Johnson V4 140hk, 1990 [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Johnson V4 140hk, 1990

Anders kr
23-11-2008, 18:39
Er der nogen der kan fortælle hvad ovenstående motor vejer? da dette er vigtig hvis motoren skal ha en chance for at holde sig oven vande på den tænkte bådphppp

Gerne et link eller noget.

ENN
23-11-2008, 19:15
326 lbs som svarer til 147 kg skulle sådan en veje ifg mine kataloger

Miss Mancini
23-11-2008, 19:43
Er der nogen der kan fortælle hvad ovenstående motor vejer? da dette er vigtig hvis motoren skal ha en chance for at holde sig oven vande på den tænkte bådphppp

Anders for pokker.....:) Den motor er alt for stor til din båd.

Prøv at søg efter en 90 HK....140 HK er vanvittigt.

Campion 165(seb)
23-11-2008, 20:28
...eller som den kære Tim Allan fra 'Ti tommelfingre' ville sige: "More power, urgh urgh urrgh"

Jess
23-11-2008, 22:19

Nu ikke så beskeden Anders, hvad med den her:
http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=6196
Jeg skal nok ligge klar med shetlanden og samle dig op.mvf.f

Anders kr
24-11-2008, 15:28
hmm godt jeg har skrevet jeg kan hente den snarest :-D

Hmm måske lidt overkill men stadig så er man jo lige det "ekstra" man tit mangler.

Men lad os nu se, men vil gerne købe motoren men skal lige finde ud af at få den hjem, og hvem har sagt den skal side på min lille shakespeare som vejer under 150kilo DDriver....'

Men rigtig nok det skal den, hvis den kan komme hjem

Lars T
25-11-2008, 20:56
Crazy Anders..
Skal den på Shakespear'en? Nøj du får udfordringer :)

Anders kr
26-11-2008, 14:14
Ja ideen var da den skulle på min lille shake, men kan ikke få fat i sælger :-( ihhh:(

og udfordringer? hmm ja mon ikkDDriver

Jess
26-11-2008, 16:03
Ja ideen var da den skulle på min lille shake, men kan ikke få fat i sælger :-( ihhh:(

og udfordringer? hmm ja mon ikkDDriver

HVis du vil have udfordinger så prøv med den jeg linkede til DDriverDDriverDDriverDDriverDDriverDDriverDDriverD Driver

Anders kr
26-11-2008, 17:05
hmm jeg tror det er lige i overkanten jess :-D ha

Men kunne sikkert være vildt

Lars T
26-11-2008, 19:36
Tøsedreng.. ;)

Anders kr
27-11-2008, 15:55
What??

Hmm lars, det handler altså om at båden også skal blive oven vande, og det er det der begrænser motorstørrelsen boattt

ENN
11-12-2008, 20:58
Hvordan gik projektet Anders? fik du anskaffet en ny motor?

Anders kr
12-12-2008, 15:21
Ja også er den defekt poppe

Jeg har købt min en 100hk mariner, efter sælger skulle virke perfekt, og fejlifrit, med efter vi havde handler var den helt gal ingen kompresion på 3 cylinder, øhh? hvad vil det nu sige,

Det vil sige der er brændt hul i et stempel, billder kan ses her på linket, nye dele bestilt hos Nytdrev.dk som altis er leveringsdygtige i det man nu mangler ;-)

http://baadgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=819

Miss Mancini
12-12-2008, 15:50
Det er godt nok surt at den nye motor også er defekt.

Godt er det, at du selv kan udskifte de defekte dele.

Årsagen til at motoren har brændt hul i stemplet skal findes inden du sejler med båden.

EDIT: Hvad siger ENN som størst mulige fejlmulighed til at der er brændt hul i et stempel ? For mager benzinblanding ?

Anders kr
12-12-2008, 15:56
Jeg holder på der er møg i benzin systemet et eller andet sted, benzin filtret bære præg af det i hvert fald, så jeg skille alle kaburatorene ad ig renser den, og går brændstof systemet igennem,

Det er hvad jeg tror det er,
Men kom gerne med andre gode bud, der er ingen underlige svar, kun en flere ting jeg kan kigge efter og udelukke så problemet ikke opstår igen,

ENN
12-12-2008, 16:23
Mager blanding er den hyppigste årsag til at en 2 takter brænder huæ i et stempel så karburatorer bør adslikkes og renses ultralydsrensning er at foretrække

Udo ver blandingen bør du kontrolere tændingstidspunktet og dikre dig det ikke står for højt

nicolajjetrider
12-12-2008, 16:41
Nogen siger at det sjovt at ligge et kanonslag i bunden af motorsælgerens båd? Du har ikke ideen fra migParty0012

Anders kr
12-12-2008, 16:52
Ha ha, nico den er sq fin :o)

Jeg jeg skal ha sikret mig, så meget så muligt det skal bare ikke ske igen, glæder mig allerede til at se den på båden, syntes godt nok den er vildt stor DDriver

ENN
14-12-2008, 13:12
Billeder af anderses motor

ENN
14-12-2008, 13:13
flere billeder

ENN
14-12-2008, 13:14
og flere

Anders kr
14-12-2008, 14:47
Tak til ENN,

Ja billederne siger vist Alt poppe håber bare ikke der dukker mere op.!

