View Full Version : Min Yanmar ryger lidt i tomgang
megelundo
05-05-2014, 19:56
Hej,
Jeg fik i torsdags søsat min "nye" båd. Det er en MAREX 77 med en Yanmar 4JH-DTE turbo diesel med 77HK.
Både ved opstart på land, og ved søsætningen noterede jeg mig at jeg syntes at den røg lidt rigeligt i tomgang. Det skal dog siges at jeg ikke har noget at sammenligne det med - Det er blot en fornemmelse jeg har.
Her i weekenden var jeg så ude og sejle en kort tur hvor den fik lov til at "strække ud" i ca. 30 sek. Og derefter checkede jeg udstødningen igen. Og jeg syntes stadig den ryger lidt rigeligt.
Båden har været ejet af en ældre herre der formentligt ikke har haft brugt alle kræfter i motoren, så spørgsmålet er om den bare skal køres driftvarm og så have lov til at arbejde lidt for føden.
Jeg læste et sted om at Yanmar anbefaler at hvis man sejler én time med lavere RPM(under 2200) - Så bør man sejle 15 min. med 90..95% RPM. Så det kan være det er det der skal til.
Hvis det nu er en justering af dieselpumpen - Er det så noget man selv kan gøre,eller bør det kun foretages af en fagmand? Kan man lave en for "mager" blanding på en dieselmotor
uden skader til følge? Eller vil resultatet blot være at man måske ikke får det antal HK man burde?
Miss Mancini
05-05-2014, 20:29
Røg fra udstødningen kan skyldes flere faktorer, hvis det er en dieselmotor, som er spændt foran som "hest"
Blå røg = olieforbrug
Hvid røg = vandforbrug
Sort røg = uforbrændt diesel
Som ofte - med den type motor du har - vil det være sort røg.
Årsagerne til dette kan være som følgende:
- Forkert indsprøjtningstryk på dysserne f.eks. defekte trykskiver
- Blokeret luftfilter evt. udskiftning
- Forkert justeret brændstofpumpe, som skal justeres med højtrykspumpe eller capilarrør
I første omgang ville jeg afmontere dysserne og få dem trykprøvet / justeret - som ofte er det her fejlen skal findes med mindre der ligger et håndklæde i indsugningen på motoren.....:)
megelundo
06-05-2014, 16:34
Hejsa,
Tak for input.
Næste gang jeg kommer til båden må jeg checke om den er ved at æde et viskestykke el. lign :)
Tror også jeg vil prøve at optage en lille video for lige at få en "second opinion" på hvilken vej det evt. kunne være fejlen skal findes.
Ang. justering/kontrol af dyser. Hvad koster det ca. for 4 stk.?
Miss Mancini
07-05-2014, 10:33
Hejsa,
Tak for input.
Næste gang jeg kommer til båden må jeg checke om den er ved at æde et viskestykke el. lign :)
Tror også jeg vil prøve at optage en lille video for lige at få en "second opinion" på hvilken vej det evt. kunne være fejlen skal findes.
Ang. justering/kontrol af dyser. Hvad koster det ca. for 4 stk.?
Kontrol af dysser skal foretages på et dieselværksted f.eks. BOSCH.
Jeg husker ikke Deres takster for justering med trykskiver uden udskiftning af dyssespidsen, men et beløb svarende til kr. 500,- / pr. stk., er nok ikke helt ved siden af.
Er det en komplet renovering af dyssen, bør du få en pris, inden arbejdet begyndes.
Inden du bruge penge på dyssetest eller renovering, så er der andre ting som ovenstående anført, der bør undersøges inden !
megelundo
07-05-2014, 21:15
Så er der lidt opdatering i sagen.
Var ved båden her til aften for at ordne lidt småting - Bla. at se lidt til motoren.
Luftfilteret blev checket og fundet OK. Det eneste filteret består af er en lille metal "spand" med et meget fintmasket trådnet. Så altså ikke noget skum/vat der var stoppet. Men jeg kunne så konstatere at der var en lille smule olie rundt i kanten ved indgangen til turboen. Der var som sådan ikke noget olie der lå i dråber el. lign, men skulle da lige hilse og sige at fingrene blev godt og grundig sorte ved at køre dem rundt i kanten(gad vide om de når at blive rene til 70 års fødselsdag på lørdag....Nåh det er en anden sag).
Ang. test af dyser - Så viser det sig faktisk at jeg har en kollega der har en dysetester...Respekt. Han har tilbudt mig at hjælpe mig med at teste mine dyser hvis ellers han har et rør/omløber der passer på mine dyser. Så der er der lige en besparelse på måske 1500kr - Dejligt.
Jeg fik også optaget en lille video så i kan se hvorledes røgen ser ud. Så jeg vil meget gerne have jeres vurdering af hvilken retning fejlen formentligt skal findes.
Videoen kan ses her:
q-ZwgJBmapQ&feature=youtu.be
Det ligner at den brænder motorolie af....
Hej
Det ser ud til at være olie der brændes af.
