Fordele/ulemper VP 280 DP drev! [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Fordele/ulemper VP 280 DP drev!


searaysorrento
18-01-2015, 19:55
Har kig på et Volvo Penta 280 DP drev,er der nogen der kan sige mig lidt om fordele/ulemper ved sådan et?

På forhånd tak :-)

Miss Mancini
19-01-2015, 08:57
Hvad er sammenligningsgrundlaget ?

searaysorrento
19-01-2015, 20:04
Et tilsvarende drev fra anden producent!

Miss Mancini
20-01-2015, 13:29
Dem er der så nogle stykker af efterhånden herunder;

Mercruiser Alpha One Gen I
Mercruiser Alpha One Gen II
Mercruiser BRAVO I
Mercruiser BRAVO II
Mercruiser BRAVO III
OMC Cobra
OMC King Cobra

Blot for at nævne lidt populære drev på markedet...:)

kjaerlarsen
20-01-2015, 16:42
Det er vist ikke helt fair at sammenligne med bravo II og III........
Personligt har jeg kun haft et DP 290 drev, men det var også et knaldgodt og meget solidt drev. 280'eren minder om det og hvis det ellers er i god stand, vil jeg regne det for ca. Samme klasse som bravo I.
Det kan dog være lidt pebret i reservedele.

Miss Mancini
20-01-2015, 17:21
Jeg nævnte jo blot lidt forskelige sammenligningsgrundlag - intet andet....:)

Et drev er jo ikke "bare" et drev...:)

kjaerlarsen
20-01-2015, 18:40
Aaaaaarh kan det nu også passe? ��
Noget helt andet. Er du på jagt efter et drev eller hur Searaysorrento?

searaysorrento
20-01-2015, 21:07
Tilsvarende mente jeg duoprop....Nu har jeg købt det da jeg også andre steder har fået at vide at det er et solidt drev,men så også at de er dyre i dele...Så jeg agter at vedligeholde det efter alle kunstens regler.

Ja det var jeg,du har måske også et liggende Kjaerlarsen?

kjaerlarsen
21-01-2015, 06:33
Tilsvarende mente jeg duoprop....Nu har jeg købt det da jeg også andre steder har fået at vide at det er et solidt drev,men så også at de er dyre i dele...Så jeg agter at vedligeholde det efter alle kunstens regler.

Ja det var jeg,du har måske også et liggende Kjaerlarsen?

Tjoe.
Har et Alpha One Gen. II liggende komplet med transum, skifteplade med mere.
Gearing 1:1,47. Sad på vores båd indtil jeg skiftede til Bravo I.
Drevet er i fornuftig stand udvendigt, mekanisk kører det perfekt.

searaysorrento
21-01-2015, 07:19
Okay men det er alligevel heller ikke stærkt nok,jeg får min 230 dieselheste og trækker meget faldskærm.

Horizonblue
23-01-2015, 08:49
Personligt hælder jeg mest til SX drevet. Det styrer mere præcist ved lav fart end 280 drevet, duoprop gør ikke den store forskel her. I sving knurrer SX drevet heller ikke, det har 280 drevet tendens til, pga de grove stråler i kardanleddet. 280 har heller ikke powertrim, kun sjældne udgaver har. Bakgearslåsen skal holdes ved lige, ellers hopper drevet op, i bakgear.

Men når det så er sagt, så er 280 et fint drev der holder i mange år. Konuskobling bliver man aldrig træt af. Indmaden er godt svensk stål, der ikke er til at ødelægge. Ingen pumpe i drevet, så man er fri for at skille drevet ad, for at tjekke/udskifte impeller.

searaysorrento
23-01-2015, 10:14
Det var også min fornemmelse at det er et solidt drev og jeg agter at vedligeholde det efter alle kunstens regler!..Ved ikke om det er en ulempe at det ikke har powertrim,må bare finde ud af i hvad hak den skal stå for at den sejler bedst og så ellers bruge mine trimplan..Er der en bestemt type pumpe man bruger til at sende havvandet rundt i veksler systemet med Horizonblue?

searaysorrento
23-01-2015, 10:16
Og har ellers kun hørt at duoprop gør den mere retningsstabil!!...Ja plus bedre greb og mindre vibrationer!!

Horizonblue
23-01-2015, 21:04
Ved lav hastighed er der ikke den store forskel på retnings stabiliteten. Har prøvet et par både med/uden duoprop. Vibrationerne i 280 drevet har ikke noget med propellerne at gøre. De kommer fordi der er mere slør i de grove stråler som 280 drevet kører med, end der er i de fine stråler (i kardanleddet) i det lidt nyere 290 drev.

Du kan formentlig finde en Jabsco søvandspumpe fra en V8 volvo, til at montere på et beslag på motoren, drevet af en rem. Volvo har mest brugt en pumpe der er monteret direkte på krumtappen, men de pumper der er brugt til dette, kræver en adaptor som du selv må lave, da pumperne er lavet til Chevy V6-V8 remhjul/svingningsdæmper.

Men Jabsco og Johnson har lavet masser af universale søvandspumper, så det er bare at finde den der mekanisk passer bedst på din motor. Slangediameteren bør være Ø32.

searaysorrento
24-01-2015, 18:54
Okay jeg takker :-)

Er det dig selv der laver de flotte manifolde til dine motorer Per?

Horizonblue
24-01-2015, 21:28
Ja, manifoldene til Mercedes motorerne laver jeg selv. Har fået laserskåret flanger, men ellers laver jeg resten i værkstedet.

searaysorrento
24-01-2015, 21:44
Okay,det ser sq godt ud...Glæder mig også til jeg selv kommer så langt..