www.propshop.dk

Ferskvandskølesystemer [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Ferskvandskølesystemer


ENN
13-01-2009, 21:46
Mercruiser og Volvo sælger jo Ferskvandskølesystemer til deres motorer, et sådant "originalt" kit kan være endog meget dyrt

Nu er det sådan at hverken Volvo eller Mercruiser laver disse ferskvandskølesystemer selv - ligesom selve motorene heller ikke er lavet af dem selv men af GM så er disse kølesystemer lavet af et firma der hedder "San Juan Engineering"

Kit fra San Juan Engineering kan købes masser af steder (undertiden også under navner SeaKamp) og er fremstillet af den leverandør der leverer dem til Mercruiser og Volvo

Volvo sælger nogengange sine kølesystemer under navnet Martec - og Martec køber sine kølesystemer til GM motorer hos.........gæt...ja San Juan Engineering

Her er en brocure fra Martec over GM kølesystemer og som man ser er de også fra San Juan Engineering http://www.martec.se/html/sanjuannatet.pdf

Så essensen af denne post er at man skal se efter et Seakamp San Juan Martec eller Mercruiser ferskvandskølesystem og så finde ud af hvem der sælger det billigst for de kommer samme sted fra uanset hvilket navn de sælges under

Miss Mancini
14-01-2009, 02:20
Ingen tvivl om, at ferskvandskøling på marinemotorer er en god investering.

Fordelene er mange - jeg kan ikke umiddelbart finde nogen ulemper - sammenlignet med direkte kølede motorer. Alene det faktum, at motoren ikke gennemtærer er godt både i den tid båden er i ens egenskab, men også et vigtigt parameter, når båden en skønne dag sælges.

Prisniveauet har igennem en årrække afholdt flere bådejere fra at montere ferskvandskøling på deres marinemotor, men med internettets udbredelse, er det en saga blot.

nicolajjetrider
14-01-2009, 08:31
Kan det ikke svare sig at få det lavet?

Jeg tænker beholder osv. i rustfrit stål slanger fra slange speicalisten, det nærmer sig jo ikke det voldsomeste beløb?

Se HB's kit her
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/3693_l.jpg

ENN
14-01-2009, 10:49
Man kan altid spare penge ved at købe/finde en varmeveksler og så - hvis man kan - svejse rør lave slanger etc etc men for de fleste lønner det sig ikke da tid og materialerne også koster penge - og med de priser man kan købe et komplet kit til så ville jeg ikke kaste mig ud i projektet med et hjemmebygget fv. kølesystem

Horizonblue
14-01-2009, 17:34
Kan det ikke svare sig at få det lavet?

Jeg tænker beholder osv. i rustfrit stål slanger fra slange speicalisten, det nærmer sig jo ikke det voldsomeste beløb?

Se HB's kit her
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/3693_l.jpg

Det skal lige tilføjes, at beslaget til at holde selve veksleren, mangler på dette billede. Jeg bøvlede lidt med at finde den rette udformning af det, men det kostede ikke mange kr at lave.

De to svanehalse til højre og venstre er, som I sikkert kan gætte, til udstødning. Det aflange beslag er til generatoren.

Med hensyn til selv at lave den, så skal indmaden helst laves i kobber, for at få den bedste udnyttelse. Selve hylsteret/tanken kan såmænd godt være i rustfrit. Der skal så helst være en galvanisk adskillelse, for ikke at få noget korrosion.

Kobber har en fantastisk god varmelednings koefficient, i forhold til rustfrit stål.

Det absolut billigste man kan gøre, tror jeg, har i hvert fald selv gjort det på en anden båd, er at finde en tilfældig varmeveksler på ebay, som måske ikke helt passer på motoren.

Den skal selvfølgelig være stor nok. Man laver så selv diverse beslag og rørføringer.

Det kræver at man har tid til at vente på, at der kommer en god brugt til salg, til billige penge, samt man har mulighed for selv at svejse diverse ting sammen, som man har fundet ved produkthandleren.

Veksleren, brugt, må maks koste 2500-3000 kr, når man står med den i hånden, ellers kan det ikke betale sig at bøvle med det, når man ser i forhold til hvad et nyt "uoriginalt" sæt koster(ved nytdrev f.eks), hvor alle stumper er med, lige til at sætte på, en lørdag formiddag.

