OMC 9,9 og 15 [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : OMC 9,9 og 15


ENN
30-08-2008, 15:08
OMC lavede i årene 1974-1992 en lidt speciel motor den blev udført i en 9,9 og en 15 hk version motoren er stadig i dag kendt som en af de bedste OMC motorer der er lavet - og den har et specielt ultralavt design


http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OB%20images/74Johnson.jpg

http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OB%20images/Johnso92.jpg

http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OB%20images/78%20SS.jpg
http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OB%20images/Evinrudecover.jpg

Jeg fandt på nettet en amerikaner der har lavet en lang fin artikkel med billeder af disse motorer - samt en massse reparationsanvisninger linket kan i finde her:
http://www.sschapterpsa.com/ramblings/Johnson%209.9_15.htm

Da jeg som nogle ved samler på specielle og antikke påhængsmotorer - ja så består samlingen selvfølgeligt også af en OMC`15 hk

Min er fra 1991 og altså en af de sidste der er produceret - der er det specielle ved den at den aldrig har været brugt - jeg købte den i 2000 ved et dødsbo i Tyskland - og den står endnu i sin originale embalage.

Da disse motorer er meget efterspurgt grundet sit simple design og høje driftsikkerhed kan en sådan ubrugt 15 hk faktisk indbringe mere end den kostede fra ny af - jeg er blevet budt 2500 usd for den - men nyprisen var dengang ca 1600 usd

Jeg sælger dog ikke min - der er i foråret indkøbt en Buster S alu jolle til den - og det er nu planen atr motoren skal pakkes ud - have en ny impeller (da den har jo har siddet i siden 1991) og så skal motoren ud at sejle for første gang

Min OMC 15 hk er i øvrigt en Evinrude - endda har den en mærkelig historie - den blev bygget i USA til det sydafrikanske marked og er en Commercial version (en erhvervsversion - der dog ikke udover farverne adskiller sig fra de "almindelige") og blev solgt i Tyskland til en tysk kunde i 1992. Hvordan den havnede i Tyskland vides ikke - kunden blev imidlertid syg og ved hans død købte jeg den fra dødsboet

ENN
14-12-2008, 16:04
Min Buster Alu jolle er ved at være klar så i juleferien skal den med op til søen


Jeg har en 15 Hk Evinrude der er fra 1991 men er ny - den vil blive sat på og så skal jeg ud og nyde en tur med min 15 hk

De er faktisk hurtige selv af en 15 hk - de vejer nemlig kun ca 30 kg og er ret hidsige at sejle med - se bare denne film


L0m6B_YFuRg&feature

lille tut
14-12-2008, 19:10
Den går godt motoren, og ser ud båden skrider godt gennem vandet.


Jeg har en 9,9 evenrude med elstart fra 92 ligner meget den 9,9 johnson den er dog blå er det en omc motor??

ENN
14-12-2008, 19:16
Ja Evinrude og Johnson er det der var OMC (Outboard Marine Cooperation) motorene var ens bortset fra navnet og farverne

De viste 9,9 og 15 hk modeller blev lavet fra 1974 - 1992 så hvis din er en 1992 er det den sidste årgang af disse motorer

lille tut
14-12-2008, 19:43
Her er lidt billeder af den, men der står godt nok 6hk på hatten den har sejlet i holland så derfor.
De må kun have 6hk på både hvis de ikke har papir til at sejle.

Jeg har fået at vide gennem motor nr at det et en 9,9 årg 92.

MOD NR E10EENA
SER NO B08905238
Made in Belgium

ENN
14-12-2008, 19:58
Det er en fin lille maskine du har der og det er en 1992 model

Du kan opgradere den til en 15 hk

Du skal bruge en anden karburator (det er en 9,9 TV og en 15 TH)
http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OB%20images/9.9_15_carbs_front.JPG

Os så skal den have nogle andre Reed ventiler så har den 15 hk

Eller faktisk kan du genbruge dine bladfjeder/reedventil der skal bare sættes en lille afstandsbrik ind i dem så de kan åbne mere end på en 9,9 hk

http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OB%20images/reed%20valves.JPG

Brikken der skal sættes under ser sådan ud

http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OB%20images/shim.gif

lille tut
14-12-2008, 20:22
Det er en fin lille maskine du har der og det er en 1992 model

Du kan opgradere den til en 15 hk

Du skal bruge en anden karburator (det er en 9,9 TV og en 15 TH)
http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OB%20images/9.9_15_carbs_front.JPG

Os så skal den have nogle andre Reed ventiler så har den 15 hk

ØØØ den skal jeg lige have igen
Karburator skal hedde 15 th ikke??????????

