View Full Version : Vanskelige reservedele
Horizonblue
16-01-2009, 16:44
Inspireret af tråden med manifolden til B30'eren, synes jeg det kunne være på plads at remse op hvilke reservedele, til hvilke motorer, der er umulige at få fat i, eller meget dyre.
Jeg kan lige nu komme i tanke om:
Udstødningsmanifold til Volvo Penta AQ165-170(B30 eren).............
Generator og spændingsregulator til Mercruiser 3,7L 4 cyl
Udstødningsmanifold til Mercruiser 3,7L 4 cyl
Udstødningsmanifold til Volvo Penta AQ 171 2,5 L 4 cyl 16 ventiler
Generelt reservedele til Volvo Penta 100 drev
Generelt reservedele til nederste gearkasse på OMC Stringer elektrisk gear
OMC "logstyle" manifolde til Ford 302/351cui V8
OMC manifolde til Ford 460cui V8
Kan I komme i tanke om flere? Det er mest en hjælp til dem der skal ud og købe båd.
Til mercruiser 3,7 fås dog et ombygningskit til "normal" generator `
Jeg har jo en del motorer der ikke kan fås dele til (Husqvarna påhængsmotor, penta P21 mmm) men dem vil jeg udelade af tråden
-Drevreservedele til Yamaha stearndrive af den type der lavedes før 1992
-Drevreservedele til BMW stearndrives (men ikke til motorene)
Horizonblue
16-01-2009, 17:15
Til mercruiser 3,7 fås dog et ombygningskit til "normal" generator `
Jeg har jo en del motorer der ikke kan fås dele til (Husqvarna påhængsmotor, penta P21 mmm) men dem vil jeg udelade af tråden
Ja, det er rigtigt at der laves et kit, så man kan bygge en alm generator på 3,7 Mercruiseren.
Så snart der er det mindste i vejen med den originale generator på den (som er bygget på krumtappen foran på motoren) så skru den af, og smid den, samt det vandkølede laderelæ over højre skulder og monter en alm generator. Det ved man hvad er.
Miss Mancini
16-01-2009, 20:23
Inspireret af tråden med manifolden til B30'eren, synes jeg det kunne være på plads at remse op hvilke reservedele, til hvilke motorer, der er umulige at få fat i, eller meget dyre.
Jeg kan lige nu komme i tanke om:
Udstødningsmanifold til Volvo Penta AQ165-170(B30 eren).............
Generator og spændingsregulator til Mercruiser 3,7L 4 cyl
Udstødningsmanifold til Mercruiser 3,7L 4 cyl
Udstødningsmanifold til Volvo Penta AQ 171 2,5 L 4 cyl 16 ventiler
Generelt reservedele til Volvo Penta 100 drev
Generelt reservedele til nederste gearkasse på OMC Stringer elektrisk gear
OMC "logstyle" manifolde til Ford 302/351cui V8
OMC manifolde til Ford 460cui V8
Kan I komme i tanke om flere? Det er mest en hjælp til dem der skal ud og købe båd.
Jeg tillader mig at komme med både de originale og uoriginale varenumre til ovenstående produkter.
nytdrev.dk kan levere en del af dem, men ikke dem alle.
Forespørgsel sendes ved interesse via e-mail eller PM.
1) Volvo Penta AQ170 ( B30 ), 6 cylindret række motor:
Manifold: Originalt varenr. 831521 / uoriginalt GLM51275
Afgangsknæ: Originalt varenr. 831834-7 / uoriginalt ( findes ikke ).
2) Volvo Penta AQ171, 4 cylindret, 16 ventiler.
Manifold: Originalt varenr. 855503. Findes ikke uoriginalt.
3) Mercruiser udstødningssystem til 3.7 liter, 4 cylindret, 165 HK motor.
Manifold: Originalt varenr. 816219A5 / uoriginalt GLM51202
Afgangsknæ: Originalt varenr. 98562A6 / uoriginalt GLM51180
Udstødningssæt manifold og afgangsknæ:
Originalt varenr. 816219A4 / uoriginalt: GLM51200.
Bemærk venligst, at udstødningsmanifoldet er i aluminium og afgangsknæet i støbejern.
4) Elektrisk gearskiftkabel til OMC Stringer:
Originalt varenr. 379628 / uoriginalt varenr. GLM27931.
