Ardic Oliefyr [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Ardic Oliefyr


hammerholt
01-10-2013, 11:29
Jeg startede mit Ardic Oliefyr fra 1995 i går aftes, det har ikke været startet i over et år.
Det startede perfekt, og gav ret hurtigt både varmt vand og varme i båden OG en svag diesellugt ! ! ! ! Det sidste var ikke noget jeg ønskede mig.

Er der nogen der ved om ikke et sådan oliefyr skal have et eftersyn ? Jeg mener, private oliefyr i huse skal da vistnok have et årligt eftersyn.
Hvem gør sådan noget, og hvordan? Piller men det ud ??

Hilsen Ole

Ulman
01-10-2013, 12:13
Hej Ole

Jeg har samme fyr og har lidt erfaring med Kjøller.
Jeg vil tro de kan hjælpe dig, men du skal regne med de i stedet foreslår udskiftning til helt nyt. Det er den besked jeg har fået hver gang. Under alle omstændigheder vil jeg gerne høre hvad du finder frem til.

Strøyer
01-10-2013, 15:30
Jeg har et magen til.
Mit gav også en svag lugt i kahytten. Det viste sig at være små revner i udstødningen, lige i det tynde stykke hvor udstødningsslangen bliver spændt på og så lidt ind i det kammer hvor brugsluften bliver blæst forbi udstødningen.
Så prøv at afmontere det varmeskjold og det skjold hvor slangen til brugsluften sidder. Det kan drejes men sidder holdt tilbage af 3 små svejseklatter på en skive, slib dem af så du kan se det sidste af udstødningen.
Jeg fandt et rør der lige passede ind over gav det lidt udstødningspasta pressede det på, på med skjoldet og skiven.

Jeg har dog skiftet til et andet fyr pga. Der var andre problemer senere, men det er luftfrit, dog starter det ikke altid, andre gange starter det men er lidt utæt for diesel.
Så da jeg havde lavet både pumpe og fået fat i et nyt pulsgiverrelæ gad jeg ikke døje mere med det..
Så det er da til salg :-)

hammerholt
02-10-2013, 09:10
Tak for svar !
Det du siger Strøyer, lyder som noget jeg skal have kigget efter. Mit store problem er dels, at det er svært at komme til, og dels at jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvad der er hvad.
Hvis du skulle ligge inde med et par billeder, ville det være dejligt :-)
VH/ Ole

Ulman
02-10-2013, 13:09
Punkt1
kan du ikke skrive præcis hvilken model du har.
Mit er også Ardic og jeg har nogle tegninger/manual. Men hvis det er helt anderledes nytter det nok ikke.

Punkt2
Hvad hvis den dårlige lugt/luft kommer ud af selve udblæsningsrøret (den varme luft til kahytten) og ikke udstødningen? Ville det så tyde på ufuldstændig forbrænding eller vil sådan noget ikke kunne lade sig gøre?

Norvik20"
02-10-2013, 15:44
Ang punkt 2, så bør det ikke kunne lade sig gøre.
Mit dieselfyr (webasto) fungerer således, at forbrændingen sker uden forbindelse til andre dele af fyret, end forbrændingsluftindtaget og udstødningen.

Fyret fungerer ligesom en luftkølet motor, hvor luften der køler brændkammeret, passerer nogle køleribber, a'la en luftkølet knallertcyllinder/topstykke og blæses så ind som varmluft.
Er udstødningssamlingen ikke tæt, og kører fyret uden friskluftindtag direkte udefra, så kan det du beskriver godt ske ved en utæt udstødning.

Efter montering af mit webasto opdagede jeg ved første opstart, at der sev en smule røg (ryger altid ved opstart) op fra udstødningssamlingen mellem studs og udstødningsrør i bunden af fyet. Blev fikset med udstødningspasta........
Ellers ville fyret udlede udstødningsgasser i den ventilerede kistebænk, det sidder monteret i. = Potentiel kulilteforgiftning.

