Vinterklargøring a la Lars T [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Vinterklargøring a la Lars T


Lars T
30-10-2008, 18:54
Så er der købt ind.
Som nogle af jer måske har læst, skal jeg igang med den helt store vinterklargøring..
Jeg skal lave serivce på følgende.

- 1 x 4.3 LX (karb)
- 1 x 4.3 MPI
- 2 x 350 Magmum
- 1 x 7.4 MPI
- 1 x HP500 EFI

Alt dette kræver jo en del så jeg har været rundt og købt diverse materialer og værktøj.

Så nu står der alt der her i mit skur.
1 stk Oliesuger
http://www.mern-servicecenter.dk/Billeder/sugerS.jpg

1 stk DO-IT-Yourself winterizer
http://www.jcwhitney.com/wcsstore/jcwhitney/images/imagecache/I_323675_CL_1.jpg

Ekstern tank på 22 liter med 2 liter 2-takt olie
6 benzinfiltre
6 oliefiltre
32 liter 15W-40 motorolie
25 liter kølervæske
15 liter drevolie
Vil ikke ind på hvilke mærker da det jo er ren religion ;);)

Så jeg får nok at se til her i weekenden :):)
Det bliver spændende da det er første gang jeg går i krig med sådan noget..:eek::) Hvis det ikke lykkedes eller vi kommer i tvivl om det er gjort ordentligt så står der en autoriseret meka klar til at assistere fra på mandag af - så det er med livrem og seler :):)

Efter kyndig vejledning fra hjælpsomme sjæle er jeg kommet frem til følgende procedure:
1. Kør motoren varm med ferskvand.
2. Skift olie og oliefilter
3. Montere eksterntank med benzin/2-takt olie blanding og skift benzinfilter
4. Lad motoren køre 1-1300 RPM i 5 minutter med ferskvand
5. Dræn motorbolk, manifold og diverse slanger
6. Start motoren igen og lad den suge kølervæske.
7. Afmontere ekstern tank
8. Drev olien tappes af og gennemse, og der pumpes ny på.

Kim
30-10-2008, 19:04
Men natten til lørdag lover DMI ned til -5graders frost:eek:

Lars T
30-10-2008, 19:06
Der skal vidst mere til end -5 gr i et par timer..
Er der ikke noget med at det skal være vedvarende 2-5 frostgrader i 2-3 døgn?

Nu ikke så negativ kim ;)

Kim
30-10-2008, 19:29
Jo tror ikke der sker nogle frostskader men der må ikke være is i motoren varmevæksler når der startes op men ved fjorden bliver det vel ikke så meget frost

Lars T
30-10-2008, 19:39
Krydser fingre :o
Så lægger jeg nok ud med at se om jeg kan tappe vandet af..

Kim
30-10-2008, 19:50
Nej Nej Jeg er skam ikke negativ men bor selv et af de steder som i vejrudsigten omtales "udsatte steder"så -5 kan her være -7 eller mere så jeg er glad:)
FORDI JEG HAR KØLERVÆSKE PÅ:grin:

lille tut
30-10-2008, 19:51
Lige et spørgsmål Lars T den med to takt oil hvad skal det gøre, står det i en manual:confused:

Lars T
30-10-2008, 20:23
Den beskytter blokken og cylinder mod tærring..
Det er i stedet for at "drukne motoren" i Konserveringsolie. Det må man ikke gøre ved motoren med direkte indsprøjtning.

Mercury anbefaler metoden (http://www.boatfix.com/merc/Bullet/01/01_15.pdf) på alle MPI/EFI motorer..

lille tut
30-10-2008, 20:33
Nå det, så er jeg med.

Jeg plejer at pille tændrør ud, skifter dem alligevel og gir den en ordenligt gang sprayoile. Bare min måde:)

BrianL
30-10-2008, 21:35
32 liter 15W-40 motorolie


Du vil ikke ind på mærker, men jeg håber at du har købt en "marine" type olie som indeholder VPI's (Vapor Phase Inhibitors). Castrol's inboard olie gør ifølge: http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9017363&contentId=7031631 og det er tror jeg også Mercury's og Volvo's olier gør.

Konserveringolie kommer jo kun i indsugning og forbrændingskamre, der er jo stadig dele i motoren som man ikke ønsker skal ruste såsom knastaksel, krumtapakel mv. og her gælder det om at bruge en olie som er velegnet til at beskytte motorer som står stille igennem længere tid.

EDIT: Fra Castrol produktblad om deres inboard olie: Den indeholder også VPI ( vapour phase inhibitor ), der sikrer beskyttelse mod rust under længere tids opbevaring uden motoren bliver startet.

BrianL
30-10-2008, 21:39
Lagde iøvrigt mærke til at du ikke har nævnt udskiftning af tændrør. Men det er jo ikke sikkert at de trænger til at skiftes.
Endelig mangler du smøring af drevdele med fedt såsom kardanled (for dem som ikke er levetidssmurt), gimballeje og strålerne på drevakslen som går ind coupleren på motoren.

Lars T
31-10-2008, 07:23
Hej Brian,
Olien er med VPI'ere :) og nogle ting udsætter vi til foråret herunder indfedtning :)

BrianL
31-10-2008, 09:00
Hej Brian,
Olien er med VPI'ere :) og nogle ting udsætter vi til foråret herunder indfedtning :)

Det gør jeg også selv :) udsætter nogle til ting til foråret som ikke er krævet nu.

