Vinterdæk [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Vinterdæk


ENN
20-11-2008, 16:26
Har i fået vinterdækkene på?

Jeg har kørt med mine Conti TS 810 vinterdæk en lille måned nu

http://www.euroshina.com.ua/catalogs/tyres/160/continental_wintercontact_ts_810.jpg
men nu sætter vinteren ind så småt med sne is mv her i Danmark - og jeg skal arbejdsmæssigt op til Trondheim næste uge med bil og der skulle være svære forhold deroppeaf siger min norske kolega - så i dag kom de rigtige vinterdæk på Gislavad Nord Frost 5 med pigge.mvf.f

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:CuslTy3HPa4-zM:http://www.qsrproductions.com/store/images/nordfrost5.jpg

Jeg har 2 sæt vinterdæk til bilen da jeg er afhængig af den og ofte kører i Sverige - pigdækkene er suværene i sne og is - intet friktionsdæk slår dem - tilgængæld larmer de noget og er kun godkendt til 160 km/t dog er alt over 140 hasaderet da bilen ikke ligger specielt godt ved tør vej og høj fart på de bløde grove pigdæk - derfor har jeg været nødt til at have 2 sæt vinterdæk som så skiftes alt efter forholdene og hvor jeg skal hen.

ChristianX
20-11-2008, 19:13
Ser godt ud :) Hvilken bil har du, Går ikke ud fra du har en M5, som du reklamere for i din signatur :D

Miss Mancini
20-11-2008, 19:17
Jeg har inden min rejse til Amsterdam fået nye vinterdæk på min bil.

Jeg valgte Vredstein 235/70/16 til min 4x4.

Dækket er lydsvagt under kørsel og griber godt fat i vejen under nedbremsning.

Selv ved større hastigheder i Tyskland - 170 km/h + - er det et glimrende dæk.

Jeg betalte 4800,- + moms for alle 4 dæk incl. montering og afbalancering.

Miss Mancini
20-11-2008, 19:18
Ser godt ud :) Hvilken bil har du, Går ikke ud fra du har en M5, som du reklamere for i din signatur :D

ENN har valgt 320D til både ham og "hjemmestyret".

Det er snusfornuft.

Jess
20-11-2008, 19:19
Har i fået vinterdækkene på?

Jeg har kørt med mine Conti TS 810 vinterdæk en lille måned nu

http://www.euroshina.com.ua/catalogs/tyres/160/continental_wintercontact_ts_810.jpg
men nu sætter vinteren ind så småt med sne is mv her i Danmark - og jeg skal arbejdsmæssigt op til Trondheim næste uge med bil og der skulle være svære forhold deroppeaf siger min norske kolega - så i dag kom de rigtige vinterdæk på Gislavad Nord Frost 5 med pigge.mvf.f

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:CuslTy3HPa4-zM:http://www.qsrproductions.com/store/images/nordfrost5.jpg

Jeg har 2 sæt vinterdæk til bilen da jeg er afhængig af den og ofte kører i Sverige - pigdækkene er suværene i sne og is - intet friktionsdæk slår dem - tilgængæld larmer de noget og er kun godkendt til 160 km/t dog er alt over 140 hasaderet da bilen ikke ligger specielt godt ved tør vej og høj fart på de bløde grove pigdæk - derfor har jeg været nødt til at have 2 sæt vinterdæk som så skiftes alt efter forholdene og hvor jeg skal hen.
Jeg skal ned og have skiftet dæk i morgen,de ligger hos min lokale mekker -.ljjj-
Det bliver nok en travl dag, der var også noget med glycol på tohatsuen:eek:

Lars T
20-11-2008, 20:02
Til italienerne hører da italienske dæk.. ;)
Pirelli Sotto Zero i henholdvis 215/45-17 og 245/35-18.

Jess hvor glycol i din udenbords?
Jeg kørte den varm med fersk vand, gennemskyllede den via gennemskylning-studsen, tilted den ned af, sprayed lidt wd40 rundt på blokken, tjekkede olien i gearhuset, ét voila..

