg pletterne og lakerede det op igen

Casper T
07-10-2008, 21:54
Hvad syntes du jeg skal få volvo til at gøre ved det??og hvad kan de gøre hvis de gider tage sig af det.

Casper

ENN
07-10-2008, 21:57
Du skal reklamere det - og få på skrift at du har reklameret For mig ligner det som sagt at der har været urenheder i aluminiumen og der derfor er sket denne galvaniske opkogningJeg har set det en del gange på fx Busser der er bygget i aluminium, og der har årsagen været at man fx har slebet med metalholdige slibematerialer på eller i nærheden af den ubehandlede aluminium - efter få måneder koger lakken op på den måde.Dit drev vil ikke forsvinde mellem hænderne på dig - slet ikke - men det skal ikke se sådan ud efter bare 1 års brug - og skaderne på lakeringen vil bare vokse og vokse år for år - så få det lavet af Volvo på deres Garanti

Lars T
08-10-2008, 07:50
Det er helt klart en garanti sag.
lidt øv at sådan noget sker, for egentlig burde det ikke kunne ske da processen højst sandsynligt er 100% automatiseret og dermed ikke må forekomme.

Casper - du kan evt tage fat i AH Marine giv Bent er kald på 40702861, de er autoriseret VP forhandler.

Casper T
08-10-2008, 11:23
Så nu har jeg haft snakket med Bent fra AH-Marine og enda haft båden hos dem her til formiddag,der blev taget flere foto`s og ups da vi skulle finde mærkepladen var der sandelig også andløbning omkring de popnitter fabrikken
havde boret fast ikke så smart.
Der blev snakket om to muligheder:
1.Nytdrev på
2.Glasblæsning+ny malling
meget tyder på en fabrikationsfejl,jeg hører dog først mere inden for de næste 14 dage,vi blev også enige om der nok ikke skal skiftes drev olie lige nu.SOM ALTID MEGET GOD SERVICE HOS AH-MARINE

Casper

ENN
08-10-2008, 11:42
Et nyt drev vill da være nr 1

Spændende hvad Volvo`s svar bliver på den sag - husk at holde os orienterede:D

Lars T
08-10-2008, 11:44
Nyt drev!!
Det er helt klart en produktionsfejl.

Alternativt, skal de give dig ny garanti gældendefra reparationen af.

goffy
08-10-2008, 12:56
jeg havde også problemer med mit drev fra 2005. malingen kogte op flere steder. det viste sig at jeg manglede en stelforbindelse til den indvendige styrearm. Efter jeg fik lavet den forbindelse er det ikke blevet værre.
jeg monterede selv drevet og der står ikke en dyt om hvordan de små wirer der sidder på drevet skal forbindes.

:D

ENN
02-11-2008, 15:23
Hvad endte sagen med Casper?

Det ser ud til at volvo har betydelige problemer med tæringer på nogle af deres drev - prøv at se/læse denne tråd fra et tysk bådforum

http://www.boote-forum.de/showthread.php?p=1040972#post1040972

Casper T
02-11-2008, 15:33
Sagen er hos volvo penta sverige,Ah marine tager sig af det,ellers har jeg min far på sidelinien(han er hos volvo),jeg ved ikke hvad de vil gøre,bent fra ah sagde jeg ikke skulle skifte drev olie nu,da der kunne være nyt drev i sigte

Casper T
02-11-2008, 15:36
sjovt det også sidder på en stingray,fik iøvrigt en forklaring om hvis nabobåden havde 230v inst.ibåden der ikke var jordet rigtigt kunne der løbe spændinger gennem vandet,min er dog en trailer båd så det var ikke lige det der kunne være svaret.

Lars T
03-11-2008, 09:37
AV AV AV.. Det tyder da på en produktionsfejl?!
Vildt mærkeligt at de også sker på 2 andre Stingrays.!?

har du hørt Stingray om de har hørt om tilfældet før?

Casper T
03-11-2008, 10:09
stingray både bevæger sig meget hurtigt gennem vandet det må være derfor det store slid på lakken:grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::g rin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::gri n::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin: :grin::grin::gri:

Lars T
03-11-2008, 10:21
:rolleyes::rolleyes:DDriver

Casper T
06-11-2008, 21:08
Hvad endte sagen med Casper?

Det ser ud til at volvo har betydelige problemer med tæringer på nogle af deres drev - prøv at se/læse denne tråd fra et tysk bådforum

http://www.boote-forum.de/showthread.php?p=1040972#post1040972

Sagen er at volvo mener det skal glasblæses og har spurgt AH om de vil tage sig af det,de forlanger dog en vejledning fra volvo om projektet,med garanti for det ikke sker igen,den tygger de lidt påSmokeyfisher

Casper T
06-11-2008, 21:14
der er snak om kun at glasblæse boblerne,mon ikke hele drevet skal have en tur,det er nok også lettest at male hele drevet.