Kim
14-12-2008, 16:23
Hov er det bare mig der ikke kan se det brændte stempel

goffy
14-12-2008, 16:35
på dette billede kan den ses
http://fenderen.dk/forum/attachment.php?attachmentid=482&stc=1&thumb=1&d=1229260417

Anders kr
14-12-2008, 17:28
Ja det er noget af en operation for at komme ind at skifte den,! puha, troede også der var et top stykke på sådan en motor, men det var bare et deksel,

Så det tog vi af men samtidig knækkede jeg 4 bolte som jeg har brugt hele dagen idag søndag på at få ud at lavet en pakning, og sat det på igne, så en dag med at rette det unødig arbejde man fik lavet for sig selv, dog har vi samlet det så det også kan skilles næste gang, selv om det forhåbentlig ikke bliver " En næste gang " poppe

lille tut
14-12-2008, 19:48
Husk at sikrer dig det er de rigtige tændrør, kan have været med til der brædte hul hvis de er en meget varmere type end originale

Anders kr
17-12-2008, 18:51
Nyt stempel levere fra nytdrev.dk 3 dages levering, og den kommer fra USA, det vildt så god og hurtigt service man får,!
Det er bare KANON! Kun anbefales,

Miss Mancini
17-12-2008, 20:33
Vi har modtaget stempel, krydspind og stempelringe til din Mariner motor.

Vi har ca. 2800 liter drevolie på lager, så vi har også de 2 liter som du skal bruge til din nye motor.

Alt er klar til afhentning NU.....:) :) :)

Vi ses på fredag.

ENN
17-12-2008, 20:40
Er der julefrokost fredag på dammeren rolf?fjupeqopq

Miss Mancini
17-12-2008, 20:46
Er der julefrokost fredag på dammeren rolf?fjupeqopq

Jeg har sgu´ ikke fået reserveret billetter.........:(

Jeg ringer til dem i morgen og forhører mig. Ringer til dig på job senere.

Casper T
17-12-2008, 21:16
Vi har modtaget stempel, krydspind og stempelringe til din Mariner motor.

Vi har ca. 2800 liter drevolie på lager, så vi har også de 2 liter som du skal bruge til din nye motor.

Alt er klar til afhentning NU.....:) :) :)

Vi ses på fredag.

Fedt jeg har kun ventet på mine vare fra nytdrev siden 1november-.ljjj-

Miss Mancini
17-12-2008, 21:19

For i pokker da, det har jeg fuldstændig glemt....

Dit billede vandt jo konkurrencen. Jeg får sendt varerne i morgen.

Hold da op, det er pinligt.

Casper T
17-12-2008, 21:34
det haster ikke hold du bare jule lukket.mvf.f

Miss Mancini
17-12-2008, 21:42
det haster ikke hold du bare jule lukket.mvf.f

Bare vent til du ser, hvad du modtager....:) :)

Du vil glæde dig over det i lang tid. Det er måske den bedste julegave du nogensinde har fået...:) :) :)

Miss Mancini
18-12-2008, 11:45
"Hjemmestyret" har afvist min ansøgning om Julefrokost på Damhuskroen....:(

"Der er tusinde ting der skal ordnes inden vi får gæster mandag til stor middag, lyder det i en udtalelse fra "Hjemmestyret".......

Anders kr
18-12-2008, 15:10
jeg kan tage med på dameren, men det vil så sige jeg skal overnatte på en station, øv,
håbede ellers det kunne lade sig gøre,

Rolf,

Jeg kan love dig får det bliver afhentet har sendt begge forældre af sted for at hente det, samtidig med de andre jule gaver til mig -.ljjj- jeg har nemlig været artig-dlof--f poppe

Miss Mancini
20-12-2008, 08:12

Har du modtaget en julegave fra nytdrev.dk ?????

Anders kr
20-12-2008, 09:38
Så Rolf, nu fik jeg mit stempel efter mine "Hård prøvede forældre" havde hentet det :rolleyes:

nu går det helt storer arbejde igang, vi satser på at få blokken samlet igen idag, så har jeg hele dagen i morgen til at få resten samlet, men der lidt vej endnu :o)

Miss Mancini
20-12-2008, 10:08
Så Rolf, nu fik jeg mit stempel efter mine "Hård prøvede forældre" havde hentet det :rolleyes:

nu går det helt storer arbejde igang, vi satser på at få blokken samlet igen idag, så har jeg hele dagen i morgen til at få resten samlet, men der lidt vej endnu :o)

Det lyder godt. Glæder mig til at høre resultatet, når motoren er samlet og startet op. Selvfølgelig også til en prøvetur, når vejret tillader det.

ENN
20-12-2008, 14:25
Har lige talt med anders - der er 2 revne stempler og mindst en foring der er så medtaget at den skal bores

Så der er nu kun 1 vej det er 4 overstørrelses stempler og 4 x boring samt nye pakninger etc etc det er sku en dyr affære for anders det her

Måske Anders du skulle overveje at få en short block fra USA altså en renoveret blok med stempler krumtap mv jeg tror det kan gøres til samme pris og så er alt renoveret i den - jeg finder lige nogle link

ENN
20-12-2008, 14:33
Se her anders

http://www.maxrules.com/fixmercpowerhead.html

Eller her

http://www.seilermarine.com/outboard-recycle/mercury/mercury_powerhead.htm

Jeg tror det bedre kan betale sig at købe et renoveret powerhead så er alt også nyt

Miss Mancini
20-12-2008, 15:46
Med et renoveret powerhead, er omkostningerne i omegnen af DKK. 18000,- incl. forsendelse, moms og told.......

