Galvanisk tærring når tilsluttet til 220V CTEK lader? [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Galvanisk tærring når tilsluttet til 220V CTEK lader?


thg
14-09-2014, 08:56
Jeg har næsten altid min 220V CTEK oplader tilsluttet strøm på broen og så med konstant ladning på batterierne i båden, men er i tvivl om hvordan og hvorledes mht. galvanisk tæring?

Der er ikke jordstik på CTEK laderen, så jeg ved ikke om det ændrer på noget?

megelundo
14-09-2014, 10:31
Hej,

Det er der ingen problemer med idet at der er galvanisk adskillelse indbygget i din lader.

carlars
20-09-2014, 09:57
Hej.
Da Ctek ikke har kerne traffo ,hvordan er den så adskildt. ?

megelundo
20-09-2014, 17:36
En Ctek lader har også en trafo. Men det er korrekt at det ikke er en trafo som "i gamle dage". Ctek bruger idag, sammen med stortset alle andre fabrikanter, det man kalder en switchmode strømforsyning.

De gamle batteriladere brugte en transformer der var viklet omkring en kerne af jern der kunne overføre magnetfelterne mellem viklerne. Idag bruger man ofte en kerne af ferrit. Ferrit har den fordel at det kan overføre samme energi som jern - blot skal det foregår ved en langt højere hastighed. De gamle trafoer viklet på en jernkerne kørte på 50Hz ( altså 50 svingninger pr. sek.) De nye transformere idag kører ofte ml. 25..100 KHz. Altså mellem 500..2000 gange så mange svingninger. Så selvom der bliver overført lang mindre energi pr. svingning, så opvejes det at at antallet af svingninger er langt højere. Det betyder også at den fysiske størrelse/vægt for en trafo lavet med en ferrit kerne er langt mindre.

Man kan roligt regne med at alle apparater der tilsluttes en stikkontakt, og hvor man har mulighed for at berøre nogle ledninger der kommer ud af apparatet er galvanisk adskilte. Det gælder eks. også ladere til mobiltelefoner, bærbar PC´er, tablets osv.

carlars
23-09-2014, 21:53
Tak for svaret