Løbet tør og kan nu ikke starte [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Løbet tør og kan nu ikke starte


mlarssen
19-05-2013, 15:51
Hej alle,

Jeg har en Mercruiser 350 MAG MPI fra 2008 med ca 150 timer på bagen. I dag løb jeg desværre tør for benzin under sejlads her. Jeg fik båden slæbt i havn og fyldt benzin på men kan ikke få gang i motoren.

Jeg har prøve at sætte tænding på 10 gange med 2 minutters mellemrum uden at tørne for at elektronikken skulle "udlufte" systemet. Dette hjælp dog ikke, faktisk kunne jeg slet ikke høre noget tegn på at motoren tilføjede benzin til systemet ved nogle af de 10 forsøg. Motoren tørne fint men intet tegn på den vil sætte igang.

Nogle som har forslag til hvorledes jeg kan få båden igang igen? Båden ligger i Lynæs havn og jeg hører til i Jyllinge så vil jo gerne have gang i skidtet hurtigst muligt så jeg kan komme hjem med båden.

Det skal siges at jeg har begrænset forstand på motorer. Jeg ved hvor benzinfiltret sidder men det er næsten også det jeg kan udpege. Hvis der er nogle som bor i nabolaget og hurtigt kan løse problemet sammen med mig vil det være super og jeg giver gerne lidt for ulejligheden.

Mvh
Mikkel

Norvik20"
19-05-2013, 16:31
Jeg halede engang båden op på havnens ophalervogn, hvor tanken var ret tom. Ihvertfald så tom, at da båden stod på bedding, var de 15-20° den hældte bagud nok, til at den elektriske brændstofpumpe ikke kunne suge diesel.

10-15 min senere kravler jeg op i min båd og opdager den stadig kørende brændstofpumpe... (Den originale fødepumpe gik i stykker, og jeg kunne se flere fordele ved en elektrisk fødepumpe.)
Den skal tændes og slukkes via en kontakt..... så kan man jo slukke den under sejlads og "få motorproblemer" som "plejer at løse sig selv efter en 8-12 timers afkøling", hvis man har en god sild ombord man gerne vil overnatte med. :D
Og så er det nemt, hurtigt og effektivt, når man har skiftet filtre at få udluftet brændstofsystemet. Plus dieselpest er en overstået problem, da pumpen cirkulerer en hel tankfuld gennem filtre og vandudskiller, på under en time.

Nå men: De 10-15 min uden brændstof var nok til at tage livet af pumpen..
Tjek din brændstofpumpe.. et bud på en mulig opstået fejl.

Mvh

kjaerlarsen
20-05-2013, 17:24
Jeg tror du er nødt til at lufte den ud manuelt.
Har selv en EFI motor og da jeg sidste år havde motoren ude, var det nødvendigt at skrue benzinslangen af ved indsprøjtningsenheden for at få luftet ud.
Vil foreslå at du finder ud af hvor benzinen kommer ind i selve indsprøjtningssystemet og få den afmonteret og så sætte pumpen til at køre, indtil der kun kommer ren benzin ud uden luft.
Det virkede i hvert fald for mig.

mlarssen
20-05-2013, 18:56
Tak til Jer begge for svar.

Efter at have googlet en del samt studeret motorens manual kom jeg frem til at det måtte være en sikring til brændstofpumpen, brændstofpumpe relæet eller selve pumpen som måtte være gået i udu. Ved adskillelse af stikket til brændstofpumpe relæet fandt jeg en del korrosion som jeg fik fjernet med en lille skruetrækker. Dette fik liv i brændstofpumpen som derefter hurtigt ( 10 gange tænding uden at tørne) fik tømt systemet for luft så motoren igen ville starte :-)

Mvh
Mikkel

Norvik20"
24-05-2013, 01:01
Godt det bare var lidt ir.

:cool:

Lars T
24-05-2013, 12:32
Fedt Mikkel - Der er ikke ret mange ting som er bedre end en gratis gør det selv løsning.!