View Full Version : Finans Krise ?
Jeg tænkte det kunne være interesant at spørge en lille sluttet kreds som brugerne på fenderen om deres syn på finanskrisen og hvad de tror fremtiden bringer
Jeg har jo noteret mig at antallet af både der er til salg nærmest er eksploderet her de sidste måneder så bådejere er jo åbenbart ramt af krisen på en eller anden facon
nicolajjetrider
30-11-2008, 18:09
Det bare dejligt den er her;) benzinen er billig:)
Jeg tror bestemt den var mere end 1år.
Nu har vi haft 7 gode år, nu kommer 7 dårlige...
Anders kr
30-11-2008, 18:40
Ja krisen er til at se,
Men som nicolaj siger er benzinen jo billig:D
Men jeg mange markede kommer der mange dyrer ting til salg, og mindre "billigere" jeg har jo fx kigget efter motor, og der er massere dyre, men de lidt billigere er ikke til at finde mere, øv
Men hvor længe der vare? hmm det er et godt spørgsmål
Miss Mancini
30-11-2008, 19:11
Der er ingen tvivl om, at mange brancher er ramt af købernes tilbageholdenhed herunder bygge- og anlæg, auto-, marine-, møbel- og inventarbrancherne for blot at nævne nogle få.
Jeg har bemærket at omsætningen i det andet job jeg har - grossist indenfor sengebranchen - har været faldende siden første kvartal 2008. Vi har i denne branche haft nogle gyldne år i perioden 2004-2007, hvilket bl.a skyldes nye lånemuligheder for alle uanset økonomisk situation og stigende ejendomspriser hvilket giver større friværdi og dermed mulighed for at bruge penge. Mange af vore kunder har oprustet i perioden 2004-2008 i den tro, at det eksplosive boom der har været ville fortsætte et godt stykke ud i fremtiden. Desværre er der sket det modsatte, og mange af vore kunder har oplevet følgende:
1) Firmaet lukket pga. for store udgifter til husleje og lønninger.
2) Svingende købedygtigt publikum.
3) Forkert varesortiment.
4) Forkert targetgroup.
5) Inaktive sælgere uden interesse i deres job og fremtid i firmaet.
Som situationen er i dag for mange møbel- og sengebutikker, er jeg overbevist om, at alle - uden undtagelse - har nedgang i omsætningen sammenlignet med sidste år, og at langt størstedelen kommer ud af dette regnskabsår med røde tal på bundlinien. Møbelbranchen er presset og det sætter sit præg når Hr. og Fru Danmark skal købe møbler. Der kan uden tvivl gøres gode handler i øjeblikket, hvor markedet er købers. Jeg hører jævnligt om rabatter på senge i området omkring 30% hos de mest pressede på markedet.
Spørgsmålet er så, hvem der egentlig er hårdest ramt ?
Uden tvivl de butikker - indenfor mange brancher - der henvender sig til det dyre publikum. Jeg talte igår med en god bekendt der til daglig arbejder hos en af Sjællands største Audi og VW forhandlere. Her er der ingen tvivl om, at de dyre biler sjældent bliver serviceret og i flere tilfælde, må ejeren skille sig af med bilen, fordi virksomheden - de dyre biler er typisk firmabiler - ikke har råd til at holde direktionsvognen kørende. Er drømmen en stor lækker Audi A8, er det nu der skal handles. Priserne på denne type biler og dennes konkurrenter, har aldrig været bedre. Ser vi globalt på automobilbranchen er både Mercedes-Benz, BMW, Volvo, GM, Chrysler, Ford og mange andre hårdt ramt. Enkelte bilfabrikker har bedt regeringen støtte dem økonomisk, andre har lukket produktionen ned i flere måneder imens nogen har svært ved at se en ende på de katastrofale regnskabstal. Fælles for ovenstående bilmærker er, at de henvender sig til det dyre publikum, hvor denne kundegruppe måske er de første til at mærke en økonomisk afmatning og tager konklusionen af samme.
Indenfor marinebranchen har jeg ikke kunne mærke tilbageholdenhed fra mine kunder. Købelysten er stor specielt når vejret er godt og bådejeren er villig til at ofre hvad der skal til for at komme på vandet. Måske skal årsagen til købelysten findes i priserne på både, hvilket kan få mange til at bruge lidt flere penge på at holde den nuværende båd sejlende fremfor at investere i nyt. Jeg tror ikke at salget af reservedele til både vil falde i fremtiden, men salget af både vil uden tvivl stagnere eller falde, og her vil de dyre mærker blive hårdest ramt. Tag eksemplet med STONES INVEST, der gik konkurs for nylig. Hvorfor ? Alt for store udgifter, det viste sig at de ingen penge havde og havde lånt dem alle og satset på en hel forkert targetgroup. Træerne vokser ikke ind i himlen, og det gør omsætningen i øvrigt heller ikke !!!!
På et tidspunkt vil markedet være overophedet - som det er tilfældet nu - men hvor langt ud i fremtiden det vil vare, er svært at gisne om. Mit gæt vil være, at den opståede finanskrise vil vare nogen år endnu. Vi har kun set toppen af isbjerget. Desværre.
Derfor er det klogt at sætte tæring efter næring uanset markedssituation.
Jeg ser en tydelig tendens når markedet er eksplosivt, at mange brancher "glemmer" at lægge penge til side til dårlige tider. Skete det, ville mange virksomheder kunne håndtere en økonomisk afmatning noget bedre end det er tilfældet i øjeblikket.
lille tut
30-11-2008, 22:00
Ja det er dejligt med billig fuel, men det bare 5måneder for sent båden er pakket vækpoppe
Syntes sgu egentlig det er godt nok det gør ondt her og der, folk tror træerne gror ind i himlen.
Casper T
30-11-2008, 22:06
Er der nogen der har en tank på 3-5000liter der kan stå i min have ,så kan jeg fylde lidt benz i den når det er billigt,og vupti har jeg benzin til hele sommeren,jeg regner med et placere den i skel op af naboen terrasse,håber bare ikke de skal grille så meget i vinter,så er de nok også færdige med at smide skoder i hækken-dlof--f.mvf.f.ghw-
er der nogen der har en tank på 3-5000liter der kan stå i min have ,så kan jeg fylde lidt benz i den når det er billigt,og vupti har jeg benzin til hele sommeren,jeg regner med et placere den i skel op af naboen terrasse,håber bare ikke de skal grille så meget i vinter,så er de nok også færdige med at smide skoder i hækken-dlof--f.mvf.f.ghw-
:d:d:d:d:d:d:d:d
Krise, hvad er egentlig definitionen på den type krise mange oplever/hører om?
Er det på/i?
--> boligmarkedet?
--> finanssektoren?
--> luksusvarer?
osv osv.
Jeg syntes der bliver skudt med spredhagl og resultatet bliver alt for bredt.
Der er stadig en del markeder hvor det boomer og vækst opleves, men dem hører vi jo ikke om.
-> Telefoni/bredbånd/IT branchen
-> Transport sektoren
-> byggebrancehn (Silvan, Bauhaus, Bygma, Harald Nyborg osv)
-> Kompetenceudviklingsområdet (hvor jeg selv sidder)
Personligt syntes jeg at medierne endnu engang, i høj grad er med til at blæse det her endnu mere op end hvad godt er.
