View Full Version : størrer motor?
moseboen
04-01-2009, 16:07
hej fenderen
nu regner jeg med at jeg snart får båden hjem :D
står nu ved mormor og morfar
jeg kan godt li at have noget at tage mig til
så jeg tænkte på...
nu har jeg fået afvide på BG at den er godkendt til 50 hk og jeg synes de hentydet en del til at jeg skulle passe på med at sætte for meget på fordi det er en gammel en og det hjælper jo ikke
men så tænkte jeg:D
kan man forstærke den uden at skære noget op og tror i jeg kan finde ud af det? :D
og tror i min båd kan klare en 60 hk E-Tec ?
nu har jeg så taget et til arbejde så nu har jeg 3 :D
jeg har tænkt mig at spare op og så til næste sæson kommer der en E-Tec på :D
og hva tror i min båd kan klare?
steffen m
04-01-2009, 16:11
hvilken båd har du?
hvis den ikke er beregnet til mere end 50 hk og du snakker om etec(som er en nyere og derfor også ret dyr motor)
så ville jeg sælge båden og spare 35-40000 sammen og købe et færdigt sæt med en måske lidt ældre motor istedet hvor båden er bedre til at bygge videre på
til sammenligning sejler jeg med 90 hk på en global sabre(kun godkent til 75) og det sæt gav jeg 23000 for.. den skulle så lige sættes i stand og står måske i 30000 ialt med trailer og det hele
og selvfølgelig er min motor ikke ny, men den virker
at den måske så er kanp så økonomisk som de moderne, er vist sparet på købsprisen
moseboen
04-01-2009, 16:24
jah men det er jo fedt med en motor hvor man næsten ikke kan bære bemzin tanken når man tager afsted og når man så kommer hjem har svært ved at få den op på broen:D
og den jeg har nu er jo fra 77-78 men den går stadig rigtigt godt:P
sluger bare en del og man kommer altid hjem med tomme benzin reserve tanke efter en dag på wakeboard :)
moseboen
04-01-2009, 16:26
og hva vejer en 60 hk 2 takt fra før 90´erne?
der er vel ikke den store forskel fra en 60 hk E-Tec og sådan en...
E-Tec´en vejer 109-113 kg
Lasse - Jeg er rimelig sikker på din er godkendt til en 60hk motor, så sådan kan du godt smide på.
Vægtmæssigt er der ikke den store forskel - jeg vil skyde på at en 60hk fra før 90 vejer omkring en 90-100 kg.
Anders kr
04-01-2009, 17:37
Lige et indskud til lars's
Da jeg selv har prøvet at være igennem hele det store show med forstærkning, ect,
Jeg regnede med da jeg fik min båd at de 55hk jeg startede med ville være en smal sag da den var godkendt til 60hk,
NEJ, 2 ture på vandet og hækken revnede ned lags motoren på begge siden boattt
Men du kan få en ide om tilstanden på din hæk, ved evt kigge i dine nuværnde motor bolt huller og skrabe lidt i træet hvis ikke det er forsæglet som det brude. eller bore et lille 2-3 mm, ( som du skal lukke igen ) hul og se om det træ der sætte sig på boret er rådent eller bare vådt,
HVis det er en af disse ting, bør du lige tænke en ekstra gang, når du sætter stor motor på, Husk det var da den var ny, den evt, var godkendt til 60hk, det er ikk ens betydning med at den kan klare det idag,
Men ellers hvis du kender noget er det ikke det farligste at skifte træpladen i hækken, det tager bare sin tid, og man kan jo lige så godt lave det ordenligt nu man er der,
Ang, om du kan forstærke din båd, det kan du vel godt du kan lave 2 trekant profilet som du indvendig sætter fast i de langs gående stiver som ligger under dit gulv, og op på hækken, det aflaster hækken en del,
Gode pointer Anders, du har helt ret..! Hvis hækken er rådden så blliver den smadret af en 30hestes..
Lasse - hvad med den her fra BG.?
http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=6332
moseboen
04-01-2009, 18:39
jo den er en fin motor har selv "kigget" på den
men de der E-tec de er rimelig nice:D
og mom ikke den bliver solgt inden næste sæson er ovre?
moseboen
04-01-2009, 18:40
kan man ikke sætte en jernplade ind istedet for noget træ?
