Fjord 21 weekend årg. ca.1978 Erfaringer? [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Fjord 21 weekend årg. ca.1978 Erfaringer?


sunding
03-01-2014, 15:04
Hej

Jeg er i gang med at købe min første motorbåd og er derfor lidt novice på dette område.

Jeg er blevet tilbudt en Fjord 21 Weekender fra ca. 1978 med en Volvo 170 hk. benzin og Z derv tror jeg det hedder. Motoren er kølet af havvand.
Er der ting jeg skal være særlig opmærksoim på, ved køb af sådan en bådtype.
Kan den sejle på blyfri benzin, når den har så mange år på bagen?
Er der ting omkring drevet jeg skal være særlig opmærksom på?.
Båden ser ok ud, men har ikke sejlet de sidste par år, hvor den har stået i en lade.

Mbvh. ole

Campion 165(seb)
03-01-2014, 15:08
Hej Ole.
Lidt billeder af båden vil kunne hjælpe dig i det videre forløb, og jeg er sikker på at RolfT vil kunne fortælle dig mere omkring drivlinien.

Miss Mancini
03-01-2014, 16:40
Hvis vi tager udgangspunkt i en bil fra 1978, hvad skal man så være opmærksom på ? Det korte af det lange er; Forvent det værste ! Gør du det, kan du kun blive positivt overrasket...:)

VP 170 HK lyder som den gamle fordrukne AQ170, som også er en 3.0 liters række sekser med 3 stk. karburatorer - pålidelig, men ufattelig tørstig, og her snakker vi ikke et brændstofforbrug på 1 liter pr. 10 sømil ved marchfart !
Uden at have egne erfaringer med motoren, er brændstofforbruget nok noget i retning af 2 - 2.5 liter pr. sømil ved marchfart under forudsætning af, at motoren er trimmet korrekt og skrogbunden fri for begroning...

"Dyppet" i havvand siden 1978 - av min arm. De værste problemer er tæringer i udstødningssystemet, topstykke og motorblok. Det kan man ikke kontrollere ifm. køb af båden, men kun ved at åbne maskineriet.
Udstødningsmanifold og afgangsknæ kan indtil videre købes både originalt og uoriginalt til priser omkring 20.000,- kr. incl. moms.
Topstykke er udgået hos Volvo Penta, så er det tæret, skal du en tur ud på brugtmarkedet og finde et - som sikkert har samme årgang som dit eget og i samme gennemtæret stand - som kan bruges i en usikker fremtid.

Generelt om reservedele til motoren kan det være lidt bøvlet, men ikke umuligt. Du skal bare huske på, at sejlsæsonen er forholdsvis kort i Danmark, så skal du midt i sæsonen vente et par måneder på de nødvendige reservedele, er det næsten slut med at sejle.

Drevet er nok et VP 280 eller opgraderet til VP 290 - sidstnævnte med duoprop. Generelt slidstærke drev, men er uheldet ude grundet alder eller slitage, så kan det koste en "svensk firelænget bondegård med køer og grise" at få det klaret igen til videre sejlads - stort set alle delene inden i drevet er patenteret af Volvo Penta og det afspejler sig i priserne. Rådet må være at finde et donerdrev, hvis det andet går i stykker.

Generelt er det lidt at gamble med så gammel en båd. Forudsætningen må være, at du selv kan lave langt det meste på drivlinien ellers løber budgettet fra dig. Glasfiberarbejde overlades som ofte til fagfolk med forstand på det.

Ved stærk interesse for båden skal den naturligvis inspiceres i bunden for evt. skader og osmose - kræver fagfolk.

Ved sejlads skal du have en fagmand med, som har forstand på drivlinien og som ved, hvad den skal kunne præstere.

