Manifold? [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Manifold?


Albjerg
11-01-2009, 17:58
Er der nogen herinde der kender én som ligger inde med en udstødningsmanifold til min Volvo Aq170? De er hundedyre at købe fra ny, så en lettere brugt ville sagtens kunne bruges. Evt overvejer jeg at få "bygget" en i rustfri, men ved ikke om det kan lade sig gøre ??

Jess
11-01-2009, 18:12
http://marineparts-24.de/product_info.php?products_id=2145 -dlof--f

goffy
11-01-2009, 18:17
http://marineparts-24.de/product_info.php?products_id=2145 -dlof--f

ØØ det er en AQ170 og det er en række 6
det er en ommer jes.

ENN
11-01-2009, 18:27
Der er en tegning her http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/GAS/AQ115_BB115_MB20_AQ130_AQ165_BB165_AQ170_BB170_AQD 21A_MD21A/COOLING%20SYSTEMS/COOLING%20SYSTEM%20%20INDUCTION%20%20AND%2010.pdf

Men at finde manifolden her er svært: http://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-362-AQ170A.aspx

Den Jess fandt var skam til en 6 cyl - de var bare i V og ikke række :D

Muligvis har marineparts dem men bare ikke med i kataloget - der er også en chance for at Nytdrev har dem men det kan rolf jo selv melde ind om

Jess
11-01-2009, 18:31
Beklager, er en anelse presset i dag.
Helt ny shop med helt nye muligheder og problemer :rolleyes:
Jeg har den ikke i kataloget men finder gerne en pris

ENN
11-01-2009, 18:49
Brugeren Horizonblue kan måske lede dig på sporet af en hvis ingen anden kan - han ved en masse om de gamle fine Volvo motorer

Horizonblue
11-01-2009, 18:54
Du kan få en ny helt fra Australien, hvis det var noget........

Manifold og knæ er i et stykke.

http://cgi.ebay.com.au/VOLVO-AQ165-AQ170A-170B-170C-1-PIECE-MANIFOLD-ELBOW_W0QQitemZ130028438628QQihZ003QQcategoryZ2645 1QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Albjerg
11-01-2009, 18:59
Det ligner en hjemmebygget, men det er stadig 10K for en manifold... Har set en brugt, renoveret komplet drivlinie for 22K....... Det må kunne gøres billigere??

Horizonblue
11-01-2009, 19:03
Hov, der svarede jeg i samme øjeblik som ENN................

Nå, firmaet HGE laver en manifold til AQ 170

http://www.hgemarine.com/products/6095clr.html

Ved ikke om Nytdrev forhandler HGE, men ellers har jeg set at Marinelageret har solgt nogle papkasser, hvor der stod HGE på.

goffy
11-01-2009, 19:04
prøv at spørge her de plejer at være go til stumper til volvo også brugte dele


K.K.E. Motorer Aps
Skovshoved Havn 6
DK-2920 Charlottenlund
Tlf: +45 3963 1749

Miss Mancini
11-01-2009, 19:07
Uha, det bliver ikke nemt at finde et nyt manifold til din Volvo Penta AQ170.

Sierra Marine, GLM og HGE laver dem kun i meget begrænset oplag pga. manglende efterspørgsel. Sidstnævnte stoppede produktionen af omtalte manifold i 2008 pga. svære kvalitetsproblemer herunder gennemtæringer.
BARR Marine laver dem ikke længere.

Så vidt jeg er orienteret, er Volvo Penta stoppet med at producere manifold og afgangsknæ til AQ170.

Jeg har en "livline" i Californien, der måske kan hjælpe med et fabriksnyt manifold til AQ170, men jeg lover intet før jeg har talt med ham. Jeg sender ham en mail ASAP og vender tilbage i løbet af i morgen med et svar.

Jeg har varer på vej hjem fra USA, så ligger manifoldet til din motor på lager, så kan du få det til en skarp pris.

Listepris på et komplet udstødningssystem til AQ170, vil være i omegnen af 20000,- kr. incl. moms.

Horizonblue
11-01-2009, 19:14
B30'eren er en af de motorer, hvor markedet ikke svømmer med "aftermarket manifolds"

B23'eren er til gengæld nem at få en ny manifold til, men det er nok en ringe trøst.

Du kan måske være heldig at finde en brugt, som ikke er alverden rusten, ellers er der ikke ret meget at gøre. Hvis du har mod på det, er det ikke umuligt at lave en ny selv, men det tager lige et par weekender.

