Kalechesmeden i Helsingør [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Kalechesmeden i Helsingør


dhnmdst
15-03-2013, 09:23
Hej

Jeg synes jeg er nødt til på det kraftigste at advare mod Kalechesmeden i Helsingør.

Min oplevelse med dem er som følger:
Jeg indleverede i starten af november 2012 min 10 år gamle HellyHansen kaleche til reparation af diverse lynlåse, knapper og velcrobånd. Herudover blev det aftalt at kalechen skulle vaskes og pakkes/foldes sammen for vinteren. Umiddelbart ingen problemer.
Da jeg så her den anden dag monterer kalechen på min båd opdager jeg til min store forskrækkelse at kalechen er fyldt med hvide striber. Jeg tror først at det er skjolder og kigger på det sammen med en fra Kalechesmeden, han kan dog hurtigt konstatere at det simpelthen er den blå farve i kalechen som er delvist forsvundet :(

Det er jo hvad der kan ske og jeg får at vide at de lige vil tale om det og vende tilbage til mig. Efter 9 dages ventetid går jeg selv tilbage til butikken for at få besked på hvad der kan gøres for at redde min kaleche.
Beskeden er at hvis jeg er heldig udligner det sig lidt i løbet af sæsonen og det er i hvert fald mit eget problem, da det kan ske en sjælden gang uden at man kan sige det på forhånd. De påstår at det er anden gang de oplever det overhovedet - jeg kan ikke se at det kan blive mit ansvar

Jeg står nu fuldstændigt uforstående tilbage, med en væsentligt forringet kaleche og undrer mig over at et firma på den måde bare fralægger sig alt ansvar. De mener på alle måder at det er mit og kun mit problem? Kalechesmeden er på ingen måder ansvarlige for dette problem? Manden sig sgu endda til mig at han synes min kaleche er blevet meget bedre end før - ja de ting jeg bad om og betalte for at få repareret er jo lavet, så det er jo bedre, men at farven er ødelagt var jo ikke en del af aftalen :(

Så pas på derude - jeg kan på ingen måde anbefale andre at få vasket kaleche hos Kalechesmeden og jeg kan heller ikke anbefale Kalechesmeden pga. deres manglende kundeservice og evne til at tage ansvar for deres arbejde.

Mvh. Niels Lynge

Fletcher14
15-03-2013, 10:00
Jeg giver dig ret i, at det er ekstremt dårlig stil, når en leverandør "vil vende tilbage" - og så ikke vender tilbage. Det indikerer, at der ikke bruges kalendersystem og generelt er dårlig administration.

dhnmdst
15-03-2013, 10:05
Jeg giver dig ret i, at det er ekstremt dårlig stil, når en leverandør "vil vende tilbage" - og så ikke vender tilbage. Det indikerer, at der ikke bruges kalendersystem og generelt er dårlig administration.

Ja og indikerer måske også at de ikke har vidst hvad de skulle gøre ved at min kaleche i DERES varetægt er blevet affarvet :(
At de så vælger at det skal være mit og kun mit problem - se det er sgu dårlig stil.
Det andet kunne jeg leve med hvis de bare stod ved deres ansvar...

Miss Mancini
15-03-2013, 10:06
Jeg skal ikke tage nogen i forsvar, men er det ikke normalt, at når f.eks. tekstiler/stof/betræk/lærred mv. vaskes efter mange års virke, så kan der fremkomme unøjagtighed i farvematerialet ?

Måske det er blevet nævnt i forløbet, at farveunøjagtighed kan forekomme efter vask.

Peter508
15-03-2013, 10:15
Uanset om det er normalt eller ej, så er det vel eksperterne der bør vide det, i det her tilfælde kalachesmeden.

Som kunde kan det ikke forventes at man ved sådan noget. Det er jo derfor, man vælger at søge professionel hjælp.

Jeg forstår dælme godt frustrationen, det er ganske enkelt uacceptabelt at de ikke søger at finde en løsning og tage ansvar for deres handling.

Forbruger ombudsmanden ville være det sted, jeg personligt ville starte min jagt på at få dem til at tage ansvar.

dhnmdst
15-03-2013, 10:26
Uanset om det er normalt eller ej, så er det vel eksperterne der bør vide det, i det her tilfælde kalachesmeden.

Som kunde kan det ikke forventes at man ved sådan noget. Det er jo derfor, man vælger at søge professionel hjælp.

Jeg forstår dælme godt frustrationen, det er ganske enkelt uacceptabelt at de ikke søger at finde en løsning og tage ansvar for deres handling.

Forbruger ombudsmanden ville være det sted, jeg personligt ville starte min jagt på at få dem til at tage ansvar.

Præcis derfor jeg ikke selv vaskede den.
Forbrugerombudsmanden er måske vejen frem

dhnmdst
15-03-2013, 10:27
Jeg skal ikke tage nogen i forsvar, men er det ikke normalt, at når f.eks. tekstiler/stof/betræk/lærred mv. vaskes efter mange års virke, så kan der fremkomme unøjagtighed i farvematerialet ?

