View Full Version : Ethanol i benzin
Her er der en beskrivelse af ethanol i benzin til bådbrug:
http://www.eastcoastmarineservice.com/ethanol.htm
Jeg lagde mærke til følgende:
5. at brændstofforbruget er ca. 3% dårligere ved brug af E10 benzin. Gad vide om det er rigtigt ?
9. Tanken skal være tom og helt tør inden man skifter til benzin med ethanol.
15. Er ikke vild med tanken om eventuelle problemer med "phase separation".
19. Benzin med ethanol bør ikke opbevares mere end 2 måneder i en tank med mindre man bruger et velegnet brændstofkonserveringsmiddel.
Jeg tror min konklusion er at jeg foretrækker at sejle på benzin uden ethanol, men på et tidspunkt er der nok ingen vej uden om hvis det bliver indført ved tvang.
Problemerne er nu noget overdrevne efter min erfaring - husk på man i mange år har kørt med E10 og sågar E85 i EU landene omkring os uden de nævnte problemer
Ethanol svarer jo til at have karburatorsprit i tanken omend i lidt større koncentrationer end normalt
MHT Brændstofforbruget er det rigtigt at det stiger nok op imod 5% ved kørsel med E10 altså 10 % ethanol og 90 % benzin medn udover det skal du i praksis ikke forvente de store problemer
De motorer og biler der er konstrueret til at køre på E85 (15 % benzin og 85% ethanol) er præcis magen til dem der kører på ren benzin - men da viskusiteten er lidt anderledes på E85 er de modoficerede så de selv (via lanbda regulering) kan regulere indsprøjtningsmængden (eller mere præcis er det faktisk indsprøjtningstiden altså den tid injektoren er åben der reguleres) og på en E85 motor der kører på E85 er brændstofforbruget ca 20-25 % højere end hvis den kørte på ren benzin.
Læser man op på emnet vil man se at også en karburatormotor kan konverteres til E85 drift det kræver bare større dysser i karburatoren - og dem der har forsøgt sig med at køre med forskellige blandingsforhold af Ethanol og benzin raporterer at en motor der kører med Ethanol har et næsten liniært stigende brændstofforbrug jo mere ethanol der tilsættes benzinen
Hvorom alting er så er ethanol et af fremtidens brændstoffer som vi vil se mere og mere til om vi vil det eller ej - selv er jeg positiv overfor ethanol hvis bare ikke politikerne også øger beskatningen på dette biobrændstof så det bliver ligesådyrt som benzin
I sverige koster en liter e85 ca 8 skr og en liter 95 oktan benzin ca 12,80 kr så der er penge at spare ved at køre på ethanol - samtidigt er det mere co2 neutralt end benzin
I instruktionsbogen til min tohatsu står der højt og tydeligt at der kun må køres med en vis mængde ethanol i brændstoffet, jeg mener at det er 5 eller 10 % men jeg tjekker det lige i morgen.
I USA har man haft nogle problemer. Men nogle af problemerne kan undgås hvis man forstår de problemer som vitterligt kan opstå når man kommer ethanol i benzin.
Her er en lille artikel fra BoatUS om emnet:
http://www.boatus.com/seaworthy/ethanolwinter.asp#transition
og der er en del retsager kørende:
http://www2.highlandstoday.com/content/2008/aug/15/la-boat-owner-alleges-ethanol-damage-in-lawsuit/
http://www.calt.iastate.edu/ethanol.html
http://www.class-action-finder.com/big-oil-companies-sued-in-a-class-action-by-boat-owners/
Basalt set er E10 brændstof ikke velegnet til blive opbevaret i en tank mere end et par måneder. Men anbefalingen er at man skal have fyldt eller næsten fyldt tank.
Det står i ovenstående link fra BoatUS og gentages også her:
http://www.coastalanglermagazine.com/modules.php?name=News&file=article&sid=866
MHT Brændstofforbruget er det rigtigt at det stiger nok op imod 5% ved kørsel med E10 altså 10 % ethanol og 90 % benzin medn udover det skal du i praksis ikke forvente de store problemer
Har svært ved at se fidusen hvis brændstoføkonomien bliver ca. 5% dårligere med E10 benzin. I givet fald tror jeg ikke på nogen miljømæssig gevinst rent CO2 mæssigt.
Den eneste gevinst er at vi bruger mindre olie og dermed mindre afhængige af de olieproducerende lande.
besparelsen kan kun findes ved at køre den lavbeskattede e85 kører man på det (i sverige) så er der en reel besparelse - men med e10 er der ingen besparelse medmindre man ændrer skattereglerne herhjemme og sænker skatten på ethanol og det gør man nok ikke - så vi skal ikke forvente nogen besparelse når vi også får e10
Miliømæssigt er der den gevinsk at ethanol er co2 neutralt det co2 der dannes ved forbrændingen optages igen når fx sukkerroerne træerne etc der bruges til produktion af ethanol gror så optager de det samme co2 men der er også folk der argumenterer imod ethanol da det måske slat ikke er så co2 neutralt endda da det jo skal forarbejdes etc.
Jeg håber at folketinget besinder sig, så de ikke indfører ethanol som tvang i alt benzin. Det bliver ikke sjovt for nogle folk med gamle biler og både.
Jeg kan se en fidus i E85, så det må man for min skyld gerne indføre.
Jeg har heller ikke noget imod at der sælges E10, men jeg mener at der stadig bør være ethanol fri benzin til salg.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.