Lars T
31-10-2008, 17:12
Det er næsten umuligt at komme til for at dræne blokkene. Og hvis motoren var kørt driftvarme kan man da ikke undgå at brænde sig ?!?
Er jeg helt gal på den?

Har I andre også pladsmangel eller er det kun mine + 100kg som kæmper for at finde plads :)

ENN
31-10-2008, 17:50
Hvad skulle du brænde dig på ?

Motoren og udstødsmanifolde er vandkølede så der skulle ikke opstå temparaturer du ligefrem kan brænde dig på specielt ikke da den er søvandskølet

ENN
31-10-2008, 17:58
Der skal vidst mere til end -5 gr i et par timer..
Er der ikke noget med at det skal være vedvarende 2-5 frostgrader i 2-3 døgn?

Nu ikke så negativ kim ;)


Spørgsmålet om hvor lidt frost og hvor længe det skal fryse før blok manifolde drev etc frostsprænger kan reelt ikke besvares da det afhænger af:

-Hvor koldt bliver det i motorrummet? (evt isolering etc)
-Hvor koldt bliver det der hvor båden står?


Men en ting er sikkert - vand fryser ved 0`c saltvand ved en anelse lavere temparatur (havvand ved ca -1`c)

Vil du tage chancen??

PS Glycol blandet vand kan ikke sådan rigtigt fryse - hvis en 50/50 % vand/glycolblanding fx frostsikrer ned til -38`c så vil blokken ikke frostsprænge ved fx -45`c da glycol ødelægger bindingerne i iskrystallerne - det fryser ikke til et fast materiale men til noget der minder om tynd Slush Ice - i kan selv prøve at lave en blanding der er frostsikret til fx -10`c og stille det i fryseren - så har man en ide om hvad der hænder hvis man kun har frostsikret til fx -10`c og det bliver -20`c - der vil hænde det at noget af den flydende "slush ice" trykkes ud af kølesystemet - ikke meget andet

ENN
31-10-2008, 18:07
Lars - jeg kan godt finde 1 time til at komme ned til dig i weekenden og hjælpe hvis du vil have det

Hvis du nu frygter skader i den kommende nat (hvor det kan blive -5`c) og du ikke kan få drænpropperne ud - så gør følgende:

-Trim alle drev ned (så vand kommer ud af udstødningen - der kan nemlig stå vand i og så frostsprænger drevet)

-Sæt en fx 40 watt pære ned i motorrummet og tænd den luk så motorrummet tæt (luk motorluge etc) - så fryser motorblokken etc ikke ved få nattefrostgrader

Lars T
31-10-2008, 18:16
Tak tak - Jamen alle dræn-propper, på nær en i hver blok på 350'erne, er ude af dem alle, vandet tappet af og drevene nede - så jeg frygter sådan set ikke noget :)
Der kommer frostvæske igennem dem alle imorgen, men du skal være velkommen til at kikke ned imorgen hvis det er.. :)

ENN
31-10-2008, 18:21
Sådan ser et drev ud hvis man ikke trimmer det ned og der står vand i det + nogle graders frost :(:(:(:(:(:(

http://www.perfprotech.com/store/App_Themes/PPT/images/tech-specs/drive-freeze.jpg

Lars T
31-10-2008, 18:26
HEY - Nu skal I ikke gøre min tråd til et rædselskabinet åilesmiley:D:D

nicolajjetrider
31-10-2008, 18:30
Hvor helved sidder der drænpropper på en 5.7 260Hp Merc på blokken?

Jeg har stadig kun kørt vand igennem min da jeg håber på en tur på havblik... Men drevet er dog trimmet helt ned og den står i carport, må håbe frosten ikke når den.;)

ENN
31-10-2008, 18:35
Frostsprængt motorblok

http://www.ahmperformance.com/images/600_AHM_Stuff_021.jpg

Uuuuhyyyyygeligt :cry:

Lars T
31-10-2008, 18:42
Nico jeg tror ikke der sidder dræn-propper på din..
Hvornår er det den er fra?

ENN
31-10-2008, 18:42
Hvor helved sidder der drænpropper på en 5.7 260Hp Merc på blokken?

Jeg har stadig kun kørt vand igennem min da jeg håber på en tur på havblik... Men drevet er dog trimmet helt ned og den står i carport, må håbe frosten ikke når den.;)


Der skal være en 1/4`` prop på begge sider af blokken de var i messing indtil ca 2005 og i plast derefter

Fjerner du kun den ene side står der stadig vand i den anden side:eek:

Lars T
31-10-2008, 18:44
Esben, på SeaRay'en med de 2 350 mag's er propperne også i blå plastik - den er fra 1998.. ;)

ENN
31-10-2008, 18:48
De blå plastskruer kom først de senere år (kan ikke huske det nøjagtige årstal men det var i dette årtusinde) - messingpropperne erstattes ofte med den nye "blå" plastic propper da plasticpropperne ikke så let sætter sig fast - og både de "nye" plastpropper har samme størrelse og gevind som de "gamle" i messing derfor kan en motor nemt være "retrofitted" med plasticpropperne

Der sidder en "O" ring på plasticpropperne - vær opmærksom på at den ikke falder af - og gør den så sæt en ny på det er nemlig den der tætter når man bruger plasticpropperne

nicolajjetrider
31-10-2008, 20:06
7-9-13 så tror jeg ikke jeg frostsprænger blokken, der er så meget isolering omkring både, båd og motor. Skrog med pressening, Kabine med beklædning, Motorrum er der motorkasse på med solseng og sofa over:) Tror frosten skal kæmpe lidt:) Forhåbenlig.