Så vil jeg mene de skal advare om den risiko? De siger selv efterfølgende at de kun har set noget lignende to gange før - firmaet er 30 år gammelt?

dhnmdst
15-03-2013, 11:53
Hej

Jeg synes jeg er nødt til på det kraftigste at advare mod Kalechesmeden i Helsingør.

Min oplevelse med dem er som følger:
Jeg indleverede i starten af november 2012 min 10 år gamle HellyHansen kaleche til reparation af diverse lynlåse, knapper og velcrobånd. Herudover blev det aftalt at kalechen skulle vaskes og pakkes/foldes sammen for vinteren. Umiddelbart ingen problemer.
Da jeg så her den anden dag monterer kalechen på min båd opdager jeg til min store forskrækkelse at kalechen er fyldt med hvide striber. Jeg tror først at det er skjolder og kigger på det sammen med en fra Kalechesmeden, han kan dog hurtigt konstatere at det simpelthen er den blå farve i kalechen som er delvist forsvundet :(

Det er jo hvad der kan ske og jeg får at vide at de lige vil tale om det og vende tilbage til mig. Efter 9 dages ventetid går jeg selv tilbage til butikken for at få besked på hvad der kan gøres for at redde min kaleche.
Beskeden er at hvis jeg er heldig udligner det sig lidt i løbet af sæsonen og det er i hvert fald mit eget problem, da det kan ske en sjælden gang uden at man kan sige det på forhånd. De påstår at det er anden gang de oplever det overhovedet - jeg kan ikke se at det kan blive mit ansvar

Jeg står nu fuldstændigt uforstående tilbage, med en væsentligt forringet kaleche og undrer mig over at et firma på den måde bare fralægger sig alt ansvar. De mener på alle måder at det er mit og kun mit problem? Kalechesmeden er på ingen måder ansvarlige for dette problem? Manden sig sgu endda til mig at han synes min kaleche er blevet meget bedre end før - ja de ting jeg bad om og betalte for at få repareret er jo lavet, så det er jo bedre, men at farven er ødelagt var jo ikke en del af aftalen :(

Så pas på derude - jeg kan på ingen måde anbefale andre at få vasket kaleche hos Kalechesmeden og jeg kan heller ikke anbefale Kalechesmeden pga. deres manglende kundeservice og evne til at tage ansvar for deres arbejde.

Mvh. Niels Lynge

Hej igen
Kørte lige forbi og tog et billede hen over kalechen....

Miss Mancini
15-03-2013, 13:34
Har du prøvet at give kalechen imprægnering ?

Kan købes i MATAS ( det har jeg gode erfaringer med ) eller i en bådudstyrsbutik.

dhnmdst
15-03-2013, 13:39
Måske det er blevet nævnt i forløbet, at farveunøjagtighed kan forekomme efter vask.

Nej det er ikke blevet nævnt

dhnmdst
15-03-2013, 13:41
Har du prøvet at give kalechen imprægnering ?

Kan købes i MATAS ( det har jeg gode erfaringer med ) eller i en bådudstyrsbutik.

Foreløbigt prøver jeg bare at få Kalechesmeden til at anerkende deres ansvar...

sindbad søfareren
15-03-2013, 13:47
Utrolig ringe service af firmaet. De burde som minimum have forslået at DE gav kalechen en omgang imprægnering. Skriv en klage til dem og bed dem revurdere deres holdning.
I modsat fald så sæt da en notits i Lokalavisen så andre kan advares mod et firma med så elendig kunde betjening!

Miss Mancini
15-03-2013, 13:54
Hvad siger deres salgs- og leveringsbetingelser ? De er som ofte nævnt bag på fakturaen.

Undskyld jeg spørger, men i din profil står der, at du ikke har nogen båd...

Se dette link:
http://www.fenderen.dk/forum/member.php?u=2397

goffy
15-03-2013, 13:55
striberne på billedet ligner foldemærker eller rester af sæbe, hvis den er lagt sammen inden den er 100% tør. tror det forsvinder når den bliver impræneret eller næste gang den vaskes.
husk den skal impræneres efter en vask.

dhnmdst
15-03-2013, 14:10
striberne på billedet ligner foldemærker eller rester af sæbe, hvis den er lagt sammen inden den er 100% tør. tror det forsvinder når den bliver impræneret eller næste gang den vaskes.
husk den skal impræneres efter en vask.

Oprindeligt gik jeg ind i butikken og sagde at jeg ville have vasket og imprægneret min kaleche. Jeg fik at vide at den KUN måtte vaskes og vi aftalte at de skulle vaske den og pakke den ned så jeg bare kunne pakke den ud når sæsonen startede og tage den i brug.

Jeg troede først selv at det bare var aflejringer af sæbe eller andet, men Kalechesmeden siger at det er farven som er bleget af...

dhnmdst
15-03-2013, 14:16
Hvad siger deres salgs- og leveringsbetingelser ? De er som ofte nævnt bag på fakturaen.

Undskyld jeg spørger, men i din profil står der, at du ikke har nogen båd...

