GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Polering af skrue ! [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Polering af skrue !


hammerholt
16-03-2014, 18:54
Jeg plejer at gøre meget ud af at polere min skrue inden båden søsættes, det giver mindst 3 knob ekstra. Det er dog et rigtigt træls arbejde, så jeg er på udkig efter en lettere måde at gøre det på. Hvordan gør i ?
ER der nogen der kender en "flapdisc", den må kunne bruges på en polermaskine, men hvor grov skal den være til en messingskrue ? Gode ideer efterlyses.
Hilsen Ole

je__ns
16-03-2014, 20:25
3 knob extra med poleret propel ?

Biltema har nogle polerflapskiver, jeg har købt en men ikke fået den afprøvet.
Du skal bruge noget polervoks til messing, så bliver det spejlblankt.
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Slibemateriale-og-hvasning/Ovrigt/Flapdisc-Polering-20470/

Polervoks som den brune til ikke jernholdige materialer
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Slibemateriale-og-hvasning/Ovrigt/Polerpasta-20467/

Peter508
16-03-2014, 20:57
3 knob lyder af meget....

Jeg gør mindst muligt ved skruerne, nøjes med at skrabe dem rene for ruer. Ved den gamle båd blev der færre og færre år for år.

Eftersigende er det bedste hvis de har et lag ir på, for det forhindrer ruerme i at sætte sig fast....

Ir fåes i øvrigt bedst ved at urinere på dem, hvis man skulle have lyst til at svinge lidt rundt med sjoveren nede på havnen -dlof--f

hammerholt
17-03-2014, 16:17
Det kan godt være at jeg kun har fortalt en del af sandheden. Når båden bliver søsat om foråret går den let 23 knob, men om efteråret kommer jeg ikke over 20 knob, og det er selvfølgelig ikke kun på grund af skruen, men jeg er sikke på at den har en stor del af skylden.
Jeg mener at en højglanspoleret skrue både yder bedre og bruger minde brændstof. (og så ser det altså bare godt ud - så kan fiskene glæde sig over det)
Hilsen Ole

Kim
17-03-2014, 17:52
Jeg tror på det :D 3knob ,så jeg polere også propel.
Den får først et lllangt bad i oxalsyre ,så kalk og ruger er væk

hammerholt
17-03-2014, 18:06
Hurraaaaaa en der tror på mig ! ! ! ! Hvilken opløsning af oxalsyre bruger du ??

Kim
17-03-2014, 22:03
det afhænger af din tålmodighed ,min blev sat på prøve .
opløsningen var svag og bøtten var tom.
som jeg husker det brugte jeg forrige gang samme opløsning som
der anbefales til at fjerne brune pletter på gelcoat.

BrianL
18-03-2014, 17:42
Såvidt jeg ved så er Kims propel af rustfri stål. Men her er der tale om en af messing.

Rustfri stål er let at gøre rent med afkalker. Jeg bruger "Kalk'Væk stærk flydende afkalker" fra det lokale supermarked og det virker fremragende. Men jeg tør ikke bruge det på messing.

Nogen som jeg har talt med sværger til at man skal pudse en messing propel i Brasso. Det skulle hjælpe med at holde den fri fra rurer. Men om det virkelig er rigtigt tvivler jeg lidt på.

Campion 165(seb)
18-03-2014, 18:27
Husk nu for guds skyld at skylle propellen ren bagafter..!!

Var det ikke Strøyer der kom galt afsted med noget kalkfjerner, eller husker jeg forkert??

Miss Mancini
18-03-2014, 18:53
3 knob ekstra med en glat propel under normale danske forhold, vil give en brændstofbesparelse på en forbrændingsmotor med en virkningsgrad på 42% i omegnen af 28% med et variabelt omdrejningstal imellem 1500 - 1900 omdr.min. forudsat, at der er en nominel belastning på gearet, hvor udvekslingen er 2:1 ved ikke under 3 bar atmosfærisk tryk med lukket motorklap...

Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !

Kim
18-03-2014, 23:27
Der kan man bare se en en troende mere.
De 3 bar opnås bedst ved at vende strømen til motorrum`s udlufteren

Strøyer
19-03-2014, 06:56
Husk nu for guds skyld at skylle propellen ren bagafter..!!

Var det ikke Strøyer der kom galt afsted med noget kalkfjerner, eller husker jeg forkert??

:-)
Jo det var Harpic toiletrens, jeg glemte at få skyllet propellen (rustfri) i et halvt døgn, så var der pigtærringer i :-(

Mht. Om det giver noget at polere propellen ved jeg ikke om det kan give 3 knob.
Men jeg ved at bare 8-10 ruer på en ellers ren propel, kan tage farten fra 21 knob til 13 på en 31 fods nimbus med 200 hk og skrueaksel.
Jeg tror at der er stor forskel på hvad man får ud af det, lad os sige at det er på en halvplaner med en maskine der ligger i underkanten effektmessigt, så kan den lille forskel på poleret og ikke poleret sikkert koste 5 knob, fordi den ikke kommer op af vandet.
Men hvis samme båd har 300 hk er forskellen ikke at mærke.
Jeg plejer ikke at polere min propel, men maler den.
Så i år bliver den poleret, så må vi se hvad der sker udover at jeg nok skal et par ture i suppen for at rengøre den :-)

thg
19-03-2014, 07:22
Jeg maler min rustfrie propel med Jotun Aqualine VK i år! Det har jeg i flere år brugt på mit drev uden en eneste rue!

MartinN
19-03-2014, 10:17
3 knob ekstra med en glat propel under normale danske forhold, vil give en brændstofbesparelse på en forbrændingsmotor med en virkningsgrad på 42% i omegnen af 28% med et variabelt omdrejningstal imellem 1500 - 1900 omdr.min. forudsat, at der er en nominel belastning på gearet, hvor udvekslingen er 2:1 ved ikke under 3 bar atmosfærisk tryk med lukket motorklap...

Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !

Det er jeg ikke helt enig i, ved hurtig hovedregning ser det umiddelbart ud til du ikke har korrigeret for 1. søndag i advent :D

- hvilket selvfølgelig kun har indflydelse hvis man sejler hele året rundt !!!

LarsH
19-03-2014, 10:49
under 3 bar atmosfærisk tryk

Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !

For øvrigt svarer 3 bar på pittorøret til ca 50 knob, det er vist kun på motorvejen "prinsessen" har været deroppe -dlof--f-dlof--f

Strøyer
19-03-2014, 13:57
Jeg plejer ikke at polere min propel, men maler den.
Så i år bliver den poleret, så må vi se hvad der sker udover at jeg nok skal et par ture i suppen for at rengøre den :-)

Jeg plejer at male den med kobberfedt.

BrianL
19-03-2014, 16:51
Husk nu for guds skyld at skylle propellen ren bagafter..!!


Ja, syren skal skyldes af når man er færdig med rengøring. Godt at du påpeger det.

Med kalkfjerner tager det kun få minutter at få en rustfri stål propel til se ud som ny igen.

Kim
19-03-2014, 17:06
Jeg plejer at male den med kobberfedt.

Husk at kobberfedt må ikke komme i nærheden af aluminium

Strøyer
19-03-2014, 17:21
Good point.
Det er vigtigt at få med, til dem med alupropeller.

Campion 165(seb)
19-03-2014, 17:32
Husk nu for guds skyld at skylle propellen ren bagafter..!!

Stave kan jeg heller ikke…?!! fjupeqopq

Kim
20-03-2014, 20:03
Good point.
Det er vigtigt at få med, til dem med alupropeller.

Jeg vil også holde kobberfedt væk fra mit Zdrev