View Full Version : Vinterkonservering a la Mercury
Jeg undrede mig lidt over Mercury's vinterkonserveringsmetode jeg så i min manual.
- tap vandet af blokken gennem diverse dræn
- afmontere termostathus og termostat
- påfyld frostvæske der hvor termostathuset sidder/sad
- når væsken flyder ud af udstødningen er man færdig
Er der nogle der bruge den?
Hvad er forskellen?
Hvorfor anbefaler Mercury dene metode frem få "øreklapperne"? Er det fordi de vil sælge en termostathuspakning?
det lyder lidt mærkelig
kommer der så kølevæske ned til vandpumpen/impelleren ?
kommer der kølevæske gennem oliekøleren ved servostyrringen ?
Jeg mener at huske at der står det samme i min instruktionsbog til mine nuværende motorer. Mon ikke det skyldes "problemet" med at få kølevæske gennem ørevarmerne ?
At tømme motoren for vand og derefter fylde kølervæske på via termostathuset er en metode som har været brugt langt tilbage. Jeg har selv gjort det samme på min gamle 454 Magnum.
Bemærk vandet skal ikke kun tappes af blokken. Diverse kølere og slanger til søvandspumpen, udstødninger mv. skal alle tømmes for vand, inden kølervæske påfyldes.
Goffy,
ja der skulle komme frostvæske til vandpumpen/impelleren (sidder nede på motoren), men oliekøleren ved jeg ikke.?
Brian,
Man kan vel relativt nemt tømme blokken og diverse slanger da drænene er placeret således at de sørger for at vandet løber af. Faktisk står der i min manual at så længe båden står plant så løber alt vandet af.
Jfr Mercury er grund til der er dræn, hvis man regner med man skal ud og sejle imorgen, og natten byder på betydning natter frost (under 15F) så kan man hurtigt dræne motor og slager for vand, således at de ikke fryster til morgendagens sejlads.
Med hensyn til udstødningen så bliver frost væsken vel blandet med det vand der måtte være tilbage efter "dræningen".? Så hvis man vælge en 60/40 blanding så bør man vel være sikret?
Spændende :)
www.quicksilverwinterization.com
Jeg mener at huske at der står det samme i min instruktionsbog til mine nuværende motorer. Mon ikke det skyldes "problemet" med at få kølevæske gennem ørevarmerne ? At tømme motoren for vand og derefter fylde kølervæske på via termostathuset er en metode som har været brugt langt tilbage. Jeg har selv gjort det samme på min gamle 454 Magnum.
Bemærk vandet skal ikke kun tappes af blokken. Diverse kølere og slanger til søvandspumpen, udstødninger mv. skal alle tømmes for vand, inden kølervæske påfyldes.
det nemmeste er da at tømme blokken og manifold og så øreklapperne på.
jeg plejer at have dunken med kølevæske til at stå ved siden af drevet og så en kort slange i dunken. der har aldrig været problemer med at få den til at suge det op og på den måde er jeg også sikker på at få kølevæsken gennem pumpen og oliekøleren
Kan den godt suge det op for øreklapperne slutter vel ikke helt til??
Så Goffy - du kører din varm med ferskvand fra hanen, tømmer blok, udstødning og diverse slanger, for så at flytte slangen over til en beholder (25 liters dunk?) hvor den så kan suge frostvæsken fra?
Kan den godt suge det op for øreklapperne slutter vel ikke helt til??
Så Goffy - du kører din varm med ferskvand fra hanen, tømmer blok, udstødning og diverse slanger, for så at flytte slangen over til en beholder (25 liters dunk?) hvor den så kan suge frostvæsken fra?
mine øreklapper klemmer meget og slutter tæt. jeg har også en studs ved motoren ( til gennem skyldning ) men den bruger jeg ikke til frostsikringen
for der kan jeg ikke få den til at suge da den jo trækker luft gennem drevet.
nu ligger min båd jo i åen ( ferskvand ) så den er kørt varm når jeg skal flytte båden hen til kranen.
men den behøver da ikke at være varm.