Se dette link:
http://www.fenderen.dk/forum/member.php?u=2397

Der står ingen betingelser på fakturaen.
Har rettet i personlig info - nu har jeg en båd

goffy
15-03-2013, 14:17
Ok. jeg har haft noget lignende ,men knap så udbredt på min kaleche efter en vask og de forsvandt da den efterfølgende blev impræneret. Jeg har aldrig set en stof kaleche der ikke skal impræneres efter en grundig vask.
Kalechen er nok ikke vand-tæt længere men det opdager du nok :D:D

Miss Mancini
15-03-2013, 14:26
Jeg ville give presseningen en god imprægnering, og så tage bestik af situationen derfra.

dhnmdst
15-03-2013, 14:36
Jeg ville give presseningen en god imprægnering, og så tage bestik af situationen derfra.

Det hele drejer sig om at jeg ikke føler det kan være rimeligt at min kaleche ender med at se ud som den gør?
Indtil videre har Kalechesmeden nægtet at tage ansvar og så ender jeg jo med selv at måtte farve eller imprægnere den og så tage bestik derfra.
Jeg vil jo mene at det er Kalechesmeden som skal farve den eller imprægnere den eller gøre hvad der nu skal til for at min kaleche igen bliver ensfarvet...som et minimum burde de tilbyde en god kompensation.
Og jeg vil da lige nævne at skaderne faktisk er tydeligere irl end på billedet :(

Miss Mancini
15-03-2013, 14:40
Hvad så med bilen man kører i vaskehal - med tiden kommer der også vaskestriber i lakken. Skal man så også have kompensation for det på tankstationen eller hos producenten af vaskemaskinen fordi det ikke står nævnt på et skilt ved vaskehallen eller bag på bon´en....?

Mange ting mister farveglansen med tidens slid, sol og i dette tilfælde også, når havvandet rammer kalechen.

Imellem linierne kan jeg fornemme, at du måske inderst havde en forestilling om, at kalechen blev som ny, hvis den fik en vask.

dhnmdst
15-03-2013, 14:48
Imellem linierne kan jeg fornemme, at du måske inderst havde en forestilling om, at kalechen blev som ny, hvis den fik en vask.

Overhovedet ikke...havde bare en forestilling om at den ville blive ren og ikke misfarvet.
Du skal regne med at den var helt fint blå uden fejl i farven inden Kalechesmeden fik fat i den...

sindbad søfareren
15-03-2013, 16:28
Det er jo noget vrøvl at begynde at sammenligne en billak med en kaleche som er imprægneret! Kaleche smeden som har 30 års erfaring skulle selvfølgelig have sørget for at kalechen var HELT tør efter vasken inden han foldede den og pakkede den ind.
Punkt 2 skulle han måske overveje at give både bedre information, og frem for alt bedre service og erkende sit ansvar.
Og det er jo ikke noget med en kaleche skal være som ny efter vask, men den skal vel ikke vaskes med et "stribet" vaskepulver..?
Kaleche Smeden bør imprægnere for deres regning!

Miss Mancini
15-03-2013, 21:04
Årsagen kan måske også være, at farvekvaliteten i den indleverede kaleche er mindre god, så ved en vask kommer der "striber" i - det er vel ikke "vaskemandens" skyld ?

Tråden ligner efterhånden "Nationen"......:(

dhnmdst
15-03-2013, 22:33
Årsagen kan måske også være, at farvekvaliteten i den indleverede kaleche er mindre god, så ved en vask kommer der "striber" i - det er vel ikke "vaskemandens" skyld ?

Tråden ligner efterhånden "Nationen"......:(

Så skulle vaskemanden evt. have nævnt overfor kunden at der var en risiko for "striber" - eller hvad siger du Rolf T?

Peter508
15-03-2013, 22:55
Det er vel ikke sådan at du tilfældigvis kender kaleche manden Rolf ?

Hvis du kører en bil ind i en vaskehal, og den efter en vask får ridser, så vil du vel kontakte selskabet bag vaskehallen, og forvente at skaden på din bil blev udbedret ? Uanset alder og stand af din bil....

Jeg mener på ingen måde at denne tråd minder om Nationen....

Til gengæld mener jeg at kalechemandens niveau her, er noget tættere på Kontant....

Jeg er klar over, at vi kun har den ene parts side i den sag her, men ud fra det beskrevne her ville jeg skabe mig fuldstændig rundt på gulvet, hvis det var mig der fik den behandling.

Som tidligere skrevet ville jeg starte med forbruger ombudsmanden....

goffy
15-03-2013, 23:21
Der er ingen tvivl om at kalechemanden skulle have nævnt disse forhold så man selv kunne afgøre om det ville være risikoen værd. Jeg syntes bare det ser meget mærkelig ud at farven forsvinder i striber på kryds og tværs på den kaleche, og er af den overbevisning at en ny vask og en imprænering vil fjerne striberne, men der bør kalechemanden så også være behjælpelig og ikke bare afvise. Er det en kalechemand der ved hvad han har med at gøre.
At sammenligne med en vaskehal til bilen går sgu ikke, for i alle de vaskehal jeg har haft min bil i står der på store skilte PÅ EGEN ANSVAR :D

steffen m
15-03-2013, 23:40
og selvom der på skiltene i vaskehallen står på eget ansvar, er de stadig forpligtiget til at dække hvis den flår standard trim af bilen, fx lister eller original monteret hækspoiler mm. eller forårsager store ridser. en forbruger har jo ikke en chance for at vide noget om, om deres børster mm er i orden.

