Slør i vandsmurt leje ved fast skrueaksel? [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Slør i vandsmurt leje ved fast skrueaksel?


thg
23-04-2016, 16:18
Det vandsmurte leje ved den faste skrueaksel blev skiftet for 2-3 år siden (sejler ca. 20-30 timer årligt), da der var slør i det (sideværts) men nu kan der igen konstateres ca. 1 mm. slør sideværts.

Nogen forslag til hvad der kan forårsage det, for normalt holder sådan et vandsmurt leje jo min. 10-15 år?

dolphin
23-04-2016, 17:56
Det vandsmurte leje ved den faste skrueaksel blev skiftet for 2-3 år siden (sejler ca. 20-30 timer årligt), da der var slør i det (sideværts) men nu kan der igen konstateres ca. 1 mm. slør sideværts.

Nogen forslag til hvad der kan forårsage det, for normalt holder sådan et vandsmurt leje jo min. 10-15 år?

Motoren er nok ikke linet godt nok op. Hvis du løsner flangen mellem motor og gearkasse må der højst være en ½ tiende del luft rundt om flangerne mellem motor og gearkasse.

thg
23-04-2016, 18:19
Forstår ik hvad du mener, for motor og gearkasse sidder jo sammen som en enhed?

Her et billede som ligner, der kan du se den runde flange nede i bunden til højre som skrueakslen bliver skruet sammen med:
http://cdn.shopify.com/s/files/1/0571/9741/products/Yanmar_Marine_Diesel_4JHE_4JH-TE_4JH-HTE_4JH-DTE_Service_Repair_Workshop_Manual_DOWNLOAD_1_gran de.jpg?v=1427261851

Slørret er kun fra side til side, ikke op og ned. Har observeret at motoren vibrerer unormalt meget når man sejler med 1300-1400 rpm så tænker at det måske kan gøre at skrueakslen ved denne rpm langsomt ødelægger det vandsmurte leje langsomt... Så tænker måske det kan være et eller flere defekte motorophæng?

je__ns
23-04-2016, 22:03
Det er skrueakslen og gearet der skal være linet op..
Som du selv nævner er motor og gear jo " en klump"

thg
23-04-2016, 22:06
Men hvordan tjekker man det?

Og hvis det er opliningen ville sløret i lejet vel være op/nede og ikke fra side til side?

dolphin
24-04-2016, 14:38
Men hvordan tjekker man det?

Og hvis det er opliningen ville sløret i lejet vel være op/nede og ikke fra side til side?

Du skal løsne boltene på flangen mellem motor og gearkasse. Træk dem lidt fra hinanden - så skal du bruge nogen søgeblade som dem jeg linker til. Der må højst være ½ tiende del forskel imellem flangerne lige meget hvor du sætter søgebladene - f.eks. foroven og forneden mellem flangerne eller siden.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Tandings---Gloderorsystem/Tandror/Sogeblade-mmtommer-13-stk-2000028588/

bamse3020
24-04-2016, 15:27
Kun af nysgerrighed, hvor er det, at lejet er slidt, er det indvendig altså gummiet, eller er det udvendig altså messingdelen, og er det lejet i lejebukken eller er det stævnrørslejet vi taler om
Bjarne

goffy
24-04-2016, 17:22
hvordan ser gummiklodserne som motoren står på ud ? med tiden har de det med at synke lidt. hvis det er blevet meget bløde har du også større vibrationer i motoren og det er med til at slide på det vandsmurte leje udvendig. det er nu meget normalt med lidt slup i det udvendige leje.

thg
18-06-2016, 14:44
Lejet er det der sidder umiddelbart lige inden hvor propellen sættes på!

Har været i kontakt med en Yanmar forhandler som påstår at der netop skal være et lille slup og at det nærmere er et problem hvis der ikke var det lille slup!

Nogen der kan bekræfte dette?