Sådan ser en motor ud når den har fået vand [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Sådan ser en motor ud når den har fået vand


ENN
20-06-2008, 18:45
En tæret udstødsmanifold forårsager at vand kan trænge ned i forbrændingskamrene når båden stoppes - det bevirker at motoren - når man igen forsøger at starte den - kan få alvorlige skader.

Vand kan nemlig ikke komprimeres (presses sammen) sådan som luften kan - og så sker det her:

http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/7656_l.jpg

http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/7655_l.jpg

Plejlstangen bukker - og nogengange - som i dette tilfælde så vrides den også.

En reparation er dyr - hele motoren skal adskilles opmåles og skæve dele skiftes.

For at undgå det er det vigtigt at man skifter/efterser sine manifolde mindst hvert 3 år ved kørsel i Saltvand - og mindst hvert 5 år ved kørsel i ferskvand

Strøyer
22-06-2008, 11:23
Hvad med krumtappen, er den ikke også skæv efter sådan en tur ?

ENN
22-06-2008, 12:12
Jeg tror det ikke

På mindre motorer er krumtappen støbt (eller rettere smedet) ud i et stykke og er i forhold til øvrige motordele utrolig stærk - den vil ikke bukke men knække hvis den overbelastes.

På store dieselmotorer (skibsmotorer fx MAN B&W ) er krumtappen fremstillet i sektioner der er krympet sammen - og der kan det forekomme at krumtappen skrider i et slag hvis fx en cylinder vandfyldes - nogengange må krumtappen så skiftes - andre genge kan man fryse den ene del (med kulsyre) og varme den anden del og så "tørne" den på plads igen

Men på småmotorer bukkes krumtappen ikke - den er smedet og hærdet - og langt stærkere end resten af motorens bevcægelige dele