Dette kan skyldes mange forskellige ting, det er MEGET vigtigt at du holder øje med olieforbrug.
Jeg tror fejlen ligger ved "paraplyerne" ved ventilerne.
Disse bliver med tiden hård som glas og så kan der løbe lidt olie ned langs ventilstammen og ned i forbrændingskammeret.
Hvordan ser det ud med røgen efter en sejltur med pæn fart.
Forsvinder røgen en tid eller er det uændret ?
Du skal IKKE bruge penge på at så tjekket dyser, dette vil være spild at penge.
De bedste hilsner.
Michael
Jeg synes ikke det ser alarmerende ud.
Ryger den også når du sejler ved marchhastighed og hvis er det så samme farve?
I tomgang er der en del der ryger da der intet ladetryk er, og det giver lidt brændstofoverskud, og det kan sagtens have farve som dit røg. Så længe den ikke lugter som en gammel slidt engelsk sportsvogn, mener jeg ikke det er voldsomt.
Jeg er med på de forskellige farver røg ved fejlfinding.
Peter508
07-05-2014, 22:02
Det der er der ikke noget unormalt i for en motor der er fra 87.....
Prøv at kigge rundt i havnen når motorbåde starter op, og du vil 110% se alle ryge, og en del ryge noget mere end det der.
Jeg sejlede i min Wiking i 6 år, og den røg lidt mere end det der, uden forbrug af olie eller andet....lidt generende for nabo bådene men det var også det....
Den røg i øvrigt også når der var drifts temperatur, men så længe farven er som det der, så længe vil jeg ikke bekymre mig voldsomt....
Du kan potentielt bruge en del penge på at få den til at stoppe med at ryge, uden at få den til at stoppe....
megelundo
07-05-2014, 22:03
Hej igen,
Tak for de hurtige svar - Blive endelig ved med at kommentere.....
Jeg har endnu ikke haft mulighed for at lade den "strække ud" i længere tid da båden først blev søsat i torsdags. Og har derved heller ikke rigtig haft mulighed for at se på farven af røgen ved marchhastighed. Jeg har dog en fornemmelse af at røgen ikke tiltager med hastigheden.
Iflg. sælger - Så er motoren "hovedrenoveret" for ca. 60000kr i vinteren 06/07. Det har han skrevet under på på slutsedlen, men har ellers ikke nogen form for dokumentation da det foregik efter fyraften...Hvis i forstår sådan en lille én.
Og med mindre at mekanikerne har taget røven på ham, så får man trods alt noget renovering for det beløb. Og slibning af ventilsæder/ventiler må vel forventes at være obligatorisk ifbm. renovering af en motor.
Peter508
07-05-2014, 22:06
Da jeg søsatte min Wiking i sin tid, blev jeg voldsomt bekymret over røgen...
Så jeg oprettede en lignende tråd som denne på et andet forum :D
Svarene var nogenlunde som mit og Strøyers, og som sagt skete der aldrig andet end at røgen generede nabo bådene, hvilket blev løst ved lige at advare dem om det, inden jeg startede op, og jeg har aldrig hørt nogle brokke sig...
Næh ja ved vind fra agter kunne røgen slå ind i salonen, og det var da heller ingen fornøjelse....
nicolajjetrider
08-05-2014, 09:38
Jeg er absolut heller ikke skræmt af videoen. Ud over den lyder hamrene godt :)
Men anyways, som du selv beskriver har tidligere ejer nok ikke fyret den af ret mange gange i løbet af hans ejertid.
Der er nogle forskellige ting som spiller ind i min verden:
En marine motor har super kort udstødning som hverken har potter el. filtre med mere som kan aftage udstødninggasser.
Det jeg ville kigge efter er:
Er dieseltanken ren og pæn? ( Højst tænkelig ja :) )
Hvis nej: rens og ny diesel på. ( en Smule snavs / vand kan give en mystisk motorgang/røg )
Er selv gået fra 2x400L tanke i vores til 2x30L i hverdagen for at undgå dette. Det fungere PERFEKT :)
Er motoren nyserviceret?
Hvis nej: Skift diesel filter, oliefilter og motorolie.
- gør det ved driftsvarm motor.
Nu til den sjove fjelfinding:
Ud og sejl topfart: hvor mange omdrejninger går den så?
hvad skal motoren gå i topfart?
Er propellen ikke den helt rigtige i forhold til bådens vægt osv. så motoren går for lave omdrejninger ved max. Vil motoren ha tildens til at have uforbrændt diesel i udstødningen som vil komme til syne i lave omdrejninger og ikke mindst når du giver gas for at komme ud af vandet.
( det svare til at køre med campingvogn op af bakke i en diesel bil og holde den i 5 gear. Så vil du med garanti os se røg )
Jeg tror ikke på din motor fejler noget. Men som der bliver nævnt: hold øje med olieforbrug ( hvis det er der ) :)
Men inden flere bekymringer så ud og stræk ben på den. Gerne uden så meget vægt i båden så muligt så du får flest omdrejninger på hesten :)
God fornøjelse
megelundo
08-05-2014, 16:21
Jeg er absolut heller ikke skræmt af videoen. Ud over den lyder hamrene godt :)
Men anyways, som du selv beskriver har tidligere ejer nok ikke fyret den af ret mange gange i løbet af hans ejertid.
