Lader og landstrøm [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Lader og landstrøm


jacobkollerup
11-07-2013, 18:20
Hej!

Håber at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig.
Har en searay 215 med 2 batterier. Båden ligger fast i vandet og jeg er ved at være lidt træt af at afmontere et batteri af gangen og lade det op hjemme i garagen...
Har derfor indkøbt en ctek m100 lader, som burde være fin til formålet. Min plan er at installere et CEE stik i båden, så jeg bare kan tilslutte landstrøms ledningen en gang i mellem for at lade batterierne. Har efterhånden læst mange sider på nettet omkring jord, skillerelæer og galvanisk korrosion og har indtil videre fundet mange forskellige meninger om emnerne.
Derfor: jordforbindelse? Skal man lave det? Laderen har blot et helt normalt 230v to-bens stik og kan derfor vel ikke rigtig få gavn af jord? Umiddelbart havde jeg forestillet mig at fra det fastmonterede CEE stik i båden trækker man en fase og nul til laderen. Er det korrekt, eller ender jeg med at riste mig selv og båden af?
Håber at nogen kan hjælpe, så det bliver lavet korrekt.

Bonus info er at jeg ikke bruger meget strøm, men egentlig bare vil være sikker på at mine batterier er tip top

Mvh Jacob

PROSECCO
11-07-2013, 20:57
Halløj

Jeg ville undlade at montere jordledningen, så er du fri for galvanisk tæring pga den. Har selv afmonteret på vores båd efter råd fra marine elektrikker og tæring på drevet.... så kør du bare en nul og face ned til et stik og lad batterierne op....

j

Softice
12-07-2013, 00:33
Gå på biblioteket og lån:
El om Bord
Håndbog om elektricitet i fritidsbåde
Udg: El-fagets uddannelsesnævn
- som er en lille handy ting med masser af praktiske tips og teori.
Eller køb den online den er rigtig god når man er i tvivl.

jacobkollerup
15-07-2013, 21:30
Takker for svarene. Jeg har monteret den uden jord og alt ser ud til at være i skønneste orden (indtil videre;))

MortenBP
18-07-2013, 00:27
CTek laderen har en galvanisk skillefunktion iflg. dens features.

Mayland
23-08-2013, 05:36
MortenBP, ja den er galvanisk adskilt, men det er noget andet end det vi snakker om i forbindelse med både, men rigtigt godt set. Det betyder at der ikke kan løbe strøm mellem primær og sekundærer forbindelser laderen, hverken den ene eller den anden vej :-)

Jacob, du har gjort det rigtigt med hensyn til 230VAC forbindelsen, men hvis du har 2 batterier, så er dit system måske delt på 2 kredse, og så bør du monterer et skillerelæ, enten elektronisk eller som relæ.
Jeg sender lige en PB til dig.
mvh
Skibselektrikeren.