ENN
06-11-2008, 21:46
Grundingen af et aluminiumsdrev er meget vigtig - og næsten umulig at genskabe ved en simpel spraymaling

Aluminiumen behandles med en kraftig grunder på fabrikken - og før den behandles affedtes aluminiumen grundigt

Skal dit drev males skal det gøres af en professionel maler - ikke af e sprayflaske hos en marinebutik - maling er ikke det de ved mest om - og formentligt vil det kun holde garantitiden ud hvis det lappes på den måde

Lars T
07-11-2008, 10:12
Casper,
Du skal helt sikkert slå rigtig hårdt i bordet..
Det må jo være en produktionsfejl når det sker på flere drev af samme type.

Jeg ville ikke nøjes med en sandblæsning/omlakering for hvis der er "fejl" i aluminiumet, så kommer tærringen igen. Og hvis det sker efter lad os sige 2 år, ja så står du med en kæmpe udgift og en båd med et kæmpe værditab..

Casper T
14-11-2008, 08:37
Update.............Jeg har idag fået en mail,hvor der står jeg vil modtage et nyt
Drev.................Super service fra AH-Marine som altid.ghw-.ghw-.ghw--.ljjj-

Casper T
08-01-2009, 17:07
Så fik jeg prøvet at afmontere mit drev selv,det var ikke nogen stor sag men for satan hvor er det tungt at slæbe på alene,og det er blevet byttet til et spritnyt idag:D

ChristianX
08-01-2009, 17:30
Så fik jeg prøvet at afmontere mit drev selv,det var ikke nogen stor sag men for satan hvor er det tungt at slæbe på alene,og det er blevet byttet til et spritnyt idag:D

Nu har jeg ikke fulgt med, men hvorfor skal du have nyt drev på.?

ENN
08-01-2009, 18:59
Ja det er tungt et SX vejer vist 48 kg det samme som et Alpha et bravo vejer en del mere - så det gør av i ryggen specielt at skulle montere dem igen da man så odte står og "fumler" lidt

Se tråden herinde om drev standere / lifte der diskuterede vi emnet intensivt

Casper T
08-01-2009, 19:47
Nu har jeg ikke fulgt med, men hvorfor skal du have nyt drev på.?
Det gamle var ikke malet godtnok

Casper T
08-01-2009, 19:50
Ja det er tungt et SX vejer vist 48 kg det samme som et Alpha et bravo vejer en del mere - så det gør av i ryggen specielt at skulle montere dem igen da man så odte står og "fumler" lidt

Se tråden herinde om drev standere / lifte der diskuterede vi emnet intensivt

Ah skal montere det igen det er en del af garantien,de sætter også lige en dorn i................PS.de har olie sugere på tilbud til 390dkr........alpha drev til 15000dkr...........sx drev til 15000dkr......står som nye vidst nogle garantisager de har fixet,jeg har foto af dem hvis der er nogen der manglerSmokeyfisher

ChristianX
08-01-2009, 21:05
Det gamle var ikke malet godtnok

Sad godt og læste lidt i emnet... utroligt at se fjupeqopq

Godt at høre du får det lavet på garanti, så er din sejlsæson reddet :D

Horizonblue
09-01-2009, 11:03
Det var godtnok hurtigt at malingen begyndte at falde af/metallet irrer. Aluminium er noget specielt materiale at arbejde med. Det er noget med, at hvis man f.eks. sandblæser sit drev/aludele, skal det males ret hurtigt bagefter, ellers dannes der en oxidhinde som gør at malingen ikke hænger ved.

Jeg fik sandblæst min Volvo Penta 290 transomplade for 12 år siden og malede den selv bagefter med autolak, det hænger ved endnu. Under vandlinien maler jeg dog hvert år med International Trilux, for at hindre begroning.

Den første sæson jeg havde båden til at ligge fast i vandet, blev ophængningsgaflen spist op af galvanisk korrosion. Jaja, drevet faldt da ikke af, men gaflen var meget hårdt angrebet, så der måtte en ny til. Båden var blevet brugt som trailerbåd, indtil jeg købte den. Volvo lavede nogle trekantede zinkanoder, som blev monteret på de senere drev, formentlig fordi de fandt ud af at ophængningsgaflen var et svagt punkt.

Jeg satte en zinkklods på gaflen og der har ikke være problemer siden.