www.propshop.dk

Drev stand/holder [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Drev stand/holder


ENN
25-10-2008, 18:37
I forlængelse af tråden om hvorvidt man afmonterer sit drev for vinteren - hvordan opbevarer jer der afmonterer drevet så jeres drev over vinteren?

Selv bruger jeg en U - Pod stand:

http://www.ebasicpower.com/mm5/graphics/00000001/UPOD1.jpg

Den er forholdsvis billig og fungerer fint ved opbevaring eller arbejde på ethvert drev eller gearkasse fra fx. en påhængsmotor

Hvad bruger i andre?

Casper T
25-10-2008, 19:32
Tænkte på hvad er vægten på et drev(fx volvo sx drev)?

ENN
25-10-2008, 20:29
Uha jeg har ikke slået det op men jeg har lyftet og bakset med mange drev og drevtyper mit umiddelbare bud er

Alpha 1 gen 1 ca 45 kg
Alpha 1 gen2 ca 45-50 kg
Bravo 1+2 vejer vel 20 kg mere end alpha så små 70 kg
Volvo sx vil jeg tro vejer 45-50 kg

Miss Mancini
26-10-2008, 00:14
Jeg har ikke noget drevstativ til mit drev, men jeg har overvejet at købe et evt. det der er vist på billedet. Det er også nemt at flytte rundt med, da det er på hjul.

ENN
26-10-2008, 07:27
Min u pod virker fint til opbevaring men til monteringen kunne jeg godt bruge noget på hjul

jeg overvejer denne type:

http://i11.ebayimg.com/03/i/04/fe/8a/4b_1.JPG

http://i24.ebayimg.com/03/i/06/23/85/cf_1.JPG

Det ksn leveres med et rør/fod der passer i en alm værkstedsdonkraft og så kan man for alvor løfte og finjustere ved monteringen af drevet

http://i2.ebayimg.com/04/i/06/60/fa/98_1.JPG

den viste stand kan købes for 85 usd - men transport til dk vil koste yderligere ca 70 usd:mad:

Miss Mancini
26-10-2008, 09:56
Min u pod virker fint til opbevaring men til monteringen kunne jeg godt bruge noget på hjul

Drevstativet - som du har vedhæftet billeder af - er 4 kantet profiler, der er svejst sammen. Det ser simpelt ud. Det kan uden tvivl laves billigere, hvis man har adgang til svejseværk og rør.....:)

ENN
26-10-2008, 11:55
Ja da man kan godt selv lave den - men udover de ting du nævner kræves også tid :rolleyes: og den kniber det med for mit vedkommende - og samtidigt er prisen jo ikke afskrækkende - jeg "gad" i hvert fald ikke bruge en dag på at fremstille en sådan til de småpenge man kan købe den for - endda malet etc.

Miss Mancini
26-10-2008, 12:00
Ja da man kan godt selv lave den - men udover de ting du nævner kræves også tid :rolleyes: og den kniber det med for mit vedkommende - og samtidigt er prisen jo ikke afskrækkende - jeg "gad" i hvert fald ikke bruge en dag på at fremstille en sådan til de småpenge man kan købe den for - endda malet etc.

Nå ja, tiden har jeg heller ikke selv for meget af. Nogen gange ville et døgn på48 timer være ønskeligt....:) 24 timer er til tider for lidt....:)

JOR
26-10-2008, 12:07
- og samtidigt er prisen jo ikke afskrækkende - jeg "gad" i hvert fald ikke bruge en dag på at fremstille en sådan til de småpenge man kan købe den for - endda malet etc.
(dette spørgsmål måtte komme vest fra Storebæltbroen :rolleyes: ) Hvad koster den da? :o

ENN
26-10-2008, 12:10
75 usd :happy0167:

Næ på en arbejdsdag kan jeg tjene pengene (350 kr) lettere end ved at stå og svejse og male etc:dizzy:

goffy
27-10-2008, 16:40
jeg havde en del stumper af spånplade til at ligge så jeg lavede sådanne en her, en aften jeg kedede mig.

lille tut
27-10-2008, 17:00
jeg havde en del stumper af spånplade til at ligge så jeg lavede sådanne en her, en aften jeg kedede mig.