Anders kr
20-12-2008, 16:24
Ja, puha en dag, vi er gået i tænke box for at finde bedst mulige løsning, :(

ENN
20-12-2008, 16:30
Der kan nok forhandles om den pris - men ca 12-14 skal han regne med - tilgængæld bliver en tvivlsom renovering af den han har ligeså dyr inden han er færdig og så har han ingen sikkerhed for at krumtap plejlstænger lejer etc er i orden - så jeg ville anbefale en ombytnings shortblok

Skal blokken renoveres så ville jeg købe stemplerne og køre over til malmø motorrenovering med dem og blokken - de har det rigtige grej til at flugtbore den og får de stemplerne med kan de lave en 100% opmåling etc

Malmø motorrenovering kan findes her www.mmr.nu (http://www.mmr.nu)

de tager 2606,- Skr (altså ca 1800 Danske) for at bore en 4 cylindret motor - priserne er incl moms

Malmø motorrenovering er dygtige jeg har brugt dem mange gange og de har "state of the art" udstyr en cylinderboringsmaskine ser sådan ud:

http://www.mmr.nu/nytt/verkstan/verkstad%20003.jpg

nicolajjetrider
20-12-2008, 16:32
Fårk man! Tarvelig julegave:(

Enn: Du skal jo ikke samle maskinen hvis du er i tvivl om dine plejlstænger osv har taget skade. Når du har det hele ude kan du ligeså godt få det efterset og skifte plejllejer det jo ingen sag når du står med det og så er det jo som nyt. Så om det er en Shortblock eller Home-made er vel lige fedt. Tror nu man kan spare nogle gysser ( det sjoveste ) ved at få det ordnet selv.

Nicolaj

ENN
20-12-2008, 16:35
Blokken kan sagtens renoveres Nicolai - men så genbruger man krumtap og lejer etc jeg har det sådan at hvis jeg åbner en motor op der har en ukendt historik og har kørt meget så bliver den total renoveret - så det er baggrunden

Nu ved jeg godt at vi skal kigge på pengene i denne sag da Anders jo ikke har ubegrænsedede resourser - derfor har jeg anbefalet malmø motor renovering der kan bore alle 4 cylindre for under 2000 Dkr

Så selvfølgeligt kan blokken renoveres - men ved vi hvad stand lejer krumtap og plejlstænger er i ? plejlstængerne bør prøves for skævhed da den jo har revet i flere cylindre og det kan bukke plejlstænger etc etc

nicolajjetrider
20-12-2008, 16:37
Læste lyn hurtigt forkert er lige trådt ind af døren, Sorry.

Men som skrevet oven for Enn, når du er der inde hvorfor så ikke skifte det hele. Du kan jo uden problemer se om krumbassen og stænger har taget skade. Lejer til ovenstående koster ikke alverden og så er du sikker på at den holder i stedet for at fuske sig frem til det ved at kun skifte stempler og bore.

Anders kr
20-12-2008, 17:06
Jeg er sådan helt målløs, da jeg ikke lige er sikker på noget som helst,
Skylden for at jeg står med denne motor er mig egen, det ved jeg

Spørgsmålet er om man skal sælge den som dele, eller renoverings projekt fx, på DBA eller få det op og køre igen, og kun være 99% sikker der ikke er andet der har taget skade,

ENN
20-12-2008, 17:18
Jeg her lidt svært ved at forstå at du mener det er din egen skyld - hvorfor?

Jeg ville dog selv ikke købe en ældre 2 takter til 18 kkr uden at have checket den grundigt - altså hørt den igang taget kompr test etc men sælger må have vidst den var deffekt da den ikke har kunnet køre tilnærmelsesvis rimeligt med et hul i et stempel og rivninger i en anden cylinder - jeg vil endda tvivle på at den har kunnet køre på nogen måde med hul i et stempel - har den har den højst hostet og prustet lidt

Jeg ville dog nok ikke have adskilt den men krævet en refusion af sælger - eller ladet handlen gå tilbage

Anders kr
20-12-2008, 18:01
Skylden er min egen da jeg ikke har tjekket den ordenligt,

Men sælger var meget overbevisende, og lovde 100% den kørte,
Der var intet der, men det hjælper mig ikke.

Jeg har prøvet at få handlen til at gå retur, det var ikke en mulighed der var til at tale om, og at gi et afslag i prisen pga, han har solgt mig en total skadet motor, er heller ikke en mulighed, "det min motor og derfor mit problem" længere er den jo ikke, fik jeg at vide

nicolajjetrider
20-12-2008, 18:45
Tæsk sku sælger have, sådan en over næsen så man ku høre den brække flere steder.

Det har du ikke fra mig af.

Det er en meget svær beslutning, specielt nu hvor du har lagt alle de penge ud for en maskine som du regnede med var plug and play til den pris. Håber det bedste for dig, selvom det ikke er let:/

Hvad hedder prisoverslaget på følgende:
4 Oversize Stempler
4plejlstænger
Hovedlejer og Plejlejer
Boring af 4 cyl
Pakningssæt
4-tændrør

goffy
20-12-2008, 19:04
sådan en skidespræller og haleneger han har sgu taget røven på dig

man burde ofre en anonce i den lokale med hans navn/ adresse og tlf nr.
for at advare andre.

:spacesmiley::chainsawguy:

ENN
20-12-2008, 19:07
Lavede i ikke en slutseddel hvor der stod at motoren var fri og ubehæftet og fungerede 100% det ville jeg gøre hvis jeg købte sådan en brugt motor - og så ville jeg prøvekøre den tage kompr måling og nok låne et endoskop og kigge i cylindrene

Men du skulle ikke have adskilt den da det så umuliggør en advokatsag etc.