Der er nogle forskellige ting som spiller ind i min verden:
En marine motor har super kort udstødning som hverken har potter el. filtre med mere som kan aftage udstødninggasser.
Det jeg ville kigge efter er:
Er dieseltanken ren og pæn? ( Højst tænkelig ja :) )
Hvis nej: rens og ny diesel på. ( en Smule snavs / vand kan give en mystisk motorgang/røg )
Er selv gået fra 2x400L tanke i vores til 2x30L i hverdagen for at undgå dette. Det fungere PERFEKT :)
Er motoren nyserviceret?
Hvis nej: Skift diesel filter, oliefilter og motorolie.
- gør det ved driftsvarm motor.
Nu til den sjove fjelfinding:
Ud og sejl topfart: hvor mange omdrejninger går den så?
hvad skal motoren gå i topfart?
Er propellen ikke den helt rigtige i forhold til bådens vægt osv. så motoren går for lave omdrejninger ved max. Vil motoren ha tildens til at have uforbrændt diesel i udstødningen som vil komme til syne i lave omdrejninger og ikke mindst når du giver gas for at komme ud af vandet.
( det svare til at køre med campingvogn op af bakke i en diesel bil og holde den i 5 gear. Så vil du med garanti os se røg )
Jeg tror ikke på din motor fejler noget. Men som der bliver nævnt: hold øje med olieforbrug ( hvis det er der ) :)
Men inden flere bekymringer så ud og stræk ben på den. Gerne uden så meget vægt i båden så muligt så du får flest omdrejninger på hesten :)
God fornøjelse
Ang. lyden - Ja så lyder den faktisk meget godt. Er sgu lidt noget andet end den tøf-tøf lyd fra den Bukh DV10 der sad i min forrige båd. Selvom det nu også er en rigtig fin motor. Men bare lyden af turboen når den får fuld hane er jo lige til at smile over :)
Her er hvad jeg bla. har gjort ifbm. vinterkonservering/forårsopstart
* Tanken har været helt tømt og renset for ca. 1 mdr. siden - Og fyldt igen med ren diesel.
* Brændstoffilter på motor er skiftet. Mangler stadig at skifte det eksterne.
* Olie skiftet.
* Oliefilter ikke skiftet da det jeg havde bestilt ikke passede.
Ang. omdrejningerne - Så ved jeg faktisk ikke hvad den går med idet omdrejningstæller er defekt. Men det står på listen af ting der skal fixes i nærmeste fremtid. Kan dog konstatere at den går 3..3,5 knob bare i tomgang. Og indtil nu har jeg som max. målt 13,5 knob. Altså i runde tal 4 gange så hurtigt ved fuld hane som ved tomgang. Og mon ikke RPM stiger 6-7 gange. Der er selvfølgelig også noget slip. Men om det forhold er normalt ved jeg ikke...
Tror jeg må have den ud og strække ben. "Desværre" sejler jeg på silkeborg søerne med hastighedsbegrænsning på 8 knob. Men jeg må se om ikke jeg kan finde en aften hvor bent betjent ikke er ude.
Men uanset - MANGE TAK for alle de gode indlæg - Det er virkeligt et godt forum at være med i. Og det er rart med nogle beroligende ord om at motoren (formentligt) er helt OK. Det regnede jeg bestemt også med den er, men i kender godt følelsen af om man nu har overset et eller andet vitalt der pludselig udløser en kæmpe regning.
Jeg skal nok holde jer underrettet hvis/når der kommer nye informationer.....
Miss Mancini
09-05-2014, 06:41
Men jeg kunne så konstatere at der var en lille smule olie rundt i kanten ved indgangen til turboen. Der var som sådan ikke noget olie der lå i dråber el. lign.
En godt slidt turbo, der tryksmøres af motorens smøreoliesystem, vil give blå røg i udstødningen.
Er der slør i "møllen" på turboen ?
Udskiftning af turboen med en fabriksny er som ofte meget kostbart, men en renovering hos H.Daubjerg - som mange professionelle værksteder bruger - kan som ofte klares for et par tusinde kroner
Jeg har ikke set den vedlagte video endnu, men gør det til fyraften..:)
Min turbo er også fedtet på indersiden ved indsugningen, men det er fordi udluftningen fra ventildækslet går direkte på indsugningstragten :-)
https://i.ytimg.com/vi/5syDGJygCRE/mqdefault.jpg
megelundo
09-05-2014, 15:50
Min turbo er også fedtet på indersiden ved indsugningen, men det er fordi udluftningen fra ventildækslet går direkte på indsugningstragten :-)
Min Yanmar har også udluftning fra ventildæksel til låget på luftfilter. Så det kan også sagtens være derfor turboen er en smule fedtet på indersiden af indsugningen.