Miss Mancini
11-01-2009, 19:28
Her er lidt varenumre, så kan du se om det kan lykkedes at finde et nyt via nettet:

Originale varenummer:

Manifold, 831521
Dæksel, 831070
Manifoldspakning, 1378913 eller 431092
Afgangsknæ, 831834-7
Pakning ( afgangsknæ/manifold ), 856045, 856042 eller 831330
Pakning ( afgangsknæ/dæksel ), 856036

Uoriginale varenumre:

Manifold, GLM51275
Dæksel, GLM51276
Manifoldspakning, ORB16913
Bolte og møtrikker ( komplet sæt ), ORB22045
Afgangsknæ, RM83834-7
Pakning ( afgangsknæ/manifold), GLM35040
Pakning ( afgangsknæ / dæksel ), GLM35030

Miss Mancini
11-01-2009, 20:21
Jeg havde håbet at det svenske firma Orbitrade Marine kunne skaffe det ønskede manifold, men desværre nej.

Albjerg
11-01-2009, 20:25
Hold kæft hvor er I gode.... Det vælter bare ind med svar.

Næste spørgsmål er så - kan jeg tætne den? Utætheden er vand som trænger ud og heldigvis ikke ind. Men der er vel under alle omstændigheder lidt som at tisse i bukserne..??..

ENN
11-01-2009, 20:28
De findes på www.drevia.se (http://www.drevia.se) men de er dyre - dog er det Svenske pezetas så gang med 0,7 så har du prisen i Dkr

ENN
11-01-2009, 20:32
Her er en lille film med den fime AQ170 6 cylindrede motor

W4jaVZdFq54

Albjerg
12-01-2009, 09:50
Der er måske mere mening i at skifte hele motoren istedet? Passer volvo's 4.3 V6 på sådan et 270'er drev/transom eller er det bedra at skifte hele drivlinien?

ENN
12-01-2009, 09:52
Alt kan lade sig gøre - men hvor omfattende det er det ved Horizonblue garanteret noget om så mon ikke han kan svare?

Miss Mancini
12-01-2009, 10:48
Der er måske mere mening i at skifte hele motoren istedet? Passer volvo's 4.3 V6 på sådan et 270'er drev/transom eller er det bedra at skifte hele drivlinien?

Det kan godt lade sig gøre, men så vidt jeg husker, skal der ændres i motorfundamenterne. Pladsen i motorrummet bør ikke volde problemer, ved skifte fra række sekser til V6 motor.

SX drevet - kompatibelt med 4.3 liters V6 - passer ikke umiddelbart på dit agterspejl pga. af hulstørrelsen i agterspejlet.

Der findes dog en adapterplade fra 270´er drev til SX drev, men den fås kun original hos Volvo Penta, til en pris der ligner tyveri ved højlys dag....:)

I dit tilfælde ville jeg få lavet det utætte manifold og sælge båden.

Horizonblue sejler med 270´er ( eller 290´er, kan ikke huske det ) drev og 4.3 liters V6´er.

Horizonblue
12-01-2009, 11:05
Der er måske mere mening i at skifte hele motoren istedet? Passer volvo's 4.3 V6 på sådan et 270'er drev/transom eller er det bedra at skifte hele drivlinien?

Det nemmeste og billigste, hvis du vil have en V6'er er at beholde drevet, udvekslingen kan godt bruges. Dit 270'er drev kan godt kobles sammen med V6'eren. Det eneste der skal bruges, udover V6'eren, er en Volvo V8 svinghjulskåbe og V8 udstødningshorn. Det passer også på V6'eren.

Udstødningshornet kan du evt spare, ved at bore et par huller i bagenden i stedet. Det må man godt, selvom den mangler 2 cylindre :-)

Svinghjulskåben kan du finde på Ebay af og til, kan være lidt vanskeligere at finde hornet.

Rolf: Jeg sejler med 290'er drev, men skifter snart til SX (og V8)

Albjerg
12-01-2009, 11:12
Men der er vel også lidt at spare i vægt? Sådan en gammel støbejernsmotor er jo ikke den letteste model:)

Horizonblue
12-01-2009, 11:12
Jeg skal måske lige uddybe det med udvekslingen.