Jeg syntes det er helt ok at nævne sælgers firmanavn etc så du kan advare andre

ENN
20-12-2008, 20:34
Nu lige for at runde det af

OMC er der jo en del kritik af når det gælder i/o motorer - mest fordi reservedele er svære at skaffe etc.

Men når det kommer til brugte påhængsmotorer i den lavere ende af prisskalaen (læs 10 + år gamle) så er OMC klart min favorit - motorene er godt byggede og reservedele findes i overflod både originale og uoriginale - samtidigt kan en OMC adskilles uden en kæmpe mængde specialværktøj - så står der en ældre 2 takts påhængsmotor på budgettet så ville jeg kigge på en OMCèr de er enkle og ligetil

Ældre Mercury motorer kræver specialviden og ofte en lastvogn med specialværktøj hvis de skal adskilles - det er min erfaring i hvert fald

Anders kr
20-12-2008, 20:47
Jo DEr blev lavet en slut sedl, men ikke til min fordel da der står motoren er købt som beset,

Jeg har undersøgt flere muligheder for evt, at få handelen til at gå retur, men som man kan se på dette link, er det ikke lige til,
Købe lovet gælder ikke for privat handel, med mindre andet er beskrevet på slutsedlen,

Men jeg har lært meget at dette, hold da op stole på folk det kan man slet ikke, øv tænk det blevet sådan,:( jeg troede der var nogen fornuftige folk tilbage,

Men dette gentager sig ikke, det da helt sikker,

OMC mener du så Johnson/evinrude?

ENN
20-12-2008, 20:54
OMC (Outboard Marine Corporation) var dem der lavede Johnson og Evinrude

Anders kr
21-12-2008, 08:56
Jeg havde også Johnson før, det kørte kanon :D

ENN
21-12-2008, 09:02
De har som også fejl som enhver ældre påhængsmotor - men de er ret simple at adskille og dele kan findes i tonsvis såvel originale som uoriginale det er derfor jeg foretrækker dem

Anders kr
21-12-2008, 09:18
hmm, ja den var simpel. men syntes nu ikke min mariner er kompliceret på nogen måde?

ENN
21-12-2008, 10:26
Jeg har bare en del gange oplevet at selv udskiftning af impellere krævede specialværktøj på de ældre Mercury (fra 60-70èrne) det er det dejlige ved OMC at man næsten aldrig behøver investere i specialværktøj

Jeg ville gerne "til samlingen" have fat i en velholdt Johnson V4 eller Evinrude starflite V4 det var for sin tid fine motorer og det kunne være skægt at have sådan en til lidt hyggeture - de er simple og robuste - men har en stor tørstboattt

Anders kr
21-12-2008, 13:47
Ja,
JEg ville bare gerne ha noget der virkede DDriver

ENN
21-12-2008, 17:10
Få fat i OS stempler - kør over til MMR (ligger 10 minutter fra broen) få dem til at bore den - samel den igen og kryds fingre for at alt andet er ok - så får du den funktionsduelig igen for et tåleligt beløb

Anders kr
21-12-2008, 17:32
Ja, min far er hjemme i morgen hen undersøger mulighederne, tak for hjælpen, super dejligt, :-)

Når lige får at komme lidt ud på et skønt sidespring,-.ljjj-

Så er min shadow fået renoveret drevet, og motoren køre super igen, intrækket i båden er godt på vej, aktuator er lavet, den lavet vi selv.
Så det køre godt med den,

Anders kr
24-12-2008, 10:42
Ingana bore op for ( 580,- inkl, honing + moms ) og honer for 140,- plus moms

De har det rigtige maskineri til at bore noget op uden top stykke,
Men de laver vist nok normalt motorcykler ect,

De åbner igen D, 4 januar. hvorj eg tropper op med min blok :rolleyes:

nicolajjetrider
24-12-2008, 12:12
Anders:

Har du lavet et overslag over hvad det løber op i med alt og hvilke dele køber dU?

Anders kr
24-12-2008, 13:40
ja det har jeg, men det er ikke så slemt som jeg troede :-)
Men det skal laves ordenlig, jeg skal jo ud og sejle lidt race med den ;-)

nicolajjetrider
24-12-2008, 16:42
Hvilke dele har du bestilt så og hvad løb det op i?

Anders kr
25-12-2008, 11:53
Jeg har ikke bestilt noget endnu da det er jul,

Men sidder og syer intræk i stedet til min shadow det næsten færdigt... ouha det har taget mange aftener da det er en tro kopie af det gamle bare ldit lysere,.

Jess
26-12-2008, 00:03
Anders , tjek lige den her :
http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?AuctionNr=550338836&Catg=10211&ListingType=0&ListingSort=1&LanguageNr=26&PageNum=1

Den er grum !!!

Anders kr
26-12-2008, 09:31
Ja den er mød fed, gider ikke kigge mere på den boatttDDriver

http://www.blocket.se/vi/19516655.htm?ca=23_3_s

http://www.blocket.se/vi/19344357.htm?ca=23_3_s

Anders kr
13-02-2009, 13:50
Så nu er blokken boret, hos MMR.se
Som ENN snakkede om er de virkelig dygtige der over, og man får også forståelsen af at de ved hvad de laver når de snakker om det! så Super godt tip fra ENN, og det kan kun anbefales hvis der er andre der skal ha lavet motor, det er til og med også kanske gode priser de har når man tager kursen i betrakning, jeg måtte slippe 3080,- svenske, plus bro billeten, for 4 boringer!"!