Miss Mancini
16-10-2008, 11:41
Mulighederne er mange for at få kølervæske igennem motoren.
Jeg plejer at gøre følgende:
1) Motoren opnår drifttemperatur. Luftfilteret afmonteres.
2) Aftapper vandet fra motor og manifolder.
3) Afmonterer termostaten.
4) Monterer mit Traktsystem på drevets vandindtag ( se billede ). Motoren startes op imems der hældes kølervæske i trakten.
5) Når kølervæsken løber ud af udstødningen, så "kvæles" motoren med Fogging Oil ( se billede ).
Så er motoren og manifolder fyldt med lækker fed glycolblanding.
det nemmeste er da at tømme blokken og manifold og så øreklapperne på.
jeg plejer at have dunken med kølevæske til at stå ved siden af drevet og så en kort slange i dunken. der har aldrig været problemer med at få den til at suge det op og på den måde er jeg også sikker på at få kølevæsken gennem pumpen og oliekøleren
Hvorfor tømmer du blokken og manifold for vand hvis alligevel kører kølervæske ind via ørevarmere ?
er det fordi du er bange for at termostaten ikke er åben nok så kølervæsken ikke kommer ind i blokken ?
Goffy,
Hvorfor tømmer du blokken og manifold for vand hvis alligevel kører kølervæske ind via ørevarmere ?
er det fordi du er bange for at termostaten ikke er åben nok så kølervæsken ikke kommer ind i blokken ?
Også mit spørgsmål.
Behøver den ikke at være varm da termostat ellers ikke vil lukke helt op?
Rolf,
din løsning med tragten fungerede rigtig godt :) problemet er jo så bare at det kræver 3 personer at vinterkonsere en motor :):):)
Sætter du ny pakning på termostathuset?
men den behøver da ikke at være varm.
Det afhænger vel af termostatprincippet ? Hvis termostaten er lukket kommer der normalt ikke "nyt" vand igennem blokken. Så jeg går ud fra at motoren skal være så varm at termostaten er åben så kølervæske kan cirkuleres gennem blokken ?
Man er nødt til at tømme blokken og manifolde - ellers blandes den kølervædske man kører igennem jo med vandet der står i blokken og manifolde og frostsikringen er så betydeligt lavere (koncentrationen af glyccol fortyndes med vandet i blokken og manifolde) + man ved reelt ikke om man har fået glycolblandingen ind i hele blokken og manifolde - ved at dræne helt af - og pumpe glycolblandingen igennem ved man at alt er fyldt med glycolblanding når det kommer ud af udstødningen.
Der findes som rolf skriver flere metoder - en enkel er den rolf benytter - og som vi benyttede ved værkstedsdagen
Selv dræner jeg alt vand af motoren og manifolde - og forbinder tilgangsslangen fra drevet (der hvor drevet pumper søvand ind i systemet gennem gimbal huset) med en "boremaskinepumpe" nu blander jeg så en glycolblanding i en spand og pumper det igennem indtil det kommer ud af udstødningen - denne metode er også forholdsvis simpel hvis man altså har en sådan pumpe - og man er ligesom med Rolf`s system sikker på at man har den rette koncentration af glycol i hele systemet
De fleste af de metoder Mercruiser skriver om til almindelige brugere er simple og ikke altid specielt effektive metoder - men de er lavet for at almindelige brugere kan lave en "nogenlunde" frostsikring af motorblok og manifolde - Mercruiser forhandlerne benytter imidlertid en af de metoder der er lidt mere avancerede som fx boremaskinepumpen - eller Rolf metode kun på den måde ved man at glycolkoncentrationen er i orden - og er kommet ind overalt
Miss Mancini
16-10-2008, 12:39
Rolf,
din løsning med tragten fungerede rigtig godt :) problemet er jo så bare at det kræver 3 personer at vinterkonsere en motor :):):)
Sætter du ny pakning på termostathuset?
Jeg udskifter pakningen på termostathuset.