Og reed ventiler er lige?????

lille tut
14-12-2008, 20:24
ARG kan da godt se den til højre er større, :(:(:(:(:(:(:(:(
Hvor hitter jeg lige den og evt priser

NÅR membran plader, det kalder jeg dem, er det ikke bøjlen der holder dem som skal være mere buet den bestemmer jo hvor meget den skal åbne

ENN
14-12-2008, 20:25
Jeg har opdateret teksten og billederne lidt

De 2 karburatorer er en 9,9 TV (Til Venstre) og en 15 TH (Til Højre) prøv at kig ind i karburatorene på billederne - der er meget større hul i 15èren altså den Til Højre

lille tut
14-12-2008, 20:32
Kan se vi mener det samme, har du en liggede

ENN
14-12-2008, 20:51
Stoppet/bøjlen skal ikke bukkes mere - der skal monteres 2 små plader under Stoppene så ventilerne kan åbne mere

Jeg har ikke sådan en karburator - det eneste jeg har liggende til en OMC 9,9-15 er et vandpumpekit som jeg vil instalere på min snart

Men karburatorene kan af og til findes på www.ebay.com (http://www.ebay.com) - skal jeg holde øje med en?

lille tut
14-12-2008, 21:11
Stoppet/bøjlen skal ikke bukkes mere - der skal monteres 2 små plader under Stoppene så ventilerne kan åbne mere

Jeg har ikke sådan en karburator - det eneste jeg har liggende til en OMC 9,9-15 er et vandpumpekit som jeg vil instalere på min snart

Men karburatorene kan af og til findes på www.ebay.com (http://www.ebay.com) - skal jeg holde øje med en?


Pladerne kan man jo lave selv hvor tykke skal de være????

Du må gerne gi lyd hvis du ser en:D

ENN
14-12-2008, 21:19
De skal være 0,0125 tomme tykke hvis nogen så kan oversætte det til mm :D tror det er 0,32 mm sådan ca-.ljjj-

lille tut
14-12-2008, 21:47
De skal være 0,0125 tomme tykke hvis nogen så kan oversætte det til mm :D tror det er 0,32 mm sådan ca-.ljjj-


Super ENN, du kan dit kram og mange tak for hjælpen

Den sidder på ungernens båd og en 15hk ville jo ikke være ringerefjupeqopq

ENN
14-12-2008, 21:52
Jeg har prøvet både en 9,9 og en 15 hk for nogle år siden - og der er markant forskel på dem 15 hkèren er betydelig hurtigere og har mere kraft/træk i hele omdrejningsregistret.

Motorene blev konstruerede som 15 hk - men 9,9èren blev droslet og mistede meget af sin hidsige natur ved droslingen.

Så lad os da finde en 15 hk karburator i løbet af vinteren - så bygger du bare din om til en 15 hkèr

lille tut
14-12-2008, 22:05
Nemligfjupeqopq så er jeg også fri for at tilpasse den 15hk yamaha jeg lige har købt til den poppe

ENN
15-12-2008, 18:53
De lavede også en racerversion af 15 hk modellen

lille tut
15-12-2008, 20:03
Uha den ser godt ud, det var lige sådan en vi skulle have.fjupeqopq

Sjovt det en to bladet skrue, men gearing er nok 1/1 eller meget tæt på siden det ikke er tre bladet

ENN
15-12-2008, 20:12
Det var en version de lavede til nogle standard klasse både og de kørte som surface propellere i en blanding af vand og luft

Man kan få en af de gearkasser endnu og bygge sin egen racer .mvf.f

lille tut
15-12-2008, 20:22
Ok tror du den kan købes for penge, og hvad mon prop koster:confused:

Er der water pick på den kan vel ikke bruges uden når det er overflade propel

ENN
15-12-2008, 20:28
Jeg ved ikke hvad den koster men den har en water pick up i næsen og vandpumpen sidder også i næsen (pos 4 på tegningen) - det har jeg aldrig set før - her er en eksploderet tegning af gearkassen

lille tut
15-12-2008, 21:12
Det er da skide smart så den er under vand hele tiden, og ikke noget med der skal monteres div for man er sikker på kølingfjupeqopq

lille tut
15-01-2009, 21:12
Hej ENN har et rev nr på en cab til evinrude OE part # 0383626
er det en jeg kan bruge eller er det en ældre model

ChristianX
15-01-2009, 21:37
Hold da op hvor fedt med sådan en racergearkasse :P den må være rigtig sjov på sådan en lille "Jerry" eller "Crazy one" :D den er nok rimelig vild...