Der forkuseres mere på de "knap" som gode ting end de positive.. Ja arbjedsløsheden er steget til omkring 1.5 % men det er stadig ekstremt lavt og rekordsættende i forhold til alle tidligere år. Det har gået super godt i snart 8 -10 år og nu går det lidt langsommmere/ned af bakke for nogle brancher, men imø går det altså stadig ganske fornemt hvis man sætte tingene i perseepktiv og måske ikke lige sammeligner med ens rekordår sidste år ;);)
TUT - er båden fyldt op? for jeg fik da tanket 250liter på til omrking 8.50 :)
lille tut
01-12-2008, 12:56
TUT - er båden fyldt op? for jeg fik da tanket 250liter på til omrking 8.50 :)
Jo Jo den er fuld:D den fik 192liter til 8.32-dlof--f var helt dejligt at få over 100 liter for en tusse men skulle have ventet til idag så den til 7,92:(.
Håber lige vi kan tanke hele sæsonen til under 9kr så bliver den jo kun bedre.ghw-
Krise, hvad er egentlig definitionen på den type krise mange oplever/hører om?
Er det på/i?
--> boligmarkedet?
--> finanssektoren?
--> luksusvarer?
osv osv.
Jeg syntes der bliver skudt med spredhagl og resultatet bliver alt for bredt.
Der er stadig en del markeder hvor det boomer og vækst opleves, men dem hører vi jo ikke om.
-> Telefoni/bredbånd/IT branchen
-> Transport sektoren
-> byggebrancehn (Silvan, Bauhaus, Bygma, Harald Nyborg osv)
-> Kompetenceudviklingsområdet (hvor jeg selv sidder)
Personligt syntes jeg at medierne endnu engang, i høj grad er med til at blæse det her endnu mere op end hvad godt er.
Der forkuseres mere på de "knap" som gode ting end de positive.. Ja arbjedsløsheden er steget til omkring 1.5 % men det er stadig ekstremt lavt og rekordsættende i forhold til alle tidligere år. Det har gået super godt i snart 8 -10 år og nu går det lidt langsommmere/ned af bakke for nogle brancher, men imø går det altså stadig ganske fornemt hvis man sætte tingene i perseepktiv og måske ikke lige sammeligner med ens rekordår sidste år ;);)
TUT - er båden fyldt op? for jeg fik da tanket 250liter på til omrking 8.50 :)
Transportbranchen er hårdt ramt - måske den hårdest ramte ordreindgangen i transportbranchen er 30% af sidste år og der forventes mange konkurser i de kommende måneder
Byggemarkederne er også ramt og afskediger folk - hele byggeindustrien (som konen er i) mærker krisen meget hårdt
Men jeg tror det er noget der skal til for at luse ud i de knap så fornuftigt drevne virksomheder - og når krisen er ovre så står kun de bedste tilbage
Jeg er forundret over at regeringerne taler om at støtte enkeltindustrier fx GM og Ford i USA - volvo og Saab i Sverige - Opel i Tyskland - de har jo simpelthen ikke fulgt tiden og burde efter min mening gå ned skatteborgerne skal ikke betale for deres fejltrin - der vil så opstå nogle nye mere tidssvarende virksomheder der producerer produkter der kan sælges - støtter man dem med skattekroner sker ingen udvikling efter min mening
Transportbranchen er hårdt ramt - måske den hårdest ramte ordreindgangen i transportbranchen er 30% af sidste år og der forventes mange konkurser i de kommende måneder
Byggemarkederne er også ramt og afskediger folk - hele byggeindustrien (som konen er i) mærker krisen meget hårdt
Men jeg tror det er noget der skal til for at luse ud i de knap så fornuftigt drevne virksomheder - og når krisen er ovre så står kun de bedste tilbage
Jeg er forundret over at regeringerne taler om at støtte enkeltindustrier fx GM og Ford i USA - volvo og Saab i Sverige - Opel i Tyskland - de har jo simpelthen ikke fulgt tiden og burde efter min mening gå ned skatteborgerne skal ikke betale for deres fejltrin - der vil så opstå nogle nye mere tidssvarende virksomheder der producerer produkter der kan sælges - støtter man dem med skattekroner sker ingen udvikling efter min mening
Men de er så bange for at de virksomheder ikke opstår i deres land.mvf.f
Jeg er forundret over at regeringerne taler om at støtte enkeltindustrier fx GM og Ford i USA - volvo og Saab i Sverige - Opel i Tyskland - de har jo simpelthen ikke fulgt tiden og burde efter min mening gå ned skatteborgerne skal ikke betale for deres fejltrin - der vil så opstå nogle nye mere tidssvarende virksomheder der producerer produkter der kan sælges - støtter man dem med skattekroner sker ingen udvikling efter min mening
HELT HELT enig..!
Ligsom Roskilde Bank - Det kan bare ikke være rigtigt at skatteborger skal betale gildet for dårlige forretningsmænd, der iøvrigt kan leve at deres pension restenaf livet.!! Det er direkte pinligt at at der kræves saltvandsinsprøjtninger i milliard-klassen, når virksomhedsledere/bestyrelser ikke har været innovative nok/fulgt med tiden og trimmet deres organisation. Man bør vide hvornår en "supertanker-sejlrute" skal justeres eller helt lægges om. Dårlig ledelse har intet med skatteborgere at gøre - Punktum..
Der er sgu ingen der hjælper den lille selvstændige mand når han går på røven fordi han kom til at investere i en forkert bank/produkt.
Men når det så er sagt så er det jo ikke ligefrem en hemmelighed at diverse regeringer subsidierer nationale interesser, uanset om de er gode eller ej ;) det stopper man nok aldrig..
Anyways min filosofi er = Det som ikke kan stå må falde ;);)
Der er vi helt enige LarsT
Jeg bifalder den statsgaranti der sikrer almindelige folks opsparing af kontanter i en bank (kontantindskud) uden begrænsninger - det er rimeligt for at sikre at vi ikke gemmer pengene under dynen - men det pladder med at garantere realkreditobligationer (=dem med flexlån) er ikke OK efter min mening og statsstøtte til virksomheder er helt forkert - i bedste fald trækker det bare krisen ud - de private virksomheder der ikke kan overleve pga dårlige finanser eller utidssvarende produkter må bukke under.
I Roskilde bank sagen mener jeg det er OK at staten dækker de privatpersoner der har haft kontantindskud i banken - men dem der har aktier og direktionen mv samt spekulanter i værdipapirer må sejle deres egen sø
Går GM og Förd på røven betyder det jo ikke at vi ingen biler har i morgen - der dukker nye produkter op - og sådan er det hele vejen rundt. Støtter vi skrantende virksomheder så trækkes krisen i langdrag da de ingen overlevelsesevne har vist - og vi forvrider konkurancen - ja det er så min mening
For at vende tilbage til lidt bådrelavant så er jeg sikker på at også bådfabrikanter der ikke producerer tidssvarende produkter vil bukke under i denne krise vi for tiden oplever - men så vil nye dukke op
læste lige at GM skal fyre 31.500 mand og de vil sælge SAAB
det er sgu noget af en slat
Ja de er nødt til at gøre noget
Men hvem vil eje SAAB det er jo ikke hvad det var - i dag er det en "relabled" Opel - og Volvo hvem mon vil købe dem? de er heller ikke hvad de har været på personbilsfronten - det er jo mest relablede Förd de laver
GM som jo er hårdt ramt producerer jo for øvrigt vores Mercruiser/Volvo maronemotorer - men mon ikke industri motor divisionen overlever?