Min er en 1996er:)

Sejltur i morgen:D

ENN
31-10-2008, 20:15
7-9-13 så tror jeg ikke jeg frostsprænger blokken, der er så meget isolering omkring både, båd og motor. Skrog med pressening, Kabine med beklædning, Motorrum er der motorkasse på med solseng og sofa over:) Tror frosten skal kæmpe lidt:) Forhåbenlig.

Min er en 1996er:)

Sejltur i morgen:D


Jeg tror heller ikke ricikoen er særlig stor på din båd med den isolering

Og fra i morgen er frosten slut for denne gang ifg. DMI

Jeg husker dog her i foråret - jeg er som regel på vandet så snart isen er væk på søen - der havde jeg taget båden op og ind i hallen og var kørt hjem - så kom nattefrosten tilbage (-4-6`c) og jeg sov ikke godt igen før jeg kom derop og så at intet var hændt

Siden dengang dræner jeg varmeveksler og manifold hver gang jeg tager fra båden - på nær i sommermånederne - better safe than sorry :popcorn:

nicolajjetrider
31-10-2008, 20:18
Dk i en nødeskal;) Kæft et klamt billede med den blok der, den ser træls ud.

Hvordan fan klare de frost-sikring i Grøndland eller i Alaska med saltvandskølet maskiner?

Hehe, back to subject.. Nice indkøb Lars, kan godt lide den med kølevæsken i så den blander selv! smart smart:-) Pris?

goffy
31-10-2008, 20:23
min skiv ligger lunt og godt i vandet :D

ENN
31-10-2008, 20:25
Ja ligger den i vandet fryser den ikke så længe der er en varmereserve i vandet - hvor varmt er vandet i varde å lige nu goffy?

goffy
31-10-2008, 20:32
Ja ligger den i vandet fryser den ikke så længe der er en varmereserve i vandet - hvor varmt er vandet i varde å lige nu goffy?
6-8 gr og det kommer sjældent under ca 3 gr
i de 27 år jeg har haft båd her har jeg hun oplevet åen være frosset 2 gange
det kræver 15-20 gr frost i en længere periode. til gengæld bliver det heller ikke så varmt om sommeren kun 12-14 gr

Lars T
31-10-2008, 20:33
Hvordan fan klare de frost-sikring i Grøndland eller i Alaska med saltvandskølet maskiner?

Jeg tror de fleste maskiner i de klimaer alle er med lukket køling.

Nice indkøb Lars, kan godt lide den med kølevæsken i så den blander selv! smart smart:-) Pris?

66 US alt inkl.

min skiv ligger lunt og godt i vandet :D

Lad vær med at træde i det ;);)

Lars T
01-11-2008, 16:58
En lille update.
Jeg fik konserveret 4 stk idag.
2 x 350magnums, 1 x 7.4'er og mine egen 8.2'er..

Det hele gik relativt smertefrit, 7.4'eren havde dog nogle dræn som var svære at komme til, plus at 2 dræn-propperne af dem (højreside og benzinkøleren) vargået i stykker.. Nogen som har en idé til hvordan man får dem af, så man kan få nye i??
Det tog mig noget tid at komme ind i den helt rette procedure :) Men vil skyde på at det kan gøres på ca. 40-50 min pr. motor..

1. dræn saltvandet af blokken.
2. varm motoren op i tomgang ca. 10-15 min med ferskvand
3. dræn ferskvandet af blokken
4. fyld benzinfilteret ½ op med 2-takt olie
5. start den op igen om lad den kører en 25 liters kølervæskeblanding (- 20) igennem i ca. 4-5 minutter
6. færdig :)

PS -Esben sådan nogle rustfrie manifold bliver altså pænt varme efter 15 minutters tomgang -AV :):)

ENN
01-11-2008, 17:07
Sådan Lars - godt gået så er bådene klar og du kan fremover selv klare den affære

Jeg har aldrig haft eller set en motor med de fine rustfrie manifolds - men kan godt forestille mig de kan blive varme

nicolajjetrider
01-11-2008, 17:17
Det hele gik relativt smertefrit, 7.4'eren havde dog nogle dræn som var svære at komme til, plus at 2 dræn-propperne af dem (højreside og benzinkøleren) vargået i stykker.. Nogen som har en idé til hvordan man får dem af, så man kan få nye i??



Plastik eller jern?

Hvis det er jern, skal du "bare" svejse en møtrik på der passer så du kan få en top på der passer og så skrue den ud.

Er det plastick vil jeg gætte på du kan presse en skruetrækker i og dreje den ud. Dog kun et gæt

Lars T
01-11-2008, 17:21
Ja Esben - de bliver sgu varme, meget varme ;);)

Nico - de er af plastik.. Tvivler på man kan få en skruetrække ned og presse den ind.. men ellers må en fagmand jo "bare" løse det :):)

ENN
01-11-2008, 17:25
De burde jo være vandkølede af søvand så det er aligevel lidt mærkeligt at de bliver varmere end støbejerns manifolde og knæ :confused:

Plastic propperne må absolut være overkommeligt at "operere" ud - prøv som nicolai skriver med en skruetrækker - kikser det så prøv med en smal skruetrækker og "vip" dem ud ved at få skruetrækkeren ind mellem gevindet og plastic proppen

Går det heller ikke så fjern så meget du kan og tag en snittap og rens ud med den - så er de væk:rolleyes:

Anders kr
01-11-2008, 18:45
Hmm, lars det er da dejligt at høre dine hænder "dur"
Hvis jeg siger værksteddag træder du jo allerede 10 skridt tilbage, og spørger " hvem tog øl med?":happy0167:

