View Full Version : knækket bolt
moseboen
21-12-2008, 20:32
så skete det jo... jeg skulle skrue en skrue af og knæk! så knak den sku :)
nu har jeg hørt så meget om at man skal passe så meget på at en ornepik ikke bliver boret for skævt i for så knækker ornepikken og det er hærdet og så er det umuligt at få det lavt
hva er jeres erfaringer med det?
og er der en anden måde som er mere sikker?
hilsen Mosie
Sidder der noget tilbage af bolten? kan du få fat med en vandpumpetang eller en rørtang?
Kan du det så prøv at varme godset og se om du kan få den ud - men gør det med måde da aluminium ikke tåler meget varme og smelter pludseligt - flydepunktet er skarpt slet ikke som på stål
Er den knækket fladt med godset så du ikke kan få fat med noget så bor den ud - kørnerprik præcis midt i - start med et lille bor skift til større og bor op til den størrelse der skal bruges ved skæring af nyt gevind (se i en gevindtabel)
lille tut
21-12-2008, 20:38
Ja den skal du ikke knække hvor sidder bolten/størrelse fortæl noget mere
moseboen
21-12-2008, 20:45
der sidder desværre ikke noget ude men jeg kan lige smutte ned og tage lidt billeder´
de kommer inden 10 min ;)
moseboen
21-12-2008, 21:02
så er billederene der;)
Fine billeder - og lad dem bare stå du behøver ikke slette dem igen
De der skal bores ud - lav en lille kørnerprik i midten - tag en lille skarpt bor på fx 2 m/m bor for med det - og skift så til større bor der passer til det gevind der sidder - du kan finde borstørrelsen i en gevindtabel (jeg har vedhæftet en) til sidst skærer du gevindet rent med en snittap
Hvad skal du derind efter? det er ophænget du er ved at adskille det adskiller man normalt ikke uden der er en god grund
Og en bibemærkning - hvor er det skøøøøønt at jeg sejler i ferskvand - der har man ikke de der problemer med fasttærede bolte - selv boltene på min 1950èr Husquarna går let som smør - havde den været en saltvandsmotor var den død for 40+ år siden-.ljjj-
moseboen
21-12-2008, 21:15
hehe ja det må være dejligt :D
nu sagde ham jeg købte den af at den kun havde sejlet i saltvand hehe
men hvordan skal man så skrue dem ud? nogen gode ider? jeg har banket lidt på dem indne jeg prøver at få dem af
jeg vil faktsik bare se hvordan sådan noget ser ud:) det er jo slidt
det kan godt være det lyder lidt dumt meeen min far har sådan noget blødt gummi og jeg forstiller mig bare noget gummi der sidder der inde og tager imod de stød der nu må komme og så tænkte jeg at jeg måske selv kunne lave det :D
tror bare ikke man kan :) hva tror i?
moseboen
21-12-2008, 21:19
skal man ikke bruge en orne pik?
jeg forstår sådan på det at det tilsidst bare nærmest ødelægger bolten og så det ikke skader gevindet
De der sidder FAST du får dem ikke ud med en ornepik - forsøg gerne - men de kommer ikke ud
Der siddet nogle gummiophæng derinde - dem kan du ikke selv lave - men de er ikke så dyre at købe - er de i stykker?
For øvrigt skal du bore hul i bolten før du kan bruge ornepikken så frem med kørneren og begynd borearbejdet - husk at gode skarpe kvalitetsbor letter arbejdet
moseboen
21-12-2008, 21:23
de er ikke i stykker men slidt :D
jeg har hørt det kostede 3000at få begge lavt er det noget sludder?
hvor kan man købe det?
okay så prøver jeg imorgen at bore lidt:D
Man laver dem ikke - man skifter dem - hvad mærke/model/årgang var din motor så skal jeg se om jeg har en tegning af det
De slides for øvrigt ikke - de enten virker eller slipper i vulkaniseringen og så hænger motoren løs
moseboen
21-12-2008, 21:28
man skal raelt bare starte med en lille bor og skifte til et større
MEN hvor langt skal jeg bore ind jeg vil jo ikke bore ind i noget der ikke skal bores i :D
og hva nu hvis man kommer til at bore 1 mm forkert so ødelægger man jo gevindet?
moseboen
21-12-2008, 21:29
mariner fra 70´erne
2 cyl
40 hk
langt ben
ved ikke rigtigt hva modellen er :(
Her er et par tegninger af det du skiller ad
Hvis ikke gummiophængene (position 19) er i stykker (læs har slupet i vulkaniseringen) så lad være med at skille det ad
Hvad får dig til at tro de er i stykker?