Campion 165(seb)
04-01-2009, 19:00
Moseboen; jeg ville ikke bygge videre på den båd du har nu.
Misforstå mig ikke, men jeg synes ikke din båd vil blive pokkers meget bedre af det.
Der er alt for mange ubekendte faktorer der spiller ind, når du nu skal skifte, og hvem ved; det er ikke engang med statsgaranti at den kommer til at sejle bedre!?
Jeg vil også - som sagt tidligere - råde dig til at finde en 'større' båd, som du kan blive glad for i stedet.
Tja om de E-tec'er er rimelig nice er jo et spørgsmål om smag :)
Når de er i det prislejde ser jeg ingen forskel..
Du sætter jernpladen indover hækken således at den stiver hele konstruktionen af.. At sætte en jernplade ind ville være omsonst - iøvrigt bør du heller spare samme til en større båd som også Seb er ind på..
moseboen
04-01-2009, 19:26
jeg har også tænkt mig det med størrer båd men jeg vil gerne lære alt det jeg kan om at renovere
et er jo at læse det men at kunne lave det er jo det der tæller og jeg gider ikke sidde og læse jeg vil hellere lave det:D og på den måde lære:D
moseboen
04-01-2009, 19:30
og nu det der med størrer båd så havde jeg set en Glastron tror jeg det var på nytdrev.dk
men jeg kan ikke lige finde den nu
sådan en tænker jeg på
eller noget lign
Det er også bare en super båd..
Der er masser af Glastrons i Tyskland - der ville jeg kikke..
http://www.boatshop24.com/web/en/suchen/m/index.htm?B1=1&SORTORDER=1&ausstartpage=1&MODEL=glastron&FZART=m
moseboen
04-01-2009, 19:38
ja men er det virkelig så meget at spare ved at køre derned og købe den?
eller hvordan foregår det?
kunne godt tænke mig en der er 15 fod eller over da 14 måske er lige lidt for småt
Ja der er en del at spare i forhold til DKK priser og bådene er ofte bedre holdt.
Men tag nu en sæson med Fletcheren - det kan jo være den overrasker positivt - spar på projekterne (Tårn/hæk osv) så der er flere penge på bankbogen, sælg den slut på sæsonen og så find en Glastron 161 Baylite med en 90/100hk bagpå :)
moseboen
04-01-2009, 19:51
okay hehe men jeg har tænkt mig at male den:D
Generelt kan man sige at det sjældent kan betale sig at skifte en motor ud til en helt ny. Det vil som regel bedre kunne betale sig at skifte hele sættet.
Selvfølgelig skal man også have sit forhold til båden med i overvejelserne, det kan jo være man syntes sejlegenskaberne er uovertrufne, men det lyder ikke til at være tilfældet i din situation.
Som de andre har nævnt flere gange er det bedst at skifte det hele til et nyt sæt. Prøv også at kigge i retning af Sverige og England nu hvor kursen er så god. f.eks. www.blocket.se
Vil du gerne have erfaring med renovering, så brug det sæt du har nu, men minimer omkostningerne :-)
Held og lykke.
Anders kr
04-01-2009, 20:06
TAK lars, vi skal jo hjælpe bedst muligt, :o
Den glastron du har set på nytdrev.dk
er min gamle den er solgt, dog ikke slettet fra Nytdrevs hjemmeside?
Men en rustfri plade på hækken ikke en jern plade, vil afstive det noget dog vil den også sørge for at hive hele hækken af på en gang, hvis den ikke holder,
Et eller andet sted er jeg også lidt enig med Sebastian, med at du bør finde noget størrer, men kender det godt selv, det er jo derfor jeg stadig har min lille shakespeare og bygger videre på den, det har jeg gjort i snart 4 år,
Men man skal heller ikke pumpe flere penge i en båd en den kan bære, hvis altså ikke man er opsat på at tabe på den ved videre salg, så sejl i den her 2009 og måske er den sjov, og så kan du gøre endnu mere ved den, eller også siger du som mange af os andre, større er sjovere boattt
Det er en fin begynderbåd Moseboen har - den vil du få masser af sjov ud af og få en masse erfaringer
Men at købe en fabriksny motor til den er måske lidt "overkill" det bliver svært at få den investering hjem igen ved videresalg.
