GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Trailer fra udland [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Trailer fra udland


Campion 165(seb)
09-04-2013, 05:08
Nogle der kan pege mig i retning af hvor man kan se gældende regler om lovgivningen når man skal have indregistreret en udenlandsk trailer?
Bremser, lys, værn, reflekser m.m.

Takker på forhånd :rolleyes:

Lars T
09-04-2013, 08:29
Hej Seb,

Når man importere en trailer fra udlandet skal den til et såkaldt "registreringssyn" - hvor synmands tjekker bremse (hvis det er på traileren), håndbremsen, lygter og lygtebom. Jeg er sikker på at du kan finde diverse lovkrav inde på Færdelsstyrelsens hjemmeside.

De 2 gange jeg har været med til at få en udenlandsk trailer på plader har vi skulle forevise en slags Dataerklæring fra producenten (den var i et tilfælde temmelig svær at fremskaffe fra Ohlmeier), men ellers var der ingen problemer.

Campion 165(seb)
09-04-2013, 17:59
Det drejer sig om en engelske trailer fra firmaet 'Idespension'.
Kongeå's trailercenter forhandler disse trailere og kunne være behjælpelige med et omsyn, men tager sig naturligvis betalt for det... -dlof--f
Men jeg tænkte man lige så godt kunne ordne de mest indlysende ting selv, så spare man vel en lille smule i arbejdsløn?.

Lars T
09-04-2013, 18:35
Hvis den er fra EU så vil den eneste potentielle "udfordring", være lygtebommen.. :) Ingen grund til at kaste penge mod Kongeå's Trailercenter - det kan du snildt selv klarer. Det kan ovenikøbet være at de kan/vil hjælpe med dataerklæringen?

Når du har den, så er det ned efter et prøveskilt, og til syn med den.

Husk at den skal være tom når du triller den til syn..

MartinN
09-04-2013, 20:14
Hvis du selv henter den efter bilen kan der også være lidt udfordring i hvad der er lovligt at spænde efter bilen. Det var der i hvert fald da jeg kiggede på båd udenfor DK for nogle år siden.

Der måtte man ikke køre med en udenlandsk indregistreret trailer efter en dansk bil, men heller ikke bruge danske prøveplader i udlandet. Hvis man ser bort fra et forsikringsmæssige og har lidt is i maven, er den mest brugte løsning vist at have en DK nummerplade med og spænde på.

Jeg endt dog med at hente det hele på en autotrailer, men det var vist også lidt på grænsen af det tilladte :)

Jeg kan næsten forestille mig den kommer fra England ik' ?

http://fenderen.dk/gallery/files/4/2/lille.jpg

Campion 165(seb)
09-04-2013, 22:49
Jeg har snakket med KongeÅ og de kan godt hjælpe med typegodkendelse og dataerklæring, men de tager sig betalt for det. Det har jeg heller ingen problemer med, så slipper jeg for at løbe panden mod en mur hele tiden - hvilket jeg har prøvet før med en knapt 1 år ny trailer.
Enormt furstrende. sssurr

Og JA, det er en engelsk trailer - dem har jeg det bedst med, griner.
Og Martin, dit billede får mig stadig til at trække på smilebåndet...

Lars T
10-04-2013, 08:59
Seb - Har du skrevet direkte til Indespension om de ikke kan sende dig en dataerklæring udenberegning? Det virker en anelses mærkeligt at Kongeå skal have penge for den erklæring? Ohlmeier Sendte os en erklæring i pdf-format ganske gratis, da vi skulle indregistrere den ene trailer. Det eneste de skulle bruge var stelnummeret.

MartinN
10-04-2013, 09:11
Brenderup ville også gerne sende en erklæring til mig uden problemer, så hør Indespension ad. Kongeaaen har jeg ikke den store fidus til, OFTE holder deres priser ikke, så få deres pris på skrift inden.

MartinN
10-04-2013, 09:15
Er det en Fletcher 199 du har på vej hjem fra England ?

MortenBP
10-04-2013, 09:33
Husk at den skal være tom når du triller den til syn..

Sikker? Da vores nuværende skulle synes(ejerskifte) i juli 2011 skulle der være vægt på den.

MartinN
10-04-2013, 09:55
Sikker? Da vores nuværende skulle synes(ejerskifte) i juli 2011 skulle der være vægt på den.

Jeg blev oplyst at det var der ingen regler for, nok mere humøret på den enkelte synsmand, men det er sikkert en god idé at spørge det lokale synssted hvor den skal synes.

Skal hesten så også være i hestetraileren ved syn? :D

MortenBP
10-04-2013, 10:36
Skal hesten så også være i hestetraileren ved syn? :D

Eller gylle i gyllesprederen ;-)

Jeg mindes, at det var noget med, at det var for at kunne teste påløbsbremsen. Han kørte i den ude på pladsen og prøvede at lave en opbremsning.

