Utæt Alpha One drev? [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Utæt Alpha One drev?


Ulman
30-04-2017, 15:11
Hejsa

Båden står stadig på land
Jeg kan se der ligger grøn drevolie på mit Alpha One gen2 drev.
Dvs. ned langs de vandrette dele af drevet ligger olien.
Jeg rensede drevet for rurer sidste weekend og der var der ingen olie at se. Dagen efter var der heller ikke noget at se, men i dag er der.
Det er både på højre og venstre side af drevet.
Nogen der har et bud på hvad og hvor der er en utæthed.
Drevet har ikke været afmonteret hen over vinteren.

Clasg
30-04-2017, 15:28
Kan det være slangen fra reservoir beholderen på motoren og ud på drevet, der er hoppet af eller revnet?

Ulman
30-04-2017, 16:30
Kan det være slangen fra reservoir beholderen på motoren og ud på drevet, der er hoppet af eller revnet?
Godt bud. Jeg ved faktisk ikke hvor den sidder, men det må jeg finde ud af. Det er en hård omgang at rense for rurer. Både med højtryk og skrabere. Og det er da ret sandsynligt at jeg har beskadiget noget i kampens hede.

Er slangen fra beholderen til drevet overhovedet synlig ude ved drevet?

Miss Mancini
01-05-2017, 04:27
Hvis der kommer drevolie ud ved vandindtaget på drevet, kommer det med overvejende sandsynlighed fra utætte pakdåser omkring impellersystemet eller gearskiftet i toppen af underhuset.

Slangen til drevoliereservoir sidder indvendigt i transomklokken, så jeg tror ikke fejlen skal findes der.

Uætte Alpha One drev er tit set, som tidligere skrevet.

En trykprøvning - uden drevolie i drevet - kan kaste lys over, hvor fejlen er.

Drevet skal laves. Det må ikke lække drevolie.

MartinN
01-05-2017, 06:41
Skiftede du drevolie inden vinter?
Hvis der har været vand i olien, kan det også skyldes frosten har presset pakdåsen.

Som Rolf foreslår er en trykprøvning en god idé.

Ulman
01-05-2017, 08:00
Jeg skiftede ikke drevolie inden vinteropbevaring, og der er ikke umiddelbart tegn på at der er vand i olien.
Der er ikke vandindtag og impeller i drevet. Vandindtaget sidder i bunden af båden. Selve vandindtaget i drevet er der naturligvis, det bruges bare ikke.
Olie kan ses på de vandrette dele (ved ikke om de har et navn). Både de brede som på billedet, men også den lidt kortere 'vinge' der sidder lige over.

http://fenderen.dk/gallery/files/1/5/6/img_2945.jpg

Miss Mancini
01-05-2017, 10:51
Hhmmmm, ser lidt mærkeligt ud.

Det kræver en adskillelse af over- og underhus, for om du evt. kan se utætheden. Herefter en trykprøvning ved MAX 0.5 bar ( uden drevolie i drevet ). Drevet skal kunne holde tryk i ca. 1 time, hvor du ca. hvert kvarter drejer akslerne 90 grader, så du fordeler trykket jævnt på anlægsfladerne i pakdåser / aksler.

I øvrigt, har du godt nok tæring på dine trimanoder - har du permanent landstørm tilkoblet ???????

Ulman
01-05-2017, 10:52
Hhmmmm, ser lidt mærkeligt ud.

Det kræver en adskillelse af over- og underhus, for om du evt. kan se utætheden. Herefter en trykprøvning ved MAX 0.5 bar ( uden drevolie i drevet ). Drevet skal kunne holde tryk i ca. 1 time, hvor du ca. hvert kvarter drejer akslerne 90 grader, så du fordeler trykket jævnt på anlægsfladerne i pakdåser / aksler.

I øvrigt, har du godt nok tæring på dine trimanoder - har du permanent landstørm tilkoblet ???????
Nope. Ingen permanent landstrøm. Alle anoder skiftes hvert år. De er bare ikke blevet skiftet endnu.

Miss Mancini
01-05-2017, 11:39
Puha - hvordan ser de andre ud...?

Ulman
01-05-2017, 14:31
Puha - hvordan ser de andre ud...?
:-) Jamen de er alle rimelig slidte. Men det er jo også deres job - at ofre sig for sagen.

Miss Mancini
01-05-2017, 15:26
Hvor lang tid ligger båden i vandet ? 6 mdr ?

Er det originale Mercruiser anoder ( Proudly Made in China ) som der er på ?

Ulman
02-05-2017, 16:59
Yes, originale anoder
Båden er ca i vandet fra 1/5 til 1/11, så 6 måneder passer fint

Miss Mancini
02-05-2017, 18:49
Det kan være fejlen på den alvorlige tæring du oplever på dine anoder - brugen af Quicksilver anoder og andre af deres reservedele til Mercruiser fravælges af flere værksteder pga. den tvivlsomme kvalitet og holdbarhed....

Ulman
02-05-2017, 19:22
Det kan være fejlen på den alvorlige tæring du oplever på dine anoder - brugen af Quicksilver anoder og andre af deres reservedele til Mercruiser fravælges af flere værksteder pga. den tvivlsomme kvalitet og holdbarhed....
:-) Tror du Tommy og andet original-reservedels-godtfolk ville sige det samme?

Miss Mancini
03-05-2017, 06:38
Faktum er, at flere og flere aut. Mercruiser værksteder handler deres stumper andre steder end fx mercruiser. Det kan skyldes flere faktorer, som jeg ikke vil komme ind på her.....

BrianL
03-05-2017, 08:39
Det kan være fejlen på den alvorlige tæring du oplever på dine anoder - brugen af Quicksilver anoder og andre af deres reservedele til Mercruiser fravælges af flere værksteder pga. den tvivlsomme kvalitet og holdbarhed....

Nu er svært at se præcist på billedet hvor mange procent der er tilbage af anoderne, men jeg ville tværtimod være bekymret, hvis der var meget begrænset tæring på anoderne, fordi så er der risiko for at det er drevet der tærer i stedet, naturligvis afhængig af forholdene.

At en anode tærer meget er ikke tegn på at det er dårlig kvalitet af selve anoden, det kan være andre problemer som manglende stelforbindelse, meget rustfrit stål (propel, styring mv), landstøms problemer fra en nabobåd etc, eller forkert type anode i forhold til saltindhold af vandet.