He cool nok lige at kaste sig ud i at konservere alle de båden,

Løsiningen på konserveringen ville være at få nogen flere V8'er til verden og varme lidt op, så kunne vi spare konserveringen,;)

Jeg har også selv lige fået gjort den klar til foråret, eller det vil sige der mangler 2 lejer i drevet men der er lidt levereingstid -dew.d men det bliver sikkert fint når det hele er samlet igen:D

Lars T
03-11-2008, 08:39
TAK TAK, for de rosende ord Anders :)
Ja det er sjovt at rode lidt med det, men er jo lidt i tvivl om tingene er gjort ordentligt :) OG så er der jo lige det med at jeg/vi nu ikke har en prof at pege fingre af hivs der er noget som i går som det burde.. :( ;)

Esben,
Du har stjålet min gamle signaturbillede på BS :):)
Det er for cool..

BrianL
03-11-2008, 10:21
PS -Esben sådan nogle rustfrie manifold bliver altså pænt varme efter 15 minutters tomgang -AV :):)

Jeg er ikke ekspert i kølesystemet, men jeg tror at du har samme termostat hus som jeg og det betyder at du har 2 køle slanger per manifold. En øvre og en nedre slange.
Kan ikke helt huske vandflowet men mener at den nederste får det "varme" vand mens den øverste får det kolde/overskuds vand.
Kan det passe at den nederste del blev varm mens den øverste del var kold ?

Men hvor varm blev den nederste del af manifolden ? Varm nok til at du kunne brænde dig ?

Bliver den kun så varm når du bruger ørevarmere eller også når du har båden i vandet ?

Lars T
03-11-2008, 10:28
De bliver temmelig varme, men ikke så man decideret brændte sig, men de var for varme til at holde hånden på i længere tid +10-20 sek. Det var kun for at tage lidt gas på Esben. Den blev ikke mere varm end når den er i vandet.

Og jo, jeg mindes der er to køleslanger til hvert manifold.

BrianL
03-11-2008, 10:29
Det tog mig noget tid at komme ind i den helt rette procedure :) Men vil skyde på at det kan gøres på ca. 40-50 min pr. motor..

1. dræn saltvandet af blokken.
2. varm motoren op i tomgang ca. 10-15 min med ferskvand
3. dræn ferskvandet af blokken
4. fyld benzinfilteret ½ op med 2-takt olie
5. start den op igen om lad den kører en 25 liters kølervæskeblanding (- 20) igennem i ca. 4-5 minutter
6. færdig :)



Du har glemt olie og filterskift efter punkt 2 på listen.

Lars T
03-11-2008, 10:36
Nope -et bevidst fravalg. Hvis der dannes kondenes i blokken (hvilket der højstsandsynlig gør), så kommer det vand jo med ud ud af blokken når jeg skifter olien som det først punkt. Og hvis jeg skiftede det nu og kondens dannes så ville vandet jo ligge i blokken sæsonen igennem. Så jeg venter til foråret..

I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?

Jeg spørger hypotetisk:
Bør en glykolblanding egentlig ikke kunne gøre det som vinterkonservering??

Så hvorfor egentlig konservere det inderste af motoren? Er det en grad af hysteri?

goffy
03-11-2008, 10:40
Nope -et bevidst fravalg. Hvis der dannes kondenes i blokken (hvilket der højstsandsynlig gør), så kommer det vand jo med ud ud af blokken når jeg skifter olien som det først punkt. Og hvis jeg skiftede det nu og kondens dannes så ville vandet jo ligge i blokken sæsonen igennem. Så jeg venter til foråret..

I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?

Jeg spørger hypotetisk:
Bør en glykolblanding egentlig ikke kunne gøre det som vinterkonservering??

Så hvorfor egentlig konservere det inderste af motoren? Er det en grad af hysteri?
i mine øjne så jo det er hysteri nu har jeg sejlet i 27 år og aldrig oplevet alle de ulykker der sker ved at jeg kun gør sådan

Lars T
03-11-2008, 10:53
Det var ligepræcis det jeg kom til at tænke på midtvejs i mit forløb.

Det virker da lidt som om at der er nogle forhandler/marineværksteder som tjerne styrtende på noget som er opreklameret. Jeg ved at den 7.4 altig er belvet serviceret af en autoristeret, men det er 100 % sikker at de dræn-propper aldrig har været ude af den blok.! Så der er helt sikker blot blevet kørt en blanding igennem ved hjælp af ørepropperne.

BrianL
03-11-2008, 10:56
I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?


Har du lugtet og set hvordan olien ser ud på mange big blocks når den er brugt ?

Nu er din motor jo næsten som ny så det kan godt være at din olie er rimelig frisk endnu. Mercury Racing siger max. 25 timer eller max. en måned mellem olieskift. Jeg må indrømme at jeg overholder ikke selv det med max. en måned. Men inden vinteropbevaring er helt sikkert en god idé at skifte olie.

Vil da til enhver tid foretrække at få frisk olie cirkuleret rundt med frisk VPI (vapor phase inhibitors) så hele motoren er "konserveret".

Men det er jo op til den enkelte hvor grundig man vil være.

goffy
03-11-2008, 11:09
jeg starter sæsonen med frisk olie og ny filter dette gælder også for brændstof filter.
jeg mener de intervaller for olieskift kun er for de skal tjene penge
tænk på hvor lang tid en bilmotor kører mellen olieskift
hvor tit bliver olien skiftet i en gearkasse på bilen ( tænker her på de korte intervaller for drev ) en bil der står parkeret og ubrugt hele vinteren bliver ikke koncerveret.