Campion 165(seb)
10-04-2013, 22:11
Seb - Har du skrevet direkte til Indespension om de ikke kan sende dig en dataerklæring udenberegning? Det virker en anelses mærkeligt at Kongeå skal have penge for den erklæring? Ohlmeier Sendte os en erklæring i pdf-format ganske gratis, da vi skulle indregistrere den ene trailer. Det eneste de skulle bruge var stelnummeret.

Nej, så langt er jeg ikke kommet endnu, men det var da værd at prøve?
Nu skal jeg i første omgang bare have den hjem, så tager vi den der fra..
...Men hvad hedder 'dataerklæring' egentlig på engelsk???

På forespørgsel; ja, det er en 199'er jeg er ved at hente hjem. Det er jo en klassikker for mit vedkommende - men det er jo et spørgsmål om religionpoppe

Lars T
11-04-2013, 18:45
Nej, så langt er jeg ikke kommet endnu, men det var da værd at prøve?
Nu skal jeg i første omgang bare have den hjem, så tager vi den der fra..
...Men hvad hedder 'dataerklæring' egentlig på engelsk???

Certificate of Compliance - CoC-document..

Campion 165(seb)
11-04-2013, 18:50
.mhjur-3

Lars T
11-04-2013, 18:53
Jubbiiiii - hvad vandt jeg ;)

Campion 165(seb)
11-04-2013, 19:16
Et skuldreklap og ikke mindst - min anderkendelse :D

Lars T
11-04-2013, 19:35
Et skuldreklap og ikke mindst - min anderkendelse :D

Det er helt klart også bedre end en tankfuld 98 oktan :)

ufio
12-04-2013, 12:50
Sidste år fik jeg indregistreret en Ohlmeier til danske plader, da var de eneste papirer som skulle bruges var den Tyske indregistrering så de kunne se at den havde været indregistreret i et andet EU land, så jeg slap for skulle bruge en Dataerklæring eller CE mærke.

De synshaller der har en bremse afprøvning til bogie skal normalt ikke have vægt på traileren, der er nogen af de synshaller som der ikke har bremse afprøvning til bogie, der alligevel tilbyder at syne en bogie hvis der er vægt på traileren.

Campion 165(seb)
13-04-2013, 08:21
Sidste år fik jeg indregistreret en Ohlmeier til danske plader, da var de eneste papirer som skulle bruges var den Tyske indregistrering så de kunne se at den havde været indregistreret i et andet EU land, så jeg slap for skulle bruge en Dataerklæring eller CE mærke.

De synshaller der har en bremse afprøvning til bogie skal normalt ikke have vægt på traileren, der er nogen af de synshaller som der ikke har bremse afprøvning til bogie, der alligevel tilbyder at syne en bogie hvis der er vægt på traileren.

Jeg mener ikke at trailere i UK er indregistreret på samme måde som vi har dem her i DK.
Der følger forøvrigt en lidt længere forklaring vedr. afhentning af prøvepladerne - eller prøvemærker som de kaldes nu, men den får i senere.

Go' weekendParty0012

Campion 165(seb)
15-04-2013, 18:12
Så er der et lille video-klip af den 'nye' båd.
Min knægt har filmet, da ham og hans fætter undrede sig over hvad der lige pludselig larmede sådan uden for.
(det er måske derfor lyden til tider er lidt dårlig? :D)


f1gKy4-_aBo

MartinN
15-04-2013, 18:26
Tillykke med det nye skiv, dejligt med endnu en fynbo til sommerens træf :D

Der er nu intet der slår lyden fra en god gammel 2-takter !!

Campion 165(seb)
15-04-2013, 18:33
....og slet ikke når det er en V6'er.
I like, "click"!

MartinN
15-04-2013, 18:46
....og slet ikke når det er en V6'er.


HELT enig - glem alt om CARB / EPA og bare nyd lyden :D:D

Campion 165(seb)
16-04-2013, 09:06
Så er der sendt lyd til Indespension.co.uk om en evt typegodkendelse til min trailer.
Lad os se hvad de byder ind med :rolleyes:

Campion 165(seb)
18-04-2013, 14:04
Så mangler jeg lige en beskrivelse over hvad de forskellige farver i anhænger-stikket er til?
Sådan som jeg kan læse mig til, behøver jeg et fremadrettet positionslys, da traileren er over 1.6 meter i bredden.

MartinN
18-04-2013, 14:54
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp

Campion 165(seb)
18-04-2013, 17:26
Læser jeg rigtigt når jeg siger at 58g er "+" jeg skal bruge til positionslys og 31 er "-" (altså stel) ud fra det diagram?

MartinN
18-04-2013, 18:24
Læser jeg rigtigt når jeg siger at 58g er "+" jeg skal bruge til positionslys og 31 er "-" (altså stel) ud fra det diagram?

Hvis det er et alm. 7-polet stik du har, skal det være 58L til position :rolleyes:

http://www.campingferie.dk/campingbilleder/billeder/7-polet.jpg

Nr. - Din - Farve

3 - 31 - stel, hvid/minus

7 - 58 L - v. baglys og positionslys foran - sort

Campion 165(seb)
18-04-2013, 18:33
Lyder meget rigtigt, men tænkte bare den (læs; positionslys) skal have fast plus/+ konstant når der er tænding på?
Beklager, men jeg er ikke særlig 'el-agtig' :-)

MartinN
18-04-2013, 18:46
Jeg kan slet ikke finde en 58G ... Hvor finder du den?

