View Full Version : bayliner 3055
larsmandersen
22-11-2015, 21:55
har kigget på en bayliner 3055 fra 1999 med 2 merc. 220 hk benciner, prisen er meget fornuftig, er der nogen der ved om der er noget specielt man skal være opmærksom på??
med sådan en fætter
Regal2250
23-11-2015, 08:43
Næsten uanset hvilken båd du vil købe, så få en besigtningsmand på. Det kan helt klart betale sig!
Motorerne er de også fra 1999 ?
Er de ferskvandkølede ?
Hvis de ikke er ferskvandskølede, har de været skyllet med ferskvand efter hver sejlads ?
Er der skiftet udstødninger på motorerne ?
Min bekymring er motorerne. Hvis man ikke forvente mange års drift af dem endnu, så skal prisen på båden være lav.
Hvis det er den jeg kan finde online, ser den meget fin og velholdt ud af sine årgang.
Motorerne er saltvandskølet og årgang 99, men der er til gæmgæld pænt på billederne i motorrummet.
Når det er sagt må man regne med at motorerne står for udskiftning indenfor
for nogle år. Men det er prisen også sat efter.
larsmandersen
24-11-2015, 14:53
Hvis det er den jeg kan finde online, ser den meget fin og velholdt ud af sine årgang.
Motorerne er saltvandskølet og årgang 99, men der er til gæmgæld pænt på billederne i motorrummet.
Når det er sagt må man regne med at motorerne står for udskiftning indenfor
for nogle år. Men det er prisen også sat efter.
fik ikke lige sagt at begge motore har kørt 360 timer, båden er årligt serviceret af en fagmand og at jeg pt. er bosat i kroatien båden er til salg hos en broker "fidus doo.hr"
larsmandersen
24-11-2015, 15:00
undskyld det var fidus broker.hr og ikke fidus doo
fik ikke lige sagt at begge motore har kørt 360 timer, båden er årligt serviceret af en fagmand og at jeg pt. er bosat i kroatien båden er til salg hos en broker "fidus doo.hr"
Motor timer lyder lavt så de burde ikke være slidt op, og fint at en fagmand har serviceret motorerne årligt. Jeg er dog mere bekymret for tæring af motorerne end for slid.
Så som sagt var det mig ville jeg sørge for at prisen er så tiltrækkelig lav at der er råd til inden for nogle år at montere nye long blocks eller nye eller nyere brugte motorer.
Afhængig af hvor meget du selv kan lave så kan det blive relativt dyrt at få monteret nyere motorer eller nye longblocks, men sålænge du bare er forberedt på det så kan det ikke gå helt galt.
Miss Mancini
26-11-2015, 04:29
Ævs, 16 år på samvittigheden. Det snerper i retning af de lidt dyrere reparationer forude pga. tæringer i motoren ( med mindre der er monteret ferskvandskøling ).
Jeg kender ikke saltindholdet i det kroatiske farvand, men jeg mener det er en del højere end det vi kender fra danske farvande. Det betyder hurtigere tæringer på støbejernet i motorerne.
Jeg har til d.d. ikke set en marinemotor til fritidsbrug være slidt op, men jeg har set adskillige der er gennemtæret. Alderen på motorerne er hip som hap - det er saltindholdet i vandet og de fremskredne tæringer der er det afgørende.
Bayliner 3055 er en ganske glimrende båd, som mange af mine kunder er glade for. Som oftest er denne båd monteret med BRAVO II drev ( den store singel propel ).
Trimflaps kan hjælpe til hurtig udrykning ud af suppen...:)
Vær indstillet på godt gennemtærede motorer. Udskiftning af topstykker, indsugning og udstødningssystem er ikke ualmindeligt efter 16 år i saltvand !
larsmandersen
29-11-2015, 20:17
er der en metode hvorpå man kan se hvor fremskreden en evnt. er ????
larsmandersen
29-11-2015, 20:21
jeg fik vist lige glemt at skrive tærring
Miss Mancini
03-12-2015, 06:41
Både ja og nej.
Skal man have et forchromet billede af de fremskredne tæringer, så skal motoren stort set adskilles, og det gør man som oftest kun i relation til et motorhavari.
Alligevel er der nogle forholdsregler man bør gå efter bl.a;
- Er motoren vinterkonserveret korrekt ?
- Hvad er saltindholdet i farvandet ?
- Ser motoren rustanløbet ud udvendigt ?
Jeg har på konsulentbasis handlet en MAXUM 3000SC for en god kunde. Båden er årgang 2000 med samme motorer og drev som i Baylineren.
Begge motorer fremstår pæne, nydelige og fuldt ud funktionsdygtige.
Der var udskiftet begge manifoldsæt, transomer, vandpumper, tændkabler, tændrør, gearkabler, renoverede drev, olier, filtre osv. - med skriftlig dokumentation. Vinteropbevaring havde i sælgerens ejerskab sket i opvarmet hal. En flot og nydelig båd til en pris på 300K.
Begge motorer er uden varmeveksler med de følgeskader omkring tæringer det kan føre med sig.
Som svar på dit tæringsspørgsmål; Tæringer i motorer er individuelt. Nogle motorer holder længere tid end andre grundet bedre pleje og omsorg fra ejeren.
Min egen 4.3 V6´er gennemtærede i manifolderne efter 14 år. Det ene topstykke gennemtærede efter 21 år. Ifm. udskiftning af det ene topstykke, så valgte jeg at skifte begge to + indsugningen. Så er der kun blokken der er tilbage, og det ses yderst sjældent, at den gennemtærer.
larsmandersen
10-12-2015, 13:55
jeg forhandler stadigvæk på prisen og er ved at være dernede hvor der er penge til at få begge motorer hovedrenoveret før sejlads(22.000 euro) så hvis det lykkedes så tror jeg at vi
bliver rigtigt glade for vi syntes det er en super lækker båd i øvrigt tak for din velvilje til alle mine spørgsmål
lars
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.