Det er derfor man efterhånden laver alt det man kan selv, for profferne laver det ikke en skid bedre og garanti og kundeservice er efterhånden en by i rusland, da mange firmaer kører mindre godt efter krisen

Miss Mancini
16-03-2013, 04:12
Så skulle vaskemanden evt. have nævnt overfor kunden at der var en risiko for "striber" - eller hvad siger du Rolf T?

Kalechesmeden kender jeg som kunde og kollega inden for bådfaget, og har alid mødt en seriøs og professionel behandling hos dem.

I tråden kender vi kun din udlægning af sagen, og ikke modpartens.

Min sammenligning med vaskehallen går på de vaskestriber/små ridser som børsterne kan forårsage ved mange gange vask, og det står ikke nævnt, når man vasker bilen.

Lindegaard
16-03-2013, 09:28
Det hele drejer sig om at jeg ikke føler det kan være rimeligt at min kaleche ender med at se ud som den gør?
Indtil videre har Kalechesmeden nægtet at tage ansvar og så ender jeg jo med selv at måtte farve eller imprægnere den og så tage bestik derfra.
Jeg vil jo mene at det er Kalechesmeden som skal farve den eller imprægnere den eller gøre hvad der nu skal til for at min kaleche igen bliver ensfarvet...som et minimum burde de tilbyde en god kompensation.
Og jeg vil da lige nævne at skaderne faktisk er tydeligere irl end på billedet :(

Vores kaleche er fra det omtalte firma... 7 år gammel.. fulgte med båden da vi købte.. sidste år vaskede vi den selv, et ikke helt lille job, men fruen ringede til dem for at høre med hensyn til imprægnering, og der sagde de også at det ikke var nødvendigt at gøre, kun omkring syninger og lynlåse..

dhnmdst
16-03-2013, 09:54
Jeg gik til Kalechesmeden fordi jeg havde fået dem anbefalet...

I øvrigt har jeg gjort Kalechesmeden opmærksom på denne tråd, så de ved den eksisterer og de burde måske kigge på den og komme med deres version...

dhnmdst
16-03-2013, 09:57
Min sammenligning med vaskehallen går på de vaskestriber/små ridser som børsterne kan forårsage ved mange gange vask, og det står ikke nævnt, når man vasker bilen.

Du kan ikke sammenligne en vaskehal med at indlevere en kaleche til vask - her er jo heller ikke tale om små ridser men om at farven er ødelagt.

dhnmdst
16-03-2013, 10:12
Kalechesmeden kender jeg som kunde og kollega inden for bådfaget, og har alid mødt en seriøs og professionel behandling hos dem.

Da jeg pakkede min kaleche ud og monterede den og opdagede den skade som var sket var jeg da også helt sikker på at Kalechesmeden ville "tage det som en mand" og stå ved sit ansvar, Om de ville farve, imprægnere eller hvad der skal til måtte de selv om, men jeg havde forventet at de ville have holdt mig skadesløs, dvs. sørget for at min kaleche havde samme farve som inden de gik i gang.
Det synes jeg på ingen måde er en urimelig forventning at ha'?

I stedet fik jeg af Kalechesmeden at vide at min kaleche nok var lavet i så dårlig kvalitet at den ikke kunne tåle en vaske - wtf? Så fortæl mig lige det inden I vasker den!
Senere i samme samtale sagde de at den var så gammel (10 år) at den alligevel ville falme i løbet af 2-3 år så...
Jeg fik også at vide at den dag de var nede ved min båd og se på skaderne, det skulle have været i onsdags den 13/3...den dag stod jeg op til 10 cm sne. Måske ikke den bedte dag at besigtige min kaleche.
De nævnte også at man kunne købe et eller andet til at prøve at farve den med, jeg foreslog dem at det kunne de jo så gøre, men fik at vide at det kunne jeg selv ligge og rode med...

En masse undskyldninger og sange fra de varme lande...

Og det værste er at de erkender at kalechen har mistet farven men mener jo altså ikke at det vedrører dem...

pajero
16-03-2013, 11:15
Pisseærgerligt sådan noget, men en ting er helt sikkert, hvis du selv begynder at imprægnere osv. inden " sagen " er helt på plads med Kaleshesmeden så tror jeg han, med rette, kan fralægge sig ethvert ansvar. bare lige min mening.
Mvh Bjarne

dhnmdst
16-03-2013, 12:19
Pisseærgerligt sådan noget, men en ting er helt sikkert, hvis du selv begynder at imprægnere osv. inden " sagen " er helt på plads med Kaleshesmeden så tror jeg han, med rette, kan fralægge sig ethvert ansvar. bare lige min mening.
Mvh Bjarne

Enig

Miss Mancini
16-03-2013, 14:35
Du nævner "at stå ved sit ansvar" flere gange i dine indlæg - hvad forventer du helt præcist af Kalechesmeden i denne sag ?

dhnmdst
16-03-2013, 14:54
Du nævner "at stå ved sit ansvar" flere gange i dine indlæg - hvad forventer du helt præcist af Kalechesmeden i denne sag ?