De fleste af de metoder Mercruiser skriver om til almindelige brugere er simple og ikke altid specielt effektive metoder - men de er lavet for at almindelige brugere kan lave en "nogenlunde" frostsikring af motorblok og manifolde - Mercruiser forhandlerne benytter imidlertid en af de metoder der er lidt mere avancerede som fx boremaskinepumpen - eller Rolf metode kun på den måde ved man at glycolkoncentrationen er i orden - og er kommet ind overalt
Men så er det da bare mærkeligt at de ikke beskriver metoden i deres manual.?!:confused:
Men så er det da bare mærkeligt at de ikke beskriver metoden i deres manual.?!:confused:
Hvis du tapper alt vand af ifølge anvisningerne og påfylder kølervæske igennem termostathuset så vil jeg da mene at frostsikringen er i orden og at motoren er beskyttet.
Selv pumper jeg kølervæske ind via mit Superflush system og forinden har jeg tappet vandet af aftapningshanerne.
Det afhænger vel af termostatprincippet ? Hvis termostaten er lukket kommer der normalt ikke "nyt" vand igennem blokken. Så jeg går ud fra at motoren skal være så varm at termostaten er åben så kølervæske kan cirkuleres gennem blokken ?
hvis du tømmer blokken/manifold for vand så kommer der også kølevæske i blokken, men hvis båden ligger i vandet og du bare vil skylle blokken med ferskvand så skal du gøre det ved varm motor.
termostater er normalt udstyret med en lille hul der virker som en udlufter så derfor fyldes motoren også ved lukket termostat
Hvis du tapper alt vand af ifølge anvisningerne og påfylder kølervæske igennem termostathuset så vil jeg da mene at frostsikringen er i orden og at motoren er beskyttet.
Ja blokken er beskyttet - men manifoldene?
Ja blokken er beskyttet - men manifoldene?
Du hælder kølervæske i køleslangerne som går til manifolderne.
Personligt vil jeg nu foretrække en af de andre metoder - for skal man først:
- afmontere thermostaten oig thermostathuset
- derefter hælde glycol igennem hullet ned i blokken
- montere thermostat og thermostathus igen med nye pakninger
- derefter afmontere slangerne til manifoldene og forsøge at hælde glycol gennem slangerne for at fylde manifoldene
- og så genmontere slangerne så er de andre metoder da nemmere og man undgår at spilde glycol i motorrummet
Men opnår man det man skal nemlig at sikre en homogen blanding af glycol i motorblok og manifolde så er alle metoder jo helt fine - og man skal benytte dem man føler man behersker bedst - bare man får motoren frostsikret
Personligt vil jeg nu foretrække en af de andre metoder - for skal man først:
- afmontere thermostaten oig thermostathuset
- derefter hælde glycol igennem hullet ned i blokken
- montere thermostat og thermostathus igen med nye pakninger
- derefter afmontere slangerne til manifoldene og forsøge at hælde glycol gennem slangerne for at fylde manifoldene
- og så genmontere slangerne så er de andre metoder da nemmere og man undgår at spilde glycol i motorrummet
Men opnår man det man skal nemlig at sikre en homogen blanding af glycol i motorblok og manifolde så er alle metoder jo helt fine - og man skal benytte dem man føler man behersker bedst - bare man får motoren frostsikret
Jeg gjorde det med min gamle 454 Mag. Jeg synes ikke der var meget arbejde i det. At afmontere og montere kølerslangerne på termostathuset til manifolderne er utrolig let og hurtigt gjort, det er det mindste af det hele.
Men jeg er enig i at det er lettere at lade motoren suge kølervæsken selv, min pointe er bare at det kan lade sig gøre at benytte "Mercury's" metode med at frostsikre/rustbeskytte hvis man forestrækker det.
Jeg gjorde det med min gamle 454 Mag. Jeg synes ikke der var meget arbejde i det. At afmontere og montere kølerslangerne på termostathuset til manifolderne er utrolig let og hurtigt gjort, det er det mindste af det hele.