Jess
20-11-2008, 20:37
Jeg har også bare tænkt mig at skylle den igennem og så køre glykol igenem skyllestudsen, på en tohatsu behøver man ikke at starte motoren når man skyller:D
Gearolien er lige skiftet og man må ikke kvæle den med konserveringsspray Pga. indsprøjtningssystemet. så ja wd40 og en gang autoshampo så er den hjemme

Lars T
20-11-2008, 20:41
Jeg har oså bare tænkt mig at skylle den igennem og så køre glykol igenem skyllestudsen, på en tohatsu behøver man ikke at starte motoren når man skyller:D
Det gør man heller ikke på en Mercury -dlof--f
Kunne bare godt li lyden af en 3.0 V6 ;)

Jess
20-11-2008, 20:43
Ja man burde optage lyden af sin motor og spille den hele vinteren DDriver

ChristianX
20-11-2008, 20:47
ENN har valgt 320D til både ham og "hjemmestyret".

Det er snusfornuft.

Fornuftig valg, Min mor havde en Bmw 325iCoupe som blev solgt i foråret, det havde vi i 6 måneder, den var sku fed, men mega dyr over 700k DDriver

Casper T
20-11-2008, 21:11
okay fortæld mig om vinterdæk til min 4x4 jeg købte et par continal sommer dæk 255/18 og nu har jeg taget dem af og ser de er mærket M/S er det så helårsdæk??så nu har jeg sat orginal dækkende på bridstone dueller ht der er også mærket M/S dur de mon i sne? jeg skal køre i østrig 3uger her til vinter foto er af dem jeg fik med som vinterdæk.

ENN
04-12-2008, 19:26
Ja jeg har jo mine gislavad nord frost pigdæk på - og hvor var det skægt her til morgen hvor der var islag - man er den eneste bil der kan køre næsten som på tørre vejbaner mens andre fedter rundt -dlof--f og undrer sig over hvordan man bærer sig ad - problemet er bare at man faktisk kan bremse på is - det kan andre ikke - så man skal passe på rø...

Casper - dine M+S dæk er helårsdæk - hvis du vil køre sikkert i rigtig sne skal der helst rigtige vinterdæk til - desværre tillader tyskland ikke pigdæk så din tur til østrig kan ikke foregå med rigtige skandinaviske vinterdæk - men et sæt friktionsdæk er også glimrende

http://www.alven-ingvarsson.se/shop/img/products/16-nordfrost-5/product_16-nordfrost-5_big.jpg

Miss Mancini
04-10-2013, 07:40
Så er der handlet nye vinterdæk til ML´eren.

Jeg læste i FDM 10/2013, at testvinderen i alle deres dæktest omkring vinterdæk var Continental.

Nu har jeg handlet Continental Conti Winter Contact 285/45/19 og skal have dem monteret om 14 dage. Dækkene var desværre i restordre, så der er lidt leveringstid.

Sommerdækkene er Continental ContiSportContact version 5 ( sidste nye dæk fra Continental ), og dem har jeg været utrolig glade for. Blev monteret i maj i år, men høvlet godt ned her mod sæsonafslutning. Levetiden er iflg. Continental på denne type dæk imellem 15000 - 30000 km., så det passer meget godt efter det jeg har kørt. Et dæk med lavt støjniveau, godt greb i vejen selvom bilen tæves rundt i svingene og van(d)vittigt godt ved meget vand på kørebanen...:)

Thomas Lindt
04-10-2013, 09:38
Ingen leveringstid hos daekonline.dk :)

15000 km på et sæt dæk - lyder godt nok ikke af møj..
Hyundai'en triller nemt 30000 på sine pirelier :)

Miss Mancini
04-10-2013, 12:41
Ingen leveringstid hos daekonline.dk :)

15000 km på et sæt dæk - lyder godt nok ikke af møj..
Hyundai'en triller nemt 30000 på sine pirelier :)

Nej, det er rigtigt, men til prisen hos daekonline.dk skal du også lægge montering af dækkene på fælgene - de skal "drejes", så minimalt brug af afbalanceringsklodser elimineres.
Jeg kender ikke prisen på dækkene hos daekonline.dk, når der skal lægges fragt og montering til, men jeg tror at jeg har fået en god pris på mine vinterdæk.

