Home made design ( Silent Choise ) [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Home made design ( Silent Choise )


nicolajjetrider
27-11-2008, 12:20
hey all..

Jeg sad lige og så et billede af en motor med SILENT CHOICE, tit sker der ulykker ved klapperne ire og vandet løber ned til cylindrende gennem udstødningen.

ville det være muligt at beholde det org. udstødningssystem og svejse Silent Choicen således at rørne blev koblet på undersiden af manifulden så vandet ikke kunne løbe lige ned i cylindrende. Vand har jo lettere ved at vandre ned end op:)

http://baadgalleri.dk/uploads_large_wm/23160.jpg

Mit forslag:
og så selvf. med det org. udstødningssystem på oversiden, eller rustfrit hele vejen.
http://baadgalleri.dk/uploads_large_wm/19662.jpg

BrianL
27-11-2008, 14:09
Det fremgår ikke af billederne at den har silent choice. Silent choice diverteren sidder monteret efter albue afgangsrøret.
Er det albue afgangsrøret du mener ? Vil du vende udstødningsmanifolden på hovedet så albue afgangsrøret er nederst ?

BrianL
27-11-2008, 14:27
OK. Tror at jeg forstår hvad du mener nu.
Din konstruktion gør at vandet lettere kommer ind i motoren når du tager gassen af og vandet slår op i udstødningen fordi højde forskellen bliver mindre mellem det højeste punkt på udstødningen og vandoverfalden.

nicolajjetrider
27-11-2008, 16:31
Du har helt ret... Tænkte jeg selvf. ikke lige på.

Hvis man nu laver udstødningerne gå ovenfra som det nu er lavet, og så med afgangene i siden af bådens skrog, så undgårman det problem med bølgerne right?

Lars T
27-11-2008, 16:59
Nico - det du ville skulle gøre på den motor på billedet ville være at gøre manifold/risers højere og længere, og så et skarpere knæk på..

nicolajjetrider
27-11-2008, 17:06
Heller ikke tosset. Så bare i Rustfrit stål. er det helt atypisk at have udstødningerne i siden af skroget eller hvordan og hvor ledes?

Lars T
27-11-2008, 17:19
De skal ihvertfald være høje..

http://fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=7&pictureid=92

Mest normalt er det at have direkte udgang på hver side af Transom'en, men der er både hvor udstødningen ledes ud i siden.. Cobalt, SeaRay, Crownline osv laver dem med udgang i siden..

http://fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=7&pictureid=89

Der er klart mindst arbejde i at føre det ud i hækken i stedet for siden..

nicolajjetrider
27-11-2008, 18:06
Det ser skide godt ud når du ham den i siden og mindster vel risikoen for de bliver oversvømmet af en bølge.

Det "klap" system som tænder og slukker det, kan man ikke sætte det så højt at der nærmest ikke er chance for vandet når der op?

Lars T
27-11-2008, 18:18
Jo i sidne mindse det nemlig at vand trænger ind den vej, og de fleste som har udstødning i siden har alle udstødningen delvist eller helt under vandet når de ligger stiller - det mindske endnu mere vandindtrængen.

Tjo reelt kan du jo sætte mekanismen hvor du vil, når du selv laver afgangsrørene..

lille tut
27-11-2008, 21:23
Hvor mange cm er der fra vandspejlet til underside knæ?????????


jeg har et org corsa sæt med lige udblæsning hvor man skifter til og fra elektrisk der var nogle gummi klapper på ydersiden til at tag bølger, har dog skiftet dem ud med nogle rustfrie:D

Kan godt følge dig i du er bange for at vandet kommer baglæns ind, jeg bakker heller ikke ret hurtigt og ligger ikke båden sådan der kan komme nogle store bølger ind agter.:eek:

Lars T
28-11-2008, 09:37
Underside knæ??
hvor er det? Er det der hvor manifold bukker nedaf?

Havde jeg bagud rettede udstødning ville jeg sejler som Tut, og sørge for at "lukke udstødningen" hvergang jeg lagde båden til kaj/for svaj/anker osv.. Så har man da gjort mest muligt for at vandet ikke kan/bør kunne komme ind den vej.

Har set et par stykke på BG med hjemmelavede udstødninger - godt nok rigtigt Silent Choise - men det må så være installeret forkert da nogle af dem ligger faretruende tæt på vandlinjen..

Horizonblue
28-11-2008, 17:16
Det her har ikke noget med silent choise at gøre, men det er mit hjemmestrikkede udstødning til V6'eren.

Til at begynde med, lagde rørene i vandoverfladen, det gav en god lyd, selv på en V6'er.

