Oppudsning af luge [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Oppudsning af luge

Softice
18-03-2016, 17:19
Jeg har en dæks luge der er godt falmet i kanten. Hvad kan jeg gøre for at få den pæn igen?

kjaerlarsen
19-03-2016, 10:16
Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er rammen i aluminium og det er eloxeret fra ny af. Hvis du begynder at pudse på det, tror jeg at du beskadiger eloxeringen og korrosionsbeskyttelsen går fløjten.
Alternativt kan du slibe rammen, grunde og male den i en alufarve og dermed beholde beskyttelsen.

Softice
19-03-2016, 10:34
Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er rammen i aluminium og det er eloxeret fra ny af. Hvis du begynder at pudse på det, tror jeg at du beskadiger eloxeringen og korrosionsbeskyttelsen går fløjten.
Alternativt kan du slibe rammen, grunde og male den i en alufarve og dermed beholde beskyttelsen.
Tak for indput, men denne ramme er af plast af en art, ikke aluminium.

kjaerlarsen
19-03-2016, 10:55
Vinylmakeup? I rigelige mængder!

Softice
19-03-2016, 18:46
Vinylmakeup? I rigelige mængder!Jeg har fundet ud af at læderfedt med bivoks skulle gøre det pænt igen så det vil jeg prøve. Har en dåse på lager.

kjaerlarsen
19-03-2016, 20:14
Meld endelig resultatet tilbage. Er lidt spændt.....

Softice
19-03-2016, 20:26
Meld endelig resultatet tilbage. Er lidt spændt.....Will do.

megelundo
20-03-2016, 06:20
Jeg har fundet ud af at læderfedt med bivoks skulle gøre det pænt igen så det vil jeg prøve. Har en dåse på lager.

Tror jeg ville bruge vinyl makeup istedet. Det er korrekt at det læderfedt også vil virke, men jeg har personligt erfaringer med at det også "suger" støv til sig.

Et andet trick man kan bruge på eks. kofangere er at varme det forsigtigt op med en varmepistol. Så bliver det også som nyt igen. Mon ikke der også kunne virke her. Dog tænker jeg at du skal være forsigtig når der er plexiglas i nærheden. Og det kræver formentligt at du af montér lugen for ikke at beskadige gelcoat og glasfiber.

Softice
20-03-2016, 06:40
Tror jeg ville bruge vinyl makeup istedet. Det er korrekt at det læderfedt også vil virke, men jeg har personligt erfaringer med at det også "suger" støv til sig.

Et andet trick man kan bruge på eks. kofangere er at varme det forsigtigt op med en varmepistol. Så bliver det også som nyt igen. Mon ikke der også kunne virke her. Dog tænker jeg at du skal være forsigtig når der er plexiglas i nærheden. Og det kræver formentligt at du af montér lugen for ikke at beskadige gelcoat og glasfiber.
Ok det havde jeg ikke lige tænkt på at det vil suge støv god pointe der. Den med varmepistol havde jeg læst også. Måske vinyl makeup så. Tørre det ind så det ikke "suger støv"?

je__ns
20-03-2016, 10:19
Nu ved jeg ikke hvilken slags plast det er...
Men plastvinduer i huse, og plasthavemøbler kan man pudse det døde falmede lag af, med toprens som man bruger til glaskeramiskekogeplader. (winwekalk kan vist også bruges)

Softice
21-03-2016, 16:13
Var lige ude og kikke og det ser ikke ud til at vinyl makeup har gjort noget ved farven. Kan jo være at den er den farve ( koksgrå ) fra starten?

kjaerlarsen
22-03-2016, 10:34
Det kunne meget vel tænkes, så det ligner eloxeret aluminium.

je__ns
22-03-2016, 10:44
Hvis det er aluminium, findes der jo plejemidler, som man bruger til eks masten på en sejlbåd.

Softice
11-04-2016, 04:50
Har kikket på lugen efter brug af cleaner og vinyl rens og den har stadig samme farve. Så der er nok ikke noget at gøre ved den. Lugen er af plast og ikke aluminium.

MartinN
12-04-2016, 21:58
Wienerkalk opblandet med f.eks sprit bruges til polering af diverse materialer bl.a plast.