Kompressionsmåler. [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Kompressionsmåler.


Miss Mancini
23-12-2008, 15:41
Jeg overvejer at investere i denne kompressionsmåler, der kan benyttes til min bådmotor.

http://www.actron.com/product_detail.php?pid=16170

Min motor er efterhånden 16 år gammel og har et ukendt timetal, så kompressionen kunne være interessant at kende.

Hvor mange kender kompressionen på deres motor og evt. timetal ?

ENN
23-12-2008, 15:54
Jeg kender begge dele 13 bar på alle 4 cylindre - 251 drifttimer

Du kan låne en professionel kompresionsmåler af mig rolf - du behøver ikke købe en

http://www.samstagsales.com/mercedes/mm6230001004y.jpg

http://www.samstagsales.com/mercedes/mm6230011101.jpg

Jeg har en til både benzin og dieselmotorer - men anvender dem sjældent

ENN
23-12-2008, 16:03
Motometer laver profesionelle kompresionsmålere - dem man bruger på værksteder etc. Den viste kan da bruges til hobbiebrug men er nok unøjagtig ift Motometersystemet - og med motometer får du resultatet på "skrift"

Du kan bestille motometer fx her:

http://www.samstagsales.com/motometer.htm#Gas

ENN
23-12-2008, 16:07
Der er sørme også en brugt til salg på e-bay tyskland se her

http://cgi.ebay.de/Kompressionstester-pruefer-schreiber-MOTOMETER_W0QQitemZ260335629251QQcmdZViewItemQQptZ Elektroger%C3%A4te?hash=item260335629251&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318

Jeg ville nok hellere investere i den brugte motometer hvis jeg skulle købe en - så har du en professionel kompresionstester i super kvalitet

lille tut
23-12-2008, 20:14
Hallo ENN jeg er ikke på Ebay.de Byd lige for mig hvis du vil, den kunne jeg godt bruge skulle give 3600 for en ny

ENN
23-12-2008, 21:27
PM sendt

Miss Mancini
23-12-2008, 21:33
Jeg kender begge dele 13 bar på alle 4 cylindre - 251 drifttimer

Du kan låne en professionel kompresionsmåler af mig rolf - du behøver ikke købe en

http://www.samstagsales.com/mercedes/mm6230001004y.jpg

http://www.samstagsales.com/mercedes/mm6230011101.jpg

Jeg har en til både benzin og dieselmotorer - men anvender dem sjældent

Jeg tænkte på at bruge din til næste Værkstedsdag i foråret 2009.

Glæder mig til at se kompressionen på min motor.

Måske jeg køber en selv, så jeg har en mere eller mindre komplet samling af forskellige former for specialværktøj til båden.

ENN
23-12-2008, 21:43
Du er meget velkommen til at låne den

Men køb kvaitetsværktøj hvis du skal købe noget - specielt måle/præcisionsværktøj bør være i pro kvalitet ellers aner man ofte ikke hvad det er man måler-.ljjj- taler af erfaring:rolleyes:

Miss Mancini
23-12-2008, 21:54
Du er meget velkommen til at låne den

Men køb kvaitetsværktøj hvis du skal købe noget - specielt måle/præcisionsværktøj bør være i pro kvalitet ellers aner man ofte ikke hvad det er man måler-.ljjj- taler af erfaring:rolleyes:

Jeg lytter gerne til dine erfaringer, "El Prepsi"...:) :) -.ljjj-

lbk
24-12-2008, 00:47
Nøjagtig sådan en motometer, lånte vi af Nordjysk Diesel (Anders's læreplads) og målte kompression, se resultatet på billede, så vi besluttede at planslibe og slibe ventilerne; men se her hvad prof sliberen har udført:

Til gengæld trængte topstykke og ventiler til det store tur. Ventiler er blevet afrettet. Ventilsæder er fræset ud og derefter slebet. Og så er den selvfølgelig planslebet. 1,3kkr vist nok orange.

Efter at motoren var adskilt, fortalte en gammel (erfaren) mekaniker at en kompressionsmåling skal udføres med varm motor. Vi havde udført den med kold motor, da det var efter at motoren var taget ud af båden; men hvad er korrekt?

Nu hvor topstykket har fået den helt store tur, håber vi at der kommer lidt mere skub i båden? Men det er der jo lang tid til. Først skal den samles og derefter skal den i lidt varmere vand. Vel omkring april.

Da vores gamle Bayliner ikke er født med timetæller, har jeg overvejet at monterer sådan en timetæller fætter der tæller på impulserne fra tændingen og montere "uret" i motorrummet, da det jo ikke er en måling som er nødvendig ved rattet. Har I erfaringer med sådan en? Den har tidligere været omtalt på Fenderen

Glædelig jul :)

Leif

Kim
24-12-2008, 07:37
Nøjagtig sådan en motometer, lånte vi af Nordjysk Diesel (Anders's læreplads) og målte kompression, se resultatet på billede, så vi besluttede at planslibe og slibe ventilerne; men se her hvad prof sliberen har udført:

Til gengæld trængte topstykke og ventiler til det store tur. Ventiler er blevet afrettet. Ventilsæder er fræset ud og derefter slebet. Og så er den selvfølgelig planslebet. 1,3kkr vist nok orange.

Efter at motoren var adskilt, fortalte en gammel (erfaren) mekaniker at en kompressionsmåling skal udføres med varm motor. Vi havde udført den med kold motor, da det var efter at motoren var taget ud af båden; men hvad er korrekt?

Nu hvor topstykket har fået den helt store tur, håber vi at der kommer lidt mere skub i båden? Men det er der jo lang tid til. Først skal den samles og derefter skal den i lidt varmere vand. Vel omkring april.

