Hvordan vinteropbevarer i drevet?? [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Hvordan vinteropbevarer i drevet??


ENN
24-10-2008, 22:48
Jeg har for vane at afmontere drevet hver vinter - drevet opbevares så på mit værksted indtil foråret og båden får så en "blindflange" monteret i stedet for for at undgå at skidt kommer ind i gimbalhuset en "stor-it" stearndrivecover monteret ser således ud:

http://fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=73&pictureid=755

Hvad med jer andre opbevarer i båden med eller uden drev monteret?

goffy
24-10-2008, 22:53
plejer også at afmontere drevet det er jo hurtig gjort og den overvintre hjemme i kælderen
for 2 år siden blev der stjålet et drev fra en båd her på vores vinterplads
og det var weekenden før søsætningen. ejeren kikkede godt nok en ekstra gang da han kom ned til båden og opdagede det. sikringsbolten var pænt boret ud. så det var folk som vidste hvad der skulle gøres.

Miss Mancini
25-10-2008, 05:49
Ja, jeg afmonterer også drevet på båden.

lille tut
25-10-2008, 07:03
Det gør jeg også, har den hjemme på værkstedet

Lars T
25-10-2008, 09:43
Mit sidder på båden.
muligheden "afmonteres, inspiceres og monteres igen" mangler :)

ChristianX
25-10-2008, 12:17
Det bliver hængende på båden;)

ENN
25-10-2008, 13:34
Mit sidder på båden.
muligheden "afmonteres, inspiceres og monteres igen" mangler :)
ja det opdagede jeg først da jeg havde oprettet emnet - har prøvet at tilføje den mulighed nu må vi se om det virker

Lars T
25-10-2008, 17:25
ja det opdagede jeg først da jeg havde oprettet emnet - har prøvet at tilføje den mulighed nu må vi se om det virker

:happy0167:;)

BrianL
25-10-2008, 18:00
ja det opdagede jeg først da jeg havde oprettet emnet - har prøvet at tilføje den mulighed nu må vi se om det virker

Tja så fik jeg svaret for tidligt :) Den var den jeg skulle have valgt.

NarkoKrig
27-10-2008, 14:30
Jeg har endnu ikke haft æren af at vinterklargøre min båd da det er den første jeg har :) men håber da jeg lærer det hele på værkstedsdagen (BS). Men hvis de ikke koster en bondegård og er til at købe i kbh eller omegn, så ville en store-it nok være mit valg, og så opbevare drevet derhjemme. Nogen af jer der ved hvad de koster og hvor de købes (ENN). (Mercruiser Alpha One G2)

Lars T
27-10-2008, 17:16
Hmmm umiddelbart så kan de ikke fåes længere ifølge denne webshop (http://www.foreandaftmarine.com/RU-169.htm) - og prisen var da overkommenlig..
Måske du kan være heldig på Ebay??

Du lærer helt sikkert en masse til en værkstedsdag. :)

NarkoKrig
27-10-2008, 20:36
Så vidt eg kunne se på Ebay var det også kun omc de havde til. hvordan dækker man ellers af, hvis man ikke kan skaffe et sådan?
Ja jeg glæder mig faktisk og en hel del til værksted dagen, så jeg kan få båden vinterklargjort, for det er allerede ret koldt, og tror ikke der går lang tid før nattefrosetn kommer.

Ser iøvrigt ud til at skroget på vores båd er næsten 100% magen til ENN's, bruger mange af producenter standard skabeloner?

Lars T
27-10-2008, 20:42
Ser iøvrigt ud til at skroget på vores båd er næsten 100% magen til ENN's, bruger mange af producenter standard skabeloner?

Ja der er mange producenter der bruger samme støbeforme hvis de har samme ejer - Bayliner, SeaRay, Maxum, Boston whaler osv, som alle er ejet af Brunswick - de dele platforme ligesom VAG-koncernen.
Jeg vil godt lægge hovede på blokke og sige at dit skorg ikke er mange til Bayliners (Enn's) - Det er 100% sikkert at Brunswick vil værne om deres forme og dermed er de ikke ens, men skal da ikke kunne udelukke at de er meget ens ;)

NarkoKrig
27-10-2008, 20:46
Ja der er mange producenter der bruger samme støbeforme hvis de har samme ejer - Bayliner, SeaRay, Maxum, Boston whaler osv, som alle er ejet af Brunswick - de dele platforme ligesom VAG-koncernen.
Jeg vil godt lægge hovede på blokke og sige at dit skorg ikke er mange til Bayliners (Enn's) - Det er 100% sikkert at Brunswick vil værne om deres forme og dermed er de ikke ens, men skal da ikke kunne udelukke at de er meget ens ;)

Prøvede lige at lægge billeder op uden held, fik en fejl så kan ikke vise dem, men ellers kig på BS eller BG der er billederne. men den ligner meget ;)

EDIT.. Så lykkedes det, billederne fyldte lidt for meget :)

Lars T
27-10-2008, 21:04
Jeps det hjælper hvis man læser instruktionerne ;)
men umiddelbart kan jeg ikke helt se ligheden mellem din Tahoe og Enn's Bayliner ;)

http://fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=81&pictureid=892

http://fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=73&pictureid=755

Badeplatformen og det bagerste af skroget er tydeligt forskelligt :)
Anyways - fed shots.. uploader du ikke nogen af den i vandet?