Gavekortet er indløst og stemplerne er kommet fra Rolf, min 18års gave, Det er jo yderst fornemt,! og Tusinde tak:D
nu skal den bare samles igen, så køre den forhåbentlig igen snarestDDriver

ChristianX
13-02-2009, 15:54
Lækkert :D så er den bare klar til en kanon sommer.... :)

Anders kr
13-02-2009, 15:59
Ja, nu er man så også sikker på den har de 100hkDDriver

ChristianX
13-02-2009, 16:18
Jep!

Så er du da sikker på at de er hvor du vil have dem, og ikke nede på engen, det tager lang tid at indfange så mange heste :D

Miss Mancini
13-02-2009, 17:06
Ja, nu er man så også sikker på den har de 100hkDDriver

Du bliver nød til at invitere brugerne herinde til en fremvisning, når motoren er sejlklar. Gerne til prøveturen.

Jeg vil gerne have en tur i båden som en af de første. Jeg skal nok give en omgang øl til de fremmødte...:) :)

ENN
13-02-2009, 17:27
Så nu er blokken boret, hos MMR.se
Som ENN snakkede om er de virkelig dygtige der over, og man får også forståelsen af at de ved hvad de laver når de snakker om det! så Super godt tip fra ENN, og det kan kun anbefales hvis der er andre der skal ha lavet motor, det er til og med også kanske gode priser de har når man tager kursen i betrakning, jeg måtte slippe 3080,- svenske, plus bro billeten, for 4 boringer!"!

Gavekortet er indløst og stemplerne er kommet fra Rolf, min 18års gave, Det er jo yderst fornemt,! og Tusinde tak:D
nu skal den bare samles igen, så køre den forhåbentlig igen snarestDDriver

Husk at få renset karburatorene og vær sikker på at den tænder på alle cylindre

Hvis en karburator er stoppet så tænder den ikke på den cylinder - og hvad værre er får den cylinder ingen smørring - resultatet - ja det kender du jo:rolleyes:

Anders kr
13-02-2009, 17:43
Du ka tro, alt bliver tjekke og dobbel tjekke, og renset igennem!

Ja jeg giver gerne en tur til sommer og Rolf når jeg har prøvet sejlet den og fået lavet et godt setup, skal du være mere end velkommen til at være den første til at få en rædsels tur ;-) jeg siger til når det er, så er kan folk jo komme her op, evt med eget båd og så få en ffin dag på fjorden og selvfølgelig få en turDDriver

Miss Mancini
13-02-2009, 18:03
Hvis en karburator er stoppet så tænder den ikke på den cylinder - og hvad værre er får den cylinder ingen smørring - resultatet - ja det kender du jo:rolleyes:

Det var meget diplomatisk udtrykt....:) :) :)

Anders kr
13-02-2009, 18:05
Ja tonen her inde er jo altid rigtig fin :rolleyes:

Miss Mancini
13-02-2009, 18:06
Jeg glæder mig til at høre motoren i tomgang.

Men Anders, du må ikke begyndet at græde, når "Dollarprinsessen" sejler fra dig, vel...:) :) Du ved hvor hurtigt hun er, specielt når hun har fået et par genstande....:) :) :)

Anders kr
13-02-2009, 18:14
Ha, ha ha her trænger til en grundig udluftning,

Har forsøgt i den gamle, men altså den her ville jeg være skræmt hvis der var en der kom blæsene forbi, altså i nogenlunde samme størrelse :(

Og jeg troede ikke "dollarprinsessen" kunne tåle øl ;-)

Jess
13-02-2009, 21:08
Ja tonen her inde er jo altid rigtig fin :rolleyes:

Så kan du lære det fjupeqopq

Jess
13-02-2009, 21:09
Jeg glæder mig til at høre motoren i tomgang.

Men Anders, du må ikke begyndet at græde, når "Dollarprinsessen" sejler fra dig, vel...:) :) Du ved hvor hurtigt hun er, specielt når hun har fået et par genstande....:) :) :)
Jeg troede du havde fået vinterplads på teknisk museum -dlof--f

Miss Mancini
14-02-2009, 07:54
Jeg troede du havde fået vinterplads på teknisk museum -dlof--f

Så så, Hr. Lund.

"Dollarprinsessen" er venligst udlånt af Nationalmuseet......:) :) :)

Jess
14-02-2009, 08:39
Så så, Hr. Lund.

"Dollarprinsessen" er venligst udlånt af Nationalmuseet......:) :) :)

Hehe min fejl -dlof--f

Anders kr
14-02-2009, 09:46
Koster entrén noget hvis man gerne vil ind at se den? :(

Men det er farlige fint sted den har vinter opbevaring, hmm kan du skaffe en plads til?:D

ChristianX
14-02-2009, 10:14
Rolf- har du din båd stående til opbevaring hos nationalmuseet? :D

Anders kr
14-02-2009, 12:34
jep den står midt i salen når du går ind, så kan du se den med det sammen, båden er fra 1841. men efter den kom på national muset gør det ikke noget, tror det er motoren de er så imponeret afParty0012:D:D

Jess
14-02-2009, 15:00
jep den står midt i salen når du går ind, så kan du se den med det sammen, båden er fra 1841. men efter den kom på national muset gør det ikke noget, tror det er motoren de er så imponeret afParty0012:D:D