Hvad med bådbranchen - er der nogen der ved hvordan Brunswich etc klarer sig i disse krisetider?
Jeg læste at askeladen i norge er gået konkurs men har ikke hørt om andre bådmærker der er kuldsejlet
Miss Mancini
20-12-2008, 09:04
GM som jo er hårdt ramt producerer jo for øvrigt vores Mercruiser/Volvo marinemotorer - men mon ikke industri motor divisionen overlever?
Hvis salget af nye både falder, så mister GM sikkert interessen for at producere motorer til maritimt brug.
Jeg så en udsendelse på svensk tv forleden dag ang. markedssituationen for Volvo og Saab. Hvis Volvo og Saab ikke fornyer sig - og laver billigere og bedre biler - så er deres eksistens grundlag alvorligt truet, var kommentaren fra førende svenske bileksperter.
Situationen i Tyskland er mere eller mindre den samme. For 20-25 år siden, var den tyske Autobahn domineret - det ved ENN uden tvivl alt om - af BMW, Mercedes-Benz, Opel, Ford, Audi og VW, men som tiden er gået og med en strammere økonomi - specielt efter genforeningen i 1989 - har den tyske borger valgt at kigge efter billigere biler, der er produceret uden for Tyskland. Japanske, koreanske og franske biler er absolut ikke sjældne på de tyske veje længere og heller ikke i fremtiden.
Hvis jeg ser på møbelmarkedet, hvor jeg også arbejder til daglig, er det discountbutikkerne der har gode tider i øjeblikket. JYSK har offentliggjort deres regnskab for 2007/2008, og det viser et overskud på kr. 550 mill. Det er det største overskud i firmaets historie. IKEA har ligeledes et tordende overskud både i Danmark men også på verdensplan. Den dyrere kundegruppe, der førhen købte møbler i "Mærkevarebutikkerne", er nu blevet kunde i JYSK, IKEA mv., uden tvivl fordi økonomien ikke er til at købe dyrt ind. Den udvikling vil fortsætte indtil finanskrisen aftager, markedet bliver stabiliseret, hussalget boomer igen og folk ikke frygter arbejdsløsheden.
Hvad med bådbranchen - er der nogen der ved hvordan Brunswich etc klarer sig i disse krisetider?
Brunswick er også under pres. De har lukket 12 fabrikker i de seneste 2 år som det kan læses her: http://www.brunswick.com/news/newsstories/release/2/1226409.php hvor de beskriver den seneste lukning af en fabrik.
Brunswicks resultatet for 3. kvartal er beskrevet her: http://www.brunswick.com/news/newsstories/release/1/1216564.php.
Brunswick havde totalt set et stort underskud på 591.4 millioner USD ud af en omsætning på 1,04 mia USD. Umiddelbart ser de tal helt katastrofale ud men de har regnsskabsført store udgifter som jeg ikke helt hvad betyder: 374 millioner USD for goodwill og 121 millioner for tradename.
Marine motor divisionen tabte 8,6 millioner USD ud af en omsætning på 449 millioner USD hvoraf 12,9 millioner USD blev brugt på omstruktureringer og 4,5 millioner i "tradename impairments".
Miss Mancini
21-12-2008, 12:24
Brunswick havde totalt set et stort underskud på 591.4 millioner USD
Hvis man fordeler Brunswicks underskud ud på hele året ( 365 dage ), så har det kostet ca. 1.6 mill. USD om dagen at holde åbent i 2008....
Omregnet til danske kroner, har hver dag i 2008 kostet Brunswick ca. 8.50 mill. DKK...Det er også en slags penge i disse tider.
Gad vide om de lader nogle af de dårligst rentable firmaer i gruppen gå konkurs i løbet af 2009 ?
Selvom Brunswick er store, kan de ikke holde til en økonomisk rutchetur igennem længere tid.
Bortset fra det, så har jeg set at ShipShape ( det er i samme hus som det konkursramte Stones Invest ) på Rungsted Havn kører en lidt utraditionel prispolitik...."Kom og byd på alle vore både". Går man med tanker om at gøre en god handel med en ChrisCraft, Four Winns eller Sunseeker, så ville jeg kigge forbi ShipShape Rungsted Havn.
nicolajjetrider
21-12-2008, 16:06
Yees sir! så fik jeg lige solgt min Passat.. Kæft man bliver rørt som "brugtvognsforhandler" af finanskrisen.
i sommers solgte jeg biler på 1-uge 14dage.
Har haft passaten i 2mdr:/
Men nu den endenlig solgt:)
Nu skal min flyvemaskine bare på plader:)
Brunswick er også under pres. De har lukket 12 fabrikker i de seneste 2 år som det kan læses her: http://www.brunswick.com/news/newsstories/release/2/1226409.php hvor de beskriver den seneste lukning af en fabrik.
Brunswicks resultatet for 3. kvartal er beskrevet her: http://www.brunswick.com/news/newsstories/release/1/1216564.php.
Brunswick havde totalt set et stort underskud på 591.4 millioner USD ud af en omsætning på 1,04 mia USD. Umiddelbart ser de tal helt katastrofale ud men de har regnsskabsført store udgifter som jeg ikke helt hvad betyder: 374 millioner USD for goodwill og 121 millioner for tradename.
Marine motor divisionen tabte 8,6 millioner USD ud af en omsætning på 449 millioner USD hvoraf 12,9 millioner USD blev brugt på omstruktureringer og 4,5 millioner i "tradename impairments".
Fandt lige deres aktie - uha den er faldet enormt dens kurve ligner Amagerbankens - Roskilde banks etc
Ja som jeg skrev tidligere regner de med at kunne klare sig med de både de har på lager til sæsonen 2009 uden at genåbne fabrikken boattt
Miss Mancini
02-01-2009, 12:43
En af vore gamle kunder i min mors grossistforretning - BIVA Møbler - er gået i betalingsstandsning.
Firmaet har godt nok en egenkapital på 170 mill., men desværre en gæld på ca. 400 mill. ( oplysninger fra dagspressen ).
I dag er en af vore store svenske leverandører gået konkurs. Heldigvis kan vi købe lignende produkter som deres rundt omkring i Europa, men den svenske krone er attraktiv at handle med, når kursen er langt nede, som den har været igennem længere tid.
2009 starter ikke alt for godt.
Ikke enig ;)
Pund'et og Sv.kronen er så lave at det næste ikke kan betalt sig at handle fra andre lande :)
Ikke enig ;)
Pund'et og Sv.kronen er så lave at det næste ikke kan betalt sig at handle fra andre lande :)
Lars - Rolf skriver jo det samme som dig -.ljjj- så du må mene du er enig
I dag købte vi i øvrigt nye skistøvler og ski til begge børnene - grundet udsalg OG den ekstremt lave kurs på Skr fik vi 2 par fine Alpina J3 skistøvler og 2 Par Völkl carving ski til børnene incl gode bindinger for 3400 Skr - bemærk det var for begge sæt støvler og begge sæt ski
Jeg fik en skihjælm i superkvalitet til 395 skr - i øvrigt første gang jeg har skihjælm men det er behageligt at løbe med
Dagen sluttede med 5 timers skiløb - så nu står den på en kold Ôl Party0012 og noget godt mad
Rolf skriver at 2009 ikke startede alt for godt - og der er jeg bare ikke enig ;)
PS - har lige tanket til 7.08 for en liter :):)
Miss Mancini
02-01-2009, 16:57
PS - har lige tanket til 7.08 for en liter :):)
Gad vide, hvad benzin- og dieselolie vil koste til foråret og i løbet af sommeren....?