Den smule jeg lige checkede turboen da jeg havde luftfilteret af, tyder det ikke på at der er slør i akslen. Jeg prøvede at skubbe "møllen" frem/tilbage og sideværs også. Men der var ikke noget slår at mærke.
Miss Mancini
09-05-2014, 16:53
Nu har jeg set videoen - min første tanke var efter opstart af motoren;
Hold da helt op. Vi ser meget forskelligt på, hvad der er tilladeligt af røg under start og drift af motoren.
Jeg vil sige det sådan, at hvis den motor er renoveret for 60K, som sælger påstår - og det er nok tvivlsomt, om det er tilfældet, da en renovering dækker fra ingenting til komplet renovering - så har vedkommende som har stået for renoveringen glemt noget under renoveringsprocessen !
Jeg har renoveret mange IVECO diesler, og de har aldrig afgivet så kraftige røgsignaler under opstart eller drift.
Det ligner blå røg på billedet, og det er motorolie i cylindrene.
Har du taget en kompressionstest af motoren med kold og driftvarm motor ?
Husk at en kompressionstester til dieselmotor skal spændes fast ved brug af boltene/overfald til indsprøjtningsdysserne, fordi den type motor er med høj kompression i modsætning til en benzinmotor, som har væsentlig lavere kompressionsforhold.
Jeg tror sjældent på manges udsagn om, at "den skal bare brændes af, så koks og slagger bliver brændt ud", så virker den fint igen....
Sidst jeg oplevede det, var da en "klog automatgearspecialist" fik en opgave med at fejlfinde på en MB 500 med kompressor som skiftede gear mærkeligt - hans konklusion var "lån mig lige den bil, så kører jeg en tur og brager den af". Det gjorde han også, men havarerede kort tid efter fordi automatgearkassen var eksploderet - hvorfor ? Fordi den var utæt for automatgearolie....Det havde han selvfølgelig ikke tjekket inden start selvom der sidder en pejlepind til dette formål nøjagtig som med at pejle motorolien....
megelundo
10-05-2014, 06:25
Hej igen,
Jeg må indrømme at jeg har svært ved at lave et "sammendrag" af indlæggene da der er meget varierende svar.
Har været en tur på youtube for at se om jeg kunne finde andre eksempler. Herunder er nogle videoer af nogle motorer der minder meget om min. Og 2 af dem de skulle være"rebuild". Og der er ret stor forskel på mængden af røg fra disse motorer.
Noget røg:
http://www.youtube.com/watch?v=YDUUPuhw_oI
"Meget" røg
http://www.youtube.com/watch?v=ZFYLQnr11Pc
Lidt røg:
http://www.youtube.com/watch?v=pA8LIEpCYm8
Miss Mancini
10-05-2014, 07:57
Ja, mange input, meninger og holdninger giver ikke nødvendigvis et retvisende billede af det faktiske i din situation.
Du kan drage din konklusion af denne tråd og tage bestik af situationen derfra.
Jeg tror ikke at flere konspirationsteorier vil gøre dine overvejelser om handlingsforløbet med din motor nemmere. Tværtimod.
Jeg ville få taget en kompressionstest på motoren både ved kold og driftvarm motor. Det giver en god retningspil om, hvilken stand den er i.
Sejl sæsongen ud, så får du et mere retvisende billede af det, så finder du også ud af, om den bruger motor olie.
Men få lavet en kompensations test, for er den renoveret, skulle den gerne være perfekt.
megelundo
10-05-2014, 20:36
Jeg skal have købt mig en kompressionstester.
Jeg har kigget lidt på bla. Biltema´s udvalg. Er det nogle der duer? Det er jo ikke én jeg regner med at skal bruge hver måned, så jeg har ikke brug for en proff model. Men omvendt skal det naturligvis også være én jeg kan stole på.
Det ser ud til at man skelner ml. målere til benzin eller diesel. Jeg kan se at min motor har et kompressionsforhold på 15,9:1. Jeg har fundet en måler der går til 20 bar - hvilket jo så burde være fint. Men der står at måleren kun må bruges til benzin motorer - Hvorfor? Hvis ellers skalaen der måles efter godt kan klare trykket er det så ikke underordnet.
Passer en af disse i din motor
5 stk. adaptere med tilslutningsgevind M10 x 1,0, M12 x 1,25, M14 x 1,25, M16 x 1,5 og M18 x 1,5.
ellers skal du finde / fremstilde en overgang og ikke forsøge med nogle af dem her Lige hhv. bøjet trykrør med gummikegle.
megelundo
11-05-2014, 07:35
Passer en af disse i din motor
5 stk. adaptere med tilslutningsgevind M10 x 1,0, M12 x 1,25, M14 x 1,25, M16 x 1,5 og M18 x 1,5.
ellers skal du finde / fremstilde en overgang og ikke forsøge med nogle af dem her Lige hhv. bøjet trykrør med gummikegle.