B30'eren sejler med 1,89:1 så vidt jeg husker, og det gør den 175 hk V6'er også. (205 hk V6'er har V8 udveksling 1,61:1)

Du skal måske have en lidt større propel, da V6'eren ikke helt kan tage så mange omdr som B30'eren

Horizonblue
12-01-2009, 11:14
Jeg kan ikke lige huske hvad B30'eren vejer, men V6'eren er nu heller ikke let, det er også en støbejernsklump.

Horizonblue
12-01-2009, 17:21
Her er en lille film med den fime AQ170 6 cylindrede motor



Han skal vist have mellemgas-fordeleren justeret, den døjer lidt med at gå tomgang:-)

Her er til gengæld en Volvo der kan gå tomgang, dog skal den lige have en dram, før den vil starte..........

http://video.google.com/videoplay?docid=4508411990110898606&q=b36b

Albjerg
12-01-2009, 17:25
Han skal vist have mellemgas-fordeleren justeret, den døjer lidt med at gå tomgang:-)

Her er til gengæld en Volvo der kan gå tomgang, dog skal den lige have en dram, før den vil starte..........

http://video.google.com/videoplay?docid=4508411990110898606&q=b36b

Åhr, sådan en må jeg have :)

Horizonblue
12-01-2009, 17:43
Åhr, sådan en må jeg have :)

Oh ja, det er jo Volvo's egen hidtil eneste vaskeægte V8 motor (på nær en kampvognsmotor)

(V8 motoren i XC90 er en Yamaha)

B36 V8, jeg elsker den motor:-)

Den kan virkelig få Volvo entusiaster til at spærre øjnene op, for der er ikke ret mange som ved den eksisterer. Den har også kun lagt i en lastbil, samt blevet brugt som bådmotor.

Jeg er nød til at skal have fat i en engang, bare for at ha' en....

Og nej, den er ikke lavet af 2 stk B18 motorer, som nogle tror, det er omvendt. B18 motoren stammer fra B36.

ENN
12-01-2009, 17:52
Oh ja, det er jo Volvo's egen hidtil eneste vaskeægte V8 motor (på nær en kampvognsmotor)

(V8 motoren i XC90 er en Yamaha)

B36 V8, jeg elsker den motor:-)

Den kan virkelig få Volvo entusiaster til at spærre øjnene op, for der er ikke ret mange som ved den eksisterer. Den har også kun lagt i en lastbil, samt blevet brugt som bådmotor.

Jeg er nød til at skal have fat i en engang, bare for at ha' en....

Og nej, den er ikke lavet af 2 stk B18 motorer, som nogle tror, det er omvendt. B18 motoren stammer fra B36.


Den V8ér var faktisk designet til en Volvo personbil - projektet hed phillip og der blev kun bygget en håndful af dem - selve bilen blev senere til Amazon (omend med 4 cyl motor) en af disse phillip preproduktionstyper kan ses på Volvo museet i Göteborg - og på vedhæftede brocure kan der læses om den

ENN
12-01-2009, 17:55
Sådan her så apparatet ud - Volvo`s V8 bil - en del af karoseriet blev så vidt jeg husker brugt i Amazon modellen

Ja jeg kan jo slet ikke stoppe når talen falder på gamle Volvo biler

Billedet nedenunder er af den der står på Museet i Göteborg og attachmentet er af en model

http://www.danbbs.dk/~nyboe/volvo/philip2.jpg

http://www.danbbs.dk/~nyboe/volvo/philip1.jpg

http://www.danbbs.dk/~nyboe/volvo/philip3.jpg


Det er dælme en flot bil - den viste blev vist brugt som direktionsvogn ved Volvo - en egentlig serieproduktion kom det aldrig til - desværre

Jeg syntes nu ikke den ligner Amazonen særligt meget - men det forsvæver mig at de havde slægtskab - det kan man læse om på museet som er et besøg værd

Jess
12-01-2009, 18:23
så har jeg set det med:
Et dollargrin med snus under læben fjupeqopq

Miss Mancini
12-01-2009, 18:35
Desværre, intet manifold til B30 i Californien hos min leverandør....:(

Horizonblue
12-01-2009, 21:43
Ja, et svensk dollargrin, der blev tænkt stort, dengang. Synd at den aldrig blev til noget.