Sidst jeg kiggede efter hvad et originalt Volvo kit til V6'eren kostede, stod der 15000 kr, og så skulle der selvfølgelig købes et ekstrakit til V6'eren før det var klar. Og Volvo laver kun 1/2 system (kun blok).

Føj for en pris......

Jeg var heldig med varmeveksleren på billedet, for den passer til V6-V8 og kostede ikke alverden. Der manglede så alt tilbehør, som jeg så selv lavede for få penge.

ENN
14-01-2009, 18:14
I industrien og på store skibsmotorer benytter man i dag Pladevarmevekslere - mærkeligt de ikke har fundet indpas i "vores" motorer endnu - de kan give en enorm effekt på meget lille plads

http://vvsgiganten.dk/images/items/orig_377221224/Redan//Redan/Pladevarmeveksler_-_Type_2-24_Uden_Kappe.jpg/

De fås fra helt små til kæmpe store

http://www.dtmh.dk/files/images/layout/sundex1.jpg

goffy
14-01-2009, 18:28
I industrien og på store skibsmotorer benytter man i dag Pladevarmevekslere - mærkeligt de ikke har fundet indpas i "vores" motorer endnu - de kan give en enorm effekt på meget lille plads

http://vvsgiganten.dk/images/items/orig_377221224/Redan//Redan/Pladevarmeveksler_-_Type_2-24_Uden_Kappe.jpg/

De fås fra helt små til kæmpe store

http://www.dtmh.dk/files/images/layout/sundex1.jpg

plade vekslere er utrolig effektive. den lille du viser kan yde ca 35 kw
en stor ulempe er at der er ikke ret store huller igennem så det skal være rent vand og ved brug i båden har du kun rent vand på den ene side.
Volvo har lavet en veksler af den type til deres tamd31 ( tror det var den ) og der var meget bøvl med at den stoppede og så gik de over til rørveksler igen. erstatningen for den koster 18.000 kr :( min kammerat havde sådan en og fik skiftet for 2 år siden.

ENN
14-01-2009, 18:34
På MAN B&W skibsmotorer bruges pladevarmevekslerne ofte - det er søvand på den ene side og fx Smøøreolie eller kølervædske på den anden side

Jeg har renset mange af den slags store pladevarmevekslere - man løsner gevindstængerne igennem dem og derved forsvinder trykket der holder pladerne sammen - så tages pladerne ud og HT vaskes hvorefter de samles igen og spændes sammen til en angivet mål - det er et Lor.. arbejde hvor man bliver møj beskidt

Det smarte ved dem er at skulle man have fejlberegnet lidt og varmeveksleren måske er lidt for lille - så smækker man et par plader mere i og så øges kølekapaciteten

Søvandet på skibene er ikke specielt filtreret - men der er som regel et søvandsfilter der tager de største urenheder

På Bimmerne jeg har er oliekøleren og køleren til automatgearet en sådan lille pladevarmeveksler - deres fordel er at overfladen (på pladerne som overfører fra den ene til den anden kreds) er enorm og derfor kan store energi/varme mængder flyttes i en lille bitte varmeveksler

De rørkølere vi startede med at snakke om er for øvrigt ofte lavet i en legering der hedder Yocalbo eller noget i den stil - det er ikke ren kobber men en legering der trives godt med søvand

Man kan lode den med et specielt flush og tråd

goffy
14-01-2009, 18:41
de små som den viste er loddet sammen. den volvo lavede kunne ikke skilles ad så det var dyrt for min kammerat. der findes i dag midler til at fjerne skidtet fra dem ,men oftest bliver de bare skiftet.

ENN
14-01-2009, 18:47
De duer ikke til søvand hvis ikke de kan adskilles og renses - efter min mening

Vores rørvarmevekslere fungerer jo også fint - og er nemme at rense hvis behovet skulle opstå

På de store varmevekslere måler man til og afgangs temparatur på begge kredse - og så kan man se om vermaveksleren "yder" det den skal - eller skal renses - samme princip kan vi jo bruge hvis der en dag skulle mangle køling

Tilgangssiden på den lukkede kreds på min motor er ca 70 `c og afgangstemparaturen fra varmeveksleren er ved ca 18`C søvand ca 30-35 `c

På søvandssiden er afgangstemparaturen ca 5`c over tilgangstemparaturen

En yderligere fordel ved at sætte et lukket kølesystem på er at søvandspumpen kører stort set uden modstand (der er ingen thermostat mv. at overvinde) så den pumper masser af vand gennem udstødningen hele tiden - så din udstødning bliver koldere - og teoretisk holder impelleren længere da den ikke skal oparbejde noget tryk

ENN
15-01-2009, 17:13
Horizonblue har jo en glimrende hjemmeside - der er også en god forklaring og nogle ilustrationer af en varmeveksler se bare her:

http://www.horizonblue.dk/Veksler%20vs%20hav.htm

Lars T
19-01-2009, 18:39
Esben - var der ikke noget med at du have en kontakt til noget San Juan Kølesystemer?