Alt efter hvordan du kan trække ledningerne kan du også bruge 58R brun til den anden side. (begge mine positionslygter foran får fra 58R brun)

Campion 165(seb)
18-04-2013, 19:44
Argh, for pokker.. Jeg kan sgu hverken læse eller skrive i øjeblikket.
Det er natyrligvis 54g, og IKKE 58g som nævnt tidligere :-)

Campion 165(seb)
18-04-2013, 19:47
. (begge mine positionslygter foran får fra 58G brun)

Du mener vel brun 58R...?!

MartinN
18-04-2013, 20:30
Nå du er vågen :D:D:D

Selvfølgelig 58R Brun:rolleyes:

Campion 165(seb)
18-04-2013, 21:08
Haha, jeg håber sg* folk er vågne når de læser denne trådfjupeqopq

Løven
19-04-2013, 06:59
Når jeg laver lys på trailer, så krydser jeg altid så v for kører sammen med h Bag, så vil jeg altid have lidt lys på hvis sikringen springer eller der sker en fejl. og hvis jeg har 2 baglygter i hver sider krydser jeg også pos lys, så de køre på samme kreds, en i den ene side og en i den anden. Så har man igen altid lys bagpå

Campion 165(seb)
19-04-2013, 07:43
Det var selvfølgelig også en mulighed?
Umiddelbart tænker jeg at så er der to kredse man skal fejlfinde på hvis uheldet er ude:rolleyes:.
For nemhedens skyld, tror jeg bare det bliver en 'lus' ud til to positions lys.

Campion 165(seb)
19-04-2013, 07:47
Så er der sendt lyd til Indespension.co.uk om en evt typegodkendelse til min trailer.
Lad os se hvad de byder ind med :rolleyes:

Har forøvrigt lige fået mail om at typergodkendelsen er røget i posten fra england igår. boattt
Spurgte min lokale synsmand om dette stykke papir var nok, men han ville have færdselsstyrelsen ind over, da han ikke kunne syne noget med mindre der var en reg. attest!!?
Fat i færdselsstyrelsen over telefonen, og det havde de da ALDRIG hørt om - kort sagt, min synsmand har hul i hovedet, og har åbenbart ikke en dyt forstand på det dér med trailere.

Campion 165(seb)
23-04-2013, 15:10
Så er dataerklæringen fra England kommet, og der er bestilt positionslys... :D
Nu venter jeg bare på mit cykelistværn..

LarsH
23-04-2013, 17:12
Nu venter jeg bare på mit cykelistværn..
Og en sejltur.... måske :D

MartinN
23-04-2013, 18:37
Og en sejltur.... måske :D

JA, jeg agerer gerne følgebåd ved første søsætning :D

Campion 165(seb)
23-04-2013, 19:58
...man venter vel altid på en sejltur..?DDriver
MartiN, jeg påtænker at sætte den i ude ved det nye slæbested ved Stige Ø når den tid kommer. Har du nogen erfaring med det?

MartinN
23-04-2013, 20:56
...man venter vel altid på en sejltur..?DDriver
MartiN, jeg påtænker at sætte den i ude ved det nye slæbested ved Stige Ø når den tid kommer. Har du nogen erfaring med det?

Ja, jeg syntes det er et dårligt slæbested.
Dels er det stejlt (jeg kan ikke bruge det) og så er der ikke nogen bro parallelt med isætningen, det kan give problemer med at holde båden fri for de sten der er ved siderne da der ofte er strøm pga. tidevandsskiftet i kanalen.

Jeg kommer ofte derude når jeg fisker i fjorden, og det virker ikke til der er mange der benytter det.

Slæbestedet i Boels Bro i Munkebo er meget bedre, det koster en 50,- og du kan købe et 3 mdr. kort for 200,-.

Campion 165(seb)
24-04-2013, 13:25
...ja, det er da egentligt rigtig nok der ikke er en bro langs med rampen, nu jeg tænker over det?? Så går ideén ligesom lidt af når man ikke rigtig kan styre båden uden besvær :eek:

Campion 165(seb)
28-04-2013, 19:55
Så blev båden 'rullet' af traileren, hvilket var overraskende nemt :rolleyes:
Båden hviler på 4 fire gamle bildæk der ligger på 4 euro-paller. Murebukkene på begge sider støtter kun båden så den ikke 'vælter'
Det er godt og vel 15 år siden jeg gjorde det sidst med vores gamle båd.
Et skridt tætterer på syn poppe

MartinN
05-05-2013, 18:04
Har du haft den i baljen?

