View Full Version : manglende gnist i tændrørerne
Så fik vi båden i vandet ,men jeg kunne ikke starte sssurr
prøvede længe men den er total død.
den får benzin da tændrørene blev våde.
prøvede så at tjekke tændrørene og fandt så ud af at der ikke kommer nogen gnist. En måling viser at der er strøm til tændspolen, så problemet må være tændspolen eller modulet i strømfordeleren.
findes der en måle metode eller andet der kan indkredse problemet.
motoren startede fint i efteråret da båden blev sat på land, hvor der blev startet for at vinterkonservere og frostsikre
her er et link til tændings systemet . det er en Volvo 3,0 fra 2005
https://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/20126.jpg
Hvad med din dødmands kontakt, er det den som driller?
Hvad med din dødmands kontakt, er det den som driller?
jeg monterede selv motoren fra ny i 2005 og den er ikke udstyret med dødmands kontakt.
Så fik vi båden i vandet ,men jeg kunne ikke starte sssurr
prøvede længe men den er total død.
den får benzin da tændrørene blev våde.
prøvede så at tjekke tændrørene og fandt så ud af at der ikke kommer nogen gnist. En måling viser at der er strøm til tændspolen, så problemet må være tændspolen eller modulet i strømfordeleren.
findes der en måle metode eller andet der kan indkredse problemet.
motoren startede fint i efteråret da båden blev sat på land, hvor der blev startet for at vinterkonservere og frostsikre
her er et link til tændings systemet . det er en Volvo 3,0 fra 2005
https://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/20126.jpg
OPDATERING. tror jeg har en dårlig forbindelse, lavede nogle nye målinger i dag og kunne måle 12,5 - 12,6V ved tændingslåsen men en måling på ledningen ved tændspolen kunne jeg kun måle 10.7 ? ?
nu var jeg alene i båden så kunne ikke lave en måling samtidig med starteren kører, men kan forestille mig at spændingen ved tændspolen falder yderligere.
Miss Mancini
01-05-2017, 04:29
Lyder som en dårlig forbindelse til tændspolen. Du har fin strøm på tændingslåsen, men spændingsfald til tændspolen....Løs eller dårlig ledningsforbindelse fra tændingslås til tændspole.
Hej. Har du fået gang i maskineriet?
Miss Mancini
06-05-2017, 05:53
Tændspolen blev afsendt i går med Cirkus Danmark til dig, Goofy...:)
Hej. Har du fået gang i maskineriet?
Niks . . . mangler stumper og med cirkus Danmarks super service vides det ikke hvornår. i udkants Danmark får vi kun post 2 dage om ugen og reklamer 3 dage sssurrsssurr
Niks . . . mangler stumper og med cirkus Danmarks super service vides det ikke hvornår. i udkants Danmark får vi kun post 2 dage om ugen og reklamer 3 dage sssurrsssurrHar du fået gang i motoren?
Har du fået gang i motoren?
Niks :( Tændspole og modul er skiftet uden det gav nogen grist i tændrørerne.
har lige haft 2 mekanikere (Nissan Varde) nede og kikke. den første kikkede helt forskrækket på det og sagde at sådan et system havde han aldrig set før, men det er også kun 20 år siden jeg blev udlært sagde han og lavede nogle målinger og tog nogle billeder, hvor efter han kørte hjem efter assistance og så kom værkføreren selv forbi. han havde godt nok set systemet før men det var mange år siden. efter en del prøver og målinger kom han frem til at der ikke kommer signal til modulet. signalet skal komme fra en spole og et magnetfelt som sidder i bunden af fordeleren, men han var dog ikke så sikker at han ville lægge hovedet på blokken :D
nu har jeg så bestilt en ny spole og da det er en åben spole med synlige tråde er den gamle er grøn/sort af ir.
det næste bliver så at jeg skal have hele tændingssystemet op af motoren for at skifte den spole når den dukker op. :(
Niks :( Tændspole og modul er skiftet uden det gav nogen grist i tændrørerne.
har lige haft 2 mekanikere (Nissan Varde) nede og kikke. den første kikkede helt forskrækket på det og sagde at sådan et system havde han aldrig set før, men det er også kun 20 år siden jeg blev udlært sagde han og lavede nogle målinger og tog nogle billeder, hvor efter han kørte hjem efter assistance og så kom værkføreren selv forbi. han havde godt nok set systemet før men det var mange år siden. efter en del prøver og målinger kom han frem til at der ikke kommer signal til modulet. signalet skal komme fra en spole og et magnetfelt som sidder i bunden af fordeleren, men han var dog ikke så sikker at han ville lægge hovedet på blokken :D
nu har jeg så bestilt en ny spole og da det er en åben spole med synlige tråde er den gamle er grøn/sort af ir.
det næste bliver så at jeg skal have hele tændingssystemet op af motoren for at skifte den spole når den dukker op. :(Øv da det lyder ikke godt. Held og lykke.
Øv da det lyder ikke godt. Held og lykke.Er dette noget du kan bruge: https://www.youtube.com/watch?v=nUGvxAcVHRA
Miss Mancini
25-05-2017, 06:09
Nu er det ikke din tændingslås til 67,- kr. der gør unoder...fx med et defekt bundstykke ?
Tanken har strejfet mig med når nøglen drejet til tænding er der strøm til systemet og mekanikeren målte også om der kom strøm når jeg kørte med starteren og det er der, bare ingen gnist i tændrørerne ? han afmonterede fordelerdækslet og målte direkte på tændpolen mens jeg kørte med starteren og heller ingen gnist.
jeg kan ikke få billedet til at vende rigtig :(
spolen med stikket nr.7 som sidder i nr. 10 skal give et signal til modulet og mekanikeren mener det er der problemet ligger ?
Så er der liv i maskinen igen, det var den lille spole der var stået af. :D:D:D:D:D(70dgf=8
Så er der liv i maskinen igen, det var den lille spole der var stået af. :D:D:D:D:D(70dgf=8
Endeligt, godt gået. Så skal der sejles. God pinse.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.