ENN
20-06-2008, 18:45
En tæret udstødsmanifold forårsager at vand kan trænge ned i forbrændingskamrene når båden stoppes - det bevirker at motoren - når man igen forsøger at starte den - kan få alvorlige skader.
Vand kan nemlig ikke komprimeres (presses sammen) sådan som luften kan - og så sker det her:
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/7656_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/7655_l.jpg
Plejlstangen bukker - og nogengange - som i dette tilfælde så vrides den også.
En reparation er dyr - hele motoren skal adskilles opmåles og skæve dele skiftes.
For at undgå det er det vigtigt at man skifter/efterser sine manifolde mindst hvert 3 år ved kørsel i Saltvand - og mindst hvert 5 år ved kørsel i ferskvand
Vand kan nemlig ikke komprimeres (presses sammen) sådan som luften kan - og så sker det her:
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/7656_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/7655_l.jpg
Plejlstangen bukker - og nogengange - som i dette tilfælde så vrides den også.
En reparation er dyr - hele motoren skal adskilles opmåles og skæve dele skiftes.
For at undgå det er det vigtigt at man skifter/efterser sine manifolde mindst hvert 3 år ved kørsel i Saltvand - og mindst hvert 5 år ved kørsel i ferskvand