Campion 165(seb)
06-05-2013, 04:46
Nej, desværre ikke. Den ligger stadig på paller i indkørslen. Men jeg har fået lavet positionslyset efterfølgende - og det virker på trods af vores 'diskusion' angående farverne på numrene i stikket fjupeqopq
Jeg har lovet min kone at det er sidste gang jeg køre med en ulovlig trailer, og ham der skal kigge på bremserne kan først til pinse.:(

MartinN
06-05-2013, 06:48
Pinse :eek::eek::eek::eek: det lyder ikke godt.

Skal der helt nye på eller skal de bare tjekkes?

Campion 165(seb)
06-05-2013, 16:06
I første omgang skal de kun efterses, men der skiftes det der bliver nødvendigt.
Jeg kan jo lige så godt indstille mig på 'worst case senario' og herefter kun blive positivt overrasket jo mindre der skal laves.
Men min erfaring siger mig det altid ender med at være værre end først antaget, frem for den sædvanlige: " det er baaare lige at..." :rolleyes:

MartinN
06-05-2013, 21:15
Ja, man bliver overrasket.
Mine bremser var fine da jeg tjekkede dem sidste år, så da jeg skulle skile dem ad for et par måneder siden var det kun endnu en kontrol... nu er alt skiftet ... :)

Campion 165(seb)
07-05-2013, 19:27
Må man spørge hvad sådan en omgang løb op i?

MartinN
07-05-2013, 20:19
Jeg skiftede rustfrie bremsekabler, bremsebakker, lejer og tromler. (bakkerne havde jeg dog liggende i forvejen som reservedele fra en tidligere trailer)

Tromlerne fejlede ikke noget, men jeg fandt dem komplette med lejer i tyskland til en pris hvor det ikke kunne betale sig købe lejerne for sig selv.

Jeg mener det blev omkring 1350,- inkl. fragt fra Tyskland.

Campion 165(seb)
07-05-2013, 21:59
Nåe, det var da ikke så galt..? Jeg aaaner ikke hvad der skal laves pt, men har ikke mod på at begynder at splitte den ad hjemme i indkørslen - så slipper jeg aldrig af med den. (læs;) lavet bremserne på den.

Campion 165(seb)
23-05-2013, 14:50
Min mekanikker lader vente lidt for længe på sig efter min mening, så er der nogen der kender en 'pålidelig' mekanikker på fyn der er til at snakke med - også gerne vedr. pris?? :D
Der skal renoveres bremser med alt hvad det nu indebære.

På forhånd tak.

MartinN
23-05-2013, 17:08
Hvad er det for nogle bremser der sidder på, Knott, Alko eller ?

LarsH
23-05-2013, 17:19
Min mekanikker lader vente lidt for længe på sig efter min mening, så er der nogen der kender en 'pålidelig' mekanikker på fyn der er til at snakke med - også gerne vedr. pris?? :D
Der skal renoveres bremser med alt hvad det nu indebære.

På forhånd tak.

Det er ikke raketvidenskab, du tager billeder og så går du bare selv igang :-)
Skriver om dine udfordringer her, vi svarer, du skruer videre og så er du klar til syn på mandag :-)

Campion 165(seb)
23-05-2013, 18:45
Hvad er det for nogle bremser der sidder på, Knott, Alko eller ?

Øhh, de er engelske...?:rolleyes:
Jeg ander det ikke, så det kan jeg ikke svare dig på.
Men du må da gerne komme forbi og kigge, så gir' jeg en 'blå' cola.. :D

Campion 165(seb)
23-05-2013, 18:48
Det er ikke raketvidenskab, du tager billeder og så går du bare selv igang :-)
Skriver om dine udfordringer her, vi svarer, du skruer videre og så er du klar til syn på mandag :-)

Det var et udemærket forslag Lars.
Men for det første har jeg ikke det fornødne værktøj.
For det andet, så er jeg i fuge-branchen, så jeg ved hvor henne man fylder benzin på, og hvordan man drejer nøglen.
That's it.

-dlof--f

MartinN
23-05-2013, 18:53
Øhh, de er engelske...?:rolleyes:
Jeg ander det ikke, så det kan jeg ikke svare dig på.
Men du må da gerne komme forbi og kigge, så gir' jeg en 'blå' cola.. :D

De er ikke nødvendigvis engelske, dem på min er heller ikke danske :rolleyes:

Jeg kommer gerne forbi og kigger, men du kunne starte med at skyde nogle billeder og uploade dem :)

Er du hos Fugemadsen?

Campion 165(seb)
23-05-2013, 19:03
De er ikke nødvendigvis engelske, dem på min er heller ikke danske :rolleyes:

Jeg kommer gerne forbi og kigger, men du kunne starte med at skyde nogle billeder og uploade dem :)

Er du hos Fugemadsen?

Tjek - lige præcis:D
Hvad skal du have billeder af?

Casper T
23-05-2013, 19:14
Fugemadsen....Jeg sejlede pirat jolle i mine unge dage med sønner fra fugemadsen, mener jeg morsomt

Campion 165(seb)
23-05-2013, 19:20
Ja, der står også en eller anden sejljolle og flyder nede på pladsen.. boattt

MartinN
23-05-2013, 19:31
Fugemadsen....Jeg sejlede pirat jolle i mine unge dage med sønner fra fugemadsen, mener jeg morsomt

Sjovt, Gokke er en af mine rigtig gode kammerater, verden er sgu ikke ret stor nogle gange :)

Campion 165(seb)
23-05-2013, 19:32
Hvad er det for nogle bremser der sidder på, Knott, Alko eller ?

