View Full Version : Lyddæmpning af udstødning
Miss Mancini
18-02-2014, 08:05
En lang historie i den korte version.
Min bil er indkaldt af SKAT / Nordsjællands Politi / Trafikstyrelsen til "Kontroleftersyn" selvom bilen er synet og godkendt i september 2013 uden anmærkninger. Myndighederne ønsker følgende kontrolleret;
- Hjul / dæk
- Unødig støj fra motor
Hjul og dæk er sprit nye og inden for lovens rammer.
Udstødningssystemet er ombygget og larmer mere end det originale. Jeg havde bilen til syn i går, og støjniveauet ved 1000 omdr./min blev målt til 87 db og 104 db v/ 4000 omdr.min. Iflg. typegodkendelsen må bilen ikke larme mere end 87 db ved 4000 omdr.min !!!
Opgaven består nu i, at finde et lydabsorberende materiale som jeg kan bruge i udstødningen uden at hele molevitten skal skilles ad. Samtidig skal materialet også være varmebestandigt.
Nogen herinde, som har et par gode forslag evt. erfaringer med et godt lydabsorberende materiale jeg kan bruge ?
PS: Og til den nysgerrige læser, så er jeg ikke blevet stoppet af politiet og fået en Tilkendegivelse om ovenstående, men blot en skrivelse fra Trafikstyrelsen - jeg har naturligvis en stærk formodning om, hvor i lokalsamfundet Korsbæk "stikkeren" skal findes, som har anmeldt min bil til myndighederne.....
nicolajjetrider
18-02-2014, 08:10
Tror du finder større hjælp på et trackday forum da der er restriktioner til hvor meget bilerne må larme der. F.eks: 92DB til Gatebil i Norge = 92db på banen.
Men anyways Wrap forrøret på udstødningen det fjerner resonans og sænker db.
Du kan også sætte en mellempotte ind.
Man kan også få en DB dæmber i enderne men det er ik ret godt.
Jeg ville nok gøre det første da du kommer under det ønskede niveau med det.
PS: dog tror jeg du skal ha' fat i en anden synshal med en anden DB tester da jeg tvivlsomt tror på den der. En ML V8 med rustfri udstødning kommer ik op på 107db ( Det trør jeg næsten æde en hat på ).
Kan afsløre en Toyota Supra med trykladet 950hk larmer 98db med 1 potte på udstødningen uden db dæmper. Vel og mærket ved 5000RPM.
Tror du skal finde 1 - 2 steder mere der kan bekræfte din sag. ellers er der noget helt galt.
Miss Mancini
18-02-2014, 08:54
Som jeg husker udstødningssystemet, så består det af to headers / downpipes / katalysatorer / mellempotte. Ikke andet....
Har læst lidt omkring powerwrap, men der er meget delte meninger om det.
En løsning kunne måske være lyddæmperuld i de bagerste afgangsrør / hønsenet omkring rørene og så spændebånd til at holde hønsenettet på plads. Hvis det kan sænke lydniveauet til lovens rammer, så er det nok det nemmeste og billigste.
Ja, jeg studsede også over målingen. Jeg synes det lyder forkert at motoren i tomgang larmer så meget som den reelt set må ved 4000 omdr.min....
Hvordan blev støjniveauet målt ?
Jeg tænker på mikrofonens placering ?
Måske de havde "købt" deres måle udstyr her
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bti.soundMeter
Miss Mancini
18-02-2014, 20:27
Hvordan blev støjniveauet målt ?
Jeg tænker på mikrofonens placering ?
Ja, det var jeg lidt overrasket over fordi jeg efterfølgende har læst lidt om betingelserne for at lave støjmåling til syn.
Målingen blev lavet skråt bagfra med ca. 1 meters afstand til bilen, hvor motoren så først kørte i tomgang og efterfølgende blev gasset op til ca. 4000 omdr.min ved stilstand.