Lars T
03-11-2008, 11:11
Enig Brian.
Men et er hvad der er at foretrække noget andet er hvad er nødvendigt :) Igen "op til den enkelte hvor grundig man vil være".

Jeg har ikke lugtet til noget olie eller noget :) Så meget mekaniker hovedet er jeg ikke :):)

Jeg er ikke i tvivl om at det er en god idé at skifte olien inden ½ årets stilstand, men er det nødvendigt? Det er der jeg vil hen.. Det er helt sikekrt også en god idé at lade dem bruge med 98 oktan istedet for 95/92, men igen er 98 nødvendigt. Hvis mam skfiter olien i forbindelse med vinterkonservering, så bør man vel så skifte olien igen til foråret der der jo er kommet vand i olien.?

Siger du at VPI'erne forsvinder med brugen/tiden eller hvordan skal det forståes?


PS - den har sejlet 22 timer i år så den klarer sig helt sikkert ;)

jeg starter sæsonen med frisk olie og ny filter dette gælder også for brændstof filter.
jeg mener de intervaller for olieskift kun er for de skal tjene penge
tænk på hvor lang tid en bilmotor kører mellen olieskift
hvor tit bliver olien skiftet i en gearkasse på bilen ( tænker her på de korte intervaller for drev ) en bil der står parkeret og ubrugt hele vinteren bliver ikke koncerveret.

Jeg er meget enig i det du skriver.
Hvorfor er procedurerne så meget mere krævende end i en bil, så faktisk er mere presset (hk pr kubik) og også bruges markant mere.

BrianL
03-11-2008, 12:17
Jeg er ikke i tvivl om at det er en god idé at skifte olien inden ½ årets stilstand, men er det nødvendigt? Det er der jeg vil hen.. Det er helt sikekrt også en god idé at lade dem bruge med 98 oktan istedet for 95/92, men igen er 98 nødvendigt. Hvis mam skfiter olien i forbindelse med vinterkonservering, så bør man vel så skifte olien igen til foråret der der jo er kommet vand i olien.?


At diskutere hvad som virkelig er nødvendigt er lidt teoretisk synes jeg. Spørgsmålet er vel hvad man bør gøre hvis man er interesseret i at passe på sin motor.

Lars der er ingen idé i at bruge 98 oktan med mindre motoren kræver det.

Dem som virkelig vil deres motorer det bedste skifter olie også om foråret :)

Min båd står opbevaret i en isoleret hal så temperatur svingningerne minimale og derfor vil jeg hellere have den opbevaret med frisk olie cirkuleret uden vand og syrerester. Men hver sin smag :)

BrianL
03-11-2008, 12:21
Jeg er meget enig i det du skriver.
Hvorfor er procedurerne så meget mere krævende end i en bil, så faktisk er mere presset (hk pr kubik) og også bruges markant mere.

Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.

Lars T
03-11-2008, 12:29
98 brænder vel renere/bedre og dermed også bedre for motoren? Eller er jeg helt gal på den :)

OG ja vi bliver lidt teoretiske, men det var jo også meningen med mit spørgsmål :) Det vil vel altid være subjektivtm, når det er "hvad man bør gøre" og ikke "hvad man skal gøre".
Der er jo ingen tvivl om at en motor som er kræset for/om holder sig fint, men om den holder sig bedre (samme niveau, lidt bedre eller markant bedre) end en som ikke er blevet "konserveret indvendigt", skiftet olie 2 gange årligt osv., det er vel spørgsmålet? Og så er vi jo tilbage til det teoretisk og subjektive. For nogle vil mene at det er "nok og man ikke bør gøre mere" , hvor andre mener at man "burde" gøre lidt ekstra :)

Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.

Enig i at der er forskelle i driften, men da ikke når de "står" stille i ½ år?
Hvorfor bør man konservere en marinemotor indvendigt og ikke en bilmotor?

Berig mig, jeg prøver at lære noget her :) :)

Anders kr
03-11-2008, 15:21
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!

Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,

og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?

Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm:dizzy:

Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he

goffy
03-11-2008, 15:29
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!

Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,

og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?

Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm:dizzy:

Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he

i min instruktionsbog til volvoen står der at det bare min. skal være oktan 90
blyfri selvfølgelig

nicolajjetrider
03-11-2008, 16:11
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!

Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,

og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?

Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm:dizzy:

Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he

Absolut ikke Enig, muligvis på mindre ydende maskiner er der ingen forskel... Jeg har en god fortælling syntes jeg selv med octan.. Min bedste ven havde en Porsche 944 Fra 1984, der var opgivet mindst 98octan. Vi prøvede et par gange at hælde 92octan på, bilen hakkede og trak virkelig ikke ordenligt, men ved 95 begyndte den at gå mere rent, Ved VPOWER og Nitro 3000, gik bilen helt rent det var VIRKELIG mærkbart...

Denne bil har maskinen:
4cyl
163hk
205nm
10:1:1 Komprission ( En rimelig hård komprimeret 4cyl maskine, også derfor den sku ha lidt ekstra Octan og det var så mærkbart )

BrianL
03-11-2008, 16:17
Der kan læses lidt her om oktan: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Hvis du hælder for lav oktan benzin på en motor der er beregnet til højoktan vil du få tændingsbanken med mindre motoren har bankesensor og computer som kan ændre tændingen med mindre ydelse til følge.