Jeg kan desuden ikke få mig selv til at komme med dæk til et dækfirma, og få dem monteret på mine fælge - jeg tager jo heller ikke min egen bøf med på en restaurant, og beder kokken om at stege den for mig..:)

Iflg. de dækudbydere jeg har talt med, er det helt normalt med hurtigt slitage på hurtige SUV biler pga. vægten, accelerationen og ikke mindst de kræfter der skal overføres til dækkene ved nedbremsning. At nedbremse 2200 kg bil fra 240 km/h til 90 km/h i løbet af kort tid stiller store krav til dækkenes evne til at kunne modstå denne belastning.....

Min tidligere firmabil - Hyundai Santa Fe 4x4 - kørte ca. 50000 km på et sæt dæk, men der er også en stor forskel på den bil og ML´eren.

Jeg er tilfreds med, at et sæt sommer- og vinterdæk holder hver én sæson.

Peter508
04-10-2013, 15:06
nøøøjjj.....så har du godt nok tit bremset ned fra 240 til 90 km....:D

Måske du skulle overveje, at holde dig under 200, så får du sikkert længere levetid på dine dæk...-dlof--f

Miss Mancini
04-10-2013, 15:38
nøøøjjj.....så har du godt nok tit bremset ned fra 240 til 90 km....:D

Måske du skulle overveje, at holde dig under 200, så får du sikkert længere levetid på dine dæk...-dlof--f

Er selvfølgelig en mulighed, men de få gange om dagen jeg bremser bilen ned fra 240 km/h, kan nok tælles på en enkel hånd, så jeg giver ikke det skylden for det store dækforbrug...:)

Peter508
04-10-2013, 17:10
;)

Holten
04-10-2013, 18:32
Har længe kørt Conti, men det er satme slut nu.
Nye Conti SportContact 5 monteret 29-07-2013.

Disse er så i dag skiftet, da de var under slidindikatorerne. Kørt 9500 km siden 29-07.
Altså 2 måneder og under 10.000 km.

Ja de var fine at køre på, men fornøjelsen var kort.
Efter lidt søgning på google viser det sig så, at jeg ikke er den eneste med den oplevelse med dette dæk.

Bil MB W211 320 CDI, og nej jeg kører ikke råddent, men frisk til. Jeg har dog aldrig kørt under 20.000 på mine dæk.

Dyr fornøjelse, så jeg anbefaler ikke dette dæk.

Miss Mancini
04-10-2013, 18:45
Årsagen til et unormalt stort dækslid skal som oftest findes i;

- Forkert dæktryk
- Aggressiv kørsel
- Fejljusterede styretøjsvinkler

Jeg betalte 1100,- kr. for en komplet styretøjsudmåling incl. justering af alle bilens styretøjsvinkler hos aut. MB værksted.

Deutsche Auto - Deutsche Reifen...:)

Holten
04-10-2013, 20:22
Enig blot ikke tilfældet her.

Forkert dæktryk giver uens slid på dækfladen, mine var slidt 100% ens på hele fladen.

Min kørestil har ikke været anderledes de sidste 2 måneder, jo konen har hentet sønnen i Tyskland 15 gange altså de 4500 km, som foregår på motorvej med 110/130 km/t. Dette ved jeg da bilen pludselig begyndte at køre 20% længere på en tankfuld :-)

Bilen er altid serviceret ved MB og blev udmålt for 14 dage siden, uden at de behøvede at stille på noget, da alt var i vinkel.

Her er blot tale om lortedæk...

Mine nye dæk er fra Holland.

Miss Mancini
04-10-2013, 20:35
Enig blot ikke tilfældet her.

Forkert dæktryk giver uens slid på dækfladen, mine var slidt 100% ens på hele fladen

Ja, men det meldte historien jo intet om..:)

En ting er sikkert; Der er en årsag til at dækkene er slidt hurtigt ned, og den skal nok findes.....Spændende, hvor lang tid dine hollandske dæk holder under samme konditioner som de tidligere Conti dæk..:)

Lars T
08-10-2013, 14:56
10000-15000 km på et sæt dæk? Er i begge i marinedele-branchen??

Der er mange dækfirmaer som tilbyder at sætte dæk på fælge, og deakonline har endda parterne de anbefaler på deres hjemmeside. De har indset at importørens priser er grotesk skræve. Det kaldes at følge diverse trends i marked og efterspørgsel..
Iøvrigt er det spøjst at se, efter Ketners konkurs, at priser på filtre, olier og mange andre dele er faldet ca. 30-50% i pris.