Jeg forventer af Kalechesmeden at min kaleche har samme blå farve (uden de hvide afblegninger) som den havde da jeg overlod den til Kalechesmeden.

Det er vel ikke for meget at forlange?

Miss Mancini
16-03-2013, 15:14
Jeg forventer af Kalechesmeden at min kaleche har samme blå farve (uden de hvide afblegninger) som den havde da jeg overlod den til Kalechesmeden.

Det er vel ikke for meget at forlange?

Det er nok en ulige kamp !

Peter508
16-03-2013, 16:49
Jeg forstår dig simpelthen ikke her Rolf...

Jeg forstår ikke dit forsvar af Kaleche smeden.

Hvis tingene forholder sig som beskrevet ( og det lyder på ingen måde forkert ), så har kaleche smeden da et ansvar at overholde. Han får overladt en vare i hans varetægt, og da han afleverer den vare tilbage, har varen taget skade.

Selvfølgelig skal han som leverandør være sig sit ansvar bevidst, alt andet er da helt sort...

Jeg forstår heller ikke kaleche smeden, jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor de ikke får den kaleche imprægneret, og yder den service alle i detail handelen mere eller mindre er afhængige af.

Alle de potentielle kunder der nu hører dårligt om ham....jeg forstår det simpelthen ikke.

Medmindre selvfølgelig at der er ting i denne sag, som vi ikke har hørt om...

Miss Mancini
16-03-2013, 17:00
Medmindre selvfølgelig at der er ting i denne sag, som vi ikke har hørt om...

I denne sag har vi kun hørt fra den ene side af plankeværket og mangler fra den anden.

Jeg synes ikke det er fair at dømme en virksomhed, når forklaringen fra modparten ikke findes herinde - so far.

dhnmdst
16-03-2013, 18:07
I denne sag har vi kun hørt fra den ene side af plankeværket og mangler fra den anden.

Jeg synes ikke det er fair at dømme en virksomhed, når forklaringen fra modparten ikke findes herinde - so far.

Det giver jeg ret i

For at gøre en lang historie kort så skulle jeg jo bare have været informeret om denne risiko for misfarvning, som de bagefter siger at der er. Jeg havde aldrig bedt om vask hvis jeg havde haft denne info - min kaleche var ikke specielt beskidt - det var mest fordi at den skulle have repareret et par knapper og lidt velcrobånd at jeg synes de lige så godt også lige kunne vaske den.
Som sagt havde jeg aldrig bedt om vask hvis de havde informeret mig om at min kaleche måske ikke ville kunne klare det.
Så i mine øjne er skaden på min kaleche 100% Kalechesmedens problem.

dhnmdst
16-03-2013, 18:10
Jeg forstår dig simpelthen ikke her Rolf...

Jeg forstår ikke dit forsvar af Kaleche smeden.

Hvis tingene forholder sig som beskrevet ( og det lyder på ingen måde forkert ), så har kaleche smeden da et ansvar at overholde. Han får overladt en vare i hans varetægt, og da han afleverer den vare tilbage, har varen taget skade.

Selvfølgelig skal han som leverandør være sig sit ansvar bevidst, alt andet er da helt sort...

Jeg forstår heller ikke kaleche smeden, jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor de ikke får den kaleche imprægneret, og yder den service alle i detail handelen mere eller mindre er afhængige af.

Alle de potentielle kunder der nu hører dårligt om ham....jeg forstår det simpelthen ikke.

Medmindre selvfølgelig at der er ting i denne sag, som vi ikke har hørt om...

Jeg fatter heller ikke at han kan leve med al den dårlige omtale dette giver - advarede ham endda om at konsekvensen af hans beslutning blev at jeg ville fortælle vidt og bredt om denne sag...og jeg er kun lige begyndt! Tør slet ikke tænke på hvor mange der ser det når jeg begynder at dele på fb og skrive læserbrev i den lokale og i øvrigt bare fortælle/vise alle som vil høre på mig...

Miss Mancini
16-03-2013, 18:13
Jeg fatter heller ikke at han kan leve med al den dårlige omtale dette giver - advarede ham endda om at konsekvensen af hans beslutning blev at jeg ville fortælle vidt og bredt om denne sag...og jeg er kun lige begyndt! Tør slet ikke tænke på hvor mange der ser det når jeg begynder at dele på fb og skrive læserbrev i den lokale og i øvrigt bare fortælle/vise alle som vil høre på mig...


Løser det dit "problem" med kalechen ?

Er det ikke at gå efter manden og ikke bolden....?

dhnmdst
16-03-2013, 18:21
Løser det dit "problem" med kalechen ?

Er det ikke at gå efter manden og ikke bolden....?