Fletcher14
18-02-2014, 22:50
Vi vil da gerne høre den gode V8-lyd inden du lyddæmper den. Det er ærgeligt, du er kommet i den situation. Evt en lille burn-out-video ved indkørslen til stikkeren. ;)
Rolf - Er det ikke et originalt Kleemann udstødningssystem du har på?
Jeg ville da tror at deres produkter som minimum var TüV-godkendte - og med en sådan godkendelse kan synshallen ikke dumpet systemet.
Jeg har selv haft komplette systemer på nogle af mine biler som gav meget mere lyd, også over typegodkendelsen - men det blev godkendt da systemerne var TüV godkendte.
Og så som Nico er inden på så lyder 107 db som en fejlmåling.
Miss Mancini
19-02-2014, 13:21
Rolf - Er det ikke et originalt Kleemann udstødningssystem du har på?
Jeg ville da tror at deres produkter som minimum var TüV-godkendte - og med en sådan godkendelse kan synshallen ikke dumpet systemet.
Jeg har selv haft komplette systemer på nogle af mine biler som gav meget mere lyd, også over typegodkendelsen - men det blev godkendt da systemerne var TüV godkendte.
Og så som Nico er inden på så lyder 107 db som en fejlmåling.
Jo, headers / downpipes / katalysatorer er originalt Kleemann - mellempotten er fra BRABUS og sad på bilen da jeg købte den for 4 år siden.
Ja, jeg har snakket med lidt forskellige ang. støjen, og de synes også at målingen foretaget i synshallen er forkert, men jeg så det selv på displayet...Gad vide om db-måleren kan vise forkert eller ikke er justeret korrekt...?
Jeg mener ikke at Kleemann har TÜV godkendelser på deres udstødningssystemer, men er ikke sikker.
Ja, jeg har snakket med lidt forskellige ang. støjen, og de synes også at målingen foretaget i synshallen er forkert, men jeg så det selv på displayet...Gad vide om db-måleren kan vise forkert eller ikke er justeret korrekt...?
Hvor langt var udstødningen fra genstande som kan reflektere lyden ?
Miss Mancini
19-02-2014, 14:45
Hvor langt var udstødningen fra genstande som kan reflektere lyden ?
Ca. 1 meter målt skråt bagfra.
Synsmanden fortalte, at han tydeligt kunne høre mig komme blæsende op af vejen, da jeg drejede om hjørnet - det fortæller mig, at bilen faktisk larmer mere end jeg selv tror. Fra hjørnet og til synshallen er der ca. 300 meter....
Gad vide om BRABUS har TÜV godkendelser på deres udstødningssystemer - det var da et forsøg værd fremfor at fylde udstødningen med lyddæmperuld og meget andet for at tage lyden....:)
Ca. 1 meter målt skråt bagfra.
Tænkte bare på om målingen er skæv fordi der var vægge eller andet tæt på hvor målingen blev foretaget ?
Vil forvente at det blev målt udenfor med masser af fri luft omkring.
Miss Mancini
19-02-2014, 17:13
Tænkte bare på om målingen er skæv fordi der var vægge eller andet tæt på hvor målingen blev foretaget ?
Vil forvente at det blev målt udenfor med masser af fri luft omkring.
Det blev målt i det "fri".
Jo, headers / downpipes / katalysatorer er originalt Kleemann - mellempotten er fra BRABUS og sad på bilen da jeg købte den for 4 år siden.
Ja, jeg har snakket med lidt forskellige ang. støjen, og de synes også at målingen foretaget i synshallen er forkert, men jeg så det selv på displayet...Gad vide om db-måleren kan vise forkert eller ikke er justeret korrekt...?
Jeg mener ikke at Kleemann har TÜV godkendelser på deres udstødningssystemer, men er ikke sikker.
Gi da lige Kleemann et kald eller endnu bedre kør et smut forbi - det giver jo ikke mening at deres biler ikke kan synes herhjemme. De må da iøvrigt kunne hjælpe med en lydmåling?