Flere nødvendige reservedele til motoren bl.a søvandspumpe og cirkulationsvandpumpe er så vidt jeg husker udgået hos Volvo Penta, og laves kun i stærkt begrænset omfang hos alternative leverandører.
Cirkulationsvandspumpen fra en bilmotor kan i dette tilfælde ikke benyttes, og skulle den nysgerrige spørge, om søvandspumpen fra en bilmotor så kan bruges, er svaret nej....:):):)

Vurderet på en brugtskala, hvor 10 stjerner er det maksimale ligger den omtalte båd med oplyst drivlinie på; 3 stjerner.
Dette er alene baseret på dine oplysninger i tråden.

sunding
03-01-2014, 20:00
Tak for rådene til jer begge, tror lige jeg kikker mig om efter en anden båd, tilk at begynde med. Dejligt med et hurtigt og kompetent svar. Mvh. Ole

Horizonblue
03-01-2014, 22:44
Rolfs indlæg kan måske lyde lidt skræmmende på nogen, men der er ingen grund til at pakke det ind. En båd der er ca. 36 år gammel og formentlig kun løbende vedligeholdt, er ikke noget for en første gangs køber. Slet ikke med en havvands kølet benzinsluger der begynder at blive vanskelig at få reservedele til.

Var båden fuldstændig overhalet og med en ferskvandskølet motor der max er 5 år, så var snakken en anden, men det var prisen sikkert også.

Selvom man selv kan lave tingene, er der meget man skal sætte sig ind i; hvordan motor / drev er bygget op og hvordan man kan finde dele der er udgået, måske må man special fremstille dele.

Jeg har selv en Draco 1700 med en Volvo AQ 170, 6 cyl motor i. Har ikke noget nøjagtig tal på hvor meget benzin den bruger, jeg ligger mest og pludrer rundt på Silkeborg søerne i den, men 20 liter strækker til en lille tur frem og tilbage........

Oliekøleren var selvfølgelig utæt da jeg købte båden og udstødningsknæet kunne man prikke en finger igennem. Der var meget andet i vejen og det så jeg godt da jeg købte båden. Eneste årsag til at jeg beholdte motoren, var at den er ferskvandskølet.

7000.- havde jeg nok allerede brugt, blot på disse to ting(oliekøler/udstødningsknæ), hvis jeg havde købt nyt ved den første og bedste Volvo forhandler. Jeg tilpassede i stedet en universal oliekøler og svejsede et nyt rustfrit udstødningsknæ.

Selvom den du har kigget på måske har været bedre vedligeholdt, har den stadig alderen imod sig.

Volvo drev er generelt solide, men alt kan gå i stykker. Og kan man ikke selv skifte pakdåser, kardankryds, lejer m.m., ja så skal det store check hæfte frem.

Albjerg
08-01-2014, 13:52
Kan melde mig under fanerne med advarslerne.... Efter 5 sæsoner med en AQ170 kender jeg styrker og svagheder. Svaghederne står nærmest i kø på sådan en gammel motor, især når den er saltvandskølet. Udstødningsmanifold, tæring af blok og topstykke, karbs ude af justering og slidt op, transomlejer og en skæv skrueaksel - bare for at nævne de værste. Og ordet "nyrenoveret" kan betyde nymalet med nye tændrør !!!

Fletcher14
08-01-2014, 15:06
Det her er vist et ret godt site; 1 time og 35 minutter efter - har spørger indgående svar - indklusive de rette antagelser. :)

Horizonblue
11-01-2014, 08:18
Når det så er sagt, vil jeg tilføje at AQ 170 ikke er nogen direkte dårlig motor. Den er bare blevet så gammel at den kræver lidt omsorg.

For en nostalgiker er det en herlig gammel svend. Lidt fordrukken men frisk nok, i en mindre speedbåd, som man bare bruger til at fræse lidt rundt i.

Men jeg vil dog ikke bryde mig om at have to af dem i en båd som man har tænkt sig at tage på en lang sommerferie i. Man vil ikke kunne gøre andet end at tanke den op...

Albjerg
13-01-2014, 13:44
Jeg vil da også skynde mig at tilføje at motoren har en fantastisk lyd og har givet mig mange gode timers sejlads, men hvis man ikke selv kan hive den ud og renovere den, vil jeg fraråde at købe sådan én.