Ja bare spørg efter afdelingen for flintøkser og omc :D:D:D

Anders kr
02-03-2009, 08:58
http://gemdet.nu/17/1235983767dscn0223.jpg

http://gemdet.nu/4/1235983963dscn0224.jpg

http://gemdet.nu/16/1235984035dscn0225.jpg

http://gemdet.nu/9/1235984102dscn0226.jpg

http://gemdet.nu/12/1235984290img1651.jpg

Anders kr
02-03-2009, 09:04
http://gemdet.nu/14/1235984360img1652.jpg

http://gemdet.nu/12/1235984430img1653.jpg

http://gemdet.nu/5/1235984520img1654.jpg

http://gemdet.nu/2/1235984608img1655.jpg

Ja vi han den op i loftet, hvilket kun er sømmet fast, lidt optimistisk, jeg træk kun to bræder ned, før jeg fandt et sted der kunne holde!poppe

nicolajjetrider
02-03-2009, 09:20
Lækkert maskineri, no doubt!:)

Hvad gør du med motorlift? SetBack? har du lavet noget der?

Anders kr
02-03-2009, 09:28
Jeg laver en selv, når tid er, da jeg syntes en manuel lift er for dyr, og de vejer meget, og vægt er ikke velkommen der ude, boattt

Men jo jeg skal ha lavet en mauel lift/setback,

ENN
02-03-2009, 16:21
Det ser rigtigt fint ud anders - glæder mig til at høre hvordan den går

Jeg kender ikke til justeringen på den specifikke motor - men på en motor med flere karburatorer skal de justeres med et specialinstrument for st sikre at den "trækker" på alle cylindre

Jeg har haft nogle Suzuki påhængsmotorer og har (selvfølgeligt) indkøbt et dyrt værkstøj til balancering af karburatorene.

http://img.auctiva.com/imgdata/0/2/5/8/2/6/webimg/81243542_tp.jpg

Princippet er det at man forbinder en slange til indsugningen bag hver karburator - starter motoren op og så er der en slags glas med en kugle i forbundet til hver slange - nu kan man se om vacummet bag hver karburator er ens - ellers justerer man indtil det er - på den måde kan man sikre sig at alle cylindre "trækker" det samme - og at gasspjældene dermed er synkroniserede. Ellers kan motoren i tomgang fx ricikere kun at køre på 2-3 cylindre og udover at den så ikke går så pænt så får de pågældende cylindre heller ingen smørring

Miss Mancini
02-03-2009, 16:41
Jeg laver en selv, når tid er, da jeg syntes en manuel lift er for dyr, og de vejer meget, og vægt er ikke velkommen der ude, boattt

Men jo jeg skal ha lavet en mauel lift/setback,

Jeg kan skaffe CMC jackplates.....:) :) :)

Albjerg
02-03-2009, 17:48
Kan dine instrumenter bruges til min gamle volvo? Hvis ja, kan jeg leje/låne udstyret? Følger der en god manual eller en sagkyndig med :) ??

ENN
02-03-2009, 18:40
For at bruge mit måleapparat skal der være en studs før hver karburator - og man skal have fittingen der passer i - da det er et Suzuki instrument er der suzuki adaptere på - så vidt jeg errindrer skal man bruge et andet til SU/Strømberg karburatorer - det er et instrument der sættes foran indsugningen på karburatoren - skal prøve at finde et billede af den du skal bruge på en strømberg

Albjerg
02-03-2009, 19:10
Ok. Afventer spændt. Men ellers har jeg dog kontakt til en "gammel" Volvo Penta mekaniker der kan stille dem efter "hørelsen".

Jess
02-03-2009, 19:13
Det ser rigtigt fint ud anders - glæder mig til at høre hvordan den går

Jeg kender ikke til justeringen på den specifikke motor - men på en motor med flere karburatorer skal de justeres med et specialinstrument for st sikre at den "trækker" på alle cylindre

Jeg har haft nogle Suzuki påhængsmotorer og har (selvfølgeligt) indkøbt et dyrt værkstøj til balancering af karburatorene.

http://img.auctiva.com/imgdata/0/2/5/8/2/6/webimg/81243542_tp.jpg

Princippet er det at man forbinder en slange til indsugningen bag hver karburator - starter motoren op og så er der en slags glas med en kugle i forbundet til hver slange - nu kan man se om vacummet bag hver karburator er ens - ellers justerer man indtil det er - på den måde kan man sikre sig at alle cylindre "trækker" det samme - og at gasspjældene dermed er synkroniserede. Ellers kan motoren i tomgang fx ricikere kun at køre på 2-3 cylindre og udover at den så ikke går så pænt så får de pågældende cylindre heller ingen smørring

Enn du er simpelthen den største Gizmo-freak jeg kender :D

Anders kr
03-03-2009, 07:12
Rolf, jo det lyder godt, men jeg har faktisk købt en!
Denne på billedet er på vej til mig,

http://gemdet.nu/12/12360642750415141988.jpg

nicolajjetrider
03-03-2009, 09:43
Svedigt shit! Hvad koster sådan en? Den ser lidt tung ud?

Anders kr
03-03-2009, 11:23
Ja jeg er og lidt "bange" spændt på hvad der sker første gang jeg køre båden ned i vandet, om den forsætter ned på bunden, eller ej,

Men jeg fik den for 1800,--dlof--f plus porto, tror vel den vejer omkring 10kilo?

Men er der nogen der kender steder hvor man kan købe chopper/cleaver propeller? jeg kan ikke finde nogen steder rigtig,

Hva Rolf,? er det noget du gør lidt i? :-)

nicolajjetrider
03-03-2009, 11:38
Det var ikke galt.