Nå, så fik jeg knipset et par billeder...
Det viser sig det er KNOTT bremser der sidder på - ud at dømme fra typeskiltet.
Jeg tog et par billeder af tromlerne osse, godt nok kun fra bagsiden:rolleyes:

Håber det kan bruges...MartinN?? :D

Campion 165(seb)
23-05-2013, 19:35
Sjovt, Gokke er en af mine rigtig gode kammerater, verden er sgu ikke ret stor nogle gange :)

Der kan man bare se. Det var da meget pudsigt...;)

MartinN
23-05-2013, 19:40
De ser nu ikke så slemme ud :), men der er nogle mangler på dem, bl.a justeringsbolten på den ene af dem.

Bag på tromlerne (det er ankerpladen, hvorpå klodserne er monteret indeni) plejer der at være typenummer stanset i, det kan være du lige skal bruge en stålbørste for at få det frem.

Det er nummeret ved den blå pil der er typenummeret du skal bruge til at bestille de rigtige dele.

LarsH
23-05-2013, 19:51
Det var et udemærket forslag Lars.
Men for det første har jeg ikke det fornødne værktøj.
For det andet, så er jeg i fuge-branchen, så jeg ved hvor henne man fylder benzin på, og hvordan man drejer nøglen.
That's it.

-dlof--f
Det er en skam der er vand imellem os, Knott er de nemmeste bremser at servicere og justere, du kunne hurtigt få en GDS-instruktion og så komme på vandet Party0012

MartinN
23-05-2013, 19:56
Men du må da gerne komme forbi og kigge, så gir' jeg en 'blå' cola.. :D

Jeg er inde i byen i morgen omkring kl. 16.30, er du hjemme der? Så kigger jeg gerne forbi der.

Campion 165(seb)
23-05-2013, 19:59
De ser nu ikke så slemme ud syntes jeg, men der er nogle mangler på dem, bl.a justeringsbolten på den ene af dem.

Bag på tromlerne (det er ankerpladen, hvorpå klodserne er monteret indeni) plejer der at være typenummer stanset i, det kan være du lige skal bruge en stålbørste for at få det frem.

Det er nummeret ved den blå pil der er typenummeret du skal bruge til at bestille de rigtige dele.

Jeg fandt godt et mærke ved den blå pil som du viste på billedet MartiN.
Jeg tjekker det lige ordenligt ud...

Campion 165(seb)
23-05-2013, 20:12
Jeg er inde i byen i morgen omkring kl. 16.30, er du hjemme der? Så kigger jeg gerne forbi der.

Det lyder fint, men jeg har tydet nummeret..
Det er som følger: TYPE 20 32-1647
(det er skrevet som det stor på tromlen, og ligner dog ikke heeelt det du henviste til på billedet?)

Campion 165(seb)
23-05-2013, 20:13
Det er en skam der er vand imellem os, Knott er de nemmeste bremser at servicere og justere, du kunne hurtigt få en GDS-instruktion og så komme på vandet Party0012

:Dlige præcis. Jeg må gi en pilsner hvis vi en dag mødes til træf?!Party0012

MartinN
23-05-2013, 21:19
Det er som følger: TYPE 20 32-1647
(det er skrevet som det stor på tromlen, og ligner dog ikke heeelt det du henviste til på billedet?)

Her er bakker som passer til:

http://www.ebay.de/itm/Knott-Avonride-Bremsbacken-Satz-203-2x40-mm-20-32-1647-20-32-1647-fur-1-Achse-/170915540590?pt=Reisemobil_Caravan_Teile&hash=item27cb5c2e6e

De har med garanti også de resterende dele.

Jeg hjælper dig gerne med at få dem lavet hvis det er.

LarsH
23-05-2013, 23:32
:Dlige præcis. Jeg må gi en pilsner hvis vi en dag mødes til træf?!Party0012
Det gør vi på Samsø :D:D

Campion 165(seb)
24-05-2013, 04:53
Her er bakker som passer til:

http://www.ebay.de/itm/Knott-Avonride-Bremsbacken-Satz-203-2x40-mm-20-32-1647-20-32-1647-fur-1-Achse-/170915540590?pt=Reisemobil_Caravan_Teile&hash=item27cb5c2e6e

De har med garanti også de resterende dele.

Jeg hjælper dig gerne med at få dem lavet hvis det er.

Det lyder fint, MartinN. Vi kan lige snakkes ved over weekenden evt.?

Holten
24-05-2013, 18:04
Undskyld jeg lige blander mig i "renoveringen". Husk nu at aksel skal kunne affjedre, så få lige dette undersøgt inden du kaster penge efter stumper.

Lidt ærgeligt at køre til syn med nyrenoverede bremser m.m. og så få den kasseret p.gr.a manglende affejdring.