"Buldrer" din mere end deres andre biler?
Miss Mancini
23-02-2014, 18:36
Gi da lige Kleemann et kald eller endnu bedre kør et smut forbi - det giver jo ikke mening at deres biler ikke kan synes herhjemme. De må da iøvrigt kunne hjælpe med en lydmåling?
"Buldrer" din mere end deres andre biler?
"Buldrer" er nok en individuel vurdering. Ingen tvivl om, at lydniveauet er ændret i opadgående retning...:)
Det viser sig faktisk, at mellempotten er fra BRABUS, og derfor har jeg spurgt dem vedr. TÜV godkendelse på den - venter spændt på et svar..:)
Miss Mancini
07-03-2014, 13:23
Ja, Trafikstyrelsen kan ikke få en kopi af den skrivelse som SKAT / Politiet har sendt til mig, så de fastholder deres krav om, at køretøjet skal til Kontrolsyn.
Jeg har fået E.E.C godkendelse fra BRABUS Tyskland på mellempotten og rørene bagud.
Jeg har bestilt lyddæmperuld til de bagerste afgangsrør, og håber at det kan dæmpe lydniveauet ved tomgang og v/ 4000 omdr.min. stilstand.
OK med en TUV godkendelse kan de ikke gøre andet end at godkende den.
Hvad har Kleemann sagt?
Har de ikke hjulpet?
Miss Mancini
13-03-2014, 17:14
OK med en TUV godkendelse kan de ikke gøre andet end at godkende den.
Hvad har Kleemann sagt?
Har de ikke hjulpet?
Bilen skal til syn d. 17.03.2014.
Jeg har i dag bestilt en db-måler, så jeg med "uld i potten" kan måle støjniveauet ved de forskellige omdrejningstal. Jeg har talt med en ingeniør hos Rockwool - meget kundevenlig - omkring de støjmålinger som der er lavet, og han var forundret over, at bilen kunne larme 104db....Han mener, at synsfolkene har benyttet sig af en forkert måleenhed, at bilen har holdt for tæt på en mur og lyden "kastet" tilbage i mikrofonen. Ja, lydniveauet virkede forkert på ham.
Jeg testede i går med ståluld i udstødningen - kun i de bagerste afgangsrør - og det reducerede støjen markant.
Omkring de anmærkningen af "hjul/dæk", så har jeg kigget på styretøjsvinklerne, og det ser ud til, at camber vinklen på venstre baghjul er ude af justering. Jeg tror at en komplet styretøjsudmåling kan få det korrigeret igen. Kan jeg ikke nå det til på mandag, så kommer der smallere dæk på, så de er inden for skærmkanterne.
Kleemann mener ikke, at deres headers/downpipes er årsagen, men at det øgede støjniveau skal findes i BRABUS mellempotten. Det lyder sandsynligt.
Jeg holder jer opdateret...:)
Ok - Jeg mener også at lydniveauet er målt helt forkert.
Men sørg for at lyddæmpningen sidder godt fast. Opdages det at man "snyder bevist", så får man seriøse problemer næste gang - taler af bitter erfaring, hvor min motorcykel blev kasseret, og det var oveni købet mekanikeren der kørte den til syn.
En bil kan forhåbentlig ikke blive kasseret pga forkert toe-in/camber???
uanset om Kleemann mener at deres manifold ikke er årsagen, så kunne de måske bidrage med et lydniveauet på deres andre bilen med Merc V8?
Miss Mancini
13-03-2014, 18:11
Ok - Jeg mener også at lydniveauet er målt helt forkert.
Men sørg for at lyddæmpningen sidder godt fast. Opdages det at man "snyder bevist", så får man seriøse problemer næste gang - taler af bitter erfaring, hvor min motorcykel blev kasseret, og det var oveni købet mekanikeren der kørte den til syn.