Nu kan jeg ikke se det øverste ophæng ordentligt - men sammenlign med de vedhæftede tegninger - det ser for mig ud som om der er lavet noget "storm P" på det øverste ophæng - altså noget hjemmeflækket noget -.ljjj-
moseboen
21-12-2008, 21:49
hehe det er sikkert noget hjemmelavet
det er i stykker men kan rykke motoren en del frem og tilbage
og de sagde det også ved gnisten da jeg var i praktik der
der var de så flinke at sidste dag måtte jeg tage båden og motoren med :D
og der fik den lige en bundprop det er dejligt at have det:D
moseboen
21-12-2008, 21:51
man kan se lidt af gummiet og det ser meget mørnet ud
moseboen
21-12-2008, 21:53
men lige det med bolten skal man ikke bore ektremt præcist for ikke at ødelægge gevindet?
og hvor mangt skal man bore ind? jeg vil jo helst ikke bore for langt og ødelægge mere end det gavner :)
ved du hvor man kan købe sådan noget ophæng?
moseboen
21-12-2008, 22:22
i kan se en film jeg lige har filmet med ophænget så kan i se det :)
http://www.baadgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=852
Ja den er god nok - den er gal de er færdige de ophæng - der skal nye på
Du kan købe dem hos enhver Mariner forhandler - men køb den i USA det er billigere (e-bay) eller hør Nytdrev eller marineparts om de skulle have delene
Du kan IKKE lime dem sammen igen - rudelim eller ej det er spild af tid og vil ikke holde
moseboen
22-12-2008, 17:12
men er det noget der er nødvendigt at skifte og ok billigt?
fordi nu mens jeg har motoren hjemme kunne jeg jo skifte dem :D
men kan jeg komme til at bore for langt og så ødelægge noget? eller skal jeg bore lidt af gangen?
De skal skiftes man kører ikke med sådanne ødelagte ophæng
Mht. at bore de knækkede bolte ud så skal man have en sikker hånd - skarpe bor - en spids kørner - og så borer man bolten ud
Du kan mærke det - og se det på spånerne så længe du borer i bolten der er i stål - når du er igennem og rammer aluminimumen kan det tydeligt mærkes - hvis man ellers har lidt føling med at arbejde med håndværktøj
Jeg vil tro der er et lille hulrum under bolten da bolthullet i aluminimumen formentligt er lidt længere end bolten ellers kan bolten ikke spændes til (læs bolten må ikke gå i bund i gevindet) så det kan mærkes ved at boret pludseligt synker et stykke ind uden modstand
lille tut
22-12-2008, 17:21
Man kan som regel mærke når boret går igennem der er lidt frihul bagved, men husk du skal bruge noget skærepasta eller oile og pas på hvis du starter med et 2mm bor jeg vil bruge en 3,5-4mm knækker ikke så let.
Og jo mere lige du kan bore og i centrum des bedre gevind bagefterfjupeqopq
moseboen
22-12-2008, 17:24
okay så prøver jeg at bore lidt længere :)
men nu får jeg tilsendt nogen helli-colly (stav) af en fra BG :D
Heli Coil bruges hvis gevindet er ødelagt - det er det jo ikke hvis du borer op til den diam du kan finde i gevindtabellen og bagefter skærer gevindet ren med en snittap
moseboen
22-12-2008, 17:31
jeg synes det er svært at ramme lige midten men jeg tror jeg ramte den meget præcist
men hvis nu det går galt kan man jo lave gevindet
og der er sikkert flere skruer der knækker på sådan en gammel motor
og man er ikke lige heldig hver gang:)
Horizonblue
22-12-2008, 21:38
Det lykkedes mig at knække begge de to små skruer, som holder trim indikatoren på gimbal beslaget, på et SX drev. Jeg fik den ene ud, ved at TIG svejse en stump rund rustfrit stål på enden af bolten, som stak ud (der var ikke meget at få fat i) og så varme lidt ekstra på det hele. Så kunne den løsnes med en rørtang. Den anden bolt nægter at give sig, så den er jeg nød til at bore ud.
Men der er ikke noget så effektivt som varme, til at løsne fast-irrede bolte. Det skal dog være ild, altså en svejseflamme eller en gasbrænder. En elektrisk varmepistol er ikke meget bevendt.
Men man skal selvfølgelig kunne få fat i bolten............
Man behøver ikke at være nervøs for at TIG svejseren svejser bolt og aluminium sammen til en klump, for en alm TIG svejser kan ikke få alu til at smelte. Det er noget med at der er en oxidhinde på alu'en, som kun en TIG svejser, der giver vekselstrøm, kan slå hul på og derved svejse.