Jeg har oplevet at mange aksler på bådtrailere er blevet "stive" i gummikilerne mellem akselrør og hjulophænget og din aksel ser ud som om den har været dyppet et par gange i saltvand.

MVH HH

Sperillen
25-05-2013, 05:09
Undskyld jeg lige blander mig i "renoveringen". Husk nu at aksel skal kunne affjedre, så få lige dette undersøgt inden du kaster penge efter stumper.

Lidt ærgeligt at køre til syn med nyrenoverede bremser m.m. og så få den kasseret p.gr.a manglende affejdring.

Jeg har oplevet at mange aksler på bådtrailere er blevet "stive" i gummikilerne mellem akselrør og hjulophænget og din aksel ser ud som om den har været dyppet et par gange i saltvand.

MVH HH

Jeg lytter lige med og sparter et spørgsmål ind!
Hvor meget skal en sådan en trailer aksel kunne bevæge sig(mm vandring)? Og hvordan tjekkes det?

Holten
25-05-2013, 08:46
Man kan ikke definere hvor meget den skal kunne "give sig". Det er lidt lige som på en bil, hvor meget skal den kunne trykkes ned. Det kommer an på hvor meget du belaster den.

Står der en båd på traileren er det nemt at kontrollere ene mand, for så løfter man blot med en donkraft fx i siden af akslen eller på rammen af traileren. Så skal man gerne kunne se at hjulet bliver sående på jorden lidt mere end det man løfter.

Det er meget nemt at se hvis man sidder og kigger på enden af akselrøret mens man med donkraften hæver eller sænker traileren.

Har man ingen båd på traileren skal man helst være 2 om det eller have "falkeblik".
Sæt traileren på trækkrogen, lad en person hoppe op og ned aller bagerst på traileren, og kig så samme sted som ovenstående beskrevet.

Man tror måske ikke det har den store betydning, bortset fra at den ikke kan synes, men jeg har kørt med en del traliere med stiv aksel. Tro mig der er meget stor forskel på hvodan de ligger på vejen med 80 km i timen.

Campion 165(seb)
25-05-2013, 10:27
Nå, jeg var ikke klar over det var et krav at den skulle fjedre??
Det har jeg nu ikke den stor bekymring om, det eneste jeg skal have styr på er de dér bremser.
Mit alternativ kunne være at skifte begge aksler - så er man da helt sikker, men synes det er liiiige voldsomt nok.?!

Casper T
25-05-2013, 10:30
Har den været til syn? tænker bare på at jeg har fået synet 2 bådtrailere den sidste 3500kg trak de lidt i håndbremsen ,derefter kørte de bare en lille tur med og sagde Ok den er fin.men næste gang skal du komme uden båd på.

Campion 165(seb)
25-05-2013, 12:01
Har den været til syn? tænker bare på at jeg har fået synet 2 bådtrailere den sidste 3500kg trak de lidt i håndbremsen ,derefter kørte de bare en lille tur med og sagde Ok den er fin.men næste gang skal du komme uden båd på.

Nej, den har ikke været til syn.
Selv med håndbremsen trukket kan jeg skubbe med traileren, så DET tror jeg ikke de ser igennem finger med:rolleyes:.
Bremsekabler, stænger osv. til at justere med er rustet sammen, så justering af bremse mm. er komplet umulig.

Campion 165(seb)
27-05-2013, 19:52
Så fik jeg skruet dæk + fælg af traileren i den ene side.
Jeg har ikke værktøjet til at komme helt ind til 'sagens kerne' endnu, men indtil videre kan jeg se ind til det blottede kugleleje:eek:..!!
Mine anelser blev bekræftet da jeg drejede på tromlen for det lød nøjagtigt som en sporvogn på skinner og tromlen kunne mindst dreje 5-6 omgange inden den stod stille.
Ydermere ligger den eller anden stump og køre med rundt derinde, så det tegner rigtig skidt :rolleyes:

Jeg vender tilbage når der er nyt i sagen :D

MartinN
27-05-2013, 20:21
:Dlige præcis. Jeg må gi en pilsner hvis vi en dag mødes til træf?!Party0012

Det gør vi på Samsø :D:D

- og jeg skylder pizza, det kunne jo gå hen og blive helt hyggeligt :)

Campion 165(seb)
29-05-2013, 20:13
Så fik jeg skruet dæk + fælg af traileren i den ene side.
Jeg har ikke værktøjet til at komme helt ind til 'sagens kerne' endnu, men indtil videre kan jeg se ind til det blottede kugleleje:eek:..!!
Mine anelser blev bekræftet da jeg drejede på tromlen for det lød nøjagtigt som en sporvogn på skinner og tromlen kunne mindst dreje 5-6 omgange inden den stod stille.
Ydermere ligger den eller anden stump og køre med rundt derinde, så det tegner rigtig skidt :rolleyes:

Jeg vender tilbage når der er nyt i sagen :D

Godt så.
'Doktoren' har været forbi (Læs; MartinN) og vi har måtte konstatere at mine aksler er modne til en udskiftning, da de ikke bevaringsværdige mere
Der er bestilt nye hos Indespension i UK hér til aften, så indtil videre venter vi bare på posten :D