Men jeg er enig i at det er lettere at lade motoren suge kølervæsken selv, min pointe er bare at det kan lade sig gøre at benytte "Mercury's" metode med at frostsikre/rustbeskytte hvis man forestrækker det.
det er sikkert mulig på en mercruicer men på min volvo er der tykke kølevands slanger som krydser under motoren og de bliver ikke tømt for vand ved den metode da de jo ligger langt lavere end de aftap der er på motoren
brian - var det ikke dig der havde den ultrafede drevdonkraft?? husker at vi vist engang diskuterede det på bs - hvor stammede den fra - ville gerne have en magen til i stedet for at knokle ryggen af lad:( har bare ikke fundet nogen på ebay etc.
brian - var det ikke dig der havde den ultrafede drevdonkraft?? husker at vi vist engang diskuterede det på bs - hvor stammede den fra - ville gerne have en magen til i stedet for at knokle ryggen af lad:( har bare ikke fundet nogen på ebay etc.
Jeg drømmer om den ENN :) Har desværre ikke købt en, men vil meget gerne have en selv. Sådan et drev er ikke sjovt at bakse med under en badeplatform.
Hvis vi kunne få nogle hjem til DK fra USA ville det være genialt. Jeg vil virkelig gerne have en til foråret når jeg skal have drevene af.
Sig til hvis du finder ud af noget.
Lars T skal du virkelig afmontere termostathuset hvis du vil påfylde kølervæske ?
Har du ikke et termostathus med en T fitting i fronten ?
Mercury anbefaler at afmontere T fittingen og så påfylde gennem hullet på min motor (selvom jeg ikke selv benytter mig af den metode). Men jeg tror at man kan gøre det uden at afmontere andet end slangerne fra toppen af udstødningerne som går til T fittingen (har dog ikke tjekket termostat huset endnu) holde dem højt og så påfylde kølervæske gennem den ene slange indtil det står op i slangen. Derefter monterer du slangen på toppen af udstødningerne. Jeg har ikke prøvet det her men tror at det kan lade sig gøre.
Til sidste afmonterer du kølerslangerne på termostat huset som går til manifolderne og så fylder op.
Hvis det kan lade sig gøre så er det pludselig utrolig nemt.
JA jeg skal have en pro drevlift i løbet af vinteren
Vinterklargøringen har jo været noget speciel for mig i år - jeg har brugt båden flittigt da vejret er mageløst her på "min" sø - men vinteropbevaringen er få dage væk - da jeg vil benytte båden til det sidste har jeg lavet lidt hver dag så alting er foretaget i etapper
I dag kom tiuren til skift af vandpumpe - og jeg var oppe ved 7 tiden og trak båden på land - jeg afmonterede underdrevet og skiftede vandpumpen komplet (havde et kit) for at skifte pumpen skulle underdrevet af/på monteres - fuck hvor det var tungt at stå med........:eek:
Nå men på kom det og det blev trykprøvet - og kl 10 var båden i vendet igen - vi skulle nemlig på kantarel jagt (en spiselig svamp der smager vidunderligt) kantereller vokser ikke overalt men på kongeøen i sommen findes de - så båden måtte være sejlklar - dennegang var det konen der krævede det - naboerne og vi skal nemlig have kalas med kantareller æggekage og "forbedret" kaffe i aften
Havde jeg haft en pro drevlift havde arbejdet været betydeligt nemmere og jeg havde ikke haft ondt i ryggen sådan som jeg har nu
Nå men drevet var tæt - olien er skiftet - og den nye vandpumpe fungerer perfekt
Den "gamle" vandpumpe har kørt 3 år i "min" ferskvandssø og mercruiser anbefaler skift efter 3 år - men den var i nærmest nystand efter 3 år i rent ferskvand - anyway - nu ved jeg den er 100% og vil nok lade denne køre i 4 år før jeg skiller den ad igen
naboerne og vi skal nemlig have kalas med kantareller æggekage og "forbedret" kaffe i aften
= kaffekask :)
Lars T skal du virkelig afmontere termostathuset hvis du vil påfylde kølervæske ?