Nå, jeg fik bragt den her tråd lidt ud på et sidespor, så for lige at rette det op igen, så er her et par billeder, samt et link til den svinghjulskåbe der skal bruges, for at koble en V6'er sammen med et 270'er drev.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736260-04A-04A,,,0800.aspx

Selv Mærsk Mckinney Møller ville gå fallit, hvis han skulle købe en ny, så find en brugt, de findes på ebay af og til.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-Penta-Bell-Housing-Chevy-V-6-V-8-290-style_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em20Q2el111 6QQitemZ260336578510QQptZBoatQ5fPartsQ5fAccessorie sQ5fGear

Albjerg
13-01-2009, 06:45
Desværre, intet manifold til B30 i Californien hos min leverandør....:(

Tak fordi du forsøgte, men nu tror jeg at jeg prøver at tætne manifolden udefra, så må vi se hvordan det går.

Tak til jer alle for gode indlæg.....

Miss Mancini
13-01-2009, 07:44
Tak fordi du forsøgte, men nu tror jeg at jeg prøver at tætne manifolden udefra, så må vi se hvordan det går.

Tak til jer alle for gode indlæg.....

Hvor stort er hullet i manifoldet ? Manifoldet er i støbejern - så hudt jeg hvisker - så måske en dygtig smed kunne svejse det for dig ?

Hvis manifoldet afmonteres, skal der nye pakninger til. De kan heldigvis skaffes overalt til gode priser. Her bliver man ikke flået...endnu..:)

Albjerg
13-01-2009, 08:48
Hullet er ikke ret stort, kunne bare se at der var vådt udenpå manifolden. Muligvis bare en lille revne?

Miss Mancini
13-01-2009, 08:54
bare en lille revne?

Måske pga. frostsprængning.....:( :( :(

Albjerg
13-01-2009, 08:59
Tror det ikke. Motor er blevet skyllet igennem med frostvæske inden den blev parkeret. Der står inde i en uopvarmet hal, men der skal en del til før det rigtig fryser derinde...

goffy
13-01-2009, 09:32
med den rigtige tråd så kan den godt svejses/slagloddes men ved støbejern er det bedst at varme emnet godt op inden svejsning så du ikke får flere små revner. du må prøve den lokale smed. :D

Albjerg
14-01-2009, 08:55
Hvis jeg ønsker at varme manifolden op for at tørre den, så kan jeg vel bare fjerne impelleren i vandpumpen (let på en Volvo) og så starte motoren et øjeblik?? Jeg vil gerne have den varmet op for at fjerne fugt, så det er nemmere at pudse det formodede "gerningssted" af, så jeg kan se hvordan det ser ud...

goffy
14-01-2009, 09:59
Hvis jeg ønsker at varme manifolden op for at tørre den, så kan jeg vel bare fjerne impelleren i vandpumpen (let på en Volvo) og så starte motoren et øjeblik?? Jeg vil gerne have den varmet op for at fjerne fugt, så det er nemmere at pudse det formodede "gerningssted" af, så jeg kan se hvordan det ser ud...

det kan du godt men kun en kort øjeblik. din motor har ry for at være god til at ødelægge toppakninger :D

nicolajjetrider
14-01-2009, 10:01
Det sidste tror jeg sagtens du kan. Jeg kan godt få den svejset for dig hvis det er. Min bedste ven er hammer dygtig til det skidt og har elektroder. Så hvis det bliver nødvendigt kan du bare sige til.

Nico

ENN
14-01-2009, 10:47
Jeg forstår du vil svejse/lodde manifolden mens den sidder på motoren

Nuvel - jeg ville nu afmontere den hvis jeg skulle svejse sådan noget - så kan man stå rigtigt med det og se hvad der sker samt undgår utilsigtede følgeskader

goffy
14-01-2009, 10:52
det er en lang manifold og der kan måske være risiko for at der vil opstå spændinger så den bliver skæv ? så en eller anden form for opspænding vil måske være en god ide :D

Albjerg
14-01-2009, 11:11
Det var nu ikke min mening at få den svejset mens den sidder på. Jeg ville bare rengøre den for at få et overblik.

Nicolaj - jeg takker for tilbuddet. Når jeg har bedømt skadens omfang, kan vi lige se på det. Jeg kommer jo af og til til Svendborg.......

Men tak for advarslerne.

nicolajjetrider
14-01-2009, 16:08
Fandt sku lige lidt billed-guf:) det ser farligt ud men det holder du!.. Du siger bare til hvis det er.

Nico

http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/729045_l.jpg
http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/729046_l.jpg
http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/729047_l.jpg
http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/729048_l.jpg
http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/729049_l.jpg

Albjerg
14-01-2009, 16:32
Skide være med om det ser godt ud, bare det holder.... Resten kan pyntes med lidt sort, varmebestandig maling - manifolden bliver jo ikke mere end 60 - 80 grader varm.
Jeg tror på det og piller nok manifolden af i weekenden, så kan vi jo lige tales ved om hvordan og hvorledes..??..

Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på ved demontage. Der skal selvfølgelig købes nye pakninger, men det haster jo ikke.

Horizonblue
14-01-2009, 16:46
Hvis jeg ønsker at varme manifolden op for at tørre den, så kan jeg vel bare fjerne impelleren i vandpumpen (let på en Volvo) og så starte motoren et øjeblik?? Jeg vil gerne have den varmet op for at fjerne fugt, så det er nemmere at pudse det formodede "gerningssted" af, så jeg kan se hvordan det ser ud...

Normalvis skal man ikke spøge med at starte uden vand, men når du piller impelleren ud og kun kører et øjeblik, til der kommer noget varme på manifolden (og det gør der rigtig hurtigt) så overlever maskinen det nok.

Jeg starter selv min V6'er uden vand, et øjeblik i laden, inden impelleren kommer i, blot for at konstatere, om den kan starte, inden den kommer i vandet. Nu er der så varmeveksler på den, så der går lidt tid inden den er rødglødende, men jeg gjorde det også før.

Sæt i øvrigt dækslet på igen, når du har taget impelleren ud og vil starte den. Hvis der står lidt vand i systemet, kan du risikere at den skyder det baglæns igennem kølekanaler, ind til pumpen. Det er fordi kontraklappen i udstødningen holder igen på udstødningsgassen og så må det finde andre veje. Plaaaaaaaassskk kan det sige, har prøvet :-)

Horizonblue
14-01-2009, 16:52
Fandt sku lige lidt billed-guf:) det ser farligt ud men det holder du!.. Du siger bare til hvis det er.

Nico

http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/729045_l.jpg


Sig mig er det ikke en Porsche 924 ombygget til 944 der holder i baggrunden (den gule)?

Miss Mancini
14-01-2009, 17:04
Sig mig er det ikke en Porsche 924 ombygget til 944 der holder i baggrunden (den gule)?

Det ligner en Supra......

nicolajjetrider
14-01-2009, 17:55
Det er en Porsche 944 2.5:) Original, men muligvis en af verdens flotteste.

Claus byggede den helt selv, mens jeg byggede min Celica i laden.

med Speciel bygget lygter, front, Skørter, Culfiber Vinge, bagende, han fik smadret 2 motorer så vi har skiftet motor et et par gange;)
ALT blev skilt ad og tjekket:)
FED BIL som trækker en helveds MASSE opmærksomhed, Kørte så godt, REN racerbil, han skiftede også undervognen til KONI
Se albummet her:
http://bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=26773

http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/501695_l.jpg

http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/501679_l.jpg

Horizonblue
14-01-2009, 21:38
Det er en Porsche 944 2.5:) Original, men muligvis en af verdens flotteste.

Claus byggede den helt selv, mens jeg byggede min Celica i laden.

med Speciel bygget lygter, front, Skørter, Culfiber Vinge, bagende, han fik smadret 2 motorer så vi har skiftet motor et et par gange;)
ALT blev skilt ad og tjekket:)
FED BIL som trækker en helveds MASSE opmærksomhed, Kørte så godt, REN racerbil, han skiftede også undervognen til KONI
Se albummet her:
http://bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=26773



http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/501679_l.jpg

Ja, den er fin. Dog skulle de originale spejle være blevet på den, eller de skulle have været byttet ud med 968 spejle.........

Jess
14-01-2009, 23:46
Fin Lille volvo video her:
http://www.baadgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=58

Albjerg
15-01-2009, 06:12
Normalvis skal man ikke spøge med at starte uden vand, men når du piller impelleren ud og kun kører et øjeblik, til der kommer noget varme på manifolden (og det gør der rigtig hurtigt) så overlever maskinen det nok.

Jeg starter selv min V6'er uden vand, et øjeblik i laden, inden impelleren kommer i, blot for at konstatere, om den kan starte, inden den kommer i vandet. Nu er der så varmeveksler på den, så der går lidt tid inden den er rødglødende, men jeg gjorde det også før.