Syntes det er kanon du har den ved siden af sengen:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

goffy
27-10-2008, 19:49
Syntes det er kanon du har den ved siden af sengen:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
jes det er gæsteværelset så når jeg bliver forvist er det da dejlig jeg har min SX
:D:D

Horizonblue
25-11-2008, 20:57
Her er min hjemmefuskede drevdonkraft, med vippe og hejsefunktion.

ENN
25-11-2008, 21:01
Den ser super ud - tit skaæ drevet jo vippes/løftes lidt for at komme på og den mulighed har din konstruktion jo i modsætning til de andre

Miss Mancini
25-11-2008, 22:16
Jeg er ved at udvikle en elektrisk drevdonkraft i to versioner:

1) Drevdonkraft med 900 mm vandring, når drevet skal repareres.

2) Drevdonkraft med ca. 300 mm vandring, når drevet skal monteres på båden.

Løftesøjlen vil blive udført i anodiseret aluminium, BOSCH 24V DC viskermotor, indvendige mekaniske endestopskontakter, 2-løbet trapezgevindspindel
( selvspærrende ) med 3 mm stigning og en hastighed på ca. 20 mm/sek., afhængigt af elektroniksystemet.

Elektronikken vil bestå af en batteripakke med en kapacitet på 4.5 Ah,
AC/DC lader og mulighed for tilslutning af mange forskellige typer betjeningsenheder.

Alternativt, vil jeg benytte elektronik med AC/DC system dog uden mulighed for batteridrift.

Lars T
26-11-2008, 19:37
Det lyder interessant - billeder??

Miss Mancini
26-11-2008, 21:23
Det lyder interessant - billeder??

Nope, du må væbne dig med tålmodighed....:)

Jeg har sat en underleverandør i gang med at udvikle et understel til den elektriske drevdonkraft.

Jeg har kigget lidt på løftekapaciteten og det er faktisk rystende så meget der kan løftes ved brug af en 24V DC viskermotor.

Her er lidt facts omkring max. løftekraft for den elektriske drevdonkraft, som jeg har afprøvet:
Enkelt-løbet trapezgevindspindel med 3 mm stigning ( selvspærrende )
Styring, OUTPUT 36V DC, EI-kerne transformer, 120VA.
Hastighed 10 mm/sek., ubelastet.
Max. løftekraft 3000N ( 300 kg ).

Når en prototype foreligger, kommer der billeder ind på sitet...:)

Miss Mancini
04-01-2009, 21:48
Jeg har fået ordrebekræftelse fra leverandøren af aluprofilerne til den nye drevdonkraft.

Øv, de kan først leveres i slutningen af marts måned. Årsagen til den lange leveringstid er ikke oplyst, men vigende salg og omkostningerne forbundet med at lave et "sample", er måske forklaringen. Måske drevdonkraften når at blive færdig til den første Værktedsdag i foråret...:)

Horizonblue
05-01-2009, 16:30
Jeg er ved at udvikle en elektrisk drevdonkraft i to versioner:

1) Drevdonkraft med 900 mm vandring, når drevet skal repareres.

2) Drevdonkraft med ca. 300 mm vandring, når drevet skal monteres på båden.

Løftesøjlen vil blive udført i anodiseret aluminium, BOSCH 24V DC viskermotor, indvendige mekaniske endestopskontakter, 2-løbet trapezgevindspindel
( selvspærrende ) med 3 mm stigning og en hastighed på ca. 20 mm/sek., afhængigt af elektroniksystemet.

Elektronikken vil bestå af en batteripakke med en kapacitet på 4.5 Ah,
AC/DC lader og mulighed for tilslutning af mange forskellige typer betjeningsenheder.