Har du ikke et termostathus med en T fitting i fronten ?
Mercury anbefaler at afmontere T fittingen og så påfylde gennem hullet på min motor (selvom jeg ikke selv benytter mig af den metode). Men jeg tror at man kan gøre det uden at afmontere andet end slangerne fra toppen af udstødningerne som går til T fittingen (har dog ikke tjekket termostat huset endnu) holde dem højt og så påfylde kølervæske gennem den ene slange indtil det står op i slangen. Derefter monterer du slangen på toppen af udstødningerne. Jeg har ikke prøvet det her men tror at det kan lade sig gøre.
Til sidste afmonterer du kølerslangerne på termostat huset som går til manifolderne og så fylder op.
Hvis det kan lade sig gøre så er det pludselig utrolig nemt.
Ja lige præcis det var jo det denne tråd handler om :) Hvis denne metode kan anvendes så er der rigtig nemt.!
Har lige kikket i manualen (igen igen) og det er "kun" disse t-fittings der skal afmonteres.. jeg antog at det hul frostvæsken skulle hældes ned i var der hvor termostathuset sidder. :o Det er jo ikke så tit jeg kikker ned til motoren..
Jeg ved dog ikke om jeg har mod på metoden, da det er første gang jeg gør det selv, selvom jeg har kikket en del overskulderen ;)
Ps - jeg skal lave det på to 4.3'ere, to 5.7'ere en 7.4'er og en 8.2'er, så det bliver nok at se til :)
Ja lige præcis det var jo det denne tråd handler om :) Hvis denne metode kan anvendes så er der rigtig nemt.!
Har lige kikket i manualen (igen igen) og det er "kun" disse t-fittings der skal afmonteres.. jeg antog at det hul frostvæsken skulle hældes ned i var der hvor termostathuset sidder. :o Det er jo ikke så tit jeg kikker ned til motoren..
Jeg ved dog ikke om jeg har mod på metoden, da det er første gang jeg gør det selv, selvom jeg har kikket en del overskulderen ;)
Ps - jeg skal lave det på to 4.3'ere, to 5.7'ere en 7.4'er og en 8.2'er, så det bliver nok at se til :)
Hvis du skal konservere mange motorer så synes jeg at du skal bruge en metode med at lade motoren selv suge kølervæske :)
Der er ikke T fittings på alle termostathuse. Så for de fleste motorer skal du afmontere termostathuset, og selvom det ikke er det store problem så har ENN ret i at det er mere tidskrævende.
Der er flere metoder til at lade motoren suge kølervæske som allerede diskuteret her på Fenderen.dk.
Jeg har læst om flere i USA som bruger en 20-25 liters dunk med kølervæske og stiller den på badeplatformen med et udtag i bunden af dunken med en slange monteret som går ned til ørevarmerne, men hver sin metode til dette :)
Brian - der er jeg enig..
men det kunne jo være interessant at prøve den anden "metode"..
Tror også bare jeg bruge den velkendte denne gang..
Lars skal du igang med at konservere så mange motorer så køb det udstyr der skal til for at gøre arbejdet enkelt - du kan jo genbruge det år efter år
Der er bla. Rolf system - der er et jeg engang lavede en tråd med (som kun passer på Alpha drev) og så er der boremaskine pumpe metoden som er universel
Køb også noget konserveringsolie etc når du er igang så kan du hurtigt og effektivt konservere og frostsikre de motorer
Miss Mancini
18-10-2008, 11:47
nytdrev.dk stiller gerne specialværktøj til rådighed ifb. med vinterkonserveringen af motorer.
Kan afhentes på vort lager i Hornbæk efter aftale.
Alt skal leveres retur rengjort i ubeskadiget og funktionsdygtig stand.
nytdrev.dk stiller gerne specialværktøj til rådighed ifb. med vinterkonserveringen af motorer.
