View Full Version : Rep. af agterspejl/Transom (udvendig)
Så har jeg desværre været nødsaget til at kaste mig ud i et nyt projekt.
Efter køb af en anden båd, skulle jeg montere et beslag til en reservemotor og kunne konstatere, at der ikke var noget træ i agterspejlet.
Så nu måtte der ske noget. Fat i vinkelsliberen og stemmejern samt koben.
Spændende projekt :eek:
Here you go :-)
Kunne godt finde på at lave det nye agterspejl i ren glasfiber uden nogen trækærne. Er der nogen der har prøvet det ?
Hvad er dine tanker bag det?
Tanken bag dette, skulle være at så rådner det aldrig igen.
Tanken bag dette, skulle være at så rådner det aldrig igen.
Hvis du laver det i træ og sørger for at bruge den rigtige fugemasse, så rådner det heller ikke.
Det er typisk dårlige fugninger eller mgl. fugninger på begge sider af montageboltene der er årsag til vandindtrængen i agterspejlet.
Det bliver en hjemmelavet udgave af X-finer. bjælker af 4 lag tilpasses, så jeg kan skyde dem ind af den "lange" åbning. Herefter "sandwiches de sammen med pres mod indersiden. muligvis også med skruer. Her er en prøveopstilling med 2 bjælker.
Så monteres der. Man skal være på stikkerne når vejret er aftagende mht. temperaturen. Så er det bare med at få støbt noget fiber.
Der er lagt en 450g måtte på bagsiden. Der er også lagt 2 lag 450g i samlingerne imellem bjælkerne. Så er de monteret med pres på bund og fortil.
Så kom der lige 2 yderligere bjælker i. Så mangler der bare den sidste, så er der fuldt hus.
Bjælken er limet sammen med PU-Lim og skal lige tilpasses samt behandles med fiber, inden den bliver most ind i hullet. Hvis der ikke bliver skybrud som lovet, bliver det forhåbentligt senere på eftermiddagen.
Så er det gamle fiber blevet genmonteret på 2 600g måtter der er blevet gennemvædet i polyester. Der hvor bundproppen skal sidde er der ingen træ, kun glasfiber. Bagpladen ses her efter den er renset i den ene side og efter den har fået polyester. Så er den blevet skruet fast efter alle kunstens regler. Når det er hærdet ligger jeg yderligere 2 måtter på. Derefter sliber jeg den ned og maler den. Der er ingen billeder af glasfiber arbejdet, da det skal gå rimeligt stærkt og andenfotografen er på arbejde :-)
Så langt så godt. Gamle huller afrenset og spartlet. 2 lag 600g måtter tilpasset og lagt på. Måtterne er monteret med en almindelig malerrulle og udluftet med min hjemmelavede fiberrulle som man kan se her: ( http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3954 )
Interessant projekt at følge, det er en altid spændende med DIY projekter.
Det gamle agterspejl ligner en gammel schweitzer ost med alle de huller :D
Det skal helt sikkert nok holde, men det mest korrekte ville have været, at slibe helt ind til den rene fiber, inden du støbte de ydre måtter på, så havde du fået den bedste vedhæftning.
Det er flot arbejde, og tak fordi du ville dele det med os :)
Jeg kunne ikke slibe mere (mentalt) så alt maling blev fjernet. Nogen steder kom jeg ind til den gamle fiber. Men over det hele er der slebet dybere end det yderste lag gelcoat. Smilet stivner nok en anelse når den sættes i bakgear og motoren render med hele bagenden af båden :-O
Da jeg for tiden er ramt af arbejde, går det kun langsomt fremad. Dog har jeg slebet lidt i dag og boret for til motoren. Jeg ville ønske at jeg havde fjernet skægget ved fenderlisten, da den stadig var blød :-(
Det er sgu et fint stykke arbejde du får lavet.
Tak > Strøyer
Slibe, slibe, slibe spartle spartle spartle. Slibe slibe slibe slibe AAAAAARRRGH :-)
Hold nu kæft det er kedeligt, men det bliver sikkert godt når det er færdigt.
Jeg behøver lidt hjælp !
Jeg aner ikke hvad jeg skal male den med. Det er en Trailerbåd og det er kun agter jeg skal male den.
Kan man mon bare male den med Hammerite ?
Eller noget hvid auto spraymaling ?
Hvorfor ikke bruge topcoate (eller gelcoate + lidt voks i sidste lag)
Det har jeg aldrig prøvet at bruge !! Det lyder også dyrt :-)
Jeg vil helst ikke bruge en formue, da det er en båd man vel kan sammenligne lidt med en gammel traktor.
Topcoate/gelcoate er faktisk noget af det billigst, det koster ca 100 kr pr kg, men det har et højt tørstof indhold og rækker langt.
http://www.århusimport.dk/shop/topcoat-7c1.html
Topcoate/gelcoate er faktisk noget af det billigst, det koster ca 100 kr pr kg, men det har et højt tørstof indhold og rækker langt.
http://www.århusimport.dk/shop/topcoat-7c1.html
Ja, det kan jeg godt se. Det er sgu ikke dyrt.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.