Som tiden gik, blev det efterhånden til et irritationsmoment, for den larmede jo altid. Hvis man ville ud og sejle en tidlig morgen eller sen stille aften, bliver folk også lidt irriterede over at man ligger og varmer maskinen op.

Jeg lavede det om, så der sidder en afslutning på rørene, der går under vandet. Nu er den stille igen.

Når den så får lidt gas og kommer op af vandet, er udstødningerne frie igen...........

lille tut
28-11-2008, 19:42
Underside knæ??
hvor er det? Er det der hvor manifold bukker nedaf?

Havde jeg bagud rettede udstødning ville jeg sejler som Tut, og sørge for at "lukke udstødningen" hvergang jeg lagde båden til kaj/for svaj/anker osv.. Så har man da gjort mest muligt for at vandet ikke kan/bør kunne komme ind den vej.

Har set et par stykke på BG med hjemmelavede udstødninger - godt nok rigtigt Silent Choise - men det må så være installeret forkert da nogle af dem ligger faretruende tæt på vandlinjen..

Ja det er det laveste punkt i udstødningen/knæet:eek:

Lars T
28-11-2008, 20:11
Horizonblue/Per det ser ski godt ud det der.!!
Fedt projekt - ved at Nico 100 % sikkert taber kæben når han ser din løsning :)

BrianL
28-11-2008, 20:41
Jeg lavede det om, så der sidder en afslutning på rørene, der går under vandet. Nu er den stille igen.

Når den så får lidt gas og kommer op af vandet, er udstødningerne frie igen...........

Dit system svarer til:
http://www.monstermarinestore.com/productdetail.cfm?productid=1215&incat=54

Brugt af både i USA der ikke vil have effekt tab på kraftige motorer når der planes, men hvor der er strenge støjkrav når båden sejler i tomgang.

nicolajjetrider
29-11-2008, 00:55
Holy-CRAP det er godt lavet det der:eek:

Respekt herfra!.. Virkelig flot finish.

Jeg har siddet i aften med vennerne fra Skærbæk og snakket om det.. Måske bliver der støvet et silentchoice op til mig. Hvis ikke går jeg med tanken om at lave det selv med Skiftehaner og 4/5" rustfri rørføring. Det er endnu kun tanker, ku godt være jeg sku gå igang med tegnebrættet bare for at se hvordan det ville se ud.

Lars T
29-11-2008, 09:08
Dit system svarer til:
http://www.monstermarinestore.com/productdetail.cfm?productid=1215&incat=54

Brugt af både i USA der ikke vil have effekt tab på kraftige motorer når der planes, men hvor der er strenge støjkrav når båden sejler i tomgang.

Speaking of støjkrav..
Brian - har du "hørt" en båd sejle med Mercury X-haust system?

Til dem som ike ved det så har Mercury udviklet et system for til både, hvor producenten/ejeren gerne vil have friudstødning (uden hk-tab) men bor i et land med høje støjkrav. Dette gøre at Mercury har udstødningspotter på..!

http://www.mercuryracing.com/_media/images/accessories/exhaustnoisereducer/exhaustnoisereducer_lar.jpg

Testvideo
http://www.boattest.com/VLibrary/vPlay.aspx?ID=320

Testvideo
http://www.boattest.com/VLibrary/vPlay.aspx?ID=318

lille tut
29-11-2008, 19:25
Speaking of støjkrav..
Brian - har du "hørt" en båd sejle med Mercury X-haust system?

Til dem som ike ved det så har Mercury udviklet et system for til både, hvor producenten/ejeren gerne vil have friudstødning (uden hk-tab) men bor i et land med høje støjkrav. Dette gøre at Mercury har udstødningspotter på..!

http://www.mercuryracing.com/_media/images/accessories/exhaustnoisereducer/exhaustnoisereducer_lar.jpg

Testvideo
http://www.boattest.com/VLibrary/vPlay.aspx?ID=320

Testvideo
http://www.boattest.com/VLibrary/vPlay.aspx?ID=318

Kan se du har fundet min julegave,-.ljjj--dlof--f sikke et sæt det er pornopoppe

BrianL
29-11-2008, 21:22
Speaking of støjkrav..
Brian - har du "hørt" en båd sejle med Mercury X-haust system?


Jeg har læst om systemet, men har ikke hørt det i virkeligheden. Jeg synes umiddelbart at systemet er lidt komplekst og er ikke så begejstret fro det, men måske virker det godt i praksis.

