View Full Version : Låsemøtrik til drev
Jeg har lige kørt vores båd i vinterhi, samme sted som vores campingvogn....... og nu sad fruen og jeg lige forstillede os det værste.......
Båden kan de ikke stjæle, da den er bag hegn og port, men hvad med drevet???
Så husker jeg en af Jer nævnte, at man kan beskytte det med en låsemøtrik...... Hvor finder jeg lige en sådan?
(At vi lige var i det mode..... skyldes at min lillesøster og svoger, lige har fået ryddet deres hus af et par indbrudstyve :) )
Sådan nogle her?
http://www.bobsmachine.com/images/lock1.JPG
De kan købes på Bla E-bay - men om de i realiteten har nogen værdi vil jeg tvivle på da låsemøtrikker normalt er noget man hurtigt klarer hvis man har værktøjskassen med :(
Jeg afmonterer drevet og opbevarer det i værkstedet - det tager max 10 minutter alt incl at fjerne det og så kan man også smørre notgange etc ordentligt - og lige kontrolere opretningen - så fjern drevet er mit råd
Her er mange til salg`
http://search.ebay.com/stern-drive-lock-lock_W0QQcatrefZC6QQcoactionZcompareQQcoentrypageZ searchQQcopagenumZ1QQdfspZ32QQfromZR40QQfsooZ2QQfs opZ32QQpqryZstearnQ20driveQ20lockQ20lockQQsabfmtsZ 1QQsacatZQ2d1QQsofocusZbs
jeg sværmer også mest til at afmontere drevet det er jo hurtig gjort
sidste vinter blev der stjålet et drev her hos os og drevet var monteret med sikringsbolte som bare blev boret ud og væk var den.
Hvis jeg ikke var urolig....... så blev det da ikke mindre nu :)
Du har jo en god forsikring - så sov du bare roligt - bestemmer du dig for at tage drevet af hjælper jeg gerne når jeg er på fyn næste gang - båden må jo stå i nærheden af der hvor jeg mødte dig sidst :D
Du skal bestemt lære at afmontere drevet da det hører til alm vedligeholdelse - og er enkelt
Teoretisk kan drevet jo også stjæles når det står på værkstedet - men ricikoen er mindre - ligesom tyveri af båden også er mindre sandsynligt når den intet drev har
Miss Mancini
03-12-2008, 16:32
Jeg afmonterer altid mit drev, når båden skal vinteropbevares.
Som ENN skriver, er det nemt og enkelt at afmontere drevet. Montering af drevet til foråret er hurtigt overstået. Husk ny pakning imellem drev og transom.
Jeg har 500 stk. pakninger på lager, der skal bruges imellem drev og transom.
Pris pr. stk., kr. 39,- incl. moms og forsendelse.
Du skal bestemt lære at afmontere drevet da det hører til alm vedligeholdelse - og er enkelt
Ja.... der er nok ingen vej udenom :)
Og der kan godt nok købes mange pakninger til 39 kr. i forhold til en låsemøtrik som løber op i 224 kr. inkl. fragt...... for slet ikke at tale om... at miste sit drev :eek:
Hvis du har læst tråden om drevstandere så vil du se at vi er mange der har lavet hjemmelavede drevstandere som drevet kan stå i vinteren over - du kan også bare lægge det på gulvet men en drevstander er enkel og god til opbevaring
For at afmontere det skal du
-Sætte båden i frem gear
-Fjerne låseringen på den aksel der holder trimcylindrene fast til drevet og trykke akslen ud
-Løsne de 6 bolte der holder drevet
-Afmontere spedometerslangen på bagsiden af drevet
Of vupti står du med 50 kg drev :D
Sæt en plasticpose i hullet - eller monter en StorIt stearn drive cover
http://fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=73&pictureid=755
Jeg tror jeg kan afmontere på under 5 minutter - og montere det på under 10 minutter (incl smørring af aksler mv) men jeg har også afmonteret / monteret en del efterhånden - du skal bare prøve det 1 gang så vil du se hvor nemt det er
Her er lige en miniguide i at afmontere og montere et alpha drev (se vedhæftede fil)
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.