Alternativt, vil jeg benytte elektronik med AC/DC system dog uden mulighed for batteridrift.


Det lyder rigtig spændende. Hvis vi skrev 1999 i dag, var der sikkert nogle dommedagsprofeter som ville anbefale dig at Y2K sikre den :-)

Til dem der ikke kan huske hvad "Y2K sikring" gik ud på, så var det et delvist hysteri som blev pisket op af pressen og velsagtens også folk med økonomiske interesser i elektronisk (EDB) udstyr.

Jeg siger hysteri, fordi det var fremme i pressen, at der var risiko for at alt med elektronik i, ville gå i sort, når vi skiftede fra 1999 til 2000. Først nogen tid senere, kom der lidt opmærksomhed på, at det nok ikke gjaldt det elektronik som ikke var datostyret.

Der var nogle vanvittige personer som havde gemt sig i bunkere, med et større forråd af mad, fordi de frygtede dommedag nytårsaften 1999, vorherrebevares......

Jaja, det er da altid nemmest at være bagklog, men der var altså noget hysteri dengang.

ENN
05-01-2009, 16:39
Det lyder rigtig spændende. Hvis vi skrev 1999 i dag, var der sikkert nogle dommedagsprofeter som ville anbefale dig at Y2K sikre den :-)

Til dem der ikke kan huske hvad "Y2K sikring" gik ud på, så var det et delvist hysteri som blev pisket op af pressen og velsagtens også folk med økonomiske interesser i elektronisk (EDB) udstyr.

Jeg siger hysteri, fordi det var fremme i pressen, at der var risiko for at alt med elektronik i, ville gå i sort, når vi skiftede fra 1999 til 2000. Først nogen tid senere, kom der lidt opmærksomhed på, at det nok ikke gjaldt det elektronik som ikke var datostyret.

Der var nogle vanvittige personer som havde gemt sig i bunkere, med et større forråd af mad, fordi de frygtede dommedag nytårsaften 1999, vorherrebevares......

Jaja, det er da altid nemmest at være bagklog, men der var altså noget hysteri dengang.



HaHa ja jeg husker det tydeligt Y2K hysteriet der kostede samfund og virksomheder enorme resourser

Jeg rendte rundt på diverse kraftværker og udskiftede motorstyringer etc som der overhovedet ingen dato information var i - vi var mange (som regel os der skulle få tingene til at virke i hverdagen og kendte motorene ned til mindste detalie) der grinede af det hele - motorstyringer PLC styringer SRO styringer etc etc blev "opgraderet" og skiftet for milioner af kroner

De dele der blev afmonteret er sidenhen brugt af kunderne som reservedele og virker fint her efter Y2K skiftet

Men dommedagsprofetierne var store - samfundet ville bryde sammen elforsyningen ville ophøre etc.

Nu er det sådan at elektricitet produceres "mekanisk" og man kan override de fleste systemer og tvinge generatoranlæg til at køre - de har ikke en egen inteligens så jeg var rolig da de fleste anlæg kan manuelt tvinges i gang og på nettet så en evt strømafbrydelse ville være kort - desuden var de fleste for samfundet vitale funktioner fx hospitaler og lufthavne sikret med mekaniske nødstrømsanlæg der kunne startes op og producere strøm om nødvendigt disse anlæg er oftest af en alder der gjorde at der ikke fandtes elektronik i dem.

Men der blev tjent mange penge på Y2K hysteriet

Thomas E.
31-01-2009, 16:46
Fandt lige denne tråd da jeg søgte lidt på drevstativ.
jeg har lige lavet 2 stk til mine drev med hjul på og som kan justeres i højden

jeg lavede også lige et par monterings tænger til at sætte udstødnings bælgene på

jeg ligger lige et par billeder op lidt senere.

Thomas E.
01-02-2009, 09:02
Her er nogle billeder sf drev stander samt spec. værktøj.