Så hvis din motor er bygget til højoktan benzin bør hælde du højoktan på for at enten få den ønskede ydelse (så computeren ikke reducerer ydelsen på biler med banke sensor) eller decideret undgå tændingsbanken (for biler uden bankesensor eller hvis computeren ikke kan regulere nok).

Hvis din motor er bygget til lavoktan benzin er der ingen idé i at hælde højoktan på,
EDIT: hvis den ikke kan udnytte højoktan benzin. Visse motorer er godkendt til at køre på 95 oktan, men de kan udnytte højere oktan med bedre ydelse og brænstoføkonomi som følge. Dette gælder b.la for nogle årgang af VW FSI motorer.

goffy
03-11-2008, 16:17
Absolut ikke Enig, muligvis på mindre ydende maskiner er der ingen forskel... Jeg har en god fortælling syntes jeg selv med octan.. Min bedste ven havde en Porsche 944 Fra 1984, der var opgivet mindst 98octan. Vi prøvede et par gange at hælde 92octan på, bilen hakkede og trak virkelig ikke ordenligt, men ved 95 begyndte den at gå mere rent, Ved VPOWER og Nitro 3000, gik bilen helt rent det var VIRKELIG mærkbart...

Denne bil har maskinen:
4cyl
163hk
205nm
10:1:1 Komprission ( En rimelig hård komprimeret 4cyl maskine, også derfor den sku ha lidt ekstra Octan og det var så mærkbart )

det kunne jo være at tændingen på den porsche ikke var justeret til det lave oktan !!!!

nicolajjetrider
03-11-2008, 16:33
selvf var den ikke det:) Det er jo en Porsche;)

Ej, men det var den selvf ikke.

Men man lære hurtigt der rent faktisk er forskel på 92-95-Vpower når man prøver:)

goffy
03-11-2008, 17:34
selvf var den ikke det:) Det er jo en Porsche;)

Ej, men det var den selvf ikke.

Men man lære hurtigt der rent faktisk er forskel på 92-95-Vpower når man prøver:)

ja en høj komprimeret motor kræver også høj oktan men der er ikke ret mange indenbords marine motorer der er høj komprimeret eller for den sags skyl højt ydende. de fleste marinemotorer er store dovne motorer når man tænker på hvor mange kubik de har. prøv at forestille dig en bilmotor på 3 liter med kun 135 hk eller en 4,3 med kun 220 hk
jeg tvivler på at højere oktan ændrer ret meget på en standart marinemotor

:D

Lars T
03-11-2008, 17:39
Til snakke skal lige siges at Mercury Racing faktisk anbefaler at man kun bruger 98 til nogle deres udenbords, herunder 2.5 og 3.0 V6'erne produceret frem til 2006..

goffy
03-11-2008, 17:49
Til snakke skal lige siges at Mercury Racing faktisk anbefaler at man kun bruger 98 til nogle deres udenbords, herunder 2.5 og 3.0 V6'erne produceret frem til 2006..
jeps de fleste udenbords er jo også højtydende-
på min volvo kan jeg ikke mærke forskel på oktan 97 eller 92

ENN
03-11-2008, 17:54
tråden udvikler sig til det jeg kalder en "religiøs" tråd - og da det til nu langt hen af vejen ikke handler om faktuelle ting der er beviselige men om hvad folk føler og tror så er det svært at deltage i den syntes jeg :D:D

Hvad angår vinterkonservering så er formålet at beskytte motorens slidflader mod korrosion og der benytter man konserveringsolie som lægger sig som en hinde over fx Ventiler og cylindervægge - det er den korrekte og rigtige måde at konservere en motor på
Når det er sagt så findes der masser af motorer der ikke bliver konserveret og som stadig går fint næste sæsson - måske har luftens ilt lavet en ultrafin tærring/rusthinde på cylindervægge mv. og dette betyder at motoren alt andet lige får kortere levetid - måske har motoren været opbevaret fugtfrit og så er tæringerne ikke så store. Hvorom alting er så har den konserverede motor meget bedre "odds" for et langt problemfyldt liv kontra den der ikke konserveres

Når vi snakker oktantal så skal man som minimum benytte det oktantal motorfabrikanten foreskriver - man kan også benytte højere men får formentligt intet ud af det. Selv er jeg for længst holdt op med at tro på:

-Fabrikanter der lover fx 5% bedre brændstoføkonomi hvis man benytter deres olie/produkter
-Vidundermidler der kan renovere en motor bare man hælder det i olien
-Alverdens andre mirakkelmidler til motorer etc.

Jeg har jævnligt besøg af sådanne mirakkelmiddelsælgere der ønsker at vi skal godkende at mirakkelproduktet må anvendes i de motorer vi sælger der hvor jeg arbejder - det kan og vil vi ikke - motorfabrikken har langt større erfaring og viden end disse ofte selvbestaltede "mirakkeldoktorer" og motorfabrikanten frasiger sig ethvert ansvar hvis de anvendes
Jeg har også lidt til overs for de olieselskaber der lover "5%" bedre brændstoføkonomi bare man skifter til deres produkter - eller bedre brændstoføkonomi hvis man tanker deres "ultra" brændstof - for i praksis kan det ikke eftervises - og i de tilfælde hvor de prøver at dokumentere effekten er det gjort totalt uvidenskabeligt et eksempel:


Udsagn fra voers kunder: "motoren kørte meget bedre og lejerne bankede ikke mere da jeg hældte xx mirakkelmiddel på - så jeg kan kun anbefale det"

"Motoren kørte 15 % længere pr liter efter jeg fyldte xx mirakkelmiddel på den"

"Vi fyldte en motor med xx mirakkelmiddel - og kørte med den 1 time - derefter aftappedes olien og motoren kunne køre 20 minutter uden olie før den brændte sammen" (skulle forsøget have værdi skulle en tilsvarende motor uden mirakkelmiddel jo have været kørt på samme måde til sammenligning)

Bagakselrenovering :"RVS Technology® Treatment-teknikken gør det muligt at genskabe maskindele til oprindelig tilstand og slidbeskytte samtlige sliddele i hvilken som helst fungerende mekanisme, forudsat at mekanismens dele bare er slidte - ikke knuste."