Jeg overvejer at fylde benzintanken i båden HELT OP incl. mine reservedunke, når benzinen er så billig. I Hornbæk koster 1 liter blyfri ca. 7.50,-....
Gad vide, hvad benzin- og dieselolie vil koste til foråret og i løbet af sommeren....?
Jeg overvejer at fylde benzintanken i båden HELT OP incl. mine reservedunke, når benzinen er så billig. I Hornbæk koster 1 liter blyfri ca. 7.50,-....
jeg går med samme tanke og læste lige i avisen at benzinen stiger 15 øre
økonomerne regner med stigende oliepriser ?
Miss Mancini
02-01-2009, 17:08
Gad vide, hvad benzin- og dieselolie vil koste til foråret og i løbet af sommeren....?
Jeg overvejer at fylde benzintanken i båden HELT OP incl. mine reservedunke, når benzinen er så billig. I Hornbæk koster 1 liter blyfri ca. 7.50,-....
jeg går med samme tanke og læste lige i avisen at benzinen stiger 15 øre
økonomerne regner med stigende oliepriser ?
15 øre prisstigning er ikke afskrækkende, men jeg ville da ærgre mig til foråret, hvis benzinen koster 12,- kr. pr. liter............
Jeg tror at jeg fylder tanken og reservedunke op i morgen.
[QUOTE=goffy;5981]
15 øre prisstigning er ikke afskrækkende, men jeg ville da ærgre mig til foråret, hvis benzinen koster 12,- kr. pr. liter............
Jeg tror at jeg fylder tanken og reservedunke op i morgen.
nej 15 øre er ingen ting men økonomerne regner med jævnlige stigninger og at olieprisen skal op på 75-80 $
Har også tænkt på at fylde tanken i båden og alle dunke - meeeen det er stadig småbesparelser sammenlighet med ricikoen ved at oplagre et par hundrede liter benzin - hvis eks huset nedbrænder og der findes et benzinlager på fx 200 liter op af det så har man problemer - ikke bare med branden men også med forsikringen - så jeg tror jeg lader være
Besparelsen er jo egentlig også minimal hvis man aligevel logger 100 + timer næste årDDriver
jeg fylder nok tanken og måske en tønde. mit redskabsrum står 17 meter fra huset og endnu længere til naboerne så det er jeg nu ikke så bange for.
vi bruger ca 100 - 150 liter på en Weekendtur og ca 1500 -2000 liter om året :eek:
kan der spares 3-4 kr pr liter bliver det da til noget.
Nu rykker krisen tættere på igen. 2 mand fyret i november og i dag blev 3 seniorer bedt om at komme med et udspil inden for den næste uge, med hensyn til fremtiden (efterløn ) ellers vil firmaet komme med en :cry:
de har alle været her i over 25 år.
Da jeg startede her for 10 år siden var vi 65 mand ansat. Vi blev overtaget af en større koncern for 7 år siden og så startede barberingen og i dag er vi 24 tilbage :eek: tanken strejfer en hvornår bliver det min tur !
DI siger at det største problem er kreditkrisen - altså at virksomheder ikke kan få financieret deres produktion og investeringer etc.
Det lyder jo for os almindelige dødelige som noget lidt fjernt "kreditklemme" og "kreditkrise" men det kan blive meget håndgribeligt.
Jeg talte med en lille virksomhedsejer i dag, hans virksomhed er det man vil betegne som absolut levedygtig og han har drevet den i over 10 år, hans produktion består i renovering af komponenter for bil og motorindustrien og han har en del meget store og solide kunder
Nå men han investerede sidste år i 2 nye produktionsmaskiner og der var fremlagt business planer og det hele var godkendt af banken
Alt gik godt indtil banken krakkede og han kan nu ikke få sin drift financieret trods god indtjening da ingen banker vil tage ham ind i disse tider - han er nu i en slem klemme - og 15 arbejdspladser står på spil:(
Det viser for mig den absurte situation - virksomheden er absolut rentabel og fremtidsudsigterne gode - kundemassen er solid og god - men da han har skulle financiere sine nyinvesteringer i 2 dyre produktionsmaskiner og havde fået tilsagn fra banken skete det at banken gik nedenom og hjem - og tilsagnet blev trukket tilbage af afviklingsselskabet bag banken
For 1 år siden stod der mange banker i kø for at tilbyde ham driftkreditterne der var nødvendig for udvidelse af medarbejderstab og maskinpark - men før lånet blev udbetalt krakkede banken og i dag tør ingen banker låne penge ud selv om det er en sund forretning de låner til
Bankpakken der tales om for tiden frygter jeg bare vil gå til at bankerne kan fylde deres slunkne kasser op og så investere det hele i uproduktive obligationer - det er nemlig 100% sikkert efter politikerne har udstedt en statsgaranti på obligationer - og de giver et fint afkast - så hvorfor låne penge ud med den riciko der er forbundet med det? de kan tjene mere ved at bruge pengene fra bankpakken til at investere i obligationer
Det der er brug for er at staten driver bankforretning i en tid - og hjælper virksomhedsejere som ham - men det sker nok aldrig - og små ellers sunde virksomheder må derfor lukke:(
Jeg kan også mærke det efterhånden, jeg lever bla. af at lave firmafester og der er pt. 3 store arrangementer der er aflyst eller udskudt. Begrundelsen er den samme alle steder: man holder ikke store fester samtidig med at man fyrer folk :(
Jeg er dog fortrøstningsfuld, når firmaerne har trimmet bliver de nødt til at gøre noget ekstra for deres tilbageværende medarbejdere.
Enn - Jeg er helt enig.
Det er banker her der er de største skurke.
Det kan ikke være rigtigt at bankerne hvert åpr skal generer mia. overskud efterskat - f.eks Danske Bank med 55 mia. sidste år.
Jeg håber at der bliver lovgivet på området med mulige indgreb.
-> Banker kun generer et givent procentuelt overskud af omsætningen
-> En bankrådgiver kan ikke være rådgiver og samtidigt være provisionslønnet
-> Det skal være ulovligt for banker at indgå samrbejder med andre virksomheder med indtjening som formål
-> Alle banker skal have større forsikringer end de 750 mio som tilfældet er nu - det rækker jo ingen steder.
-> Revisorer bør også være underlagt lovgivning således at en revisorpåtegning er en revisorpåtegning, og ikke en revisorpåtegning af 1., 2. eller 3. grad.!?!
Utopi, ja jeg ved det ;)
Jeg læste at Islændingene nu har demosteret Cheffffordi de er vrede på finanskrisen se bare her
http://borsen.dk/okonomi/nyhed/149403/
Det er da endeligt noget der vil noget - vi burde støtte dem - hvis alle bliver vrede på finanskrisen og demonstrerer så kan det jo være den forsvinder.