Har nu været ved at nærlæse manualen til motoren. Og jeg kan se at dysen ikke sidder fast med gevind, men der er en skive(formentligt kobber) der tætner ml. dyse og topstykke. Selve dysen fastholdes vha. en bøjle der går henover dysen, og bøjlen fastholdes a 2 stk. M6 skruer. Så der er nok desværre ikke nogle af de adaptere med gevind der kan bruges direkte.
Men hvad er problemet/risikoen/faren ved at anvende en type med en gummikegle? Hvis man nu kan lave et beslag der kan fastholde gummikeglen mod topstykket så burde det vel være OK - Eller hvá?
PS: Beklager mine "rookie" spørgsmål, men har aldrig prøvet at lave en kompressionstest på en diesel før :)
Du skal have en trykmåler der spændes fast, der er så meget kompensation at det bliver unøjagtigt med en hånd holdt.
megelundo
11-05-2014, 10:56
Du skal have en trykmåler der spændes fast, der er så meget kompensation at det bliver unøjagtigt med en hånd holdt.
Er med på at den skal spændes fast - Men kan det ikke være en OK metode at fastspænde en model med gummikegle? Har ikke lige mulighed for selv at lave en "testdyse" der kan fastspændes.
Bare du får den spændt ned så den slutter tæt, burde det være ok.
Miss Mancini
11-05-2014, 18:58
Det vigtigste er, at kompressionstesteren slutter tæt mod sit sæde. Hvordan du gør det, er underordnet.
Slutter kompressionstesteren ikke tæt, er målingen misvisende !
megelundo
11-05-2014, 20:58
Endnu engang mange tak for alle inputs.
Jeg har idag været ved båden. Og idag brugte jeg mere min lugtesans end forrige gang. Og jeg kan ikke (umiddelbart) lugte at den skulle brænde olie, men det lugter istedet meget af "dieselrøg". Altså den slags hvor man, hvis det var fra bilen foran, ville slå over på recirkulering. Så nu tror jeg at jeg får de dyser afmonteret, og for dem trykprøvet. Samtidig vil jeg lave en kompressionstest.
En anden ting jeg noterede mig da jeg skulle checke oliestanden, var hvor forholdsvis klar den stadig er. Motoren har godt nok kun gået ca. 3 timer med olien, men jeg syntes at når man skifter olie på en diesel bil, så skal den ikke have gået mange km før den nye olie er ret sort igen. Fortæller det noget som helst??
megelundo
17-06-2014, 22:13
Hejsa,
Jeg har været ved båden her til aften, så der er lidt opdateringer i sagen.
Jeg har pt. haft ca. 20 drifttimer på motoren. Olien har nu rykket sig ca. 1/5 ml. min/max. - Hvilken mængde det svarer til ved jeg ikke helt. Men mon ikke der er ca. 0.5l fra min til max. Olien er stadig ganske klar.
Og så har jeg været lidt mere grundig mht. undersøgelse af turboen. Første gang jeg kiggede til turboen var motoren kold. Og der syntes jeg ikke jeg kunne mærke der var slør i akslen. Men nu her til aften der mærkede jeg for slør med driftvarm motor. Og så kunne jeg både mærke og høre slør fra side til side - Ganske tydeligt faktisk. Selve møllen rotere ganske fint og uden nogen mærkbar modstand.
Så det kunne tyde på at turboen trænger til en overhaling. Syntes at kunne huske at jeg har læst en anden tråd hvor der stod at det koster ca. 3500 kr for sådan en omgang. Er der nogle der kan af-/bekræfte det beløb.
Miss Mancini
18-06-2014, 04:21
Ja, beløbet for en renovering af turboen f.eks. hos H.Daubjerg, er som ofte i omegnen af 3500,- kr.
Hvis du har tyrenummeret og fabrikat på turboen, kan ovenstående firma nok give dig en konkret pris inden renovering.
Der er mig bekendt altid lidt slør i en turbo. Den har jo ikke noget leje, men kører på en tynd oliefilm. Så er der ikke en smule slør er der heller ikke smørring. Det er der dog sikkert andre, som kan fortælle mere om.
Peter508
18-06-2014, 18:14
Har du også intercooler ??
Hvis du har, så er der en pæn sandsynlighed for at røgen kommer derfra...
Der kan ligge olie i sådan en, som enten er kommet igennem årene, eller alternativt er det kommet fra turboen, som ikke lukker helt tæt...
Jeg ville starte med at kigge intercooleren efter, rense den hvis den er beskidt, også holde øje med om røgen tiltager over tid, inden en renovering af en turbo....
Hvis du har intercooler altså....
megelundo
18-06-2014, 18:30
Der er mig bekendt altid lidt slør i en turbo. Den har jo ikke noget leje, men kører på en tynd oliefilm. Så er der ikke en smule slør er der heller ikke smørring. Det er der dog sikkert andre, som kan fortælle mere om.
Jeg snakkede idag men en kollega som havde sammen holdning. Nemlig at der skal være slør. Jeg havde bare fået den opfattelse at der IKKE måtte være slør. Om der så er for meget slør er jo svært at vide uden at sende den til kontrol ved en fagmand.