Cleaver / Chopper er der bunker af i US:)

Tror du skal prøve noget 4bladet Thropy så får du ihvertfald båden ud af vandet;)

Anders kr
03-03-2009, 11:43
Jo men jeg kan også godt finde massere af sider hvor du har propellerne man hvor man ikke kan købe dem? og priser

Albjerg
03-03-2009, 12:34
Hvad gør chopper/cleaver propeller?

Anders kr
03-03-2009, 12:52
Albjerg,

Der er nogen gode beskrivelser på propeller her

http://www.mercuryracing.com/propellers/

nicolajjetrider
03-03-2009, 13:52
D-Albjerg.

En Cleaver/chopper kort sagt: Giver agreasivt løft, ødelægger accelrationen. Overfaldepropel ( halvdelen af bladet er i overfladen af vandet ). Giver høj topfart hvis båden kan bruge propellen ordenligt.

En propel udelukkende til topfart og race:)

Miss Mancini
03-03-2009, 14:16

Nej, desværre. Har du kigget på dba.dk ?

Albjerg
03-03-2009, 18:45
D-Albjerg.

En Cleaver/chopper kort sagt: Giver agreasivt løft, ødelægger accelrationen. Overfaldepropel ( halvdelen af bladet er i overfladen af vandet ). Giver høj topfart hvis båden kan bruge propellen ordenligt.

En propel udelukkende til topfart og race:)

Tak. Det er så ikke noget jeg behøver at kigge efter....

nicolajjetrider
03-03-2009, 18:50
mener heller ikke det kan fås til dit drev:) Så skal du ha "nyt-drev" haha;) sjov hva...

nej, volvo's props er mig bekendt en propel man sender til Rudes som drejer og skære den til alt efterhvad du vil have:)

Strøyer
03-03-2009, 19:53
Der er en 23" til OMC i DBA.
Men den er nok for lille ?

Anders kr
04-03-2009, 09:56
Nej, desværre. Har du kigget på dba.dk ?

ja, det har jeg, jeg har fundet en, men jeg skal lige ha prøve sejlet båden først med bare en eller anden propel. så jeg kan se det hele virker før jeg går ud og investere i dyre propeller, og motoren mangler jo også lige at vise sit værd!poppe

Lars T
11-03-2009, 15:14
Ja jeg er og lidt "bange" spændt på hvad der sker første gang jeg køre båden ned i vandet, om den forsætter ned på bunden, eller ej,

Men jeg fik den for 1800,--dlof--f plus porto, tror vel den vejer omkring 10kilo?

Men er der nogen der kender steder hvor man kan købe chopper/cleaver propeller? jeg kan ikke finde nogen steder rigtig,

Av av..
10 kilo - hmmm prøv 40-60 kg..
Er den hydraulisk eller manuel?

Fedt du prøver Anders, men jeg tror nu at du er røget forbi det mulige.. Tvivler på at den holder sig oven vande, desværre..

nicolajjetrider
11-03-2009, 16:27
Lars, nej nej, tænk over det, motoren vejer ca. 150kg mener jeg, + 18kg lift, det er 170kg med kabler, på hækken. MEN hans gamle motor vejede ca. 110kg men der var der stadig masser af plads til du ku gå ned bag ved og f.eks rode med motoren. Anders vejer vel 75kg som mig selv og 75kg til 110kg er 185kg.. Hvor skroget stadig flyder.

Jeg er sikker på det ikke bliver noget problem, den kommer til at ligge dybt men ikke i nærheden af det umulige..

Anders båd med 70hk:

DER ER PLADS TIL MASSER AF VÆGT ENDNU.

http://baadgalleri.dk/uploads_large_wm/15550.jpg

http://baadgalleri.dk/uploads_large_wm/15551.jpg

Hvis du ser den her som Anders skal konkurre med så er der plads nok:)

http://baadgalleri.dk/uploads_large_wm/31759.jpg

Der ligger en 5hk ude bag ved på dette billede som nød motor.
http://baadgalleri.dk/uploads_large_wm/31760.jpg

Lars T
11-03-2009, 16:41
Anyways det bliver spændende alligevel :)

Miss Mancini
11-03-2009, 19:28
Jeg er også skeptisk mht. det ønskede set-up.....Tvivler på sejlglæde, brugervenlighed og holdbarhed....

Anders kr
12-03-2009, 07:06
Der er nogen der begynder og lyde som min far-dlof--f

Ja men hvor der er vilje er der vejpoppe

JEg vil sige det sådan så jeg glæder mig til dagen hvor den ligger og flyder uden påvirkning fra mig, altså at jeg ikke sidder på næsten for at holde røven oppe,

Efter at ha kigge på jens's shakespeare som er meget til min, den motor han sejler med vejer 145 kilo der efter har han en nød motor med, bag sædderne en 5 hk, og 100liter benzin også bag sæderne!

Så jeg er kommet frem til at den "burde" flyde ellers må jeg jo hive den op igen, og finde en løsning, Smokeyfisher

nicolajjetrider
12-03-2009, 07:14
Helt 100 den flyder anders, jeg er ikke et sekund i tvivl, og ved væde med den os kan bruges til sjov ( vandsport ) hvis du ikke har en overflade propel på.

Der er MASSER af opdrift i båden til den kan klare det.