"RENOVERING AF MOTOR:
RVS Technology® Treatment-teknikken muliggør en gendannelse til oprindelige tolerencer, og slidbeskyttelse af samtlige sliddele i en fungerende 4-taktsmotor, forudsat, at maskindelene bare er slidte - ikke knuste.
Motorer med op til 50 % effekttab kan renoveres med RVS-teknikken, og dens præstationer kan genskabes op til producentens angivne værdier (for en dieselmotor kan det t.o.m. overstige noget)."


Dieselpumpe renovering
RVS Technology® Treatment BESKYTTER effektivt mod slidtage, RENOVERER allerede slidte maskindele, og OPTIMERER deres dimensioner til bedst mulige tolerancer, forudsat at de bare er slidte og ikke knuste.

RVS Technology®-produkter er sammenlignet med traditionel renovering billige



Jeg kan kun sige at motorfabrikanterne lægger enorme resourser i at udvikle velfungerende økonomiske motorer - dertil anbefaler de brug af fx olier med visse specifikationer - men brug af mirakkelmidler afrådes da de i bedste fald ingen virkning har - i værste fald er de skadelige

At påstå at en motor kan renoveres ved at hælde "metalkeramisk motorforbedrer" på er simpelthen useriøst - en slidt lejeflade kan ikke genskabes via et vidundermiddel - der er kun adskilelse og renovering der kan genskabe fx et slidt leje - intet andet.

Lars T
03-11-2008, 18:27
Helt enig det er jo en subjekt holdning til hvad der "måske" give en motor et længere liv, for den konserverede motor har måske kørt med lavt olietryk hele sæsonen og dermed vel dårlig beskyttelse under drift, så holder den jo nødvendigvis ikke længere end den "ikke-konserverede" ;)
Min pointe var blot at der åbenbart er nogle/ ren del forhandlere/mekanikere som tjener styrtende på den "grå zone"..

HOV HEY - vil det så sige at det KN Performance filter jeg har sat på min motor ikke har givet de lovede 50 ekstra hk, altså 10% mer effekt som de påstår???? :eek::eek: ;););)

goffy
03-11-2008, 18:32
Helt enig det er jo en subjekt holdning til hvad der "måske" give en motor et længere liv, for den konserverede motor har måske kørt med lavt olietryk hele sæsonen og dermed vel dårlig beskyttelse under drift, så holder den jo nødvendigvis ikke længere end den "ikke-konserverede" ;)
Min pointe var blot at der åbenbart er nogle/ ren del forhandlere/mekanikere som tjener styrtende på den "grå zone"..

HOV HEY - vil det så sige at det KN Performance filter jeg har sat på min motor ikke har givet de lovede 50 ekstra hk, altså 10% mer effekt som de påstår???? :eek::eek: ;););)

:grin::grin::grin::grin::grin:

BrianL
03-11-2008, 19:31
98 brænder vel renere/bedre og dermed også bedre for motoren? Eller er jeg helt gal på den :)


Ja du er helt gal på den :)

BrianL
03-11-2008, 19:32
Enig i at der er forskelle i driften, men da ikke når de "står" stille i ½ år?
Hvorfor bør man konservere en marinemotor indvendigt og ikke en bilmotor?


Er der nogen som siger at man ikke skal konservere en bilmotor hvis den skal stå meget længe ?

ENN
03-11-2008, 19:37
Ja du er helt gal på den :)

+1-dew.d

ENN
03-11-2008, 19:37
Er der nogen som siger at man ikke skal konservere en bilmotor hvis den skal stå meget længe ?

+1 (helt enig):D

BrianL
03-11-2008, 19:43
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.

En ikke højtrydende saltvandskølet motor har svært ved at få olien op i temperatur under normal drift derfor fordamper kondensvand ikke så let som på en bilmotor hvor der typisk er olievarmevekslere (ihvertfald på min gamle Honda og nuværende Audi).

At bådmotorer arbejder noget hårdere end en bil motor går jeg ud fra er kendt.

Det er mest syre og vand i olie som gør at det er god idé at skifte den og så starte den op for at få det cirkuleret.

Hvis du vil vide hvordan din olie har det kan du få et laboratorium til at undersøge men er det så ikke lettere bare at skifte det ?

Så er du jo sikker at det er ren olie som giver en beskyttende hinde over hele motoren. Det vil beskytte bedre end olie iblandet produkter som virker tærende.

Lars T
03-11-2008, 19:52
Nøj hvor I to i driller - Moar...! :):)


Brænder 98 ikke bedre da? troede oktan tallet havde noget med renhed af gøre?