Albjerg
01-02-2009, 09:46
Jeg er ved at udvikle en elektrisk drevdonkraft i to versioner:

1) Drevdonkraft med 900 mm vandring, når drevet skal repareres.

2) Drevdonkraft med ca. 300 mm vandring, når drevet skal monteres på båden.

Løftesøjlen vil blive udført i anodiseret aluminium, BOSCH 24V DC viskermotor, indvendige mekaniske endestopskontakter, 2-løbet trapezgevindspindel
( selvspærrende ) med 3 mm stigning og en hastighed på ca. 20 mm/sek., afhængigt af elektroniksystemet.

Elektronikken vil bestå af en batteripakke med en kapacitet på 4.5 Ah,
AC/DC lader og mulighed for tilslutning af mange forskellige typer betjeningsenheder.

Alternativt, vil jeg benytte elektronik med AC/DC system dog uden mulighed for batteridrift.

Sådanne løftesøjler kan givetvis findes færdige, idet Linak på Als har specialiceret sig i bl.a løftesøjler til borde og andre møbler (har arbejdet der, så jeg har set en del varianter over temaet).... Det kunne måske være en idé at få fat i en søjle derfra istedet for at opfinde den dybe tallerken igen :)

ENN
01-02-2009, 12:54
Her er nogle billeder sf drev stander samt spec. værktøj.


De ser begge virkeligt fine ud Thomas - har du selv fabrikeret dem? hvad er prisen på en sådan stander til drevet?

Jeg kan specielt godt lide at der er hjul på, bælg værktøjet har jeg set på e-bay men det var til udstødsbælge dit er vist til selve drivaksel bælgen?

Campion 165(seb)
01-02-2009, 13:04
Nu skal jeg lige høre - efter at have læst tråden igennem: er det virkeligt nødvendigt at af- og påmontere drevet hele tiden??
Det lyder for mig som om, det er noget I gør rimeligt ofte?
Af hvilken grund osv?

nicolajjetrider
01-02-2009, 13:15
Jeg er frisk på at svejse nogle stande og male dem. Hvad vil i give?

ENN
01-02-2009, 13:21
Nu skal jeg lige høre - efter at have læst tråden igennem: er det virkeligt nødvendigt at af- og påmontere drevet hele tiden??
Det lyder for mig som om, det er noget I gør rimeligt ofte?
Af hvilken grund osv?


Man bør årligt afmontere drevet og kontrolere bælge smørre splines etc samt kontrolere motorens opretning

Nogen gør det aldrig i hele motorens levetid - og har ikke problemer med det men det fagmæssige korrekte er at afmontere det årligt for eftersyn af bælge smørring etc.

Selve afmonteringen er en enkel sag - kan gøres på ca 5-8 minutter monteringen ligeså så det er ikke det store arbejde og så ved man at alt er klart til en ny sæsson

Når man afmontere det er en drevstander en god ting da drevet er forholdsvis tungt (et alpha/sx vejer lidt under 50 kg)

Nogle afmonterer drevet i efteråret og genmonterer det om foråret - så er drevet (og båden) heller ikke udsat for så stor tyveririciko, jeg tilhører selv den kategori - jeg har så et "dæksel" et "stor-it" cover jeg monterer der hvor drevet har siddet - man kan også bare sætte en plasticpose over hvis båden skal stå uden drev på i længere tid

Miss Mancini
01-02-2009, 13:29
Sådanne løftesøjler kan givetvis findes færdige, idet Linak på Als har specialiceret sig i bl.a løftesøjler til borde og andre møbler (har arbejdet der, så jeg har set en del varianter over temaet).... Det kunne måske være en idé at få fat i en søjle derfra istedet for at opfinde den dybe tallerken igen :)

LINAK kender jeg særdeles godt fra min tid som sælger hos DEWERT/Phoenix Mecano, der er konkurrent til LINAK.