Strøyer
07-02-2009, 06:37
de fleste som har udstødning i siden har alle udstødningen delvist eller helt under vandet når de ligger stiller - det mindske endnu mere vandindtrængen.



Jeg er selv lige ved at sætte mig ind i udstødningens mysterier...
Jeg troede at jo højere jo bedre.
Sad de nu i targabøjlen så var der jo slet ingen risiko, Lige bortset fra at de ikke kan komme af med kølevandet:(
er det ikke riserne der sørger for at kølevand ikke løber tilbage i cylindrene ?
Så problemet er hækbølgen ?
Så en klapanordning må kunne klare hækbølgen.
Skal der en dæmper på udstødningen ?
Er der det på din Lars ?
Jeg ved godt at en standart 350MAG. ikke kommer til at lyde helt som din:(

mon ikke det skal ligne dette sæt med sideudgang ?

http://www.fenderen.dk/photopost/data/500/SC_udgang_i_siden_.jpg

I dette motorum. Ja ja det ligner l... Men det blir maghoni med tiden..:rolleyes:

http://www.fenderen.dk/photopost/data/500/medium/motor_1.JPG

HB aarhus s
07-02-2009, 09:55
Prøv og tjecke på ebay søg på exhaust cut out det er sådan et sæt jeg har på min bil ved ikke om det kunne bruges i et hjemme lavet silent choice sæt

Lars T
07-02-2009, 10:27
Jeg er selv lige ved at sætte mig ind i udstødningens mysterier...
Jeg troede at jo højere jo bedre.
Sad de nu i targabøjlen så var der jo slet ingen risiko, Lige bortset fra at de ikke kan komme af med kølevandet:(
er det ikke riserne der sørger for at kølevand ikke løber tilbage i cylindrene ?
Så problemet er hækbølgen ?
Så en klapanordning må kunne klare hækbølgen.
Skal der en dæmper på udstødningen ?
Er der det på din Lars ?
Jeg ved godt at en standart 350MAG. ikke kommer til at lyde helt som din:(

mon ikke det skal ligne dette sæt med sideudgang ?

http://www.fenderen.dk/photopost/data/500/SC_udgang_i_siden_.jpg

I dette motorum. Ja ja det ligner l... Men det blir maghoni med tiden..:rolleyes:

http://www.fenderen.dk/photopost/data/500/medium/motor_1.JPG


Jan,
grunden til at mange producenter sætter udgangen lavere end højere er, at vandet skal flyde længere op af får at nå op til det højeste punkt -knæet. Så i det tilfælde er lavere bedre.
Hækbølgen kan ikke altid klares ved en klap, det er ihvertfald hvad man kan læse rundt på nettet.
Hvis jeg var dig ville jeg sætte dem lige i vandlinjen, så det var en større fald på udstødningen.
Selv om det "kun" er en small block som kommer den til at lyde vildt godt..
N98YvYs0-B0
Faktisk gør 4.3'eren også det når den har fri udstødning -syntes jeg..
0NrTnShndt4


Du skal da lige ha malet den motor lidt :) - Jeg ved faktisk ikke om det egentlig ikke er relativt hurtigt gjort, med deres Phantom Black maling.? altså når ledningerne er fjernet :)

Strøyer
07-02-2009, 11:22
Det lyder jo meget rigtigt Lars, Så sådan bliver det.
Tror du ikke at det er den model på fotoet jeg skal holde mig til ?
Jeg har tænkt på at bruge vakkumet fra indsugningsmanifolden til de luftaktuatore, Så skal der jo ikke monteres en kompressor.
Eller hvis jeg ser nogle elaktuatore der er velegnet, Hvis de findes.
Jeps maling skal der til, For det ser da dødsygt ud det maskinrum.
Men det bliver først til næste år at maskinrummet bliver shinet, og kværnen skal ud.
Jeg har ikke tid i år.
Der skal fjernes mere vådt skum, og laves lidt på gimbalhousing/styretøjet.
Men derfor kan der godt blive tid til lidt Gejl/SC.

Horizonblue
21-03-2009, 21:21
Jeg fandt et billede, der bedre illustrerer mit system.

Det er taget inden jeg svejser det sammen og polerer. Skulle jo lige prøve om det passer.

Det vandrette rør ligger halvt nede i vandet. Samlingen er også der, som man kan se. Der sidde et stykke udstødningsslange med dobbelte spændbånd. En lækage her er jo katastrofal, eftersom det er halvt under vand, når båden ligger stille.

Årsagen til "svanehalsformen" på det lodrette rør, er styregrejet. Det skal lige snoes omkring styrearmen/kablet.