Benzinforbruget på fx en ældre 60 eller 70 hk OMCèr er af så lille økonomisk betydning at den nye ETEC/Ficht motor du har set dig lun på aldrig kan betale sig hjem
Find en fin 60 hk brugt påhængsmotor til din båd - nyd et eller et par år med den - sælg den og køb noget større - det er sådan det er gået os andre indtil man når det stadie at man går ned i størrelse igen og ender tilbage ved undgagspunktet -.ljjj-
Anders kr
04-01-2009, 20:31
Du har helt Esben
Det overraskede mig også da jeg købte en båd der var ½ fod mindre end den gamle? what hvad sker der med mig, tænke jeg men igen, det ikke størrelsen det gørelsen -dlof--f
det samme her jeg har også tit tanken at jeg vil have en lille 15-16 fod racer til de små ture -.ljjj-
Anders kr
04-01-2009, 20:42
Ja små både kan nemt være lige så "sjove" som lidt større, men de langt nemmere at håndtere, og jo mindre en båd, jo mindre skal renoveres.-.ljjj-
Men goffy så er det da bare ud at finde en fin racerDDriver
jeg har 11/2 time ud af åen og 2 timer hjem hvergang jeg har lyst til at sejle til stranden eller esbjerg/fanø. en lille båd på trailer og så til esbjerg (19 km )
og så bare afsted.
sportyy
Jeg overvejer nogengange at sælge B-Lineren hvis der kommer et ordentligt bud - og så bruge buster alu jollen med mine mange gamle motorer - og det ender nok også med det - den alu buster jolle har altså facineret mig idet der ligger mange i Sverige - de ligger ude hele året - de ligger i vandet hele året og alt ejerne behøver at gøre er at vaske sædet af de skal sidde på og så er de klar til en ny sæsson enklere kan det ikke blive de går aldrig til og får de en bule banker du den bare ud med en hammer
Det er nemlig sådan - syntes jeg - at jo større og mere kompliceret båden bliver - desto mere vedligeholdelse er der og jo mere skal man passe på den vaske den - være øm om ridser etc - og jo mindre tid har man til at............sejle DDriverog det er jo det det hele startede med.........og det det hele handler om
moseboen
04-01-2009, 21:53
ja i har helt ret
venter i år med at købe ny motor
men nu når man står en del på wakeboard, engang imellem en helt dag og man tager på wakeboard ture (oernatter et sted og waker videre)
kan det så ikke betale sig i længden med sådan en af de nyere 2 takt som E-Tec?
steffen m
04-01-2009, 22:19
merprisen for en e-tec kan du få mange liter benzin for i mine øjne... den bruger jo stadig noget juice, når man lægger håndtaget ned. fordelen ved en større motor i det hele taget er ofte at man så ikke behøver sejle med mere end 3000 omdrejninger og så stadig plane og have en fornuftig benzinøkonomi
ja i har helt ret
kan det så ikke betale sig i længden med sådan en af de nyere 2 takt som E-Tec?
Ja gu har vi ret - Vi er jo nogle stykker herinde der selv været møllen igennem :):)
Lad os prøve at lave et hurtigt regnestykke.
Vi antager at du sejler 5 timer hver weekend i en hel sæson ½ år - dvs at du sejler i ca. 25 weekender = ialt 125 timer, og at benzinen koster 10,- literen
Din ældre svend bruger vel i snit 16 liter i timen og E-tec'en omkring 12 liter.
Nuværende (16 x 125) x 10 = 20.000,-
E-tec (12 x 125) x 10 = 15.000,- og mer prisen for E-tec omkring 60.000,-
Så du skal sejle med E-tec'en i mere end 12 år før forskellen i benzinforbrug har tjent sig ind. Det koster dig jo 60.000,-, men dit sæt bliver ikke 60.000,- mere værd fordi du sætter en motor til en værdi af 60.000,- på.
Campion 165(seb)
05-01-2009, 14:27
SÅdan - hovedet på sømmet !!
Anders kr
05-01-2009, 15:44
Jep
Lars har helt ret,!
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.