VP D3 160A - turbo test/renovering [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : VP D3 160A - turbo test/renovering


Benny1961
29-07-2018, 11:41
Hej,

Min VP D3 mangler power over 2000rpm, og jeg mistænker turboen. Motoren tager fint omdrejninger i frigear. Motoren går jævn.
Turboen er af typen Garett VNT og jeg tror at de variable blade har sat sig. Begge turbo propeller ser fine ud og har ikke slør.
Styrestangen fra vacumpumpen beværer sig ikke ved belastning.

Erfaringer med lignende problemer ?
Nogen anbefalinger til værksteder som kan teste og evt. renovere turboen ?

ikarus
31-07-2018, 07:47
Vi fik turbo på en Yanmar motor renoveret hos Esbjerg cylinderservice. Super dygtige folk der ved hvad de taler om - kan bestemt anbefales. Mener at huske det kostede kr 3200-

GTI-kongen
11-04-2019, 13:02
En VNT turbo virker med vakuum.
Pil slangen af og se om du kan få bladene til at bevæge sig med en vakuum tester/pistol.
Ellers er det af med turboen og arbejde med den aksel der justere indfaldsvinklen på den luft der skal rotere din udstødnings-side. Inden i turboen trækker den en masse små blade der styrer luften.
Hvis du er heldig kan du få gang i det selv.
Normalt når vnt har sat sig fast går motoren i nødprogram da den vil overlade/mangle ladetryk i forhold til den verdi din motorstyring beder om.
Akslen ind i turboen skal gå så let at du kan bevæge den med fingrene når forbindelsen til vakuum dåsen er afbrudt.

Du kan også logge ladetrykket (måle ladetrykket) når du belaster motoren. Så kan du se om den overlader eller mangler tryk.