Altså mit problem bliver kun løst af mig selv - har Kalechesmeden oplyst mig jo.

Så nu har jeg kun manden at gå efter....
Tro mig jeg ville gerne være fri for at bruge al den tid jeg foreløbigt har brugt på dette og også den tid jeg fortsat kommer til at bruge...jeg kan/vil ikke leve med at sådanne forretningsdrivende bare slipper udenom...

Lars T
18-03-2013, 12:22
Hej

Jeg synes jeg er nødt til på det kraftigste at advare mod Kalechesmeden i Helsingør.

Min oplevelse med dem er som følger:
Jeg indleverede i starten af november 2012 min 10 år gamle HellyHansen kaleche til reparation af diverse lynlåse, knapper og velcrobånd. Herudover blev det aftalt at kalechen skulle vaskes og pakkes/foldes sammen for vinteren. Umiddelbart ingen problemer.
Da jeg så her den anden dag monterer kalechen på min båd opdager jeg til min store forskrækkelse at kalechen er fyldt med hvide striber. Jeg tror først at det er skjolder og kigger på det sammen med en fra Kalechesmeden, han kan dog hurtigt konstatere at det simpelthen er den blå farve i kalechen som er delvist forsvundet :(

Det er jo hvad der kan ske og jeg får at vide at de lige vil tale om det og vende tilbage til mig. Efter 9 dages ventetid går jeg selv tilbage til butikken for at få besked på hvad der kan gøres for at redde min kaleche.
Beskeden er at hvis jeg er heldig udligner det sig lidt i løbet af sæsonen og det er i hvert fald mit eget problem, da det kan ske en sjælden gang uden at man kan sige det på forhånd. De påstår at det er anden gang de oplever det overhovedet - jeg kan ikke se at det kan blive mit ansvar

Jeg står nu fuldstændigt uforstående tilbage, med en væsentligt forringet kaleche og undrer mig over at et firma på den måde bare fralægger sig alt ansvar. De mener på alle måder at det er mit og kun mit problem? Kalechesmeden er på ingen måder ansvarlige for dette problem? Manden sig sgu endda til mig at han synes min kaleche er blevet meget bedre end før - ja de ting jeg bad om og betalte for at få repareret er jo lavet, så det er jo bedre, men at farven er ødelagt var jo ikke en del af aftalen :(

Så pas på derude - jeg kan på ingen måde anbefale andre at få vasket kaleche hos Kalechesmeden og jeg kan heller ikke anbefale Kalechesmeden pga. deres manglende kundeservice og evne til at tage ansvar for deres arbejde.

Mvh. Niels Lynge

Hej Niels,
Det er bare dårlig kundeservice hvis du spørger mig.!
Den bør ligge lige til højrebenet for Forbrugerombudsmanden som Peter foreslår. Et skridt jeg helt sikkert også ville gå/tage hvis de ikke var indstillet på at hjælpe, eller som et minimum tage ansvar for deres arbejde. Umiddelbart virker de jo ligeglade.!?


Hvis man aflevere et jakkesæt til rens, forventer man vil heller ikke at farven vaskes af?! Eller forestil jer en brudekjole til små 20k, der lige skla presses og renses til den storedag, og pludselig er den blevet gul i stedet for hvis.! Av

I så fald er renseriet også ansvarlig for det ødelagte stykke tøj med mindre man er gjort opmærksom på risikoen..

Skibsbyggeren.
18-03-2013, 13:34
Du kan evt. prøve ACAPELLA, et produkt som både farver og impregnere din kaleche. Det kan købes hos flere marineudstyrsforetninger, ACAPELLA fås i 5 farver - bla. blå.

dhnmdst
18-03-2013, 22:42
Hej Niels,
Det er bare dårlig kundeservice hvis du spørger mig.!
Den bør ligge lige til højrebenet for Forbrugerombudsmanden som Peter foreslår. Et skridt jeg helt sikkert også ville gå/tage hvis de ikke var indstillet på at hjælpe, eller som et minimum tage ansvar for deres arbejde. Umiddelbart virker de jo ligeglade.!?


Hvis man aflevere et jakkesæt til rens, forventer man vil heller ikke at farven vaskes af?! Eller forestil jer en brudekjole til små 20k, der lige skla presses og renses til den storedag, og pludselig er den blevet gul i stedet for hvis.! Av

I så fald er renseriet også ansvarlig for det ødelagte stykke tøj med mindre man er gjort opmærksom på risikoen..

Helt enig Lars. Hvis Kalechesmeden dog bare havde advaret mig - så ville jeg jo heller ikke have brugt et par tusind kr. på rep af kalechen inden vask, men vasket først....

dhnmdst
18-03-2013, 22:43
Du kan evt. prøve ACAPELLA, et produkt som både farver og impregnere din kaleche. Det kan købes hos flere marineudstyrsforetninger, ACAPELLA fås i 5 farver - bla. blå.

Ja tak for rådet. Tror jeg venter lidt med at gøre noget ved kalechen - mener Kalechesmeden skal have en chance for at skifte mening og sørge for at jeg igen har en ensfarvet kaleche og dermed jo også få stoppet den dårlige omtale...