NarkoKrig
27-10-2008, 22:08
Kan godt se hvad du mener med bagenden men synes bare der er enormt mange ligheder på bådene. bla vindspejl motorlue, forpladser osv. ;) derfor jeg tænkte der måske blev brugt de samme tegninger og forme til mange af bådene, men hvor småting blev ændret for at adskille dem.

Nå men er også ligemeget, billeder fra vand smidt op...

ENN
28-10-2008, 16:02
Bayliner 175 deler skrog med Sea Ray 175 og 176 samt Maxum 1800 ja de er så ens at en Bayliner 175 GT er nærmest fuldstændig ens med en Sea Ray 175 (og 176 som er samme båd bygget i Polen) kravler man rundt i dem er det kun farverne og mærkater samt enkelte detalier der adskiller dem.


Jeg tror dog ikke at andre fabrikater end de nævnte deler skroget de er nemlig alle 3 ejet af brunswich

NarkoKrig
29-10-2008, 21:07
Nu har jeg ledt med lys og lygte efter forhandlere af store-it til Alpha-One, uden held. (også ebay). Det ser ud til de kun sælges til OMC.

Hvordan beskytter i andre jeres gimbal osv når i har drevet af for vinteren?
Findes der alternativer til Store-It Drev coveret?

ENN
29-10-2008, 21:11
Stor-it kan bla købes her: http://www.c-mesales.com/index1.html

Du kan også sætte en plasticpose på og sætte den fast med tape - det virker også ok (jeg gjorde det før jeg købte en Stor-It) men Stor-It ser langt mere profesionel ud - og koster ca 14 USD

Miss Mancini
01-11-2008, 15:23
Alternativt, kan man skære et stykke spånplade, så det passer på gimblehuset.

Anders kr
01-11-2008, 15:23
Jeg Har da også tænkt at lade drevet stå inde i vinter,

Tænkte også at gøre det med min glastron hvis jeg beholdte den, men det var en være omgang, selv bare at skifte propel når den lå i vandet med en 3 fods, platform, men nu er det jo lige til,

Motoren har fået lov til at over vinter i båden i stede for værelset.!;)

nicolajjetrider
01-11-2008, 16:39
Drevet hænger på båden. Det vigtigste er at bevægelige dele bliver smurt.
:D

Kim
09-11-2008, 09:00
Drevet hænger på båden. Det vigtigste er at bevægelige dele bliver smurt.
:D

Ja men på nogle drev kan man kun komme til hvis det er afmont.
http://gemdet.nu/4/1226221073drevsmrenipel.jpg

ENN
09-11-2008, 16:18
Det er en fin drevstand med hjul du har fået der Kim - er den hjemmebygget? det er præcis sådan en jeg skal have fabrikeret/købt så jeg ikke brækker ryggen når jeg skal på/afmontere drevet.

Og nicolai - ja smørring er vigtigt - selv afmonterer jeg drevet årligt fordi det er den eneste måde hvor jeg kan kontrolere bælge gimballeje og kardanled ordentligt - samt ikke mindst kontrolere uplining

Jeg har også fundet ud af at smørring af gimballeje foregår bedst med afmonteret drev så kan man nemlig dreje lejet med den ene hånd og trykke fedt ind med den anden - samtidigt kan man se når der er fedt nok i lejet
Splinesene/notgangen på indgangsakslen bliver også bedre smurt hvis man "maserer" fedt ind i dem med hånden - det er i hvert fald min erfaring

Selve pakningssættet man skal bruger er billigt - ca 100 kr - så det er småpenge det koster at lave det

Kim
09-11-2008, 18:15
Det er en fin drevstand med hjul du har fået der Kim - er den hjemmebygget? det er præcis sådan en jeg skal have fabrikeret/købt så jeg ikke brækker ryggen når jeg skal på/afmontere drevet.

Og nicolai - ja smørring er vigtigt - selv afmonterer jeg drevet årligt fordi det er den eneste måde hvor jeg kan kontrolere bælge gimballeje og kardanled ordentligt - samt ikke mindst kontrolere uplining

Jeg har også fundet ud af at smørring af gimballeje foregår bedst med afmonteret drev så kan man nemlig dreje lejet med den ene hånd og trykke fedt ind med den anden - samtidigt kan man se når der er fedt nok i lejet
Splinesene/notgangen på indgangsakslen bliver også bedre smurt hvis man "maserer" fedt ind i dem med hånden - det er i hvert fald min erfaring

Ja det tog ca 20min.at lave min drevstand,men mange tanker gik forud ville oprindelig have lavet den til mont.på en donkraft.Næste model bliver nok med 3 af disse hjul http://www.harald-nyborg.dk/images/1197.jpg
Smøringen gør jeg præsis som din metode

ENN
01-02-2009, 13:23
Denne tråd er aktuel igen ifm. den anden tråd omkring drevstandere - og man kan i denne tråd bla. se et "stor-it" stearndrive cover - en sådan blindflange der monteres hvor drevet har siddet

Horizonblue
02-02-2009, 07:33
Suntop'en står inde, frostfrit, om vinteren, så drevet bliver kun lige afmonteret i en eller to uger om foråret, for at blive renset inde bagved, samt malet.

Volvo 290 drevet er lidt mere besværligt at af og påmontere end Volvo SX eller Mercruiserdrev, men jeg har en drevdonkraft, så det gør det noget nemmere.