Olieskift Volvo 270 drev [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Olieskift Volvo 270 drev


hhandresen
05-06-2014, 16:48
Hej,

Jeg har søgt flere steder på nettet, men kan ikke finde det :(

Jeg har tappet olie ud af mine 270-drev. Bundprop og oliepind ud.

Jeg har så FORSØGT at hælde olie på gennem det lille olie-pind hul - men det tager jo 3-4 timer..

Hvor er det meningen man skal hælde olie på ? Indefra/udefra ?
Jeg kan ikke finde passende propper at pille ud :(

Nogen der har manualer til drevet vil jeg også blive glad.

Mvh. Henrik

lille tut
05-06-2014, 18:17
Kig på pos nr 5, det er et 280 drev men for at vise der er en påfyldning bag dæksel, og efterfyld gennem hul til pejlepind

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7740890-44-13132.aspx

hhandresen
05-06-2014, 21:40
Hmm - men er det dæksel man skal have af for at komme ind til proppen til et 'vandtæt' kammer, eller er det bare beskyttelsesplastik ?

Horizonblue
06-06-2014, 11:06
Det er ikke et vandtæt dæksel. Der løsnes bare de to skruer og så kan du komme til proppen. Giv skruerne noget vandbestandig fedt, når du monterer dem igen.

På nogen 270 drev, sidder påfyldningsproppen i øvrigt lige under dækslet, altså på ydersiden af drevet (peger bagud), så dækslet ikke skal pilles af.

hhandresen
06-06-2014, 17:03
Super - jeg går i krig :)

Har du forresten en ide til hvorfor det ene drev går meget stramt når man drejer ?

Det mærkes nærmest som bittesmå 'ryk' eller som et tandhjul på en tandstang - hak hak hak hak

Jeg har sprøjtet med marinefedt på én smørenippel udenfor og og én lige under 'stangen' der bliver brugt til at dreje med inden for.

Og sprøjtet godt med wd-40 og teflonspray overalt udevendigt i samlinger osv.

Horizonblue
07-06-2014, 07:37
Når de ældre Volvo drev går træg, er der som regel kun en ting i vejen og det kan ikke smøres væk, desværre.

Hele drevet drejer omkring det vandrør som kølevandet bliver suget op i og her er der ikke meget slør. Det der er sket over tid, er at aluminiumen er irret lidt og det sidder i klemme og så kører drevet træls.

Hvis det er det der er galt med dit drev, gøres følgende:



Drevet afmonteres og skilles ad på midten (olien tappes af først)
Underdelen ligges væk, der skal kun arbejdes på overdelen
Vandstudsen under kardanleddet skrues af
Vandrøret bankes neden ud (sidder godt fast, brug korrekt værktøj for ikke at ødelægge kanten af røret)
Alle dele renses og kontrolleres for skader (der er en bøsning og et nåleleje samt to pakdåser som skal være ok, ellers skiftes)
Det hele samles igen, i modsat rækkefølge, brug vandbestandig/marine fedt
På med drevet

Det er ret nemt at finde ud af om det er det der er galt. Tag fat ude i næsen af drevet og hiv fra side til side. Hvis du ikke meget let kan flytte drevet lidt fra side til side (et par cm i alt) sidder det fast i vandrøret.

hhandresen
07-06-2014, 12:13
Du er godt nok en lyseslukker ;)

Men nu ved jeg da hvad der er galt :(

Det bliver nok marineservice til efteråret.

Båden har stået på land i 5 år - tror du der er den midste chance for at det bliver LIDT bedre når den kommer i vandet og bliver brugt lidt ?

Horizonblue
07-06-2014, 17:05
Lidt massage kan da altid hjælpe lidt, men helt godt bliver det ikke, før det har været skilt ad.

Ikke for at være endnu mere lyseslukker, men efter 5 år på land, så går du vel motor/drev grundigt igennem inden båden skal ud og sejle ?:D

Impeller
Bælge
Køleslanger
Kileremme
Brændstoffilter
Søvandsfilter(hvis det findes)
Bakgears lås på drev
Motor og drev olie (det er du i gang med)
Tændingssystem (hvis det er benzinmotorer)
Brændstofslanger

Manualer kan du i øvrigt finde her

http://boatinfo.no/

Miss Mancini
07-06-2014, 18:25
Tror du der er den midste chance for at det bliver LIDT bedre når den kommer i vandet og bliver brugt lidt ?


Jeg har aldrig hørt om noget der bliver bedre af, at blive dyppet i saltvand....:)

Jeg tror heller ikke at et ældre VP drev gør det..:)

hhandresen
09-06-2014, 16:55
Jeg har været det hele igennem :) Nu skal vi snart i vandet - FEDT :D

hhandresen
09-06-2014, 16:57
Jeg giver dig for så vidt ret Miss Mancini - i at saltvand ikke gør meget gavn - men det var også mere det at drev osv. kom i bevægelse og drift. Jeg er da selv helt stiv i alle muskler bare efter en nat i sengen ;) Men det bliver bedre efter en kop kaffe (lavet på ferskvand). haha.

Albjerg
12-06-2014, 12:44
Vil lige tilføje at hvis du hælder olie på igennem olie-pind-hullet, så er én af topboltene (7 & 8 på tegningen) i dit drev (det er der ihvertfald på 280'eren) forsynet med en boring, så den fungerer som udluftningsskrue. Jeg tog en 0.5 l. cola-flaske, satte et rør af passende diameter til olie-pind-hul, i låget og skar bunden af flasken. På den måde kunne jeg faktisk fylde drevet op med ny olie på under en time.

hhandresen
12-06-2014, 13:16
Smart - hvilken af de 4 bolte er udluftning på 280-drev ?

Albjerg
13-06-2014, 11:13
Jævnfør denne manual side 45 sidder den her;
http://www.marinemechanic.com/volvo/Volvo%20Penta%20Workshop%20Manual.pdf