Sæt i øvrigt dækslet på igen, når du har taget impelleren ud og vil starte den. Hvis der står lidt vand i systemet, kan du risikere at den skyder det baglæns igennem kølekanaler, ind til pumpen. Det er fordi kontraklappen i udstødningen holder igen på udstødningsgassen og så må det finde andre veje. Plaaaaaaaassskk kan det sige, har prøvet :-)

Tak for tippet med vandpumpen. Jeg regner med opstart på lørdag. Tager måske lige en lille video af det - så skal i høre svinet synge !!

Jess
16-01-2009, 13:28
Så lykkedes det:D
Jeg har fundet en manifold til dig, den er temmeligt pebret:
2261 Euro inkl. moms

Albjerg
16-01-2009, 18:36
Så lykkedes det:D
Jeg har fundet en manifold til dig, den er temmeligt pebret:
2261 Euro inkl. moms

Er ked af at måtte sige det Jess - men det er set billigere. Har lige fundet en komplet motor + drev for 500 Eur i sydtyskland..... Har dog ikke paner om at tage det hjem. Har fundet en lokal smed der vil kigge på om han kan svejse det. Ellers kender Nicolaj vist én som kan.
Men tak for indsatsen....

Albjerg
03-03-2009, 11:28
Tak for tippet med vandpumpen. Jeg regner med opstart på lørdag. Tager måske lige en lille video af det - så skal i høre svinet synge !!

Så fik jeg liv i den :)

http://www.baadgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=677

Ups - forkert båd......

http://www.baadgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=904

:D:D:D Den første er fra min gamle jolle, en Ramo 21.

Albjerg
30-03-2010, 17:50
Så har jeg lige et nyt spørgsmål til min udstødning:
Hvad er den ekstra studs til på min "nye" manifold?
Det er den "gamle" uden studs og sideplade - til højre på første billede.

goffy
30-03-2010, 18:55
på min gamle B20 kom kølevandet fra søpumpen ind af den studs og kølede manifolden hvorefter via manifolden ind i motoren.
den plade på siden har jeg ikke set før, mon ikke bare det er en rense/inspektions hul.

Strøyer
30-03-2010, 19:32
Så har jeg lige et nyt spørgsmål til min udstødning:
Hvad er den ekstra studs til på min "nye" manifold?
Det er den "gamle" uden studs og sideplade - til højre på første billede.



Kan den benyttes til at lave en "hel" ferskvandskøling ? altså at manifolden er fersk imens knæet er salt ?
evt med en blændplade før knæet og en studs i knæet.

Miss Mancini
30-03-2010, 20:10
Og i snakken om AQ170 ( B30 motoren ), så kan nytdrev.dk tilbyde ferskvandskøling som halvsystem til denne motor - fenderen.dk-pris,
kr. 8000,- + moms

14 dages leveringstid.

Strøyer
30-03-2010, 20:25
Den omtalte studs kalder Volvo en backventil.

http://www.marinepartseurope.com/da/volvo-penta-spraengskitse-7736850-26-12789B.aspx

Jeg tror at det er noget til ferskvandskøling.
http://www.mediaweb06.com/diffusion/annonces/07041c36.jpg

Her er en hjemmelavet sag.
http://www.varberg.se/~iax/botar.htm

http://www.varberg.se/~iax/AvgasL-1.jpg

Albjerg
30-03-2010, 21:33
Tror nok at jeg springer ferskvandskøling over. Men hvis det er en kølevandsstuds, så kan jeg vel ikke bare proppe den af ?? Eller vil vandet stadig løbe gennem manifolden til drevet?

Strøyer
30-03-2010, 21:38
Har du ikke stadig det gamle knæ ?
Men hvis du har tilslutninger nok til det eksisterende kølesystem, kan du vel nok bare proppe den af.

Albjerg
31-03-2010, 10:22
Jo, jeg har det gamle knæ og det fejler umiddelbart ikke noget. Men der er forskelle i flangen og dermed bolthuller, så jeg kan ikke bare flytte det. Men hvis jeg propper den anden studs af, vil der så ikke blive problemer med køling / kølevands-afgang?

Strøyer
31-03-2010, 14:21
Jo, jeg har det gamle knæ og det fejler umiddelbart ikke noget. Men der er forskelle i flangen og dermed bolthuller, så jeg kan ikke bare flytte det. Men hvis jeg propper den anden studs af, vil der så ikke blive problemer med køling / kølevands-afgang?

Du kan jo prøve en opstart og tjekke om den køler ordentligt.
måske den bare skal have vand fra et T-stykke et sted, jeg prøver om ikke jeg kan finde en tegning over de to forskellige kølesystemer.