Mvh

hammerholt
02-10-2013, 18:25
Jo, jeg har både servicebog og brugsanvisningen, men den har ikke rigtigt hjulpet mig til at vide hvor jeg skal kigge efter en fejl. Det er et Ardic Type 091-DM-12V, og det er installeret af Öresunds Marin AB, Höganäs, den 4. maj 1995, og der er INGEN stempler i servicebogen.
Seivicebogen anbefaler følgende 1 gang om året:
Kontrollera tändstift
Kontrollera flamvakten
+ en hel del flere punkter, men de to jeg nævner, er vel noget der kan blive slidt eller tilsodet, - eller er jeg helt forkert på den ????

Ulman
31-01-2014, 17:59
Jeg genoptager lige denne tråd selvom det faktisk ikke er min.
Men nu er det reparationstid.

Jeg har et ARDIC 041D og har det problem jeg beskriver tidligere i tråden under punkt 2. Dvs. jeg har røg i kahytten fra udblæsning på fyret. De bud der kom i løbet af efteråret var, at det kan være en utæthed omkring udstødning. Det må være i den del der sidder usynligt inde i fyret. Det er ikke på udstødningsstudsen på siden af fyret hvorpå udstødningsslangen monteres.

Nå, men er der nogen der har forslag til fremgangsmåde?
Altså hvad skal afmonteres?
Hvor skal jeg kigge efter defekten?
Og hvordan bør reparationen ske?

Strøyer
31-01-2014, 19:21
Som jeg beskriver længere oppe, så kommer du ind til den "usynlige" del af udstødningen.
bag det hullede skjold er varmekammeret hvor varmeudblæsningen går nedad og forbrændingens udstødning går ud i enden i det lille rør.

http://www.yachtheizung.de/grafik/ardic-042.jpg

Mit gav også en svag lugt i kahytten. Det viste sig at være små revner i udstødningen, lige i det tynde stykke hvor udstødningsslangen bliver spændt på og så lidt ind i det kammer hvor brugsluften bliver blæst forbi udstødningen.
Så prøv at afmontere det varmeskjold og det skjold hvor slangen til brugsluften sidder. Det kan drejes men sidder holdt tilbage af 3 små svejseklatter på en skive, slib dem af så du kan se det sidste af udstødningen.
Jeg fandt et rør der lige passede ind over gav det lidt udstødningspasta pressede det på, på med skjoldet og skiven.

Ulman
31-01-2014, 20:41
Takker. Operationen starter i morgen.

Ulman
01-02-2014, 19:32
Så er fyret afmonteret og jeg har fået diverse kapper af.
Der er ikke nogle synlige revner.
Men der var olierester. Lige uden på selve brandkammeret var der olie.
Er det så et tegn på en utæthed der betyder at dieselolien siver uden for brandkammeret og at det så er den olie der lugter og giver en tynd røg i kahytten?

http://fenderen.dk/gallery/files/1/5/6/img_0651_575294.jpg

http://fenderen.dk/gallery/files/1/5/6/img_0652_309679.jpg

http://fenderen.dk/gallery/files/1/5/6/img_0649_709593.jpg

Ulman
03-02-2014, 10:49
Jeg har nu fået svar fra Kjøller omkring det.
De mener at blæsermotoren kører for langsomt fordi den måske har stået stille for længe. Motoren forstøver også brændstoffet, og når det sker for langsomt, fungerer det ikke som det skal og så kan der komme brændstof ud gennem fotocellehullet.

Det var en rigtig god forklaring. Desværre findes motoren ikke længere som reservedel. Nogen der har en de vil af med?

je__ns
03-02-2014, 18:47
Kan motoren ikke adskilles, jeg kender ikke motoren. Men ofte er sådanne små motorer, med lejer af bronze.
Her hjælper det at polere akslen, og få smurt lejet.
Kan motoren ikke adskilles, kan det hjælpe lidt at smøre dem udefra.

Ulman
04-02-2014, 19:27
Takker. Det skal da prøves.