Fastkorroderede bolte er noget man støder på ofte på bådmotorer (og biler) korrosionen gør at bolten nærmest kiles fast da korrosionsprodukterne fylder mere end det metal der korroderer
Varme er rigtigt effektivt - men som Horizon skriver - med måde - jeg benytter et autogen sæt med en blød flamme
Man kan evt træne lidt på et stykke kaseret aluminuimsgods for at få en fornemmelse af hvor meget varme det tåler - for det flyder pludseligt uden varsel - så man skal lige vide hvor meget man kan varme
Knækker de først så der ikke er noget at få fat på plejer jeg at bore resterne ud - det er en sikker metode (omend nogengange lidt langtrukken) bare man har lidt håndelag og gode skrape bor samt en samling snittappe og bundtappe.
Jeg plejer altid at give alle bolte jeg afmonterer både på bådmotorene og bilerne lidt vandfast fedt - eller lign (Aldrig kobberpasta)
Jeg har fundet ud af at en fedt som fx Castrol Pyroplex Blue (sælges også af Mercruiser som "splines grease") er særdeles god til formålet idet den næsten ikke kan vaskes af - så bolte der er smurt med det kan løsnes selv efter flere år i salttåger etc.- men igen - nå ja se min signatur-.ljjj-
Lidt om pyroplex blue:
Højkvalitativts Litium Complex smørefedt med overlegende vandafvisende og slidbeskyttende egenskaber. "Hydroaktivering" øger vedhæftningen, når produktet udsættes for vand eller fugt. Anvendes under våde som tørre forhold til langsomtgående bevægelser og høje belastninger. Arbejdstemperatur fra ca. -20° C til +160° C.
http://www.castrol.com/assets/bp_internet/castrol/castrol_usa/STAGING/local_assets/images/products/PYRO_Blue1_500x990.jpg
moseboen
23-12-2008, 00:16
okay så det vil være en god ide at investere i?
men hvis jeg nu bare bore liidt for skævt ødelægger jeg vel gevindet?
ChristianX
23-12-2008, 10:48
Hvad er der fusk i at lime dem sammen igen? fabrikken limer dem jo også sammen med noget lignende?. forstår ikke hvad i mener!?
Hvad er der fusk i at lime dem sammen igen? fabrikken limer dem jo også sammen med noget lignende?. forstår ikke hvad i mener!?
hvem snakker om at lime noget sammen igen :eye:
ok jeg skulle bare lige langt tilbage i tråden . jeg ville heller ikke prøve at lime tror ikke det vil holde
Det er moseboen der har talt om at lime sine gummiophæng sammen med rudelim (et råd han vist fik på BG)- men på fabrikken er der tale om at frisk gummi og kemisk rent metal vulkaniseres sammen - et højt belastet motorophæng vil ikke holde hvis man forsøger at genvulkanisere det sammen igen - man skifter motorophæng hvis de er i stykker - man limer dem ikke da det ikke vil holde
ChristianX
23-12-2008, 11:48
Det er moseboen der har talt om at lime sine gummiophæng sammen med rudelim (et råd han vist fik på BG)- men på fabrikken er der tale om at frisk gummi og kemisk rent metal vulkaniseres sammen - et højt belastet motorophæng vil ikke holde hvis man forsøger at genvulkanisere det sammen igen - man skifter motorophæng hvis de er i stykker - man limer dem ikke da det ikke vil holde
Det var så mig der skrev det på baadgalleri ;)
Når man køber det får man jo noget primer med af en art, som gør at det kan holdes sammen igen, men jeg fik det anbefalet af en bådforhandler.
BTW. Min Mercury 20hk fik jeg gjordt det på i år, i starten af sæsonen, og kiggede til dem her inden sommeren var ovre, og de er stadig meget fine
OK - ja man har en primer man bruger til rudelim - og en lim - men vi har på arbejdet aldrig repareret motorophæng med det - vi skifter ophængene
Muligvis man kan være heldig at det holder en tid - men som sagt plejer vi at skifte dem når de er gået i stykker
Primeren man bruger ved rudelim (indlimning af ruder i fx en bil) skal sikre at de rester af rudelim der sidder tilbage kan binde på ny rudelim etc
moseboen
23-12-2008, 13:48
altså jeg skifter dem bare hvis de ikke er så dyre fordi så ved jeg det virker :)
men nogen der ved hva det koster ?
ChristianX
23-12-2008, 22:02
Okay, så blev jeg da det klogere ;)
Fik det bare afvide :)
Anders kr
24-12-2008, 10:52
Ma kan gøre det, at hvis der stikker noget af bolten op, og man kan få en møtrik på, så undersænker man møtrikken så der kun lige er 2-3mm, tilbage af gevindet og skruer derefter møtrikken på med det undersænket op af,
Og svejset møtrikken fast til bolten, og lader varmen sætte sig ned gennem bolten før man tager fat, det virker ofte,
Men lige en mulighed før man begynder at bore,
moseboen
25-12-2008, 00:04
der stak desværre ikke noget op
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.