Hugoianer
19-03-2013, 20:32
Hvad så med bilen man kører i vaskehal - med tiden kommer der også vaskestriber i lakken. Skal man så også have kompensation for det på tankstationen eller hos producenten af vaskemaskinen fordi det ikke står nævnt på et skilt ved vaskehallen eller bag på bon´en....?

Mange ting mister farveglansen med tidens slid, sol og i dette tilfælde også, når havvandet rammer kalechen.

Imellem linierne kan jeg fornemme, at du måske inderst havde en forestilling om, at kalechen blev som ny, hvis den fik en vask.

Nu er det jo sådan at hvis man renser noget man ikke er sikker på er farveægte, så skal man lave en lille renseprøve et diskret sted, inden man går igang.

I bedste fald har de jo så totalt fejlbedømt stoffets evne til at blive renset på den måde det er blevet gjort og det må de da med respekt for sig selv tage på deres kappe.

Du skriver et par gange at han skal prøve at give det en gang imprægnering, formoder at du er vidende om at alle muligheder for at køre en klagesag forsvinder hvis man gør dette ?

Syntes da det er helt fint at man lige vil lufte sin harme og frustration,hvilket de fleste af os vel syntes er ok , men syntes da absolut at det herfra skal køre via forbrugerstyrelsen så det ikke bare ender i sure opstød, dette her er jo en sag der må køre lige efter bogen som det gør med renserier der har hærget dit jakkesæt og lign, for der er vel ingen der er itvivl om at renserier har ansvar for om de bruger det rette rensemiddel til produktet, eller takker nej til opgaven. De er jo de profesionelle ??

thg
20-03-2013, 09:15
Må iøvrigt gøre opmærksom på at Forbrugerstyrelsen ikke modtager klagesager på både og tilbehør! Ja det lyder fuldkommen ondsvagt, men sådan er det! De henviser istedet til advokatvagten eller domstolene!

Jeg lavede sidste år en online klagesag via www.forbrug.dk på en TrackMate gps-tracker jeg havde købt som var under al kritik. Når man opretter en sag skal man vælge kategori hvor jeg valgte "Både og tilbehør" og derefter får man beskeden om at de ikke kan behandle min klagesag! Jeg valgte istedet at oprette min sag under en anden kategori, da min tracker jo fint kan bruges til mange andre ting end en båd! I første omgang kiggede de på sagen og sendte forhandleren af trackeren et brev med en senest svar dato. Forhandleren reagerede ikke og de sendte en rykker med en ny dato. Forhandleren reagerede stadig ikke og Forbrugerstyrelsen konkluderede nu at det jo var bådtilbehør og at de derfor ikke kunne hjælpe mig! Jeg skrev så tilbage at det kunne jeg ikke forstå, for de havde jo netop selv godtaget sagen og kontaktet forhandleren og iøvrigt var det jo et produkt som også kunne bruges til alt muligt andet end på en båd, så bare fordi jeg havde brugt den på en båd, så ville de samme problemer med produktet jo være der selvom jeg havde brugt den til andre ting!

dhnmdst
20-03-2013, 09:58
Må iøvrigt gøre opmærksom på at Forbrugerstyrelsen ikke modtager klagesager på både og tilbehør! Ja det lyder fuldkommen ondsvagt, men sådan er det! De henviser istedet til advokatvagten eller domstolene!

Jeg lavede sidste år en online klagesag via www.forbrug.dk på en TrackMate gps-tracker jeg havde købt som var under al kritik. Når man opretter en sag skal man vælge kategori hvor jeg valgte "Både og tilbehør" og derefter får man beskeden om at de ikke kan behandle min klagesag! Jeg valgte istedet at oprette min sag under en anden kategori, da min tracker jo fint kan bruges til mange andre ting end en båd! I første omgang kiggede de på sagen og sendte forhandleren af trackeren et brev med en senest svar dato. Forhandleren reagerede ikke og de sendte en rykker med en ny dato. Forhandleren reagerede stadig ikke og Forbrugerstyrelsen konkluderede nu at det jo var bådtilbehør og at de derfor ikke kunne hjælpe mig! Jeg skrev så tilbage at det kunne jeg ikke forstå, for de havde jo netop selv godtaget sagen og kontaktet forhandleren og iøvrigt var det jo et produkt som også kunne bruges til alt muligt andet end på en båd, så bare fordi jeg havde brugt den på en båd, så ville de samme problemer med produktet jo være der selvom jeg havde brugt den til andre ting!

Vil det sige at du ikke fik noget ud af din klage overhovedet?

dhnmdst
20-03-2013, 09:59
Nu er det jo sådan at hvis man renser noget man ikke er sikker på er farveægte, så skal man lave en lille renseprøve et diskret sted, inden man går igang.

I bedste fald har de jo så totalt fejlbedømt stoffets evne til at blive renset på den måde det er blevet gjort og det må de da med respekt for sig selv tage på deres kappe.