Og nej der er ingen som sige man ikke skal vinterkonservere en bil somstår ½ år ude i vinteren, jeg siger bare at jeg ikke har hørt om det. tvivler på at det er et kriterie for folk som er ud og shoppe efter ny bil :)

ENN
03-11-2008, 20:05
Højoktan benzin tåler større komprimering uden at selvantænde (give tændingsbanken)

Som regel indeholder det en anelse mere additiv end std benzin

Du skal bruge højoktan benzin hvis du har en højkomprimeret motor der kræver højoktan benzin ( og også hvis du tror på placedo effekten og flydende metalkeramisk motorrenovering)

Men det brænder hverken renere eller bedre end alm benzin

.ghw--.ljjj--dlof--f-æflkd-f

(hehe vi har fået julesmilyes)

Lars T
03-11-2008, 20:16
Hmmm, tror snart jeg lukker tråden .ghw-
Anyways, kan høre jeg ikke får jer (Brian og Esben) over på min teori ;);)
Så fortsæt i bare med de 4 x årlige olieskift :)

goffy
03-11-2008, 20:17
Hmmm, tror snart jeg lukker tråden .ghw-
Anyways, kan høre jeg ikke får jer (Brian og Esben) over på min teori ;);)
Så fortsæt i bare med de 4 x årlige olieskift :)

og os der ikke gør har flere penge til julegaver -.ljjj--.ljjj--.ljjj-

ENN
03-11-2008, 20:17
.mvf.f

Lars T
03-11-2008, 20:31
I 2 er bare for tossede med smøremiddel ;) I mine øjne grænser det op til en uhelbredelig/kronisk fetish :o :)

Og Goffy - du har sgu ret, flere gaver til hustanden (læs - mig selv)

ENN
03-11-2008, 20:43
hehe 4 olieskift i min maskinpark kan ikke gøre det - båden får 2 (men den sejler jo også ca 120 timer om året) bilerne får hver 15000 km (fabrikant foreskriver 30000) havetraktorer får 1x om året (jeg har 3 stk) nødelværket i sverige får 1 x årligt, mine 2 Honda buskrydere får 1x hver årligt hertil skal tillægges gearkasser automatiske og manuelle samt bagtøj (som bimmerne jo har) både gearkasser og bagtøj får 1x olieskift årligt..............så det bliver sku til noget

DDriver

lille tut
03-11-2008, 20:45
Så gør du det flere gange end konen.ghw-

Lars T
03-11-2008, 20:46
Så gør du det flere gange end konen.ghw-

DET ER HUMOR..!!!!!


Esben - Ja det kan jeg tilslutte mig..
Bilerne i husstand køre maks 10.000 km pr olie skift- de er jo alfa'er ;);)
Motorcyklen får bare engang om året, men dne kører heller ikke meget mere end 1-2.000 km. :(

PS - Jeg skulle lige til at rette mit indlæg det med gaverne til:
"Og hvis jeg er rigtig uheldig skal jeg også ud have mig en ny Mercruiser :) det bliver en spændednde sæson.." :):)

ENN
03-11-2008, 20:51
Jeg tror jeg har glemt nogle motorer :rolleyes:..........................der er nemlig mange flere - men 2 takterne får jo ikke sådan rigtigt olieskift.............andet end på gearkasserne...........

goffy
19-11-2008, 20:29
så fik jeg frostsikret motoren. ferskvands tanken blev også tømt og pumpen afmonteret og tømt for vand. toilettet fik også lige en skvat frostvæske, så nu kan frosten bare komme.

-.ljjj-

ENN
19-11-2008, 20:32
Den kommer på fredag siger de poppe jeg har også frostsikret alt - men mangler at tage øllerne ind fra udhuset Party0012

goffy
19-11-2008, 20:39
Den kommer på fredag siger de poppe jeg har også frostsikret alt - men mangler at tage øllerne ind fra udhuset Party0012

øllene du siger sgu noget, dem har jeg da glemt. der ligger en ramme øl i kistebænken.
dem må jeg vist have hjem. der skulle jo nødig ske dem noget :D

lille tut
19-11-2008, 21:23
Ja nu er der ingen vej udenom skal til det senest fredag.:(

Manorwar
20-11-2008, 13:36
jeg har tømmt alt vand ud boeschen og fylt thermostathousing med glykol
men desvær starte den M&/&)(&=)¤%¤#¤%" motor ikke
tro at relais eller starter motor har de ikke god ..GRMPFFFFFFF:(

Miss Mancini
20-11-2008, 19:23
Jeg mangler blot at aftappe vandet fra håndbruseren på min badeplatform, så er båden vinterklar.

Det er straks værre med min lillebrors nye GREW.....Gad vide om den frostsprænger i løbet af vinteren ?? Jeg har sagt til ham, at vinterkonservering er for tøsedrenge, så han vil ikke frostsikre sin motor....
he he. Så får jeg også solgt en nye drivlinie til ham, når foråret kommer....:) :) :) :)

Nej, det passer ikke.

Hans båd bliver frostsikret inden frosten sætter inde for alvor.

ENN
20-11-2008, 19:32
Jeg mangler blot at aftappe vandet fra håndbruseren på min badeplatform, så er båden vinterklar.

Det er straks værre med min lillebrors nye GREW.....Gad vide om den frostsprænger i løbet af vinteren ?? Jeg har sagt til ham, at vinterkonservering er for tøsedrenge, så han vil ikke frostsikre sin motor....
he he. Så får jeg også solgt en nye drivlinie til ham, når foråret kommer....:) :) :) :)

Nej, det passer ikke.

Hans båd bliver frostsikret inden frosten sætter inde for alvor.

Jeg håber da har vinterklargjort den - sejlsæsonnen er jo slut og vinter frosten sætter "rigtigt" ind nu fra i nat - ned til under -5`c hele næste ugeParty0012 Nå men hvis den frostsprænger så køber jeg den for en slik til foråret