Dét skulle jeg sg* bare ha gjort for 4 uger siden...!!sssurr

http://www.indespension.co.uk/Trailer-Parts/Braked-Suspension-Units/ISSU029.html

Campion 165(seb)
31-05-2013, 18:48
Blev ringet op fra Indespension - firmaet hvor jeg har bestilt aksler - at der var lidt lettere problemer vedr. fragten.
Det koster små 400,- at få sendt dem til DK, og jeg havde da også forventet at emnet ville komme op til diskussion, da de kun ville have 8,39 pund i fragt til at begynde med :D

je__ns
31-05-2013, 19:10
400£ i fragt eller var det 400 kr. :-)

Campion 165(seb)
31-05-2013, 22:09
...det var naturligvis DKK 400,- :D
Forventet ankomst en gang i næste uge.

Sperillen
01-06-2013, 19:35
Prøv at få sendt noget tungt for 400 kr rundt i danmark :-)
Og så tilmed helt fra England!!!
Det lyder godt nok billigt..

Campion 165(seb)
02-06-2013, 09:27
Ja absolut.
Prisen er også helt fin.. :-)

MartinN
04-06-2013, 21:54
Bliver du sejlklar til weekenden :)

Campion 165(seb)
05-06-2013, 00:23
Nej dét blir' jeg ikke.
Mine aksler er ikke ankommet endnu, og i morgen drager vi afsted til Skive.
(Det skal nok passe fragt manden kommer forbi 5 min. efter vi er kørt:rolleyes:)
Meeen mon ikke det kan blive til en lille tur inden den skal væk for vinterenfjupeqopq??

Campion 165(seb)
10-06-2013, 05:05
Efter veloverstået festival i Skive, kan jeg konstatere at mine aksler til traileren er ankommet.
Igår prøvede jeg så at danne mig et overblik over opgaven mht. at skifte dem.
Målene på dem passer tilsyneladende godt, og jeg prøvede at skrue en bolt på trailerens aksel løs. De er alle rustet temmelig godt fast, og gevindet på bolten bliver godt og grundigt 'kværnet' af møtrikken, så der kommer nye på når de gamle er kommet af.
Dem jeg ikke kan komme til, får lige en tur med skæreskiven, men de 'overgir' sig ikke lige sådan videre uden kamp:D

Campion 165(seb)
19-06-2013, 04:55
opdate:
Har måtte erkende jeg ikke havde de fornødne stykker værktøj til at skifte mine aksler, så den står nu hos en kammerat, og skulle gerne være færdig hér op til weekenden.:rolleyes:

Campion 165(seb)
26-06-2013, 18:30
Så er det ikke uden en vis stolthed jeg kan fortælle at traileren er gået igennem syn her til eftermiddag.
Mange tak til Hjallese Bilsyn for god service :D

LarsH
26-06-2013, 21:35
Så er det ikke uden en vis stolthed jeg kan fortælle at traileren er gået igennem syn her til eftermiddag.
Mange tak til Hjallese Bilsyn for god service :D

Super, har du så været på vandet her til aften :D:D

MartinN
26-06-2013, 21:49
Så er det ikke uden en vis stolthed jeg kan fortælle at traileren er gået igennem syn her til eftermiddag.
Mange tak til Hjallese Bilsyn for god service :D

Fedt Seb, tillykke.

Hvordan gik sejlturen ?? :D:D:D

Campion 165(seb)
27-06-2013, 04:56
ja ja, bare træd i det:D
Jeg har IKKE været på vandet endnu - min svoger og jeg er igang med at renovere et hus, men mon ikke weekenden bringer vand under kølen??DDriver

Campion 165(seb)
09-07-2013, 05:02
Lidt info - SÅ lykkedes det at får traileren i vandet, og i samme forbindelse kunne jeg jo lige så godt sejle en tur når nu båden lå oven på..?!:D
(Jeg har et mindre filmklip, men dette er dog i mp4 format og det understøtter vores site ikke?)
Ellers gik den godt, men styretøjet var en anelse tungt når der blev trimmet ud.
Jeg har efterfølgende hævet den to huller agter, så nu sidder den i andet-nederste hul, frem for øverste hul. Højden er forøget med ca. 4 cm, så det vil vise sig hvor meget det har hjulpet.

MartinN
09-07-2013, 07:16
(Jeg har et mindre filmklip, men dette er dog i mp4 format og det understøtter vores site ikke?)

Youtube ??

Hvordan gik motoren?

LarsH
09-07-2013, 11:01
SÅ lykkedes det at får traileren i vandet

Traileren skal blive på land......... det er båden der skal i vandet fjupeqopq-dlof--f

nicolajjetrider
09-07-2013, 11:47
Vi gør sådan her :D http://www.youtube.com/watch?v=u4SwSPC0ack

Kom nu med video SEB !!!!