Jeg må være en af dem som tager min egen bøf med på restaurant, for jeg ville aldrig betale dobbelt pris for en hyldevare. :)

Miss Mancini
08-10-2013, 18:34
Iøvrigt er det spøjst at se, efter Ketners konkurs, at priser på filtre, olier og mange andre dele er faldet ca. 30-50% i pris.


Arh, det er ikke helt korrekt, Lars T.

Det er en skrøne, som mange aut. Mercruiser værksteder har søsat.

Priserne på oliefiltre til 4 cyl., V6 & V8 er status quo - motorolie til indenbordsmotorer er faldet 45,- kr. pr. gallon - gearolie er status quo - trimkontakter er steget 106% - komplet motorpakke 4.3 MPI er steget 4.5% -
tændrør til karburatormotorer er steget ca. 38% - Alpha One Gen II er steget 15%, og sådan kunne jeg blive ved.....:) jo, startere og generatorer er mere eller mindre status quo, måske med en lille prisstigning tilfølge.

nytdrev.dk har til gengæld reduceret deres priser til sæsonen 2013 - også på originale reservedele til Mercruiser f.eks. trimkontakter, kr. 699,- / quicksilver high performance gearolie, kr. 99,- / pr. dunk - motorolie 25W40 til indenbordsmotorer ( 1 gallon ), kr. 199,- / oliefiltre, kr. 64,- / brændstoffiltre, kr. 69,-....Og selvfølgelig gratis fragt i hele oktober og november måned 2013...:)

Lars T
08-10-2013, 19:10
Jeg er altså ikke enig.

Når jeg kan se at deres priser på f.eks olie- og benzinfiltre er sat ned fra omegnen af 150-190,- pr stk til henholdsvis 73,- og 86,- så nærmere de sig diverse online forhandlere, og så spørger man sig selv om man så hellere bil støtte lokalt end f.eks en webbutik i udlandet.
I min optik må det siges at Ketners konkurs har været med til en prisudvikling som gavner forbrugerne på udvalgte produktgrupper.

Forhandlernes priser findes iøvrigt her - http://www.mercurymarine.dk/produkter/tilbehoerogbaadudstyr/12732/

Miss Mancini
09-10-2013, 12:59
[QUOTE=Lars T;44078]10000-15000 km på et sæt dæk? Er i begge i marinedele-branchen ? Jeg ved ikke om marinebranchen kalkulerer anderledes end andre firmaer, men jeg tror, at f.eks. IT branchen har en forholdsvis høj timeløn sammenlignet med marinebranchen, hvor jeg husker fakturaer fra mine IT-partnere på ca. 1000,- kr. + moms pr. time. Jeg tror at mange i andre brancher er misundelige på den timerpris. Måske du kan byde ind med supplerende info til IT branchens timepris ?

Der er mange dækfirmaer som tilbyder at sætte dæk på fælge, og deakonline har endda parterne de anbefaler på deres hjemmeside. De har indset at importørens priser er grotesk skræve. Det kaldes at følge diverse trends i marked og efterspørgsel.... Ja, men i mit tilfælde er dækkene købt hos en lokal forhandler og ifh. til vejledende priser, har jeg gjort en god handel.

Iøvrigt er det spøjst at se, efter Ketners konkurs, at priser på filtre, olier og mange andre dele er faldet ca. 30-50% i pris. Ja, den "skrøne" har jeg skrevet om tidligere. F.eks. DFI olien til Optimax motorer er rundt regnet dobb. pris hos en dansk Mercury forhandler kontra nytdrev.dk - og det er samme olie i identisk emballage. Martin N har bl.a fået flere dunke leveret.

Det var i korte træk mine kommentarer...:)

Lars T
12-10-2013, 13:35
Rolf - for filan da.

Mit indlæg handler ikke om din butik.Det handler om, at der set med mine øjne, er sket en kæmpe adfærdsændring hos en importør med en indædt monopolistisk holdning til markedskræfter, udbud, efterspørgsel og dermed prissætning. Og den ændring hilser jeg som forbruger velkommen. :)