Godt projekt, giv de gamle bøffer baghjul så de kan stå og måbe;)

Lars T
12-03-2009, 08:54
Selvfølgelig flyder den, det er jeg ikke i tvivl om men hvormeget af båden der er ovenvande er jo spørgsmålet :):)
Anyways - os gamle skal nok redde dig hvis det er :)

Anders kr
12-03-2009, 08:57
Tak lars, det godt du har en hurtig båd :o) til at komme ud at rede mig,

Ang, vandsport den skal kun bruges til race, Men lars jeg vil da gerne til at race mod dig, og brage forbi digDDriver

Lars T
12-03-2009, 09:11
Du brager bare løs :) Så kan de 10 andre som gerne vil med være i min ;)
Måske jeg kan lære dig at sejle den ;);)

Anders kr
12-03-2009, 09:19
Lars du skal være meget velkommen, hjælp til at godt setup, er ALTID velkommen! :D

Jess
12-03-2009, 12:17
Selvfølgelig flyder den, det er jeg ikke i tvivl om men hvormeget af båden der er ovenvande er jo spørgsmålet :):)
Anyways - os gamle skal nok redde dig hvis det er :)

Nix det vil jeg, men du kan få lov at filme fjupeqopq

Anders kr
12-03-2009, 13:10
Hmm i kunne da også bare væede om resultatet boattt

Anders kr
14-03-2009, 16:38
http://gemdet.nu/image-5BFD_49BBDCE5.jpg

http://gemdet.nu/image-B59E_49BBDCE5.jpg

http://gemdet.nu/image-3ADB_49BBDCE5.jpg

http://gemdet.nu/image-5A8E_49BBDCE5.jpg

Så blev motoren startet op for første gang, efter renoveringen, ingen problem der, lyder Rigtig sund og brutal,DDriver

nicolajjetrider
14-03-2009, 17:02
Lækkert!:) Det ser ikke engang voldsomt ud:) det skal nok gå perfekt.

Anders kr
14-03-2009, 17:06
JA det skal skam nok gå,

Men syntes det ser mere voldsomt ud i virkeligheden!boattt
Så håber jeg at få gjort den sejlklar i morgen så den er klar til at komme i vandet! til næste weekend hvis vejret tillader det, så den kan blive kørt til, men Føøjj den lyder godtfjupeqopq

nicolajjetrider
14-03-2009, 17:12
Tilkørsel nu til dags er meget vupti-dupti.

Med omtanke den første halve time du har liv i maskinen er den faktisk kørt til.
Bore redskaberne som bliver brugt er så fine at cylindervæggene faktisk er klar til at få gas.

Anders kr
14-03-2009, 17:21
Du har ret nico,

Men jeg vælger nu lige et gi den små 10 timer, før den bliver fyret af, så er jeg sikker, og det ville være synd hvis den mistede tryk igen pga, af en dårlig tilkøring.

Men det er bare mig, jeg vil hellere end gerne bruge 10timer på tilkøring,

lille tut
14-03-2009, 19:41
Du har ret nico,

Men jeg vælger nu lige et gi den små 10 timer, før den bliver fyret af, så er jeg sikker, og det ville være synd hvis den mistede tryk igen pga, af en dårlig tilkøring.

Men det er bare mig, jeg vil hellere end gerne bruge 10timer på tilkøring,

Ser godt ud Anders bliver spændende at se den på vandet.boattt

Jeg vil gøre ligesom dig vær god ved den de første timer, har du fået just karburater så de får lige meget på hver cylinderpoppe

Anders kr
14-03-2009, 19:55
Nej jeg har ikke justeret nogen, da både min far og jeg har lavet en lille test, med at tage en cylindre fra ad gangen og overvåge omdrejningerne og se om det er ens, altså om hver cylinder laver lige meget,

Og det er tip top, men grundet til at den blev ødelagt, at helt sikker mangel på olie!sssurr

Lars T
14-03-2009, 20:30
Ser super spændende ud Anders.!
Fedt at du knokler så hårdt - God vind min ven :)

Jess
15-03-2009, 08:18
Det ser rigtigt godt ud Anders, jeg glæder mig til at se den i aktion DDriver

Anders kr
15-03-2009, 15:13
Ser super spændende ud Anders.!
Fedt at du knokler så hårdt - God vind min ven :)

Tak lars,

Båden står nu klar til sin dåb, mangler kun batteri kabler! så den skali vandet næste weekend!fjupeqopq

nicolajjetrider
15-03-2009, 16:14
misundelse er en grim ting..... Men jeg er misundelig:)

Held og Lykke:)

Anders kr
15-03-2009, 16:21
Ha ha, nico du har helt ret. fjupeqopq

Der er nye billder oploadet her,

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2137&ipc=18756

lille tut
15-03-2009, 16:36
Den skal da helst sejle nålen i bund med den nye motor:rolleyes:

Anders kr
15-03-2009, 16:39
Ja hvis ikke den gør det bliver jeg skuffet, og så må jeg på jagt efter nummeret større ang, motor,

Men så skal det bare være en V motor, så den ikke er så høj,:rolleyes:

Lars T
16-03-2009, 09:19
Skal der ikke en gætte konkurrence igang med noget topfart? :)

Anders kr
16-03-2009, 09:30
Jo lars, det var da en god ide, kan du lave en afstemning?-dlof--f

Strøyer
16-03-2009, 09:49
Hvad mølle kommer der på ?

Lars T
16-03-2009, 09:53
Næææ du det kan du selv gøre :)
Du skal jo også stille en præmie på højkant..

Anders kr
16-03-2009, 09:57
En premie? he ja det kan jeg da godt, jeg regner da med den kan trække noget der ligner en 24" eller sådan noget,

Anders kr
16-03-2009, 11:02
Der er oprettet en en lille afstemning,
Som i kan gå ind at stemme på,

husk at stem,