Den løftesøjle som jeg har valgt at bruge, er i en "slæde" version - intet teleskoperbart profil - og kan kun skaffes hos Phoenix Mecano Schweiz. De løftesøjler som LINAK bruger er til "hobbybrug" herunder mindre kontorborde og ikke til professionelt brug som f.eks. til brug i værkstedssammenhæng, hvor løftekapaciteten i ekstreme tilfælde er mere end 300 kg pr. søjle.

Jeg har testet LINAK søjlerne i flere sammenhænge og deres fordel er hastighed - jo højere hastighed jo mindre løftekapacitet - og design, men i mit tilfælde, er det primære, at løftesøjlen har stor løftekapacitet, stabilitet og med simpel elektronik, der ikke koster en formue, hvis det går i stykker.

LINAK søjlen er god til mange ting, men til mit projekt, kan den desværre ikke bruges.

Thomas E.
01-02-2009, 14:34
De ser begge virkeligt fine ud Thomas - har du selv fabrikeret dem? hvad er prisen på en sådan stander til drevet?

Jeg kan specielt godt lide at der er hjul på, bælg værktøjet har jeg set på e-bay men det var til udstødsbælge dit er vist til selve drivaksel bælgen?

Jeg har selv fabrikeret dem og jeg vil da lige regne på hvad det skal koste sådan et stativ for jeg overvejer da at starte en mindre produktion af dem.
Så der kommer en pris senere i dag.

tangen er til udstødningsbælgen og den er også super nu er det ingen sag at montere den.

billedet er med et bravo 2 drev

Mvh Thomas

goffy
01-02-2009, 15:31
Nu skal jeg lige høre - efter at have læst tråden igennem: er det virkeligt nødvendigt at af- og påmontere drevet hele tiden??
Det lyder for mig som om, det er noget I gør rimeligt ofte?
Af hvilken grund osv?

at lade drevet sidde på båden når båden står på en offentlig bådplads er det samme som at invitere til at stjæle den. det tager 5 min at afmontere den og det sker desværre tit at der forsvinder et drev.
fordelen er at man kan kontrollere lejer og bælge samt at få smurt alle steder.

Thomas E.
01-02-2009, 17:46
Hvis der er nogle der er intresseret kan jeg lave disse drev standere til 500,00 Kr.
pr. stk. standerene er med hjul og justerbar højde.

det gør det lidt nemmere at tage drevet af trim drevet ned og kør drevstanderen under drevet og juster standeren så det bære på drevet og så er det lige til at køre væk.

Mvh Thomas

ENN
01-02-2009, 18:02
Det er en fin stander - og smart da man kan justere højden

Jeg har bestilt 1 stk hos Thomas da prisen må siges at være meget favorabel

Fedt at en tager sig tid til at konstruere og bygge en drevstander - det er der jo en del der har efterlyst

Strøyer
01-02-2009, 20:22
Hvis der er nogle der er intresseret kan jeg lave disse drev standere til 500,00 Kr.
pr. stk. standerene er med hjul og justerbar højde.

det gør det lidt nemmere at tage drevet af trim drevet ned og kør drevstanderen under drevet og juster standeren så det bære på drevet og så er det lige til at køre væk.

Mvh Thomas

Den stander er rigtig fin, Ikke overdesignet, Og simpel i sin konstruktion.
Lidt leg med farverne, Og så ser den solid ud.
Sådan skal en stander da laves.

Thumbs up Herfra.

Miss Mancini
01-02-2009, 20:51
Det er en fin stander - og smart da man kan justere højden

Jeg har bestilt 1 stk hos Thomas da prisen må siges at være meget favorabel

Fedt at en tager sig tid til at konstruere og bygge en drevstander - det er der jo en del der har efterlyst

Til næste Værkstedsdag viser jeg en motoriseret drevstanden/arbejdsstation...:) :)

Måske vi kunne få Thomas E til at fremvise sin egen til samme arrangement ?

Strøyer
01-02-2009, 21:45
Rolf
du skriver drevstander/arbejdsstation,
Vil det sige at din model kan løfte op i en god arbejdshøjde ?
Det ville jo være rart.

