Drive shower [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Drive shower


ENN
03-12-2008, 17:38
Er der nogen der kører med en drive shower - og som har erfaring med hvilke drive showers der er bedst det er jo noget af en urskov markedet for showers

der er denne fra Simrek

http://www.driveshowers.com/images/Summit-Max-0808.jpg

Denne fra crosfire

http://www.cpperformance.com/images/130-1010.jpg

Eller denne fra Hydro-cool som nok er min favorit

http://marine-performance-parts.com/images/products/display/hydrocool2alpha.jpg

Der er også mange no-name på e-bay

http://i1.ebayimg.com/02/i/06/1e/08/0b_1.JPG

Hvad skal man vælge?

Miss Mancini
03-12-2008, 17:42
SIMREK benyttes af proff´erne.....Det ville være mit valg.

Lars T
03-12-2008, 18:22
Total spild af penge i mine øjne ;)Så hellere en ny prop eller noget mere benzin..Det er langt de færreste der har behovet (måske 1-2 % af bådene i DK)

Lidt ligsom en motorcyklist med knæskrabere som ikke kommer i nærheden af asfalten med knæet ;)

nicolajjetrider
03-12-2008, 18:39
Lidt ligsom en motorcyklist med knæskrabere som ikke kommer i nærheden af asfalten med knæet ;)


Så det fanme sagt:D Har jeg os tit tænkt på:D

Eller som folk som kører i biler med mange HK og snøvler afsted med 80 og 110.. forstår det virkelig ikke:rolleyes:

Miss Mancini
03-12-2008, 18:42
Temperaturen inde i drevet bliver reduceret væsentligt ved brug af driveshower, så helt uden virkning er det ikke.

lille tut
03-12-2008, 18:53
Nu er der jo ingen/meget få i DK som har en motor som er stor nok til at køre drevet varmt.ghw-

Kan godt se ideen hvis der kommer en 500hk på et alfa one drev-dlof--f-.ljjj-:Dlf-flg

Horizonblue
03-12-2008, 19:25
Kan godt se ideen hvis der kommer en 500hk på et alfa one drev-dlof--f-.ljjj-:Dlf-flg

Hahahahaha.

På Volvo drev burde det ikke være nødvendigt med en bruser, da der sidder en oliepumpe i bunden og skovler olien rundt i drevet. Den nederste del af drevet er jo altid nedkølet.

Lars T
03-12-2008, 19:40
Så det fanme sagt:D Har jeg os tit tænkt på:D

Jeg har knæbeskyttere /Kneepads på min dragt, og de har skam været nede og røre - men det var da jeg væltede :D :D.ghw-poppe

Eller som folk som kører i biler med mange HK og snøvler afsted med 80 og 110.. forstår det virkelig ikke:rolleyes:

Hmm der er jo også dem som brænder gummi af fordi det er øøhh... hvorfor var det nu, nåå ja lyden og lugten - "Forstår det virkelig ikke :rolleyes:":D:D

Temperaturen inde i drevet bliver reduceret væsentligt ved brug af driveshower, så helt uden virkning er det ikke.

Rolf du har da helt ret, men vi er jo ovre i marginalerne..

ENN
03-12-2008, 19:51
Hahahahaha.

På Volvo drev burde det ikke være nødvendigt med en bruser, da der sidder en oliepumpe i bunden og skovler olien rundt i drevet. Den nederste del af drevet er jo altid nedkølet.


har sx drev en pumpe der cirkulerer olien mellem over og underdrev?

ENN
03-12-2008, 20:00
Hvor sidder oliepumpen ?

http://www.sterndrive.info/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/volvo_penta_upper_Dec.20th.jpg

http://www.sterndrive.info/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/volvo_penta_lower_Dec.20th.jpg

Horizonblue
03-12-2008, 20:16
Hvor sidder oliepumpen ?

http://www.sterndrive.info/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/volvo_penta_upper_Dec.20th.jpg

http://www.sterndrive.info/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/volvo_penta_lower_Dec.20th.jpg

Til højre for nr 9, sidder der et skovlhjul som rører rundt i olien. Den virker selvfølgelig kun når drevet er i gear.

Horizonblue
03-12-2008, 20:21
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7748010-JHCAT-0,,,0015%20%20.aspx

Den har nummer 7 på dette diagram.

ENN
03-12-2008, 20:25
Man har jo også kun brug for cirkulation når drevet er belastet så det er jo helt fint

Jeg har aldrig hørt om varmeproblemer på SX drev - og kun sjældent på alpha eller bravo drev - men det opstår hvis man kører i yderområderne af drevenes kapacitet og kører mange timer med WOT og så benyttes driveshowers

Hvor store olie kanaler er der i sx drevet mellem over og underdrev?

På Alpha har drivakslen mellem over og underdrev en boret kanal på vel ca 6-8 mm og i huset er der endnu en kanal der også er ca 6-8 mm i diameter så nogen cirkulation forekommer jo - men belastes drevet til max effekt i flere timer - og specielt i varmt vand bliver olien varm i det øvre drev.

Er man i tvivl om hvor varmt det bliver er det en god ide at lugte til drevolien den kan få en brændt lugt - og en sort farve hvis temparaturen bliver høj i drevet - ligeledes kan der dannes en hvid kalk/mineral belægning på overdrevet hvis det bliver varmt

Nu kører jeg jo med en lille motoreffekt på mit alpha - men ofte køres i flere timer med båden planende - jeg har nogengange sprunget om bag i båden straks efter en sådan tur og mærket på drevet - og det er vel ca 35`c varmt hvilket er helt uproblematisk - men køres Alpha drevene med 300 hk eller mere så er det problematisk

Horizonblue
03-12-2008, 20:40
Hullet i overdel er vel omkring 15 mm, mens det er lidt over 20 mm i underdelen. Der sidder et filter i underdelen, altså i det store hul.

Jeg har godt lagt mærke til det lille hul, der er boret i selve huset på Mercruiser, som tættes med en o-ring, når man samler over og underdel, det er meget lille i forhold til Volvo, både 290 og SX.

Sjovt nok, så ser det ikke ud til at der sidder et skovlhjul på duoprop'en.

Desuden er den, så vidt jeg har set i en reservedelsliste, droppet på de nyere SX drev.

BrianL
03-12-2008, 21:57
Jeg har drive showers, men jeg kan ikke huske hvilket fabrikat det er. De var monteret da jeg købte båden, ellers var det nok ikke noget jeg ville montere da jeg ikke sejler fuldgas i længere tid ad gangen.

ENN
04-12-2008, 15:47
Nogle high performance både har drive shower som standard bla. fountain har jeg kunnet læse mig til

Egentligt også tankevækkende at alle high performance både er med Mercruiser drev - men det skyldes nok at den type både er amerikanske

lille tut
04-12-2008, 16:15
Nogle high performance både har drive shower som standard bla. fountain har jeg kunnet læse mig til

Egentligt også tankevækkende at alle high performance både er med Mercruiser drev - men det skyldes nok at den type både er amerikanske

Laver volvo egentlig nogle som kan tåle det:eek:

Horizonblue
04-12-2008, 18:18
Singleprop drev laver Volvo egentlig ikke nogle af, som kan tåle afsindige motorer. Dog har de lavet nogle enkelte specielle drev før i tiden, til race. De var dog stadig baseret på 270 serien, så alligevel ikke noget "extravagant"

Så er der det underlige 750 drev fra 1970'erne, som havde en mindre lastbilmotor foran.

Volvo hælder mere til duoprop, når der skal tøjles mange hk/moment.

Til de største benzinmaskiner er der igennem tiden brugt DPX drev, det er også brugt på diesel.

Volvo laver også nogle store og sikkert solide Duoprop drev, som kun bliver brugt til dieseler (D4 & D6)

Men singleprop til kæmpe benzinslugere gør de ikke meget i.

Et godt gammelt 280 eller 290'er drev kan såmænd godt holde til en del hk. En moderat bigblock turde jeg godt sætte foran.

Problemet med de gamle drev, er den måde de er ophængt på. Styregaffel, styrehjælm m.m. er hårdt belastet og vil få en del slør. Jeg har set det på en Chapparal, med et 290'er drev med en bigblock foran. Det var så heller ikke den dødeste bigblock der fandtes. Tandhjul m.m. kunne godt tåle den store motor, men der var vanvittig meget slør i styretøjet.

De nye store duoprop drev har styrecylindrene koblet direkte på drevet, det er nok ikke uden grund.