Chefff
.mhjur-3
Jeg læste at Islændingene nu har demosteret Cheffffordi de er vrede på finanskrisen se bare her
http://borsen.dk/okonomi/nyhed/149403/
Det er da endeligt noget der vil noget - vi burde støtte dem - hvis alle bliver vrede på finanskrisen og demonstrerer så kan det jo være den forsvinder.
Chefff
.mhjur-3
Ha HA ja lad os det men jeg tvivler på det hjælper.
der er vist gået mode i at demonstrere
Den er noget møj er den - den koster mange arbejdspladser og det er ikke godt
Indenfor byggeriet kan man bare håbe at femernsund broen fremskyndes maksimalt - og at vi sætter gang i renovering af skoler etc nu hænderne er ledige - men mon ikke også det kommer nu - det håber jeg
Transportbranchen jeg er i rammes altid først og hårdt af kriser og nedgangstider - men vi er også de første der mærker når det vender.
Byggebranchen og transportbranchen er konjunkturmæssigt nært forbundne.
Selv vil vi - nu hænderne er ledige mange steder - få udført en tilbygning på sommerhuset og herhjemme har vi netop fået nyt badeværelse mv. taget vil vi nok også få skiftet - det er tiden at gøre det nu hvis man har muligheden for det - håndværkerne er sultne så der er ingen grund til at udsætte det
Miss Mancini
03-02-2009, 15:06
Idag måtte en af vore tyske underleverandører lade livet pga. finanskrisen og manglende salg til verdensmarkedet. Af arbejdspladser går der ca. 1000 stk. tabt alene i Tyskland. En af samlefabrikkerne i Ungarn blev lukket før jul 2008.
Idag havde Fl. Smith fyringsrunde, og her mistede en af familiens gode bekendte jobbet som ingeniør.
Finanskrisen er langt fra overstået og slæber tykke blodspor efter sig.
lille tut
03-02-2009, 15:36
Det er ikke over endnu Rolf, kan høre det er ved at være lidt småt med arbejde i det vestjyske. (er der nogen der siger)
Men nå jeg syntes det er helt fint vi lige får en over fingerne.
Campion 165(seb)
03-02-2009, 16:02
Det er altid sørgeligt når det sker, fyringer, firmaer der må lukke etc.
Men det er - i mine øjne - nu engang sådan at efter medgang, kommer der desværre også modgang.
Jeg tror ikke vi har set det værste endnu - se nu bare SAS idag, massér af fyringer og nedskæringer, og finanskrisen er en 'huske-kage' til alle om at træerne ikke vokser ind i himlen ! (tværtimod?)
Vi havde jo også krise tilbage i 80'erne, men den ligger så langt tilbage, at den er lykkeligt blevet glemt, og historien har jo vist os at skuden nok skal blive vendt igen. Indtil da er der ikke andet end at krydse fingre og håbe på man kommer ud på den anden side med skindet på næsen.
Ja så er SAAB i betalingsstandsning og Fionia bank måtte også smide håndklædet i ringen i dag :(
volvo har optaget kæmpe lån og fremtiden er meget usikker der også
Jeg var her til aften i det ny teater og spise middag i teaterkælderen og bagefter så vi "Fantom of the opera"
Jeg fik i dag også kendskab til en arbejdskolega der havde fået opsagt sit billån da banken ville "slanke" sin ballance - det er dælme ikke nemt at være bankkunde i dag hverken som privat eller virksomhedskunde - ikke medmindre man kun har indlån - og så behøver man jo egentligt ikke en bankSmokeyfisher
Danske Bank har besluttet at få ny Pondus som bedre afspejler de nutidige forhold!
http://www.fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=106&pictureid=1312
Manorwar
05-03-2009, 12:51
Vi piraten har de fint med finanskrisen -dlof--f
mange bådejer kikker nu på deres forsikringspriser
so,hvofor gi 10.000 i pråmien ,høj selvrisiko og med dårlig dækning?
Hvis BF.dk kan gi dig en kanon dækning med de hele for 6.000.
piraten og BF.dk har ja få en pånt omtale med skader...mvf.f
og de møg papierproblemer bliver heldighvis også mindere..:rolleyes:
NYHED
vi starter næste uge en rent dansk virksomhed ..so med skatnummer og de hele..-dlof--f-dlof--f
Miss Mancini
04-02-2010, 21:29
Finanskrisen har ramt Hornbæk for fuld styrke - jeg tror at det bliver værre i løbet af året.
De første symptomer er afskedigelser på de større arbejdspladser med 10 - 15 ansatte. I et lokalsamfund som Hornbæk slår det hårdt, når mere end halvdelen af arbejdspladerne forsvinder og ejeren af virksomheden selv skal bistå med af- og pålæsning af varer på speditionsbilerne. De store virksomhedsejere som førhen havde en vognpark på størrelse med Hertz Biludlejning har skåret helt ind til benet. Der findes kun de køretøjer på matriklen som skal bruges og ikke mere !
I dag talte jeg med en selvstændig erhvervsdrivende, der må gå fra hus og hjem, hvis ikke der kommer flere ordrer inden længe. Banken har lukket for kassen, kassekreditten står i det røde felt og SKAT har udtalt; "Det er koldt at bo i telt".
På hovedgaden har den første butik annonceret Ophørsudsalg og lokalerne er sat til leje. De kan for den interesserede erhverves for 5500,- pr./mdr. + moms og forbrug. Butikken råder over sølle 20 kvm......
Hornbæk Havn lever et stille liv. Igennem mange generationer har havnen været privatejet, men pga. stigende problemer med tilsanding i havnehullet, svigtende antal besøgende både mv., så er der henstillet til Helsingør Kommune om et muligt salg for at redde havnen. En nødplan blev iværksat for en del år siden, hvor flere havnepladser blev udbudt til salg for 500K. Mange blev solgt, men det største problem med tilsanding af havnehullet er ikke løst og fortsætter med uformindsket styrke. Havnen har været lukket siden efteråret 2009 pga. lav vandstand i havnehullet - jeg tror at vandstanden er omkring 1 meter....
Ak ja, førhen var Hornbæk "Nordkystens Perle", men det er efterhånden en saga blot....
finanskrisen er ikke ovre endnu. Jeg talte med en tidligere arb. kollega i dag og han var dælme også lige blevet fyret. 200 fyret i november og nu 20 mand mere :eek:
Miss Mancini
04-02-2010, 22:29
finanskrisen er ikke ovre endnu. Jeg talte med en tidligere arb. kollega i dag og han var dælme også lige blevet fyret. 200 fyret i november og nu 20 mand mere :eek:
Nej, det er slet ikke slut endnu. Jeg tror først at vi mærker finanskrisen for alvor i 2010 - vi har udskudt den i 2009.
Jeg håber på at finanskrisen kan være medvirkende til, at bådejeren selv vil servicere og vedligeholde båden fremfor at sende den på værksted. Det kan skabe omsætning, men vælger bådejeren at lade båd være båd, så er det straks en helt anden sag - så bliver det katastrofalt for mange parter.
Nej, det er slet ikke slut endnu. Jeg tror først at vi mærker finanskrisen for alvor i 2010 - vi har udskudt den i 2009.
