Problemer med motor/drev? [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Problemer med motor/drev?


thg
05-09-2013, 07:13
Min kollega fik problemer med sin båd igår (MerCruiser 5.0 MPI 260 hk. m. AlphaOne) og beskriver det således - er der nogen idéer?:

Vi kommer sejlende, pludselig er det som om den mister kraften og motoren går lidt op i omdrejninger. Når den sættes i gear tager den flere omdrejninger, end man sejler. Båden kan godt sejle så længe det er i tomgang. Når man bakker tager den slet ikke fat. Virker lidt som en kobling på en bil der fedter.

MartinN
05-09-2013, 08:48
Lyder meget som at det er navet i propellen der er beskadiget.

Hvis propellen f.eks. har ipresset gumminav kan det holde ved lave omdrejninger, men så snart der kommer belastning så "fedter" det rundt uden propellen drejer med.

Det kan være en grundstødning eller tidligere påsejling af f.eks. drivtømmer der kan være skyld i det, eller måske bare alm. brugsslitage.

Hvis det ikke kan ses/mærkes visuelt, så er det nemmeste at prøve at bytte propel med ham.

thg
05-09-2013, 08:55
Lyder meget som at det er navet i propellen der er beskadiget.

Hvis propellen f.eks. har ipresset gumminav kan det holde ved lave omdrejninger, men så snart der kommer belastning så "fedter" det rundt uden propellen drejer med.

Det kan være en grundstødning eller tidligere påsejling af f.eks. drivtømmer der kan være skyld i det, eller måske bare alm. brugsslitage.

Hvis det ikke kan ses/mærkes visuelt, så er det nemmeste at prøve at bytte propel med ham.

Ok - men lyder det ikke underligt når den slet ikke kan bakke?

MartinN
05-09-2013, 09:04
Ikke nødvendigvis, mange propeller bakker dårligt i forvejen og hvis der så er problemer med navet kan det sagtens blive værre.

Hvis der ikke er nogle mislyde, så vil jeg tro at problemet er ved propellen, men der er andre som er mere I/O-drev-kyndige end mig som måske kan komme med input hertil.

Miss Mancini
05-09-2013, 09:25
Lyder som en knust flo-torq i propellen....

Jeg har en gratis lånepropel med fast gumminav, hvis det har interesse. Skal afhentes og returneres til Hornbæk i ubeskadiget stand, ellers skal der betales fuld hyre...:)

Casper T
05-09-2013, 09:28
Jeg har fået skiftet en kobling , der må være mellem motor og drev, det er vidst nok noget gummi der er vulkaniseret sammen,mener de måtte have motoren ud,fejlen blev fundet ved at båden blev fortøjret hårdt og så ellers bare i gear med den

thg
05-09-2013, 09:56
Har lige fået lidt mere info som ikke lyder til at det er Flo-Torq'en: Efter at det skete slukkede han motoren og efterflg. var motoren svær at starte og først efter 1 min. kunne den startes igen!

thg
05-09-2013, 11:20
Lyder som en knust flo-torq i propellen....

Jeg har en gratis lånepropel med fast gumminav, hvis det har interesse. Skal afhentes og returneres til Hornbæk i ubeskadiget stand, ellers skal der betales fuld hyre...:)

Tak for tilbuddet. Det kan være han tager fat i dig på et tidspunkt, men indtil videre tror jeg desværre ikke at det kan løse det...

Miss Mancini
05-09-2013, 15:52
Har lige fået lidt mere info som ikke lyder til at det er Flo-Torq'en: Efter at det skete slukkede han motoren og efterflg. var motoren svær at starte og først efter 1 min. kunne den startes igen!

Svær at starte - kunne motoren rotere eller sagde det "klonk" når starteren blev aktiveret ?

Hvis det sagde "klonk" er en mulighed, at der er vand i en cylinder......

Lars T
05-09-2013, 16:27
Har lige fået lidt mere info som ikke lyder til at det er Flo-Torq'en: Efter at det skete slukkede han motoren og efterflg. var motoren svær at starte og først efter 1 min. kunne den startes igen!

