View Full Version : trim plan
hanstholm
02-10-2013, 22:46
jeg har lige købt en ryds 535 som jeg overvejer at sætte trim plan på så jeg ville lige høre om der er nogle af jer der har en mening om det er noget der virker på at båden har slag side og falder meget hårdt på den ene side
Et par trimplan vil kunne gøre det. Jeg havde samme problem og monterede trimplan , og jeg fik en helt anden båd at sejle med :D
Husk det skal være trimplan og ikke smarttabs
Har overvejet det samme og havde Bennett i tankerne, da man for ca. 3.000 kr. ekstra kan købe en automatisk styring af det - netop smart med ulige vægt, men der er vist lidt delte meninger om trimplan generelt: http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4575&highlight=bennett
Fletcher14
03-10-2013, 19:56
De her smart tabs, er de helt ubrugelige? Jeg forestiller mig, at ideen er, at de automatisk modarbejder en hældning. Fletcher'en kunne også godt brugt noget trim plan ved jævn til fuld gas - og navnlig med passagerer - og en tom benzintank ud af to.
Et par trimplan vil kunne gøre det. Jeg havde samme problem og monterede trimplan , og jeg fik en helt anden båd at sejle med :D
Husk det skal være trimplan og ikke smarttabs
Spørger måske dumt, men hvad er forskellen på trimplan og smarttabs?
Spørger måske dumt, men hvad er forskellen på trimplan og smarttabs?
smarttabs ligner alm trimplan, men er så vidt jeg ved, med en kraftig fjeder (fås i flere tryktrin). ideen med smarttabs er at få båden hurtigere ud af vandet. smarttabs er trykket ned af fjederen når båden ligger stille eller sejler tomgang. når der gives gas hjælper smarttabs med at løfte bagenden af båden, og den planer hurtigere. når båden er over en vis fart presser vandet trimtabsene ud i neutral og de kan ikke styres enkeltvis som trimplan der for det meste er hydraulisk.
er problemet at båden smider sig på siden tror jeg ikke trimtabs hjælper da de jo trykker lige hårdt.
jeg kunne i teorien godt undvære den ene af mine trimplan, da jeg faktisk kun bruger den i styrbord side, som båden vil lægge sig på. :D
trimplan kan trimmes (justeres ) under sejlads
smarttabs ligner alm trimplan, men er så vidt jeg ved, med en kraftig fjeder (fås i flere tryktrin). ideen med smarttabs er at få båden hurtigere ud af vandet. smarttabs er trykket ned af fjederen når båden ligger stille eller sejler tomgang. når der gives gas hjælper smarttabs med at løfte bagenden af båden, og den planer hurtigere. når båden er over en vis fart presser vandet trimtabsene ud i neutral og de kan ikke styres enkeltvis som trimplan der for det meste er hydraulisk.
er problemet at båden smider sig på siden tror jeg ikke trimtabs hjælper da de jo trykker lige hårdt.
jeg kunne i teorien godt undvære den ene af mine trimplan, da jeg faktisk kun bruger den i styrbord side, som båden vil lægge sig på. :D
trimplan kan trimmes (justeres ) under sejlads
Ok, vil dog sige at hvis man Googler smarttabs er alle billederne umiddelbart de samme typer som hvis man Googler trimtabs :)
læg lige mærke til hvordan ordene staves :D
her ses trimplan med hydraulik
og smarttaps
Fletcher14
04-10-2013, 00:43
Det er sjovt, at Finmar'en læner sig til styrbord. Jeg ved ikke, om det er meget forskelligt, hvilken vej propellen roterer, men, Fletcher'en læner sig til bagbord ved jævn til fuld gas - og det er lidt irriterende, hvis der samtidigt er passagervægt. Af en eller anden grund vil alle passagerer gerne sidde i bagbordside, så de kan konversere med kaptajnen.
Miss Mancini
04-10-2013, 07:17
Min båd har også lidt problemer med at den hælder til den ene side under højere fart omkring 3000 omdr.min +
Et andet "problem" er at båden er meget levende ved lav fart dog undtaget, hvis motoren sejtrækker, så er den meget retningsstabil. Problemet med at båden er levende er typisk ved havnefart 2 - 3 knob.
Jeg har monteret en Stingray XXLarge hydrofoil og regner med, at båden måske - med det design som hydrofoil´en har - kan blive lidt mere retningsstabil ved lav fart. Der er ikke konstateret slør i transomen, som f.eks. mange MerCruiser BRAVO´er døjer med. Jeg har overvejet at montere trimflaps, men vil prøve hydrofoil´en først selvom virkningen på de to systemer bør være forskellig.
Det er sjovt, at Finmar'en læner sig til styrbord. Jeg ved ikke, om det er meget forskelligt, hvilken vej propellen roterer, men, Fletcher'en læner sig til bagbord ved jævn til fuld gas - og det er lidt irriterende, hvis der samtidigt er passagervægt. Af en eller anden grund vil alle passagerer gerne sidde i bagbordside, så de kan konversere med kaptajnen.
Min propel drejer mod uret set bagfra :D din er nok modsat
hvorfor min er sådan ved jeg ikke, men jeg har købt motor og drev fra ny i 2005.
jeg har lige købt en ryds 535 som jeg overvejer at sætte trim plan på så jeg ville lige høre om der er nogle af jer der har en mening om det er noget der virker på at båden har slag side og falder meget hårdt på den ene side
Hej herfra. Ja hvis du sætter hydraulisk trim på er det noget der virker, yderligere har du så den fordel at du kan justere bådens hældning alt efter hvordan dine passagerer hopper rundt i båden. Ved sidevind lægger båden sig også på siden når du styrer kontra ( mod vinden ) det kan du også kompensere for med trim.
Mvh Bjarne
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.