Da vores gamle Bayliner ikke er født med timetæller, har jeg overvejet at monterer sådan en timetæller fætter der tæller på impulserne fra tændingen og montere "uret" i motorrummet, da det jo ikke er en måling som er nødvendig ved rattet. Har I erfaringer med sådan en? Den har tidligere været omtalt på Fenderen

Glædelig jul :)

Leif

Din ven har ret,men varm eller kold kompressionen skal være mere ens på alle cylender og der kunde du alligevel ikke nøjes med at køre motoren varm.
Det ville være en god ide at prøve igen inden i lægger motoren i også selv om i ikke kan køre motoren varm først

ENN
24-12-2008, 09:12
Man udfører det normalt ved varm motor - men har man fx en motor der ikke kan starte er man jo nødt til at gøre det med kold motor - og det giver ikke den store forskel

Motoren må imidlertid ikke være konserveret - er der olie i cylindrene er målingen intet værd da evt utætheder tættes af olien

Der er godt nok lav kompression på den motor leif - hvis ellers ventilerne var justeret vil jeg gætte på at toppakningen var utæt mellem 2 cylindre

At planslibe topstykket og slibe ventiler er god kutyme når topstykket er taget af - og man kan endda kontrolere tætheden med en vacumpistol hvormed man suger igennem en kanal af gangen - dine ventiler her med sikkerhed trængt til en tur når det også var nødvendigt at fræse sæderne

Honede i cylindrene let og gav den en gang nye ringe? eller var det unødvendigt?

Mht timemåleren så virker den i motorrummet fint jeg foretrækker dog at have den ved førerpladsen idet man fx også kan få information om hvor mange timer man har sejlet siden sidste optankning etc.

Anders kr
24-12-2008, 10:38
JEg har haft købt en på et auto værksted, han skulle ikke bruge den mere, så jeg fik den for sølle 75 kroner, men om der er præsic eller ej, så giver den jo stadig en god indikation om trykket er ens på cylinderene elller ej,

lbk
25-12-2008, 12:11
Efter specifikationer fra Mercurymarine skulle kompressionsforholdet være 9.3:1; og en sagde at op til 20% forskel ville være accaptabelt?

Vi har intil videre ikke honet eller skiftet stempelringe, hvordan kontrollerer vi dem?

Vi har heller ikke skruet topstykket på endnu, så det kan stadig nåes.
Bør man også gøre det når den er åben?

Er pt. igang med at rense og male smådelene, starter, benzinpumpe, kaburator etc.

Bør vi adskille kaburator? og kontrollere og rense for snavs etc.?

Manifold og andre dele er en af de andre ved at sandblæse hvorefter de skal males.

Derefter skal motor og drev samles og males.

ENN
25-12-2008, 13:40
Når i har den adnsikl bør i hone cylindrene, honerillerne har den funktion at de holder på en tynd oliefilm, men med tiden slides de væk og man får en "glaceret" overflade der ikke kan holde på en oliefilm

I skal så samtidigt give stemplerne en gang nye stempel og olieskraberinge - de koster småpenge men vil give fund kompression igen og give motoren ekstra levetid

Topstykket er renoveret som jeg læser det - ventiler og sæder er slebet sammen så det skulle være ok

Når i skifter stempelringene så se lige efter at gravene/rillerne stempelringene sidder er rene og fri for koks, sidder der koks kan man knække en af de gamle ringe og bruge den til at rense koks mv. ud

lille tut
25-12-2008, 20:12
Jeg vil tilføje, hvis i tager stemplerne ud så husk at tjekke lejepanderne for om der er slidt igennem hvidmetallet eller meget risset så skift dem.
Husk at give dem oil under mont

lbk
26-12-2008, 07:15
For mig som er elektriker og kun amatørmekaniker, kommer vi nu til de hellige dele stempelringe, lejepander etc; men helt galt kan det vel ikke gå og vi vil jo gerne opnå bedst mulig resultat, uden den helt store udskiftning.

Bør kaburatoren adskilles, kontrolleres og renses? Eller får man fjedre i hovedet som kun kan påsættes med specialværktøj.

I går blev generatoren overhalet udvendigt, der var lidt rust ved kulholderen og remskiven, så det blev renset og malet, så mangler den at blive samlet.

ENN
26-12-2008, 10:47
Du har jo den håndværksmæssige baggrund så det skal nok gå

Du bør købe et renoveringskit til karburatoren og så adskille og rense den - du kan bruge dette:

http://www.pws9.com/Merchant2/graphics/00000004/EngineTuner90.jpg

Det er OMC (i dag bombardier) der producerer denne vædske der renser alle aflejringer ud af kanaler etc.

Sprøjt igennem alle kanaler etc med spraydåsen - lad det virke et øjeblik og blæs rent med trykluft

Der findes et hav af produkter - nogen virker andre ikke - dette virker og derfor er det fast inventar hos mig - et råd er at tage et par engangsplastichandsker på da det er noget giftigt l... - men det virker

Hvis du ikke kan få fat i det (det koster ca 125 kr for en sprayflaske) kan jeg sende 1 med transumkittet jeg har 4 dåser på "lager"

lbk
26-12-2008, 15:06
Flot service, tak til enn, vil gerne købe den giftige renser af dig.
Og du behøver ikke haste med at sende fra Sverrige, hvis det er lettere at sende fra dk.

Jeg har rigeligt at gøre iøvrigt og selv om jul giver lidt feriedage, er der også en masse julebesøg, der "røver" tiden; men det er jo også hyggeligt og 3. januar står den på ski i 4 dage i Østrig.

Og på arbejde skal der lige jumpstartes et projekt op den 2. januar, så det konfligter lidt, og nu er det vist også på tide at få bestilt de pakninger samt vandpumpen som er på tilbud ved nytdrev.