Meget pudsigt du skriver det, Lars T - synsmanden der lavede støjmålingen sagde, at han var ligeglad med, hvordan støjreduceringen var lavet, hvis bare den ikke larmede mere end den må iflg. typegodkendelsen...:)
Jeg laver for alle tilfældes skyld en måling i morgen, når jeg modtager db-måleren. Både med og uden ståluld i udstødningen.
Jeg kunne godt tænke mig at lave en video-optagelse af bilen under kørsel, så kan man høre lydforskellen med og uden ståluld i udstødningen...:)
Jo, bilen er også indkaldt fordi "hjul/dæk" ikke passer til bilen iflg. skrivelsen fra myndighederne.
Det kan relateres til forkert styretøjsvinkel på venstre baghjul. Virker tåbeligt, men den er god nok - Kleemann konstaterede det i går.
Dækket er vel 10 - 15 mm for langt ude i venstre side kontra højre side bagpå. Der er ingen fejl eller skader på bagbroen, ophæng eller noget andet bag.
Skibsbyggeren.
13-03-2014, 18:14
Min tidligere"garagenabo" havde en grovtunet JEEP som han kørte race med.
Når han kørte til syn, stoppede han rustfri grydesvampe i udstødningerne for at dæmpe støjen.
Måske kan det være en løsning, for at glæde den rare synsmand...-dlof--f
Miss Mancini
13-03-2014, 18:23
Min tidligere"garagenabo" havde en grovtunet JEEP som han kørte race med.
Når han kørte til syn, stoppede han rustfri grydesvampe i udstødningerne for at dæmpe støjen.
Måske kan det være en løsning, for at glæde den rare synsmand...-dlof--f
Ja, rustfrit materiale KAN være en løsningsmodel.
Jeg kan til inspiration fortælle, at jeg har købt 15 meter ståluld, en rulle hønsenet og 4 rustfri spændebånd, til at holde hønsenettet stramt om udstødningen og naturligvis ståluldet inde i afgangsrørene...:) Ja, det lyder som en plan fra den gode hr. Egon Olsen...:)
Norvik20"
13-03-2014, 21:18
Hej Rolf.
Held og lykke med lyddæmpningsprojektet.
Ang. dit baghjul...... Så skurrer det i mine ører (eller øjne) at den er gal med styretøjsvinkelen på dit venstre baghjul.
Man kan ikke justere på baghjulene, en komplet 4-hjuls udmåling, kan kun justere på forhjulene ifht baghjulene. Ikke omvendt.
Det lyder helt galt i mine ører..
Ved en 4-hjuls udmåling, retter man forhjulene ind efter baghjulene, plus giver dem (forhjulene) de grader i camber/caster og toe-in/out som er foreskrevet af producenten.
I princippet kan en bil på den måde, være sporet korrekt, og køre ligeud hvis man slipper rattet, som den jo skal, og uden at slide dækkene skæve, men køre skævt med karrosseriet, set fra en der kører bagved.
Man kan ikke justere baghjulene, de er fast fikseret i deres kørestilling.
Ellers skal der da være opfundet noget nyt, på nyere biler, som jeg aldrig har hørt om....(?)
Jeg kunne godt forudse, at du har et træls problem der.
-Er du sikker på at begge fælge bag, er identiske i indpresningsdybden??
Mvh
Miss Mancini
14-03-2014, 06:06
Hej Rolf.
Held og lykke med lyddæmpningsprojektet.
Ang. dit baghjul...... Så skurrer det i mine ører (eller øjne) at den er gal med styretøjsvinkelen på dit venstre baghjul.
Man kan ikke justere på baghjulene, en komplet 4-hjuls udmåling, kan kun justere på forhjulene ifht baghjulene. Ikke omvendt.
Det lyder helt galt i mine ører..
Ved en 4-hjuls udmåling, retter man forhjulene ind efter baghjulene, plus giver dem (forhjulene) de grader i camber/caster og toe-in/out som er foreskrevet af producenten.