ENN
26-01-2009, 19:47
Jeg har min leverandør (aut Mercruiser og Volvo) forhandler i USA, han kan tit lave nogle skarpe priser.

Men konkurancen er jo også kommet til Danmark, så i stedet for at gå til klanen af autoriserede Mercruiser forhandlere og blive rippet så kan man fx købe FV systemerne ved bla NytDrev (de forhandler Sea Kamp som er samme system som San Juan) eller handle dem direkte i USA (fx e-bay)

Albjerg
30-01-2009, 14:38
Er det nok at lave blæserkøling på sådan et anlæg? Så er der jo slet ingen saltvand i systemet...

Denne Glastron er sakset fra ebay.de....

http://cgi.ebay.de/Glastron-60-PS-Diesel-mit-Trailer_W0QQitemZ180322568026QQcmdZViewItemQQptZMo torboote?hash=item180322568026&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318

ENN
30-01-2009, 15:03
Det er je en bilkøler med en blæser monteret

Systemet larmer nok en del både pag blæseren men også pga at man ikke kan lydisolere motorkassen da der skal luft igennem i store mængder- og derudover er køleren udsat for salttågerne på havet og tærer derfor

Man kan ligesågodt benytte det kølemiddel der er rigeligt af på havet - nemlig vand - evt brugt til køling gennem en varmeveksler

Strøyer
30-01-2009, 15:11
Er det nok at lave blæserkøling på sådan et anlæg? Så er der jo slet ingen saltvand i systemet...

Denne Glastron er sakset fra ebay.de....

http://cgi.ebay.de/Glastron-60-PS-Diesel-mit-Trailer_W0QQitemZ180322568026QQcmdZViewItemQQptZMo torboote?hash=item180322568026&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318

Man kunne måske flytte køleren med nogle længere slanger, som på nogle sportsvogne. Så støjen mindskes.
Men det er aldrig set som originalmontering, Så måske vil der vise sig andre problemer.
Men det virker jo lige til at gå til.

Albjerg
30-01-2009, 15:20
Man kunne måske flytte køleren med nogle længere slanger, som på nogle sportsvogne. Så støjen mindskes.
Men det er aldrig set som originalmontering, Så måske vil der vise sig andre problemer.
Men det virker jo lige til at gå til.

Det virker lidt for let..??.. Hvorfor er det ikke mere udbredt hvis det virker?

Strøyer
30-01-2009, 15:25
Det virker lidt for let..??.. Hvorfor er det ikke mere udbredt hvis det virker?


Ja det er det jeg mener..

Horizonblue
31-01-2009, 18:06
Jeg vil heller ikke mene at det er nogen god ide umiddelbart, kan godt se ideen i at man er fri for at bruge saltvandet, for det er noget arrigt skidt. Men det køler godt.

Blæseren er i hvert fald nødt til at køre for fuld hammer hele tiden. Motoren i en båd arbejder arbejder hårdt, hele tiden og burde derfor producere mere varme end en bilmotor.

Når en bil kører afsted med 120 i timen, bliver der jo presset enormt meget kold luft fra omgivelserne igennem køleren. Køleren der på billedet, sidder jo i det varme motorrum, så det er ikke helt så kold som luften udenfor.

Selvom der sidder nogle ventilationsgæller foran køleren, i motorkassen, så tror jeg nok at der skal mere luft til, for at holde den kold.

Hvis den selvfølgelig kun bliver brugt til at tøffe rundt på nogle floder, så render den nok næppe varm. Men skal den plane ret længe, tror jeg godtnok at temperaturmåleren vil stige op i det røde felt.

lille tut
31-01-2009, 18:39
Det bliver faktisk brugt på fiskekutter som trækkes op på stranden ses især ved thorup strand køleren sidder i BB side.

Så de har startet op inden de kommer i vandet, er også godt sikkerheds mæssigt