5) Udstødningssystem til OMC 302/351 FORD ( 240 HK ):
Manifold styrbord: Originalt varenr. 909216 eller 913683 / uoriginalt RM913683.
Manifold bagbord. Originalt varen. 909216 eller 913683 / uoriginalt RM913682.
Afgangsknæ styrbord/bagbord: Originalt varenr. 982680 eller 909863 / uoriginalt GLM51320
6) Udstødningssystem til OMC 302/351 FORD ( 170-175-190-235 HK ):
Manifold: Originalt varenr. 980572 eller 980959 / uoriginalt BAOMC1-980959.
Manifolder til OMC King Cobra 460" ( FORD motor ) laves så vidt jeg kan se ikke uoriginalt. Kan næppe skaffes hos OMC.
7) Generator og tilbehør til Mercruiser 3.7 liter, 4 cylindret, 165 HK.
Komplet konverteringskit: Uoriginalt varenr. SIE18-5953. Laves ikke originalt.
Stator til generator: Originalt varenr. 398-6231A10 / uoriginalt CDI174-6231K1
Horizonblue
16-01-2009, 21:33
Fornemt, så er der jo lidt håb.
Manifolde til OMC V8 Ford, er noget som ikke har kunnet fås uoriginalt ret længe. For lidt over et års tid siden, ledte jeg med lys og lygte for at finde et sæt. Jeg kunne overhovedet ikke finde dem nogle steder, så det endte med at jeg satte et sæt "BARR universal manifolde" på og lavede et par rustfrie knæ, for at det passede med OMC udstødningshornet. Det var en Bayliner jeg hjalp med at lave i stand.
Med hensyn til manifolde til OMC V8 Ford 460, så kan man faktisk få et sæt adaptorer, som skrues på topstykkerne, så man kan bruge GM bigblock manifolde. Billig er det dog ikke.
http://www.cpperformance.com/detail.aspx?ID=342
Her er en anden ting, som kan være vanskelig/dyr.
Manifold til OMC 165 hk række 6 motor. (Der kan til gengæld fås Mercruisermanifold til den motor, så med lidt fingersnilde kan man nok sejle videre. Dog er OMC manifolden federe, for hullet til karburatoren er lavet til en 4 portet, der er så sat en adaptorplade på og en 2 portet karb. Men sikke muligheder...........)
Det er ganske vist også en sjælden motor, men jeg har en kammerat der har en båd med ikke mindre end to af de maskiner i, med kun 550 timer på tælleren.
Miss Mancini
16-01-2009, 21:39
OMC King Cobra reservedele er svære at støve op.
Enkelte dele fra OMC Cobra drevet kan benyttes - f.eks. impelleren.
Miss Mancini
16-01-2009, 21:47
Fornemt, så er der jo lidt håb.
Manifold til OMC 165 hk række 6 motor.
Der findes to modeller i 165 Hk versionen:
Årgang 1972 og 1974-1975.
Årgang 1972 blev opdelt i en S og C model. Til disse modeller kan der ikke leveres uoriginale udstødningssystemer.
Årgang 1974-195, kan der leveres både manifold og afgangsknæ fra bl.a Sierra Marine.
Manifold varenr.: SIE18-1904
Afgangsknæ varenr.: SIE18-1922.
Mercruiser brugte den 250 cui GM 6 cyl rækkemotor i en del år den fandtes med 160 og 165 hk - men jeg vidste ikke at OMC også havde benyttet den
Den går for at være den bedste motor Mercruiser nogensinde har haft i marineprogrammet - silkeblød gang - knokkel stræk - uforgængelig
På de amerikanske fora roses motoren til skyerne - og ejere der overvejer at skifte en sådan motor ud anbefales at renovere den da dens lige ikke findes - sådan siger eksperterne på fx i-boats
Miss Mancini
16-01-2009, 21:53
Erstatningsdrev til OMC Cobra 2.3 og 3.0 liter motor årgang 1986-1989.
Originalt varenr. 986669 / Uoriginalt varenr. GLM28910.
Umuligt at støve op på markedet selv hos GLM.....
Horizonblue
16-01-2009, 21:54
OMC King Cobra reservedele er svære at støve op.
Enkelte dele fra OMC Cobra drevet kan benyttes - f.eks. impelleren.