I princippet kan en bil på den måde, være sporet korrekt, og køre ligeud hvis man slipper rattet, som den jo skal, og uden at slide dækkene skæve, men køre skævt med karrosseriet, set fra en der kører bagved.
Man kan ikke justere baghjulene, de er fast fikseret i deres kørestilling.
Ellers skal der da være opfundet noget nyt, på nyere biler, som jeg aldrig har hørt om....(?)
Jeg kunne godt forudse, at du har et træls problem der.
-Er du sikker på at begge fælge bag, er identiske i indpresningsdybden??
Mvh
Justering af styretøjsvinklerne er muligt på ML´eren - der er slidser i de øverste bagerste ophæng, hvorpå justeringen af styretøjsvinklen kan foretages. Det er den eneste bil jeg har haft, hvor det er muligt. Hvorfor vides ikke, men det er tilfældet på ML-klassen.
Fælgene har siddet på bilen siden jeg købte den i juni 2010. Eneste ændring er, at jeg i september 2013 købte nye vinterdæk i størrelsen 285/45/19 i stedet for 275/45/19, som jeg ellers har benyttet. Årsagen var, at Continental ikke kunne levere den mindre størrelse længere, så derfor blev der opgraderet.
Indpresningen og spacere på alle fire hjul er uændret. Jeg har ikke haft skader på bagakslen, bagbroen har ikke skubbet sig osv.
Jeg tror simpelthen bare, at styrevinklen på bagakslen i venstre side har skubbet sig evt. ved kørsel på hullet/ujævn vej.
Miss Mancini
14-03-2014, 18:32
Så er db-måleren modtaget.
Første måling i henhold til typegodkendelse;
Uden ståluld i udstødningen:
Tomgang, 60 db
4000 omdr.min, 90 db
Jeg har ikke foretaget en måling endnu med ståluld i udstødningen.
Det skal nævnes, at db måleren er meget følsom og blot et lille vindpust giver hurtigt udsving i resultatet.
Købte du den af en jyde eller en fynbo ? :-)
Miss Mancini
16-03-2014, 07:11
Købte du den af en jyde eller en fynbo ? :-)
Han var fynbo...:) Sagde han, men prisen signalerede, at han var jyde, eller som vi kalder dem herovre i Hovedlandet, en jøde....:)
Det var som om, at sælgeren benyttede et "Jødeorgel", da prisen skulle regnes ud...:)
Han var fynbo...:) Sagde han, men prisen signalerede, at han var jyde, eller som vi kalder dem herovre i Hovedlandet, en jøde....:)
Det var som om, at sælgeren benyttede et "Jødeorgel", da prisen skulle regnes ud...:)
Hovedlandet ?
På mig lyder det som om at i har for lidt plads, ligusterhæksfacisme og for mange synshaller.
Jeg bliver her uanset navn :-)
Du ved jo godt hvordan man finder en jyde ovre på øen ikk?
Spørg efter chefenfjupeqopq
Miss Mancini
17-03-2014, 15:07
ML`eren blev synet og godkendt i dag. Eneste anmærkning var et virkningsløst horn...:)
Blev synet uden smalle dæk ( 275/45/19 ) og uld i udstødningen...:)
Lad os høre hvor hurtigt det brænder ud og den for sin normale lyd igen .mvf.f
Miss Mancini
17-03-2014, 18:00
Lad os høre hvor hurtigt det brænder ud og den for sin normale lyd igen .mvf.f
He he...:)
ML`eren blev synet og godkendt i dag. Eneste anmærkning var et virkningsløst horn...:)
Blev synet uden smalle dæk ( 275/45/19 ) og uld i udstødningen...:)
Hvad sagde støjmålingen??
Den har været helt galt første sted.. Skræmmende..
Jeg bruger kun det samme synssted til vores køretøjer. For mig virker det som om at synsmanden genkender en og det er med til en lidt større grad af fleksibilitet :)
Miss Mancini
23-03-2014, 07:24
Der blev ikke foretaget støjmåling eller kontrol af dæk på synsstedet...:)
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.