ENN
16-01-2009, 15:27
Hej ENN har et rev nr på en cab til evinrude OE part # 0383626
er det en jeg kan bruge eller er det en ældre model

Den karburator der passer på årgangen hedder 0433992 ældre årgange kan passe - det er din jo et bevis på

Om 0383525 passer ved jeg ikke da jeg ikke kan finde ud af hvad det reservedelsnummer passer på - gå efter en 0433992 da det ifg. evinrude er den der skal sidde på

lille tut
16-01-2009, 20:31
Ok der prøver jeg TAKKER-dlof--f

lille tut
17-01-2009, 11:41
Den karburator der passer på årgangen hedder 0433992 ældre årgange kan passe - det er din jo et bevis på

Om 0383525 passer ved jeg ikke da jeg ikke kan finde ud af hvad det reservedelsnummer passer på - gå efter en 0433992 da det ifg. evinrude er den der skal sidde på

Prøvede lige at få en pris hos evinrudeforhandler i dk, hold da kæft den er dyr han skulle have 4600 for den:(

håber der kommer en med vare nr 433992 på ebay:D

Miss Mancini
17-01-2009, 12:32
Prøvede lige at få en pris hos evinrudeforhandler i dk, hold da kæft den er dyr han skulle have 4600 for den:(

håber der kommer en med vare nr 433992 på ebay:D

Jeg fandt denne her hos en forhandler i USA. Prisen er 282,- USD.

http://www.boats.net/parts/detail/brp/B-0433992.html

lille tut
17-01-2009, 12:46
Jeg fandt denne her hos en forhandler i USA. Prisen er 282,- USD.

http://www.boats.net/parts/detail/brp/B-0433992.html

fino, jeg leder vidre og håber der dukker en op ellers må jeg jo af med små 300dollerSmokeyfisher

lille tut
21-01-2009, 13:26
Fandt den her mon den kan bruges fra den.
Motor nr be15bacde

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58341189

ENN
21-01-2009, 13:40
Njaee måske - der fandtes 3 versioner af karburatorer til 15 hk modellen en fram til 1980 en fra 1980-87 og en fra 87 og frem

Hvis du kigger på den side jeg har linket til i en tidligere tråd kan du læse:

Carburetor, late : Late 1987 & newer production carburetors up thru 1996 were completely different & had the bottom fuel bowl & top made of heavy black plastic. They were apparently designed for easier manufacture as the plastic top has the idle jet in it & the juncture between this top & the main body serves as a passage (depending on the the gasket) for the fuel from one chamber to the other. There is a white nylon collection box that is sandwiched & gasketed between the main body & the bottom fuel bowl that has a removable main-jet on one side. These carburetors appear the same for the 9.9 & the 15 hp with the exception of the main-jet AND the throat dia. in the main body. In the parts list, the main-jet for the 9.9 is spec'ed out at a hole #34 (.055dia), while the 15 is #54 (.110 dia.). The idle jet suction tube comes off this collection box & goes up into the plastic top for suction to the idle jet itself. This arrangement appears to help keep debris out of the jets.

The choke butterfly is the same as the previous models, but the throttle plate is smaller. The internal throat of the 9.9 is about .500 dia. while the outlet hole into the manifold is .750 dia. This is quite a bit smaller than the earlier versions, & the guess is that this newer carburetor is probably more efficient. It appears to have all the screw holes & outboard fittings in the same locations, but whether it would interchange with the earlier versions & function reliably is a question. Probably not in that the the internal castings of the intake manifold appears different also. OMC repair kit #439073, or NAPA /SIERRA part# 18-7219.

If it is more efficient, then the motor will possibly idle better & have less of a black oily residue ooze out of the lower part of the exhaust housing for weeks after it is put into storage. One other observation while the carburetor is off, you will notice the intake manifold has a slight vertical separator on the bottom section up about 3/16". The supposition is that this may help fuel flow to the individual cylinders better. These later carburetors also had an adjustment screw for the cam follower.


Så du kan prøve- der er gode chancer men det er den "midterste" version af karburatorer der skulle sidde på den 15 hk - skulle noget ikke passe kan du jo flytte delene fra den defekte motor

lille tut
21-01-2009, 18:44
Jeg tror sgu det er samme slags, for den de skriver om er med plast top og den jeg har er alm alu med metal svømmehus.

Og som du skriver kan jeg bare flytte indsugnings manifolden over hvis den ikke passer

ENN
21-01-2009, 19:39
Køb den - så kan du sælge de andre dele - gearkasse - tændingsmodul etc plejer at være efterspurgte til de modeller

lille tut
21-01-2009, 21:19
Så er den købt, så må jeg se hvad det er for noget når den kommer hjem._/lighthouse)_

ENN
12-05-2009, 19:24
Hvordan blev resultatet lille tut ? satte du "kun" en 15 hk karburator på eller fik du også sat afstandsbrikkerne i reed ventilerne?

lille tut
12-05-2009, 20:47
Halløj, det blev super den har fået en helt anden gang, kunne godt tænke mig at prøve med en større skrue, du har vel ikke en liggende:D

Ang sims skiver i membramem har jeg ikke sat nogle i, for de tegninger jeg fandt på nettet var de vist på, men om det er for de bruger de samme tegninger ved jeg ikke:(:(

ENN
13-05-2009, 08:21
Købte du ikke en hel motor hvor du tog karburatoren fra?

Det skulle give det sidste det med de rigtige reed valves - så du kunne jo så pverføre dem fra den anden motor