Kan afhentes på vort lager i Hornbæk efter aftale.
Alt skal leveres retur rengjort i ubeskadiget og funktionsdygtig stand.
Det er sq god stil http://kitefyn.dk/forum/images/smilies/icon_thumbsup.gif
Ja det er ski god stil Rolf..
Jeg køber det værktøj som der skal bruges og så må vi se om vi kan lave noget stor indkøb af diverse andre materialer - froskvæske, konserveringsolie, drevolie, anoder osv..
* Oliesuger
* Drevoliepumpe
* olieopsamler
* Fedtpresse
Jeg forventer at vil gøre brug af Rolf's "system" med tragten, den syntes jeg var nem og bekvemt.
Der er flere metoder til at lade motoren suge kølervæske som allerede diskuteret her på Fenderen.dk.
Jeg har læst om flere i USA som bruger en 20-25 liters dunk med kølervæske og stiller den på badeplatformen med et udtag i bunden af dunken med en slange monteret som går ned til ørevarmerne, men hver sin metode til dette :)
Faldt lige over denne:
http://www.jcwhitney.com/CAMCO-DO-IT-YOURSELF-BOAT-WINTERIZER/GP_2015537_N_111+10201+600001013_10101.jcw
Det ser nemt ud.
Faldt lige over denne:
http://www.jcwhitney.com/CAMCO-DO-IT-YOURSELF-BOAT-WINTERIZER/GP_2015537_N_111+10201+600001013_10101.jcw
Det ser nemt ud.
Den var da smart..... det gør det lidt enklere at køre frostvæsken på
det lyder som om at det er bøvlet at få frostsikret jeres motorer.
hvad kan det skyldes! når min båd står på land så tager det 5 min så er den motor frostsikret. :D
mit princip er også enkelt
-båden på land
-vand drænes af blok og manifolde
-slange der sidder på indersiden af gimbalpladen afmonteres (1 spændebånd)
-Boremaskine pumpe fra byggemarked forbindes til slangen og en spand med glycol pumpes igennem indtil det kommer ud af udstødningen
tidsforbrug - måske 10-15 minutter men så heller ikke mere
mit princip er også enkelt
-båden på land
-vand drænes af blok og manifolde
-slange der sidder på indersiden af gimbalpladen afmonteres (1 spændebånd)
-Boremaskine pumpe fra byggemarked forbindes til slangen og en spand med glycol pumpes igennem indtil det kommer ud af udstødningen
tidsforbrug - måske 10-15 minutter men så heller ikke mere
ok det er også næsten den fremgangsmåde jeg bruger.
mens vandet løber af blokken og manifold sætter jeg øreklemmerne på drevet
dunken står ved siden af drevet så der er kun en meter slange som stikkes i dunken. lukker for drænhanerne og motoren startes 2-3 min og den sluger kølevæsken. til sidst prøver jeg lige at åbne for drænhanen i blokken for at tjekke at den er fyldt med kølevæske. hurtig og nem. :D
I to er bare sååå kloge :)
Jeg syntes da også at Brians "fundne" metode, virker ekstremt nemt :)
Thumbs up Brian :)
I to er bare sååå kloge :)
Jeg syntes da også at Brians "fundne" metode, virker ekstremt nemt :)
Thumbs up Brian :)
NIKS jeg er bare tilpas doven til det skal gøres på den nemmeste måde :p
jeg har båden i vandet til vinter og skal nok regne med at det skal gøres flere gange i løbet af vinteren.
HAHAHAHA :p
Anyways - jeg har lige købt en ;)
lille tut
20-10-2008, 19:15
Hvorfor ikke køre den op i drifttemp og så få den til at æde en 50/50 blandning, og hvis i er bange for det ikke kommer godt rundt i blokken så bare afmont termostat så er i sikker på den er frostsikkert;)
Tror ikke der er noen som er bange for det ikke kommer helt rundt :)
Men derimod blot et spørgsmål om at lave så lidt som muligt med mest beskyttelse :):)
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.