MartinN
09-07-2013, 11:49
Vi gør sådan her :D http://www.youtube.com/watch?v=u4SwSPC0ack


Den må være vild når den får bundgas :D:D:D

nicolajjetrider
09-07-2013, 13:06
Det skal jeg ikke kunne svare på ;) den chinewalker når jeg rammer 50% sårn ca ;)

Campion 165(seb)
09-07-2013, 20:05
Så kan der søges efter film:
Fletcher 199 running a Yamaha 150 :D

BrianL
09-07-2013, 21:14
Så kan der søges efter film:
Fletcher 199 running a Yamaha 150 :D

Hvor hurtigt kan den sejle ?

Campion 165(seb)
09-07-2013, 21:30
Trykloggen sagde 70 km/t, men jeg havde ikke nogen GPS med til at tjekke hastigheden.

BrianL
09-07-2013, 21:49
Trykloggen sagde 70 km/t, men jeg havde ikke nogen GPS med til at tjekke hastigheden.

OK. Hvis det er Yamaha's digital instrument så er det nok ikke helt forkert.

Campion 165(seb)
10-07-2013, 04:30
Det er det manuelle speedometer - deraf navnet t-r-y-k-l-o-g -dlof--f
Slangen faldt af undervejs, så jeg fik lidt lettere våde ben på et tidspunkt, men det var ikke større problem end det kunne klares med en strips.
Jeg tager en GPS med ud næste gang, for at få den præcise måling.
70 km/t synes ikke vooldsomt hurtigt, men good dammit den er hurtigt oppe af vandet!

http://www.youtube.com/watch?v=DapMDs3KwIo&feature=c4-overview&list=UU1QW0MwkdnAdwFptIDUO0MA

Den anden film kan ses hér: (beklager kvaliteten, men kameramanden fuckede den originale optagelse op)

http://www.youtube.com/watch?v=_943T-PnFEk&feature=c4-overview&list=UU1QW0MwkdnAdwFptIDUO0MA

Sperillen
11-07-2013, 13:01
Hvor ser det vand lækkert ud!!! Dejligt roligt til en speedbåd...
Jeg har aldrig sejlet i Odense kanal, er der næsten altid stille vand der?
For så vil jeg gerne inviteres med :-)
Så jeg kan få styr på max omdrejninger, shine walk, og opsætning generelt..

MartinN
11-07-2013, 13:36
Inden du planlægger den helt store test-tur skal du være obs på der er 6 kn hastighedsbegrænsning i kanalen -dlof--f

Campion 165(seb)
11-07-2013, 14:49
MartiN, der er et stykke inden du når Klintebjerg og et stykke - der hvor jeg sejler mod højre - hvor der ikke er skiltet med 6 KNOB, ergo ser jeg det som om man godt må plane dér??
Men du skal da være velkommen til at tage med.
Jeg har ved flere lejligheder været inde i kanalen ved aftentide, og der er god plads (læs; ingen mennesker) der kan forstyrres.:D

MartinN
11-07-2013, 22:58
Ja det er rigtigt, det er først når boltværket med sten starter på styrbord side ved indsejling at skiltet er. Hele stykket foran Klintebjerg og Vigelsø er fint at sejle på, det ligger godt i læ.

MartinN
12-07-2013, 07:41
Men du skal da være velkommen til at tage med.

Du siger bare til :D

Jeg smutter en tur på fjorden i morgen, hvor mødes vi? ;)

Sperillen
12-07-2013, 11:41
Ville ellers være godt at få vist en ny plads, og holde er lille træf :-)
Men familien siger Falsled strand imorgen, så det må være der jeg sejler imorgen!
Vil ellers gerne lære nogle steder med roligt vand at kende, for de 16 fod tåler ikke vind!
Hygge

MartinN
12-07-2013, 17:42
Vi var rent faktisk forbi Damsbo / Falsled strand i går eftermiddags.
Stranden og de først 10m i vandet var fyldt med tang, så vi kørte videre :rolleyes:

MartinN
12-07-2013, 19:30
Jeg smutter en tur på fjorden i morgen, hvor mødes vi? ;)

Det ser ud til det bliver Nyborg i stedet, der er vinden bedst ... :)

Sperillen
12-07-2013, 20:57
Plejer at ligge ved sportspladsen i Falsled!
Og vi har en lille ny på 2 mdr, så en strand er nødvendig!! For man må/kan ikke rigtig finde en redningsvest til hende :-)

Hygge

Campion 165(seb)
13-07-2013, 17:46
Sperillen; kunne du ikke ligge et billede eller to op af din båd så vi kan få bestemt hvad for en mode du har!?

Sperillen
13-07-2013, 20:17
Det kan jeg da!!!
Håber det er nok, ellers må jeg tage nogle billeder til bestemmelse :-)


Endte med Lundeborg alligevel, for så gav Fyn lidt læ :-)

LarsH
13-07-2013, 23:06
Fletcher Bravo 160, fra 80'erne er mit bud.

Fin båd :-)

Campion 165(seb)
15-07-2013, 20:22
Har du ikke en typeplade på dit instrumentbord - sidder typisk på venstre side af rattet?