Nå ja, du tænker på den store King Cobra(med konuskobling). Den ser man ikke ret mange nye reservedele til.
Miss Mancini
16-01-2009, 21:55
Mercruiser brugte den 250 cui GM 6 cyl rækkemotor i en del år den fandtes med 160 og 165 hk - men jeg vidste ikke at OMC også havde benyttet den
Den går for at være den bedste motor Mercruiser nogensinde har haft i marineprogrammet - silkeblød gang - knokkel stræk - uforgængelig
På de amerikanske fora roses motoren til skyerne - og ejere der overvejer at skifte en sådan motor ud anbefales at renovere den da dens lige ikke findes - sådan siger eksperterne på fx i-boats
Ja, de gamle motorer - simpel konstruktion - er ofte langt bedre end de moderne motorer med alt moderne isenkram monteret.
Miss Mancini
16-01-2009, 21:59
Nå ja, du tænker på den store King Cobra(med konuskobling). Den ser man ikke ret mange nye reservedele til.
Ja, lige præcis. GLM producerer lidt trimslanger, startere, impellere og anoder til King Cobra.
Henvendelse til et OMC værksted for at at købe drevdele, er vist blot spild af tid iflg. flere bådejere....
Det skal da nævnes selvom de fleste ved det, at Volvo Penta SX drevet kan monteres på OMC Cobra og King Cobra transom dog med nogle få modifikationer til følge, for at drivlinien fungerer optimalt.
Denne løsning er der flere som benytter sig af, hvis King Cobra drevet
"brækker sig"....
Ja, de gamle motorer - simpel konstruktion - er ofte langt bedre end de moderne motorer med alt moderne isenkram monteret.
ja en række 6. det går som en drøm jeg havde engang en opel commodore 2,5 række 6 når den gik i tomgang kunne man stille en 5. på højkant på ventildækslen og den blev stående. motoren var meget tavs det var kun når den virkelig skulle bestille noget man kunne høre de.
Her et billede af den "berømte" 6 cyl inline motor
http://www.acbs.ca/images/articles/165%20hp%20mercruiser%20tight%20fit.jpg
Og for at vende tilbage til tråden - så mangler jeg en brudstift til en Husqvarna 4 hk påhængsmotor - reservedele eksisterer ikke mere til disse motorer
Jeg har skrevet en mail til Husqvarna i Danmark og spurgt om reservedele - svaret var at husqvarna aldrig har lavet påhængsmotorer så de kan ikke hjælpe mig - nu har jeg sendt dem et billede af motoren som bevis - venter nu på hvad de svarer
Horizonblue
16-01-2009, 22:15
Der findes to modeller i 165 Hk versionen:
Årgang 1972 og 1974-1975.
Årgang 1972 blev opdelt i en S og C model. Til disse modeller kan der ikke leveres uoriginale udstødningssystemer.
Årgang 1974-195, kan der leveres både manifold og afgangsknæ fra bl.a Sierra Marine.
Manifold varenr.: SIE18-1904
Afgangsknæ varenr.: SIE18-1922.
Er du sikker på at manifold nummeret passer? I mit katalog er det en Ford V8 manifold i gammel udgave.
Nummeret på knæet er til en 4 cyl, nyere model, men det kan egentlig godt være at det passer.
Det er lidt interessant for mig, det her, for min kammerats båd med to af de motorer, skal jo nok have nye manifolde engang.
Horizonblue
16-01-2009, 22:28
Mercruiser brugte den 250 cui GM 6 cyl rækkemotor i en del år den fandtes med 160 og 165 hk - men jeg vidste ikke at OMC også havde benyttet den
Den går for at være den bedste motor Mercruiser nogensinde har haft i marineprogrammet - silkeblød gang - knokkel stræk - uforgængelig
På de amerikanske fora roses motoren til skyerne - og ejere der overvejer at skifte en sådan motor ud anbefales at renovere den da dens lige ikke findes - sådan siger eksperterne på fx i-boats
Ja, det er synd at de ikke laver række 6'eren mere, for det er dejlig symaskine. Jeg låner af og til min kammerats båd med to af disse motorer i, og de spinder fantastisk. Hvis de havde lagt i min projektbåd, er det 100% sikkert at de var blevet hovedrenoveret og koblet sammen med et par SX drev, det ville have været et lækkert setup. Lige en monoindsprøjtning og noget elektronisk tænding for at "spice" dem lidt op evt.
zKup7dokxfg&feature=related
Horizonblue
16-01-2009, 22:33
Hvad med manifold til OMC Cobra 2,3 Ford? Så vidt jeg husker er den heller ikke nem at få fat i, eller billig.
