www.propshop.dk

Ujævn tomgang? Bell Add? Drev tjek! [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Ujævn tomgang? Bell Add? Drev tjek!


Stingray2004
24-09-2014, 12:53
Hej :)

Jeg er den glade ejer af en Stingray fra 2004, med en Mercruiser 3.0 135hk.

Men den går noget ujævnt i tomgang, og kan godt ved start (kold motor, hoppe ud, og gå i stå) Ud over det synes jeg den går fint, og har for første gang igår, oplevet en smule blå røg ved start. Så googlede jeg lidt rundt og fandt Bell Add Benzin Additiv, og Bell Add Servicerens. Er det noget nogen har erfaring med?

Når det er sagt, vil jeg selv her henover vinteren gå filtre, tændrør igennem, samt skifte olie og hvad der måtte være.

Har ikke en dyt forstand på motorer, så det glæder jeg mig til at gå og rode med, henover vinteren..

En anden ting, som jeg ikke ved hvordan jeg tjekker, er om mit drev er beskadiget? (Sejlede ind i noget beton eller en sten så motoren slog ud)

Men har derefter sejlet fint alligevel, og har ikke noget med den ujævne tomgang at gøre, da den har været der hele tiden.

Ser frem til nogle gode inputs.

:)

Miss Mancini
24-09-2014, 16:44
Ingen deciderede erfaringer med Bell Add, men her lidt forslag til fejlfinding bl.a;

- Chokerfunktion
- Tændrør
- Tændingsindstilling

Blå røg er tegn på olie i cylindrene...Kan skyldes for tynd olieviskositet - hvad har du hældt på ?

Problemet med motoren er til at løse uden alt for store omkostninger.

MartinN
24-09-2014, 18:48
En korrekt udført kompressionsprøve til også kunne bidrage til fejlsøgningen og prøv med nye tændrør.

Stingray2004
25-09-2014, 09:09
Ok.. Tak for inputs.. Lyder betryggende.

mht olie, ved jeg det ærlig talt ikke.. Men jeg har som sagt ikke oplevet det mindste før lige i forgårs, og det var meget lidt. Tænker der måske er en sammenhæng med vejrtemperaturen er faldet, pumpede lidt for meget benzin ind og den har stået en uge (Ved ikke om det er helt ude i hampen? For så ville røgen vel være sort?)

Derudover virker det ikke somom den bruger særlig meget olie.. Oliebeholderen er stadig halvfuld.

Well... Olien skal skiftes alligevel. Hvad kan anbefales?

- Min sæson er ikke ovre endnu, så jeg prøver lige med noget Bell Add.. Og ser om det renser dyserne.

- Og når den så ryger i hal, vil jeg gøre som i nævner.

-____________(y)____________-

I dont set sails, I just turn the key.

Mads
25-09-2014, 10:26
Hvis du tager en vandforstøver (Damefrisørsdims) og sprayer med førstøver indstillingen ikke vandpistolindstillingen på dine tændingsdele (Sekundær delene naturligvis) kan du teste om ledningerne, tændrørshætter, tændspolen, tænddækslet er defekte. Da fugten i vandet vil fremprovokere fejlen, hvis den er alvorlig nok. Blæs delene af med en kompresser bagefter og giv dem silicone ellers giver det måske ballade på et senere tidspunkt.
Du kan også se i tænddækslet og på rotoren om der er "knaster" på forbindelserne. Pas på at kullet i midten af dækslet ikke falder ud når du afmonterer og monterer det.

Stingray2004
29-09-2014, 19:50
Hvis du tager en vandforstøver (Damefrisørsdims) og sprayer med førstøver indstillingen ikke vandpistolindstillingen på dine tændingsdele (Sekundær delene naturligvis) kan du teste om ledningerne, tændrørshætter, tændspolen, tænddækslet er defekte. Da fugten i vandet vil fremprovokere fejlen, hvis den er alvorlig nok. Blæs delene af med en kompresser bagefter og giv dem silicone ellers giver det måske ballade på et senere tidspunkt.
Du kan også se i tænddækslet og på rotoren om der er "knaster" på forbindelserne. Pas på at kullet i midten af dækslet ikke falder ud når du afmonterer og monterer det.

Ok, tak for go info. Det skal gå´s igennem.

Prøvede lige med en gang Bell Add, det ser ud til at gøre en forskel.