Jeg håber på at finanskrisen kan være medvirkende til, at bådejeren selv vil servicere og vedligeholde båden fremfor at sende den på værksted. Det kan skabe omsætning, men vælger bådejeren at lade båd være båd, så er det straks en helt anden sag - så bliver det katastrofalt for mange parter.
Båden vil nok være det sidste vi skiller os af med :D
vi bruger næsten alt vores fritid i båden. (i sommerhalvåret )
jeg har sejlet i 30 år og kunne ikke forestille mig at skulle leve uden :D
Peter508
05-02-2010, 10:08
Jeg må så erklære mig en anelse uenig....
Jeg er sikker på at vi har været nede at dykke, og at vi er på vej op igen, langsomt men dog forholdsvis stabilt.
Jeg kan se på vores index og salgstal, at de er stigende for første gang i 2 år, ligeledes er prisen for en tønde olie ved at være godt med igen, og lige netop prisen på olie, kan bruges som et termometer på verdens økonomien.
Prisen på en ltr. olie dykkede med 2/3 dele ca 8 måneder før finanskrisen rigtig ramte os, og den har vundet ca. 1/3 del tilbage, hvilket typisk indikerer bedre økonomi. Hvilket folk bør tænke lidt på, når de brokker sig over liter priserne, det er ikke udelukkende til det dårlige, når listepriserne er over 10 kr....:D
Udover det ved jeg at store virksomheder i eksempelvis det sønderjyske ( Danfoss og Linak ), er begyndt at ansætte igen, Siemens i Aalborg skulle have ansat omkring 100 mand nu her o.s.v....
Der er så nogle brancher hvor krisen sætter ind senere, samme brancher vil så også opleve at det går fremad igen tilsvarende senere....
Jeg er forholdsvis enig med dig, Peter. Jeg bor selv her på Als, og man kan se/høre at folk finder hurtigere job end før, og aviserne har igen et par jobannoncer. Som Peter siger, så ansætter man igen hernede på Danfoss og Linak og transportbranchen i Padborg er ligeledes begyndt at have ryddet op så de igen kan få lidt folk ind. Bilka hernede søger p.t. 40 nye medarbejdere, Danfoss Solar Inverters søger 150-200 nye medarbejdere og sådan har der været flere små opture på jobbranchen for vores område (vi har været hårdt ramt!!).
Betalingsbalancen er stadig i et flot plus, mens vi her den 1. Januar i Danmark fik betalt den sidste gæld til udlandet (mit i en finanskrise?).
Jeg tror også at vi så småt er på vej opaf igen, men naturligvis må det ikke gå så stærkt som det gjorde sidste gang. Danmark kan ikke håndtere hurtig vækst, så det bedste vil være en langsigtet vækst.
Forøvrigt er arbejdsløsheden under 5,5 % hvilket er forholdsvis tæt på fuld beskæftigelse (man siger omkring 2,0 %, så er det fysisk umuligt at komme meget længere ned).
Siemens i Aalborg skulle have ansat omkring 100 mand nu her ....
Nu mangler de kun 99:D jeg er blevet glasfibersmed igen.
Jeg tror også at vi er på vej mod bedre tider, Vi skal jo ud og sejle og brænde brændstof af.fjupeqopq
Nu mangler de kun 99:D jeg er blevet glasfibersmed igen.
Jeg tror også at vi er på vej mod bedre tider, Vi skal jo ud og sejle og brænde brændstof af.fjupeqopq
Tillykke med dit nye job, Stroyer! :D Det må være fedt at have noget fast at stå op til igen hver dag!
... Og måske hedder det ikke brænde noget brændstof af, men bruge noget vindenergi, når vi får både på alternativ energi om nogle år sikkert... :D
Nu mangler de kun 99:D jeg er blevet glasfibersmed igen.
Jeg tror også at vi er på vej mod bedre tider, Vi skal jo ud og sejle og brænde brændstof af.fjupeqopq
Tillykke med jobbet så kommer der lidt mere styr på hverdagen igen +(mindre fritid) Jeg skal også til at have fingeren ud og få begyndt at søge noget arbejde :D
Tak for det.
Ja lad os endelig få lavet noget vindkraft, bølgeenergi, og nogle elbiler,
så er der mere benzin til bådene..DDriver
Tak for det.
Ja lad os endelig få lavet noget vindkraft, bølgeenergi, og nogle elbiler,
så er der mere benzin til bådene..DDriver
..... og masser af arbejdspladser i udsigt... :)
Miss Mancini
06-02-2010, 09:19
Mine kommentarer var alene baseret på detailmarkedet og ikke deciderede produktionsvirksomheder som Danfoss og Linak, hvor disse virksomheder er underleverandører til mange brancher.
Linak er en stor og strømlinet virksomhed, men efter fusionen af DEWERT & OKIN - som ubetinget er verdens største producent af lineære aktuatorer, kontrolbokse, håndbetjeninger mv. - så kan det undre, at Linak fortsætter med at ansætte folk på deres fabrik i Guderup, når flere af de attraktive markeder er afvigende specielt det lukretive sengemarked er i en stor bølgedal. Netop sengemarkedet satsede Linak meget stort på for 5 - 6 år siden, ved at købe et tysk aktuatorsystem fra UniDrive GmbH. Desværre har dette aktuatorsystem ikke været en direkte konkurrent for Dewert/OKIN dels pga. prisniveauet, men også fordi montage af motoren kræver ændringer i produktionen for sengeproducenten.
Glædeligt er det, at danske produktionsvirksomheder beholder de danske arbejdspladser og ikke flytter produktionen til lavtlønslande. Coloplast som har 3 fabrikker i Nordsjælland, er godt på vej til at flytte deres produktion til bl.a Ungarn.
Jeg læste i Berlingske Tidende i denne uge, at bl.a detailmøbelmarkedet er et af de hårdest ramte markeder i den generelle afmatning, som vi befinder os i.
Bådbranchen har status quo.
Jeg er forholdsvis enig med dig, Peter. Jeg bor selv her på Als, og man kan se/høre at folk finder hurtigere job end før, og aviserne har igen et par jobannoncer. Som Peter siger, så ansætter man igen hernede på Danfoss og Linak og transportbranchen i Padborg er ligeledes begyndt at have ryddet op så de igen kan få lidt folk ind. Bilka hernede søger p.t. 40 nye medarbejdere, Danfoss Solar Inverters søger 150-200 nye medarbejdere og sådan har der været flere små opture på jobbranchen for vores område (vi har været hårdt ramt!!).
Betalingsbalancen er stadig i et flot plus, mens vi her den 1. Januar i Danmark fik betalt den sidste gæld til udlandet (mit i en finanskrise?).
Jeg tror også at vi så småt er på vej opaf igen, men naturligvis må det ikke gå så stærkt som det gjorde sidste gang. Danmark kan ikke håndtere hurtig vækst, så det bedste vil være en langsigtet vækst.