Miss Mancini
16-01-2009, 22:44
Er du sikker på at manifold nummeret passer? I mit katalog er det en Ford V8 manifold i gammel udgave.
Det er godt du er vågen, Horizonblue...:)
I min bog fra Sierra Marine står der blot "165HP" og intet om årgang eller motorstørrelse. Jeg har googlet de forskellige varenumre, og manifolderne passer til Ford V8 af ældre dato. Tak for påmindelsen.
Jeg fandt noget interessant på internettet:
OSCO Marine laver faktisk manifolder til den 6 cylindrede OMC motor ( 165 HK ). Prøv at se dette billede....Passer de til din kammerats båd ?
http://bpi.ebasicpower.com/pc/OSCMO618-01/OMC8A-IB/Manifold%2C+OMC+GM+250+4.1L+Inline-6+Cyl
Miss Mancini
16-01-2009, 22:48
Hvad med manifold til OMC Cobra 2,3 Ford? Så vidt jeg husker er den heller ikke nem at få fat i, eller billig.
GLM laver dem ikke længere.....
Manifold: Originalt varenr. 986041
Afgangsknæ: Originalt varenr.: 914766
Billige...Nej, det er dyrere end en skiferie i Frankrig med hele familien i 14 dage.
Horizonblue
16-01-2009, 22:53
Det er godt du er vågen, Horizonblue...:)
I min bog fra Sierra Marine står der blot "165HP" og intet om årgang eller motorstørrelse. Jeg har googlet de forskellige varenumre, og manifolderne passer til Ford V8 af ældre dato. Tak for påmindelsen.
Jeg fandt noget interessant på internettet:
OSCO Marine laver faktisk manifolder til den 6 cylindrede OMC motor ( 165 HK ). Prøv at se dette billede....Passer de til din kammerats båd ?
http://bpi.ebasicpower.com/pc/OSCMO618-01/OMC8A-IB/Manifold%2C+OMC+GM+250+4.1L+Inline-6+Cyl
Ja, den ser ud til at passe, men OMC knæet kan ikke umiddelbart gå på, så vidt jeg kan se, så der skal et passende knæ med også. Men se det sølle lille hul til karburator. På den originale OMC manifold er der et ordentlig hul, hvor der kan gå en 4 portet karburator på........
Det er så en 2 portet karb, der sidder på den 165 hk's OMC, så det går nok. Der er lavet en adaptorplade, så den lille 2 portet karb kan sidde i det store 4 portet hul.
Miss Mancini
23-02-2009, 06:24
Tidligere omtalt i denne tråd, er tilgængeligheden af udstødningssystem til Ford 460" V8.
Jeg har fundet varenumre på udstødningsdelene:
Afgangsknæ - til motorer før 1989 - OMC varenummer 913397
Afgangsknæ -til motorer efter 1989 - OMC varenummer 913584
Pakning imellem afgangsknæ og manifold, SIE180943 eller FEL17527
Udstødningsmanifold, OMC varenummer 984681
Manifoldspakning, FEL17468
Jeg har, i lørdags, været til åbent hus ved Søholm Marine
( http://www.soeholm-yacht.dk/ )i Nybøl Nor ved Gråsten. De var meget fortrøstningsfulde vedrørende reservedele til
AQ170'eren, da de selv støver dele op i bl.a. England. Så der var godt nyt for min manifold.... Jeg fik i øvrigt et rigtig godt indtryk af stedet.
Miss Mancini
23-02-2009, 08:08
Har du forespurgt om prisen og leveringstid på manifold til AQ170 ?
Miss Mancini
22-07-2009, 10:42
GLM Marine har lavet et begrænset antal udstødningsmanifolder til Volvo Penta AQ170 - B30 motoren.
Prisen er i omegnen af kr. 17000,- + pakninger og bolte.
Afgangsknæet til AQ 170 ( B30 motor ) kan ikke skaffes.
Leveringstid på manifold er ca. 4 dage.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.