Du skriver et par gange at han skal prøve at give det en gang imprægnering, formoder at du er vidende om at alle muligheder for at køre en klagesag forsvinder hvis man gør dette ?

Syntes da det er helt fint at man lige vil lufte sin harme og frustration,hvilket de fleste af os vel syntes er ok , men syntes da absolut at det herfra skal køre via forbrugerstyrelsen så det ikke bare ender i sure opstød, dette her er jo en sag der må køre lige efter bogen som det gør med renserier der har hærget dit jakkesæt og lign, for der er vel ingen der er itvivl om at renserier har ansvar for om de bruger det rette rensemiddel til produktet, eller takker nej til opgaven. De er jo de profesionelle ??

Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ved kalechen lige nu - giver lige Kalechesmeden en chance for at komme på banen først...

thg
20-03-2013, 10:07
Vil det sige at du ikke fik noget ud af din klage overhovedet?


Ja intet! Fik mine 100 kr. igen som det koster at oprette en sag!

dhnmdst
20-03-2013, 10:31
Ja intet! Fik mine 100 kr. igen som det koster at oprette en sag!

Hvor er det langt ude ikke at tage sig af sager med både.

Hugoianer
20-03-2013, 12:40
Hvor er det langt ude ikke at tage sig af sager med både.

Virker altså mystiskt, for både er jo på som førstevalg i rubrik med både og cykler, når man kigger på deres side, så tror at jeg ville prøve alligevel da den her sag jo er at sidestille med et renseri, hvilket er et område hvor de har haft mange sager. Kan forestille mig at de pga manglede ekspertise har meldt pas til det elektroniske grej

https://minsag.forbrug.dk/FKVWeb/CheckComplaintStart.aspx


My bad, søger man herfra på feks sejl, kommer man til en ny menu hvor man støder på denne:

https://minsag.forbrug.dk/FKVWeb/CheckComplaintResult.aspx?complaintUuid=a80c48f9-8ffb-4a7b-aa7a-c7d0bd54bc79&complaintAreaUuid=64c48aac-97da-491e-b52e-1374d990f11b&HasErrors=False&back=CheckComplaintStart.aspx


Noget siger mig at de trænger til at få lidt styr på deres side :-(

dhnmdst
20-03-2013, 12:46
Virker altså mystiskt, for både er jo på som førstevalg i rubrik med både og cykler, når man kigger på deres side, så tror at jeg ville prøve alligevel da den her sag jo er at sidestille med et renseri, hvilket er et område hvor de har haft mange sager. Kan forestille mig at de pga manglede ekspertise har meldt pas til det elektroniske grej

https://minsag.forbrug.dk/FKVWeb/CheckComplaintStart.aspx


My bad, søger man herfra på feks sejl, kommer man til en ny menu hvor man støder på denne:

https://minsag.forbrug.dk/FKVWeb/CheckComplaintResult.aspx?complaintUuid=a80c48f9-8ffb-4a7b-aa7a-c7d0bd54bc79&complaintAreaUuid=64c48aac-97da-491e-b52e-1374d990f11b&HasErrors=False&back=CheckComplaintStart.aspx


Noget siger mig at de trænger til at få lidt styr på deres side :-(

Ser ikke ud til at jeg kan klage ad den vej :(
Jeg må jo så prøve at rette henvendelse til Advokatvagten eller domstolene som der foreslås...

Hugoianer
20-03-2013, 18:45
Ser ikke ud til at jeg kan klage ad den vej :(
Jeg må jo så prøve at rette henvendelse til Advokatvagten eller domstolene som der foreslås...

Jeg ville prøve at ringe til forbrugerstyrelsen på deres hotline.

Selvom de ikke rører både er det her jo et stykke tekstil der er at sidestille med ting de behandler i forvejen, det kunne jo f.eks havde været forteltet til en campingvogn, så tror du skal glemme at det er til en båd og ringe og få en snak med dem, for der må da være undtagelser.



orbrugerhotlinen - telefon 7013 1330
I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Forbrugerhotline, kan du få vejledning om dine rettigheder som forbruger i forbindelse med køb og salg af varer og tjenesteydelser. Hotlinen har tlf: 7013 1330 og er åben for både forbrugere og virksomheder.

Forbrugerhotlinen er åben mandag – fredag fra kl. 9-12.

dhnmdst
22-03-2013, 10:51
Jeg ville prøve at ringe til forbrugerstyrelsen på deres hotline.

Selvom de ikke rører både er det her jo et stykke tekstil der er at sidestille med ting de behandler i forvejen, det kunne jo f.eks havde været forteltet til en campingvogn, så tror du skal glemme at det er til en båd og ringe og få en snak med dem, for der må da være undtagelser.



orbrugerhotlinen - telefon 7013 1330
I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Forbrugerhotline, kan du få vejledning om dine rettigheder som forbruger i forbindelse med køb og salg af varer og tjenesteydelser. Hotlinen har tlf: 7013 1330 og er åben for både forbrugere og virksomheder.

Forbrugerhotlinen er åben mandag – fredag fra kl. 9-12.

Det vil jeg prøve at gøre på mandag så - tak for info :)