Det er helt sikker den kobling, Casper, er inde på.
Jeg har en kammerat som var ude for fuldstændigt det samme. Han var ude og lege med tubes mm., og pludselig ville den ikke gribe fat. Han tænkte ikke mere over det men smed anker og lå en times tid hvor de så ville sejle ind,. Her var den meget svær at starte og efter et par forsøg startede den men den "tog ikke fat" når den blev sat i gear.

Det var en kobling mellem motor og drev som var gået i stykke fordi oplinning mellem motor og drev åbenbart stod skævt. Og ja motoren skulle ud for den kunne skiftes.

Casper T
05-09-2013, 16:34
Til info gav jeg lidt over ca.11000dkr hos Ah roskilde.+transport af båd,tror nu ikke det er alle både hvor motor behøver at komme helt ud

Lars T
05-09-2013, 16:37
Jeg mener at min kammerat gav 14000,- også hos AH Marine - og den blev lavet nede på Roskilde Havn.
Det var i øvrigt en 7.4 MPI'er.

thg
05-09-2013, 18:22
Motoren er helt ny (dog ikke drev og transom) og har kun sejlet meget få timer i år!

Men den tidligere ejer som skiftede motoren havde vist skiftet motoren sammen med en bekendt, så der er nok ikke noget at komme efter!

Er det det der ifbm. serviceeftersyn kaldes "oplejring af motor" som så har stået så skævt at det er gået så galt?

goffy
05-09-2013, 20:33
jeg syntes ikke det lyder helt rigtig :dizzy:
At koblingen måske er gået burde da ikke have nogen indflydelse på om motoren kan starte. motoren skulle da gerne kunne starte også selv om drevet og koblingen blev helt afmonteret :dizzy:

Kim
05-09-2013, 22:00
da jeg fik problemer med Flo-Torq kunde den IKKE sejle frem eller tilbage,
så fejlen skal nok findes andet sted

http://fenderen.dk/gallery/files/1/3/20121022_132211.jpg

BrianL
06-09-2013, 06:51
jeg syntes ikke det lyder helt rigtig :dizzy:
At koblingen måske er gået burde da ikke have nogen indflydelse på om motoren kan starte. motoren skulle da gerne kunne starte også selv om drevet og koblingen blev helt afmonteret :dizzy:

Engine coupleren og drevet er jo netop monteret. Så hvis engine coupleren er smadret kan den vel godt midlertidig side så skævt at den kan være svær at tørne med drevet monteret. Selv i frigear følger akslen til drevet med rundt.

Kig bag på motoren og se hvordan det ser ud, hvis det er til at komme til. Vil hurtigt kunne konstateres om drev akslen følger med rundt som den skal. Hvis den ikke gør så er det engine coupleren.

goffy
06-09-2013, 07:16
Engine coupleren og drevet er jo netop monteret. Så hvis engine coupleren er smadret kan den vel godt midlertidig side så skævt at den kan være svær at tørne med drevet monteret. Selv i frigear følger akslen til drevet med rundt.

Kig bag på motoren og se hvordan det ser ud, hvis det er til at komme til. Vil hurtigt kunne konstateres om drev akslen følger med rundt som den skal. Hvis den ikke gør så er det engine coupleren.

Vi er helt enige, men det jeg mener er at hvis motoren tørner fint rundt når nøglen drejes er der også noget andet galt. Jeg syntes bare de svar der er kommet indikerer at hvis koblingen er defekt kan motoren ikke starte, og det syntes jeg lyder forkert. kan motoren roterer uhindret skal den kunne starte, med eller uden defekt kobling.

BrianL
06-09-2013, 14:21
kan motoren roterer uhindret skal den kunne starte, med eller uden defekt kobling.

Enig

Lars T
09-09-2013, 12:49
Noget nyt?

Jeg hælder nu stadig til at det skulle være koblingen, selvom jeg ikke har lyst til at sætte noget skrækscenarie i gang hos din kammerat..

thg
09-09-2013, 12:51
Han har stadig ikke nogen trailer til båden og får det formentlig senere på ugen eller i næste uge og så skal den op til kontrol :)

thg
23-09-2013, 18:28
Nu kom den endelig op ad vandet og løsningen var en ny Flo-Torq!

Lars T
28-10-2013, 14:26
Nu kom den endelig op ad vandet og løsningen var en ny Flo-Torq!

Fedt, det var da en god ting - det var da godt at jeg havde sat ham en enorm bon i udsigt :rolleyes::rolleyes: