View Full Version : Nauticus smart tabs
Hej boatere :)
Er der nogen som har erfaring med NAUTICUS SMART TABS i forhold til elektrisk eller hydraulisk trim.
Jeg synes vores BL 1950 løfter forenden meget ved acceleration, derfor overvejes trim plader
mvh Leif
Personlige erfaringer - nej - men jeg har hørt positive udtalelser om dem
Hvis dit power trim virker så burde det dog afbøde problemet med bovløft indtil båden paserer planingstærsklen
Miss Mancini
06-12-2008, 14:38
Har ikke nogen erfaringer med omtalte system, men umiddelabrt bør din båd ikke udstyres med yderligere trimsystemer udover powertrim på dit drev.
Kan årsagen til at forenden løftes for meget ved acceleration skyldes at båden er alt for tung agter ? Måske er dit opdriftsmiddel - skum - fyldt med vand, eller er der vand i hulrummene ?
Så vidt jeg husker, oplevede Stroyer store problemer med accelerationen på sin båd efter han havde købt den, hvilket skyldtes, at opdriftsmidlet i båden var fyldt med vand.
Jeg har benyttet hydrofoil på min båd - to vinger der sættes på kavitionspladen på drevet - og det har givet båden et bedre løft ud af vandet, hurtigere acceleration, bedre stabilitet og mindre crusing speed
( mindre brændstofforbrug ). Måske det var et forsøg værd på din båd, inden du køber dyrt trimsystem. Hydrofoil systemet koster ca. 500,- kr. og kan erhverves i de fleste marinebutikker.
Da vi er nybegyndere med båden, ved vi ikke om den er fyldt med vand? og hvordan finder vi ud af det? Hvor kan man bore hul uden at det skader? Inspektionshuller som Esben skrev om i et anden tråd?
Når jeg har sejlet har jeg først brugt powertrimmet når vi er oppe at plane og optimerer planet.
Måske ville en anden metode være bedre.
Har godt set hydrofoils til drevet, som åbenbart er en bedre og billigere metode?
Så tak for hintet, det vil vi overveje da det også er enkelt og billiger.
mvh. Leif
Miss Mancini
06-12-2008, 17:55
Da vi er nybegyndere med båden, ved vi ikke om den er fyldt med vand? og hvordan finder vi ud af det? Hvor kan man bore hul uden at det skader? Inspektionshuller som Esben skrev om i et anden tråd?
Når jeg har sejlet har jeg først brugt powertrimmet når vi er oppe at plane og optimerer planet.
Måske ville en anden metode være bedre.
Har godt set hydrofoils til drevet, som åbenbart er en bedre og billigere metode?
Så tak for hintet, det vil vi overveje da det også er enkelt og billiger.
mvh. Leif
Når I kommer så langt med båden at den er sejlklar, er du velkommen til at låne et sæt hydrofoil af mig til at teste med.
Da vi er nybegyndere med båden, ved vi ikke om den er fyldt med vand? og hvordan finder vi ud af det? Hvor kan man bore hul uden at det skader? Inspektionshuller som Esben skrev om i et anden tråd?
Når jeg har sejlet har jeg først brugt powertrimmet når vi er oppe at plane og optimerer planet.
Måske ville en anden metode være bedre.
Har godt set hydrofoils til drevet, som åbenbart er en bedre og billigere metode?
Så tak for hintet, det vil vi overveje da det også er enkelt og billiger.
mvh. Leif
Du skal trimme drevet helt ned - og derefter give gas - når den planer kan du trimme ud og finjustere til farten er højest eller til den sejler som du syntes er behageligt - men drevet skal trimmes helt ned når du skal op i plan - hvis du vil undgå at den løfter boven
Du skal trimme drevet helt ned - og derefter give gas - når den planer kan du trimme ud og finjustere til farten er højest eller til den sejler som du syntes er behageligt - men drevet skal trimmes helt ned når du skal op i plan - hvis du vil undgå at den løfter boven
Nøjagtigt sådan har vi gjort. :)
Og vil gerne låne et sæt hydrofoil til test, når vi sejler igen. :)
Miss Mancini
07-12-2008, 12:56
Nøjagtigt sådan har vi gjort. :)
Og vil gerne låne et sæt hydrofoil til test, når vi sejler igen. :)
De ringer, vi bringer...:)
Hvilken propel har i på?
Hvis det er en "for stor en" så kan det også gøre at i har svært ved at komme i plan..
Hvilken propel har i på?
Hvis det er en "for stor en" så kan det også gøre at i har svært ved at komme i plan..
Det er en propuls 9902, 14,5" der kan indstilles fra 15-21". Den er 4 bladet i kunststof
Vi har prøvet alle indstillingerne efter tur. Vi endte med indstilling på 19"
Med 2 ombord kan den lige opnå 60km/t målt med GPS, ved ca. 47-4800 RPM.
Den der fulgte med båden, da vi købte i april 2008, var en aluminium 3 bladet med et nummer stemplet ind lige ved akselen 031066.
Den var lidt mindre i diameter, så da vi monterede propulsen, måtte vi skære lidt i anoden, for den kunne køre rundt.
Da den fik nærkontakt med et stenrev, i august 2008, blev diameteren endnu mindre; og så var det vi købte propulsen, fordi vi syntes det ville være smart at kunne justere efter hvad skulle anvende båden til: 1 /2 vandski, få eller mange ombord etc.
Måske er det indbildning,men jeg syntes at aluprop'en havde en lidt højere hastighed
Båden er BL 1950 CL Capri med 135hk alfa one gen. 1, årgang 1997.
Ifølge US Marine Parts's beskrivelse er standarden en 13-3/4 x 21 PROP-MERC I/O
mvh. Leif
Jeg har lige købt et sæt Smart tabs som jeg venter mig meget af. Min båd er nemlig så gammel at der ikke er powertrim på drevet. De bliver monteret i vinter, så erfaringerne vil kunne høstes omkring maj måned, når vi starter igen.
Det bliver spændende at høre om du også bliver glade for dem
Det er en propuls 9902, 14,5" der kan indstilles fra 15-21". Den er 4 bladet i kunststof
Vi har prøvet alle indstillingerne efter tur. Vi endte med indstilling på 19"
Med 2 ombord kan den lige opnå 60km/t målt med GPS, ved ca. 47-4800 RPM.
Den der fulgte med båden, da vi købte i april 2008, var en aluminium 3 bladet med et nummer stemplet ind lige ved akselen 031066.
Den var lidt mindre i diameter, så da vi monterede propulsen, måtte vi skære lidt i anoden, for den kunne køre rundt.
Da den fik nærkontakt med et stenrev, i august 2008, blev diameteren endnu mindre; og så var det vi købte propulsen, fordi vi syntes det ville være smart at kunne justere efter hvad skulle anvende båden til: 1 /2 vandski, få eller mange ombord etc.
Måske er det indbildning,men jeg syntes at aluprop'en havde en lidt højere hastighed
Båden er BL 1950 CL Capri med 135hk alfa one gen. 1, årgang 1997.
Ifølge US Marine Parts's beskrivelse er standarden en 13-3/4 x 21 PROP-MERC I/O
mvh. Leif
Det med farten er ikke indbildning propulse er kendt for at give markant mindre tophastighed ift en alu propeller
Ideen med propulse er jo god - men i praksis har de i test været knap så overbevisende
Da vi er nybegyndere med båden, ved vi ikke om den er fyldt med vand? og hvordan finder vi ud af det? Hvor kan man bore hul uden at det skader? Inspektionshuller som Esben skrev om i et anden tråd?
Når jeg har sejlet har jeg først brugt powertrimmet når vi er oppe at plane og optimerer planet.
Måske ville en anden metode være bedre.
Har godt set hydrofoils til drevet, som åbenbart er en bedre og billigere metode?
Så tak for hintet, det vil vi overveje da det også er enkelt og billiger.
mvh. Leif
Du kan prøve at veje båden og sammenligne vægten med fabriksopgivelsen for en ny båd - derved har du en god ide om der findes vand i bådens skum
Miss Mancini
10-12-2008, 20:41
Jeg har endnu ikke hørt om en tilfreds bådejer med ProPulse propel. I mine øjne tyder det på, at propellen giver for meget efter ift. alupropel under sejlads. Måske Lars T - sitets propelekspert - kan bidrage med kommentarer/supplerende oplysninger omkring ProPulse propellen.
Jeg har en bunke fabriksnye 3 bladede alupropellere liggende - 19"/21"/23" - som du meget gerne må låne, så du kan se hvilken der passer bedst til din båd. Umiddelbart vil jeg mene, at en 3 bladet alupropel på 21", vil passe godt sammen med din båd.
Jamen Rolf du har helt ret.
ProPulse har ikke det bedste ry, og kan i mine øjne ikke sammelignes med med en alu eller stål propel.
ProPulse har en kømpe fordel med dens variable stigninger, men ellers komemr den til kort da kompositmaterialet som bruges simpethen ikke er stærkt nok. Bladende flexer og dermed kan den holde f.eks. 21" stigning ved høje omdrejninger hvilket bevirker at man mister topfart.
Land and Sea (nu Mercury) have en gang en propel - Torqueshifter - med variable stigning 16"-30" og den havde stålblade.
http://www.land-and-sea.com/images/marine/torque-shift/torque-shift_movie_150.gif
Brugerne var meget begejsteret for denne med den havde desværre en tendens til at sætte sig fast pga tærring, således at den ikke var så variabel endda :)
Kan stadig findes brugt på nogle website - primært i USA
Hov - Den producedes stadig :) Så der må være en virksomhed der har købt rettighederne af Mercury..
http://www.torqueshift.aeromarine.com/
Lidt video
http://www.torqueshift.aeromarine.com/torque-shift_video_7k.mpg
Det er kun reservedele han sælger ikke hele propellen da den desværre ikke produceres mere:(
Jamen Rolf du har helt ret.
ProPulse har ikke det bedste ry, og kan i mine øjne ikke sammelignes med med en alu eller stål propel.
ProPulse har en kømpe fordel med dens variable stigninger, men ellers komemr den til kort da kompositmaterialet som bruges simpethen ikke er stærkt nok. Bladende flexer og dermed kan den holde f.eks. 21" stigning ved høje omdrejninger hvilket bevirker at man mister topfart.
Land and Sea (nu Mercury) have en gang en propel - Torqueshifter - med variable stigning 16"-30" og den havde stålblade.
http://www.land-and-sea.com/images/marine/torque-shift/torque-shift_movie_150.gif
Brugerne var meget begejsteret for denne med den havde desværre en tendens til at sætte sig fast pga tærring, således at den ikke var så variabel endda :)
Kan stadig findes brugt på nogle website - primært i USA
Sådan en har jeg og accelerationen på filmen er ikke overdrevet men det er problemet med tærring heller ikke så til z drev som ligger fast i vandet kan den ikke anbefales:(
Skal man igennem længere stræk hvor der ikke planes er den heller ikke godfjupeqopq
Knækked hækken på en kammy`s båd i kompi med en Yamaha 200ProV-.ljjj-
Jeg vile dælme gerne prøve en engang - for teorien og systemet er rigtigt
Det er kun reservedele han sælger ikke hele propellen da den desværre ikke produceres mere:(
Helt rigtigt at han kun sælger delene, men sådan som jeg læser det, er han leveringsdygtig i alle dele, og en kyndig (læs: ikke mig)burde vel så kunne samleen komplet prop :):)
Teorien er super spændende men hvis den ikke fungere i praksis (det gør den jo egentlig på fly) tja så kan det jo være lige meget :)
Jeg vile dælme gerne prøve en engang - for teorien og systemet er rigtigt
Det kan vi nok finde ud af.
og Lars virker gør den skam med korte service interval -.ljjj-
med lidt smøring med en god saltvandfast fedt
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.