Miss Mancini
18-06-2014, 18:36
Nu kendes "sløret" ikke, så det er svært at definere.
En specialist med det rigtige måleudstyr, må være at foretrække.
megelundo
18-06-2014, 18:36
Har du også intercooler ??
Hvis du har, så er der en pæn sandsynlighed for at røgen kommer derfra...
Der kan ligge olie i sådan en, som enten er kommet igennem årene, eller alternativt er det kommet fra turboen, som ikke lukker helt tæt...
Jeg ville starte med at kigge intercooleren efter, rense den hvis den er beskidt, også holde øje med om røgen tiltager over tid, inden en renovering af en turbo....
Hvis du har intercooler altså....
Der er intercooler på min motor. Så det kan naturligvis også være en mulighed. Der er ved at være mange bud/forslag til hvad der bør testes. Og frygter lidt at det bliver timers check inden årsagen er fundet. Og med højsæsonen for døren så bliver det ihvertfald ikke nu der skal adskilles en masse så båden ikke er sejlbar..
Peter508
18-06-2014, 19:28
Det tager vel max en time og snarere 30 minutter at tage intercooleren af.
Er der noget olie ser du det med det samme....
Af de ting der er på bordet, er dette nok det hurtigste at kigge på....
Peter508
18-06-2014, 19:31
Jeg har i øvrigt talt med Perkins ang. min bagbords motor også ryger...
Dette var deres forslag og fremgangsmåde, og jeg har olie snask i min intercooler, den ligger lige nu i rensebad, og bliver monteret igen i morgen...
Jeg havde aldrig prøvet det før, og det tog mig under 30 minutter at afmontere den.
megelundo
18-06-2014, 20:37
Det tager vel max en time og snarere 30 minutter at tage intercooleren af.
Er der noget olie ser du det med det samme....
Af de ting der er på bordet, er dette nok det hurtigste at kigge på....
Har været ved at kigge i manualen - Og kan godt se at det faktisk ser ud til at være rimelig nemt at komme til. Om ikke andet kan jeg fjerne 6 skruer og derved afmontere "låget" af intercooleren. Og så kan jeg kigge derned og vurdere om den skal afmonteres.
Hvilken vædske ligger din intercooler i blød i?
Peter508
18-06-2014, 20:56
Den ligger i noget rensevæske jeg havde stående, som jeg i sin tid købte ved Wurth....
Men jeg tror det meste kan bruges, som er beregnet til at opløse diesel....
megelundo
21-09-2014, 19:33
Så er det vist tid til en update.
Nu har jeg sejlet med båden i knap 4 mdr. og kan konstatere at røgen er der ved stortset alle opstarter. Altså ved start med både kold/varm motor. Dog mest udtalt med kold motor. Hvis man sejler en tur, og efter måske 15-20 min lægger til et sted, så syntes jeg ikke at der der er nogen særlig røgudvikling. Så det tyder på at der er noget der lige skal "brændes af". Jeg har endnu ikke foretaget kompressionstest, men motoren starter øjeblikkeligt og går jævnt med det samme - Også selvom den har stået stille i et par uger.
Jeg har idag været ved båden for at afmontere lidt dele for forhåbentligt at komme problemet lidt nærmere. Jeg har nu logget 40 drifttimer på motoren. Oliestanden er nu faldet præcis til min. stregen. Så der har på 40 timer altså været et forbrug på afstanden ml. min/max. Ved ikke præcis hvad det svare til i mængde. Men lad os antage at det er 0.5l.
Jeg har taget lidt billeder for at vise hvordan de forskellige dele ser ud. Så jeg kunne godt tænke mig om der var én eller flere der vil være behjælpelig med en vurdering. Jeg ved det aldrig bliver en skudsikker diagnose når man ikke fysisk har set delene.
Jeg kunne godt tænke mig om der er nogle der har en mening om følgende:
* Hvis min turbo er slidt, er det så sansynligt at det kan medføre et olieforbrug på ca. 0.5 liter på 40 drifttimer.
* Hvis det er min turbo der bruger de 0.5l - Er intercooler/indsugningen så "tilpas" fedtede til at det tyder på det?
* Ved at kigge på billederne af indsugninen på topstykket, så syntes jeg ikke det ser ud til at ventilstammen er våd/fugtig af olie. Ihvertfald ikke ved indsugningen. Udstødningen har jeg ikke checket. Så jeg antager at det ikke er paraplyerne ved indsugningen der er problemet. Men hvis man så antager at det er en olieskrabering der er vendt forkert ved renoveringen, vil kompressionen så ikke stadig være OK?
Det lyder måske underligt, men da jeg nu har konstateret et olieforbrug, så håber jeg lidt på at det er min turbo der trænger til en overhaling idet det vil kunne gøres for 3..4000kr. Hvis det ikke er min turbo vælger jeg at leve med røgen da jeg ikke lige har mod på at skulle pille motor ud, og påbegynde adskillelse for at finde årsagen. Og som billederne viser så vil en renovering af turboen vist heller ikke være frås selvom den umiddelbart virker fint, og rotere uden problemer eller mislyde. Er dog i tvivl om det slør der er i akslen er for meget.