Forøvrigt er arbejdsløsheden under 5,5 % hvilket er forholdsvis tæt på fuld beskæftigelse (man siger omkring 2,0 %, så er det fysisk umuligt at komme meget længere ned).Hmmm... Måske ikke helt så fremragende alligevel.
http://www.business.dk/oekonomi/gaeldsbombe-truer-danmark
Jeg er enig med Peter508 i at vi nok har mærket bunden, og at ting meget meget langsomt går den anden vej. Dermed ikke sagt, at der ikke kommer flere konkurser, afskedigelser m.m. Det skal der nok komme. Men konjunkturmæssigt tror jeg også på at bunden har været nået.
jeg tror også vi er på vej op af igen. vi kan i hver fald mærke i auto brancen at der er begyndt og ske lidt igen. med flere solgte biler. og på værkstedet har vi fået en vikar ind for og følge med. og forsætter det sådan. skal vi nok ha en mand eller 2 mere. i øjeblikket er vi 2 svende og en lærling på værkstedet.
har dog ikke selv været berør af finans krisen. men tror den går den rigtig vej igen
Hmmm... Måske ikke helt så fremragende alligevel.
http://www.business.dk/oekonomi/gaeldsbombe-truer-danmark
Jeg er enig med Peter508 i at vi nok har mærket bunden, og at ting meget meget langsomt går den anden vej. Dermed ikke sagt, at der ikke kommer flere konkurser, afskedigelser m.m. Det skal der nok komme. Men konjunkturmæssigt tror jeg også på at bunden har været nået.
Det er klart at vi står overfor nogle udfordringer med hensyn til det stigende antal ældre vi får i fremtiden.
Her er en forholdsvis frisk artikel fra DR:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/02/09/093741.htm
Og en fra nationalbanken omkring vores udlandsgæld :
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/statistik.nsf/side/Dug20100115Nyt
Det er nok de fakta som medierne glemmer at fortælle når de fortæller om vores såkaldte "gældsbombe". Hvor tit har du hørt, at dansk økonomi reelt set er i plus, og gælden her i 2010 er blevet betalt? :)
Skibsbyggeren.
06-02-2010, 12:00
I mit firma har vi ordrebogen fyldt, for de næste 2-2,5 år. Vi har et "luksusproblem" mht. halkapacitet. Lige pt. er der gang i bygning af en ny valsehal, med en ny valse, der kan valse plader optil 110 mm i tykkelse, samt 3,5 m i bredden. Det bliver Nordeuropas største valsefaciliteter.
Desværre har Metal Aalborg en stor ledighed, så det er surt at der til stadighed kommer indlejede svejsere, fra Polen, Letland, Litauen og Rumænien, når der er kvaliciferet dansk arbejdskraft "lige om hjørnet"sssurr
I mit firma har vi ordrebogen fyldt, for de næste 2-2,5 år. Vi har et "luksusproblem" mht. halkapacitet. Lige pt. er der gang i bygning af en ny valsehal, med en ny valse, der kan valse plader optil 110 mm i tykkelse, samt 3,5 m i bredden. Det bliver Nordeuropas største valsefaciliteter.
Desværre har Metal Aalborg en stor ledighed, så det er surt at der til stadighed kommer indlejede svejsere, fra Polen, Letland, Litauen og Rumænien, når der er kvaliciferet dansk arbejdskraft "lige om hjørnet"sssurr
Hvordan kan det være at man vælger de udenlandske, frem for de danske? Er der ikke overenskomstmæssig løn som gør at begge parter får det samme i lønningsposen?
Skibsbyggeren.
06-02-2010, 18:41
Hvordan kan det være at man vælger de udenlandske, frem for de danske? Er der ikke overenskomstmæssig løn som gør at begge parter får det samme i lønningsposen?
Måske er det fordi at indlejet mandskab kan sendes "hjem" når det ikke lige er behov for deres arbejdskraft. De er jo ansat på vikarlign. vilkår. De oppebærer samme løn som vi alm. ansatte, og får det samme i bonusudbetaling ved akkordafslutning - forudsat at de har været ansat i firmaet i 3 måneder.
Peter508
06-02-2010, 19:18
Mine kommentarer var alene baseret på detailmarkedet og ikke deciderede produktionsvirksomheder som Danfoss og Linak, hvor disse virksomheder er underleverandører til mange brancher.
jo jo men tingene hænger sammen, og underleverandører leverer til detail handelen, på et eller andet niveau.
Netop sengemarkedet satsede Linak meget stort på for 5 - 6 år siden
Jeg kan jo så afsløre at "satsningen" på sengemarkedet startede i starten af 90'erne, med at der først blev oprettet en udviklingsafdeling med fokus på nye markeder, da det daværende store marked som var paraboler gled ud. Og at undertegnede iøvrigt arbejdede på Linak på daværende tidspunkt, og jeg var bl.a. med til at lave den første actuator beregnet til senge.
Udover det så spænder Linak's produkter og anvendelsen af actuatorer meget vidt, i dag er firma'et verdens omspændende, og meget atypisk ligger hovedsædet stadig i Guderup. Da jeg arbejdede der i starten af 90'erne, blev der lavet en 10 års plan, den var opfyldt efter 2 1/2 år...spændende og god arbejdsplads hvor jeg stadig har familie og venner der arbejder.
Miss Mancini
06-02-2010, 20:11
Ja, det er rigtigt, men størstedelen af Linak´s leveringsprogram er baseret på aktuatorløsninger til hospitals- og plejehjemssenge, kontormøbler, patientløftere, industriopgaver mv. Det er IMØ først efter købet af TD systemet fra UniDrive GmbH, at Linak for alvor har bevæget sig ind på komponentmarkedet, hvor deres kunder leverer til detailmarkedet herunder elevationssenge. I flere år har Linak dog tilbudt aktuatorer til hvilestole.
Linak´s fokusområde indenfor senge, var i mange år koncentreret omkring hospitals- og plejehjemssenge og ikke privatmarkedet, som Dewert/OKIN henvendte sig til. Det er korrekt at Linak i mange år forsøgte at udvikle en dobb. motor som Dewert/OKIN, men måtte hurtigt indse, at begge konkurrenter havde fået så stort et forspring og havde etableret produktionsfabrikker i bl.a Ungarn, hvor produktions- og lønomkostninger er væsentlig lavere end i Kirchlengern og Gummersbach, hvor de førhen havde produktion. Dette betød, at Linak ikke havde en chance for at matche deres priser. Den første dobb. motor som Dewert producerede i 1988 blev tilbudt - OKIN kopierede den efterfølgende i 1991 - attraktive kunder til 245,- DEM. I dag sælges samme motor til priser omkring 30,- EUR....Jo, der er sket meget.
Peter508
06-02-2010, 20:30
Linak´s fokusområde indenfor senge, var i mange år koncentreret omkring hospitals- og plejehjemssenge og ikke privatmarkedet
Det er helt korrekt men gynger og karruseller du ved ;)
Og privatmarkedet både med senge og møbler generelt er jo steget kraftigt, så derfor gik Linak selvfølgelig også ind på det marked.
Men nu skriver du en del omkring motorer, Linak udvikler ikke og producerer ikke motorer, de har udviklet og producerer actuatorer. Motorerne de bruger til dette formål leveres af andre.
Bent Jensen udviklede actuator systemet sidst i 70'erne, da han havde overtaget hans far's værksted med 7 ansatte, og i dag har Linak omkring 1500 ansatte i ind og udland.
Privatmarkedet omhandlende møbler er kun en lille del af deres produktion. Kontor møbler, landbrugssektoren og eksempelvis nede i mit motionscenter når jeg er på løbebåndet og jeg sætter en stigning på, så er det en Linak actuator der får den til at løfte sig...osv...