Miss Mancini
02-02-2009, 05:58
Rolf
du skriver drevstander/arbejdsstation,
Vil det sige at din model kan løfte op i en god arbejdshøjde ?
Det ville jo være rart.

Her er data på min elektriske drevstander/arbejdsstation:

1) Drevdonkraft med 900 mm vandring, når drevet skal repareres.

2) Drevdonkraft med ca. 300 mm vandring, når drevet skal monteres på båden.

Løftesøjlen vil blive udført i anodiseret aluminium, BOSCH 24V DC viskermotor, indvendige mekaniske endestopskontakter, 2-løbet trapezgevindspindel
( selvspærrende ) med 3 mm stigning og en hastighed på ca. 20 mm/sek., afhængigt af elektroniksystemet.

Elektronikken vil bestå af en batteripakke med en kapacitet på 4.5 Ah,
AC/DC lader og mulighed for tilslutning af mange forskellige typer betjeningsenheder.

Alternativt, vil jeg benytte elektronik med AC/DC system dog uden mulighed for batteridrift.

Strøyer
02-02-2009, 06:41
Venter spændt.
Det er et par fede projekter.

Horizonblue
08-02-2009, 20:26
Fandt sådan en fætter til salg på ebay

Man kan også tage den med på lokum og bruge den som holder til WC papir, som I kan se.....

ChristianX
08-02-2009, 20:54
Sådan en må jeg have til at holde Wc papiret, andet kan ikke gøre det!!!
-Fed stander, det er jo egentlig en simpelt opbygning, må håbe der er lidt "stiging på den bolt som man skruer på

Miss Mancini
15-02-2009, 09:30
En af mine gode samarbejdspartnere - MB Marine- og Cylinderservice - har lavet smedearbejdet til en elektrisk drevstander i aluminium. Det ser rigtig godt ud. Løftesøjlen har jeg købt hos Phoenix Mecano i Schweiz og elektronikken hos DEWERT i Tyskland. Elektronikken er endda den dyre version med en indbygget timer, så søjlen kører automatisk op og ned. Der er en lille gimmik, i form af trådløs fjernbetjening, hvis ikke man ønsker timeren tilsluttet. Uha, det er ren lir...:) :) Drevstanderen har en slaglængde på 200 mm og løftekapacitet på 200 kg.

Nu skal det blot males og samles, så er det klar til bådudstillingen.

Denne model skal ikke forveksles med det andet projekt, der jo decideret er en arbejdsstation ifb. med drevreparationer og service.

Jeg tager et billede af drevstanderen og lægger det ind her senere.

Miss Mancini
26-03-2009, 17:25
Så kom dagen, hvor jeg modtog vareprøver af en elektrisk drevstander til brug i ifb. med reparation af drev - det ser hammer godt ud.

Den ene model kører 8 mm/sek., og kan løfte 300 kg, hvor den anden kører dobbelt så hurtigt og løfter det halve.

Søjlerne er produceret af Phoenix Mecano Schweiz - "State of the art" indenfor lineær aktuatorteknologi.

Elektronikken er i standard udgave, men jeg har en 36VA transformer - den nuværende er 24VA - der kan sætte hastigheden gevaldigt i vejret. Dog skal man ikke overbelaste motoren i søjlen, hvis der monteres en større transformer - snekkehjulet vil "raspes" i stykker på rekordtid.
Der er indbyggede endestopskontakter i søjlerne, så spindelmøtrikken ikke løber løbsk...:) :)

Nu skal der smedes et understel, så søjlen kan vises til næste træf på fenderen.dk.....

Jeg lægger billeder ind af det færdige resultat - jeg glæder mig...:)

Bekker
03-04-2012, 10:39
Jeg er godt klar over at det er en ældre post, men fik du nogensinde lagt et billede ind Rolf?

Synes det kunne være interessant at se din løsning og om du fik sat den i produktion!