Jeg har påbegyndt afrensning af dele, og umiddelbart kommer det sorte snask af forholdsvis nemt. Bruger "koldaffedtning" fra Biltema samt ren diesel i forstøverflaske.
Her følger billederne:
Linie 1 - Venstre. Indsugningsmanifold afmonteret - Billede ind i indsugningen på motor.
Linie 1 - Højre. Indsugningsmanifold afmonteret - Billede ind i indsugningen på motor.
Linie 2 - Venstre. Venstre rør er afgang fra turbo til intercooler. Højre rør er fra intercooler til indsugning.
Linie 2 - Højre. Indsugningsmanifold afmonteret - Billeder ind i indsugningen på motor.
Linie 3 - Venstre. Afmonterede dele. Turbo, indsugningsmanfold, intercooler, luftfilter og slanger til/fra intercooler.
Linie 3 - Midt. Udstødnings afgang fra turbo. Går over i "knæ" hvor udstødningsgassen blandes med kølevandet.
Linie 3 - Højre. En kanal fra indsugningsmanifold til indsugning på topstykke.
Linie 4 - Venstre. Intercooler elementer. Det kammer er fra turboen - Nederste er til motor.
Linie 4 - Højre. Låget til intercooler hvor slangerne tilsluttes. Øverste kammer er fra turboen. Nederste er til motor.
Hvis det passer ville jeg ikke gøre andet en at fylde olie på og holde et vågent øje med at det ikke bliver være.fordi at der er ved opstart peger det i retning af oliedeflektore (paraplyerne/olietyve) der er blevet hårdt,men det også meget sansynligt at det er en kombi. af flere ting,så kan det kun blive en skuffelse at bruge 3000/4000K på en turbo
Miss Mancini
22-09-2014, 17:35
Tildels enig med Kim, men jeg ville alligevel ofre en renovering af turboen, netop fordi det ses ind imellem at motoren "øffer" en turbo, og så er gode råd dyre.
Som Kim er inde på, kan det nemt være olietyvene / paraplyerne, som er blevet for hårde, og dermed årsagen til røgudviklingen ved kold og varm motor.
Ud fra symptomerne som beskrevet, ville jeg starte med en turbo-renovering, og fortsætter røgudviklingen så enten leve med det eller hovedrenovere motoren.
Lidt en sidebemærkning, så har de biler jeg har haft med trykladning ( turbodiesel ) alle sammen haft turbo-problemer ved kilometertal efter 200000 km. Mitsubishi Pajero fik skiftet turboen efter 248000 km. Galloper kørte 258000 km og udbrændte pga. en eksploderet turbolader. Hyundai Santa Fe fik skiftet turboen efter 210000 km grundet olieforbrug - de to sidstnævnte købt som fabriksnye biler og årligt kørselsbehov var på daværende tidspunkt ca. 80000 km. Pajero´en var 10 år gammel da jeg købte den, som min første bil efter overstået læretid hos IVECO..:)
Pudsigt nok, så er de mest problemfrie biler jeg har haft altid været uden trykladning...:)
megelundo
28-09-2014, 19:20
Så er der en opdatering igen.
Jeg tog en beslutning om at give båden en tidlig julegave, og bestilte i mandags en renovering af turboen. Den blev afleveret tirsdag, og afhentet igen fredag. Eftersom det koster ca. 5300kr. incl alle nødvendige pakning så håber jeg godt nok at det er det der skal til. Hvis det ikke er det, så lever jeg med røgen som den er. Desværre skulle 2 af pakningerne bestilles hjem fra Holland, så det blev ikke denne weekend at der blev skruet.
"Heldigvis" sagde værkstedet at turboen var godt medtaget, og jeg kan da også mærke markant forskel i slør, samt at den nu også rotere væsentligt nemmere.
Og se hvor fin den er blevet efter en omgang slyngrensning, planslibning og lidt maling...
Miss Mancini
28-09-2014, 20:34
Den ser fin ud..:)
På med "møllen"..:)
hejsa
Har læst lidt med her og er da interesseret i om det med møllen så også gav et
resultat
megelundo
23-10-2014, 21:00
Hejsa,
Jeg har desværre ikke rigtig haft mulighed for at kontrollere det ordentligt endnu. Og når det nok desværre heller ikke i denne sæson da båden kommer på land imorgen. Jeg har kun lige nået at få monteret turboen, og efterfølgende sejlet en lille tur på ca. 45 min. Så det er vist for tidligt at udtale sig om det har haft nogen effekt. Men jeg skal nok vende tilbage i den nye sæson så snart jeg har fået en bedre chance for at vurdere det.
Har du selv lignende problemer?
Hejsa
Nej ikke rigtig og dog du ved der er jo altid lidt røg når man starter op men
jeg syntes ikke det er meget
Nu har jeg jo ikke set din motor med egne øjne men syntes nu nok der var en del røg
men da du startede efter montering kom der da røg på samme måde som før
eller var det bedre
Hej Megelundo.