Men nu er det her jo ikke en tråd om Linak, men Linak blev nævnt da de igen ansætter folk, hvilket de iøvrigt gør både i DK, men også på deres amerikanske fabrik.
Miss Mancini
06-02-2010, 20:42
Det er helt korrekt men gynger og karruseller du ved ;)
Men nu skriver du en del omkring motorer, Linak udvikler ikke og producerer ikke motorer, de har udviklet og producerer actuatorer. Motorerne de bruger til dette formål leveres af andre.
Har jeg skrevet, at Linak udvikler og producerer motorer...:) ? I så fald er det forkert - det er korrekt at de køber motoren i "byen" og strikker den samme med spindel, spindelmøtrik, snekke og sælges under "aktuator". Det samme gjorde deres konkurrenter også førhen med motorer fra Valeo, Bosch, SWF m.fl. I dag har Dewert/OKIN egen motorfabrik.
Meget hyggeligt med et sidespring i tråden..:) Dejligt at Linak og andre danske virksomheder ansætter medarbejdere igen - det trænger vi til at se noget mere.
Py ha nu har jeg brugt en hel søndag med tømmermænd på at skrive en Kompetenceprofil og derefter en CV. det har jeg dælme aldrig prøvet før og det er ikke nemt at skrive om sig selv :D Må hellere stoppe nu og så kikke på det med friske øjne og sind i morgen.
Skal vi prøve at skrive den for dig :)
Har du prøvet at tage en så kaldt personligheds test.? Det kan man på Jobindex, og den plejer at give en masse gode "udsagns- og tillægsord" om en selv som man netop kan bruge i en "beskrive dig selv situation" :)
Miss Mancini
31-10-2010, 10:00
En impuls-idé ramte mig til morgen - jeg ville med en af turbådene fra Helsingør og på Øresund for at fange fisk.
Jeg har altid haft mit favoritkutter, nemlig M/S Sandmandden - topprofessionel besætning og altid god plads ombord. Jeg kontaktede rederiet, men desværre var der ikke nok tilmeldte til hverken morgen- eller eftermddagsturene, så kutteren holdt fri i dag.
Næste mulighed er M/S Nordkysten - en topmoderne kutter dog plejer der altid at være alt for mange med ombord, så "linekludder" sker tit. Desværre var der heller ikke her nok tilmeldinger, så alt sejlads er aflyst i dag....:(
For få år tilbage, var der altid rift om pladserne på kutterne fra Helsingør, men det har tilsyneladende vendt. En af de andre kuttere der trofast har sejlet fra Helsingør i mange mange år er stoppet, hvilket kan skyldes den generelle afmatning.
Søndagen i dag er ellers som støbt til en god fisketur.....
Manorwar
31-10-2010, 10:18
En impuls-idé ramte mig til morgen - jeg ville med en af turbådene fra Helsingør og på Øresund for at fange fisk.
Jeg har altid haft mit favoritkutter, nemlig M/S Sandmandden - topprofessionel besætning og altid god plads ombord. Jeg kontaktede rederiet, men desværre var der ikke nok tilmeldte til hverken morgen- eller eftermddagsturene, så kutteren holdt fri i dag.
Næste mulighed er M/S Nordkysten - en topmoderne kutter dog plejer der altid at være alt for mange med ombord, så "linekludder" sker tit. Desværre var der heller ikke her nok tilmeldinger, så alt sejlads er aflyst i dag....:(
For få år tilbage, var der altid rift om pladserne på kutterne fra Helsingør, men det har tilsyneladende vendt. En af de andre kuttere der trofast har sejlet fra Helsingør i mange mange år er stoppet, hvilket kan skyldes den generelle afmatning.
Søndagen i dag er ellers som støbt til en god fisketur.....
køb dig en "fiskekutter" som mig .so du er fri for kutterbølv..
evtl kan jeg komme til kbh for en weekend med ubåden og vi kan torske fiske udenfor hveen,--kun hvis du tør at sejle med en rigtig båd...hehe
min fryser mangler torsk hvis du giver hus for en aften og vi dele bådens benzin so bringer jeg båden grejet og nogen fantastiske fiskepositioner..læs om en af mine toure i sundet her http://www.rokkerne.dk/fangstrapportervis.asp?ID=306
her i lillebælt er pt ingen ting pga piratfisker..område er tom med fisk...
Miss Mancini
31-10-2010, 14:09
køb dig en "fiskekutter" som mig .so du er fri for kutterbølv..
evtl kan jeg komme til kbh for en weekend med ubåden og vi kan torske fiske udenfor hveen,--kun hvis du tør at sejle med en rigtig båd...hehe
min fryser mangler torsk hvis du giver hus for en aften og vi dele bådens benzin so bringer jeg båden grejet og nogen fantastiske fiskepositioner..læs om en af mine toure i sundet her http://www.rokkerne.dk/fangstrapportervis.asp?ID=306
her i lillebælt er pt ingen ting pga piratfisker..område er tom med fisk...
Ingen problem...:):)
November måned er i arbejdets tegn, nemlig bådudstillinger i Tyskland, Spanien, Holland og Polski-lande...:) Måske en dag i december..??
Fletcher14
02-11-2010, 13:09
Jeg forstår ikke helt, hvor I finder billig benzin. Her i København og omegn skilter tankstationerne med blyfri til 11,99 kr per liter, pølse med brød til 59,95 kr. og to sukkervand til 49,95 kr.
For disse priser er der hverken servietter, luft eller vand ved standeren. Der er til gengæld kun en ekspedient ved kassen - og lang kø med den ene ildelugtende kunde efter den anden, der skal ha' smøger og øl, der skal indtages i den rustne varebil, der har tabt den bagerste del af udstødningsrøret under sidste palletyveri.
Jeg synes nu, det var bedre priser og bedre tider før finanskrisen kom bag på os i 2006.
Jeg forstår ikke helt, hvor I finder billig benzin. Her i København og omegn skilter tankstationerne med blyfri til 11,99 kr per liter, pølse med brød til 59,95 kr. og to sukkervand til 49,95 kr.
For disse priser er der hverken servietter, luft eller vand ved standeren. Der er til gengæld kun en ekspedient ved kassen - og lang kø med den ene ildelugtende kunde efter den anden, der skal ha' smøger og øl, der skal indtages i den rustne varebil, der har tabt den bagerste del af udstødningsrøret under sidste palletyveri.
Jeg synes nu, det var bedre priser og bedre tider før finanskrisen kom bag på os i 2006.
Tjaaa... jeg kørte forbi et par tankstationer i morges hvor max prisen på en liter blyfri 95 lå på 10.25, så det er vist ikke herovre i mørket at det er galt :D
Peter508
02-11-2010, 14:25
øøøh jeg ved ikke hvor du har set en pris på 11.99 ??
Specielt fordi dagens listepriser på blf. 95 er 10.89 ved de bemandede selskaber....
Men udover det så tank om morgenen, det er der priserne ( i døgnet ) er billigst. Ja også vælg et ubemandet selskab så sparer du lige et par ører mere....
Her til aften lå prisen på 95 blyfri på 10,01 ved shell express, en ubemandet station. Inden for de sidste dage har den flere gange været lige under 10,00 kr pr. liter, så vi klager ikke i Esbjerg.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.