Vil bare høre om du har konstateret nogle ændringer efter de ting du har fået lavet
ved din motor.
megelundo
10-05-2015, 20:44
Hej Saga(og andre)
Jeg har nu haft 3 timers drift på motoren siden min turbo blev renoveret i efteråret. Men jeg må desværre konstaterer at det ikke umiddelbart har haft nogen effekt på røgen. Jeg ville forvente at med de 3 timers drift efter renoveringen så burde evt. gammel olie være forbrændt, og røgen være forsvundet hvis det var turboen der var den skyldige.
I efteråret havde jeg egentligt besluttet at hvis ikke en turbo renovering hjalp ville jeg leve med røgen. Men må erkende at det nu alligevel irriterer mig lidt. Jeg har det altså bare bedst når tingene spiller, og er uden fejl og mangler. Men frygter også at det bliver en lang søgen inden fejlen findes....
Hej igen.
Så er det vel min tur til lidt update.
I efteråret 2014 syntes jeg at der var begyndt at komme lige lovligt meget røg ved opstart
men også ved varm motor var der røg (for meget syntes jeg )
Derefter kørte jeg en rensekur på motoren Bardall motorrens i olien og
dieselen og skiftede der efter olie og filter
og ja motoren blev fin indvendig men det hjalp ikke en ski
på røgen
Så efter at ha surmulet hele vinteren over det tog jeg en chance
og hev dysserne ud og fik dem renset samt justeret
125 kr plus moms pr stk
Derefter justerede jeg ventilerne da motoren har gået 2030 timer og
jeg ikke ved om det er blevet gjort før har kun haft den i to år
Men status er at røgen er mindst halveret og ved varm motor er der ikke noget røg
Håber du kan bruge det til noget
god sommer
megelundo
15-06-2015, 19:32
Hej Saga,
Tak for dit input - Det er værdsat. Vi må jo stå sammen og hjælpe hinanden med alle former for input med vores problemer - store som små. Er din motor også en Yanmar?
Her i weekenden var jeg ude og sejle. Og da jeg lagde på min plads igen der stod jeg bagpå båden imens motoren gik i tomgang. Og der bemærkede jeg at det kølevand der kom ud med udstødningen faktisk medførte en form for hinde/film på vandet. Altså lidt ala når man taber en dråbe dieselolie på vandet. Dog var det her uden alle regnbuens farver. Og hinden blev ikke større og større men blev opløst ret hurtigt igen, og var væk efter ca. 5 sek. da jeg stoppede motoren. Er der nogen der kan fortælle mig om det så kan tyde på olie forbrug under forbrænding eller om det også kunne dyserne?
Uanset hvad årsagen er, er det min plan at jeg vil have checket de dyser. Når de bliver afmonteret vil jeg se om ikke jeg kan låne et endoskop kamera, for at checke om der ligger olie på toppen af stemplerne. Ellers må jeg købe mig et kamera. Kan se at de faktisk ikke koster alverden efterhånde. Og det kunne da være fedt at have sådan et kamera til andre situationer også.
Så efter at ha surmulet hele vinteren over det tog jeg en chance
og hev dysserne ud og fik dem renset samt justeret
125 kr plus moms pr stk
Det var dælme billigt - hvor var det henne? Hvis det er et "officielt" sted gider jeg ikke selv rode med det.
Hejsa
Ja det er en yanmar 4jh2 dte
og jeg havde også lidt oliefilm på vandet ved drift af motoren men det er væk nu
endoskop kamera købte jeg af samme årsag i Aldi men man kan ikke se en skid på det
da hullet i topstykket er for lille
så kameraet kan ikke komme der ned
dyserne blev lavet af en lokal dieselman der kun laver dyser og pumper
megelundo
15-06-2015, 19:58
Hejsa
Ja det er en yanmar 4jh2 dte
og jeg havde også lidt oliefilm på vandet ved drift af motoren men det er væk nu
endoskop kamera købte jeg af samme årsag i Aldi men man kan ikke se en skid på det
da hullet i topstykket er for lille
så kameraet kan ikke komme der ned
dyserne blev lavet af en lokal dieselman der kun laver dyser og pumper
Jeg har fundet et kamera med 8mm linse og LED lys. De ligger på 5..800kr på konrad.dk - Det regner jeg med kan gå i hullet og helt ned i cylinderen. Har du adresse og/eller kontakt oplysninger på det firma der lavede dine dyser. Dem tror jeg jeg vil have fat i.
Tror ikke du kan se meget med kameraet der er mørkt dernede og de led lamper der er
på endoskopet er ikke kraftige nok
hvis du tager dyserne ud så stil dine ventiller samtidig ved kold motor og 0.02 mm slør
hvis det samme motor
Dieselmandens navn
Lars Hansen
Møllebjerggård diesel
Skælskør
20710837
Sludder 0.20 mm slør
i ventilerne
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.