Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 907
1 medlemmer og 906 gæster
Phillipgisse
Fleste brugere online var 1,223, 15-06-2024 at 00:24.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Elektronik (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Forlængning af batterikabler (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1242)

Jess 04-05-2009 17:39

Citér:

Originally Posted by Albjerg (Indlæg 12295)
Lyder umiddelbart osse fornuftigt. Held og lykke med projektet.

Tak -dlof--f

erjohans 04-05-2009 21:17

Samlingen med spændebånd ser ikke lige særlig pro ud; men eftersom begge kabler er presset sammen og spændebåndet holder det hele sammen på samme måde som var det loddet er det faktisk en løsning der kan bruges. Det kunne dog laves lidt mere pro.
Jeg har lige lavet mine kabler om da jeg monterede en batterimonitor og her valgte jeg at bruge 95mm2 kabel. Startstrømmen har senere vist sig at være 150A i kablerne, så her skal der ikke være en samling som har for stor modstand da det vil genere en volsom varme.

Softice 04-05-2009 21:27

Citér:

Originally Posted by erjohans (Indlæg 12331)
Samlingen med spændebånd ser ikke lige særlig pro ud; men eftersom begge kabler er presset sammen og spændebåndet holder det hele sammen på samme måde som var det loddet er det faktisk en løsning der kan bruges. Det kunne dog laves lidt mere pro.
Jeg har lige lavet mine kabler om da jeg monterede en batterimonitor og her valgte jeg at bruge 95mm2 kabel. Startstrømmen har senere vist sig at være 150A i kablerne, så her skal der ikke være en samling som har for stor modstand da det vil genere en volsom varme.

Jeg ville kun have lavet et som en nødløsning ikke en permanenet, men nu er erstatningen købt og skal monteres i morgen formiddag .
Løsningen på et senere tidspunkt er at få et stort relæ ned i nærheden af batterierne så man undgår de lange kabler til starteren.

erjohans 04-05-2009 21:36

Selvfølgelig er det en nødløsning, det skal da laves ordentligt. Lidt faglig stolthed er tilladt.
Der er ingen der kan se hvor lang tid der er brugt på opgaven MEN der er mange der kan se resultatet.
Det relæ du nævner skal dog kunne bære voldsomt mange amp. men det er den rigtige løsning

Softice 04-05-2009 21:45

Citér:

Originally Posted by erjohans (Indlæg 12336)
Selvfølgelig er det en nødløsning, det skal da laves ordentligt. Lidt faglig stolthed er tilladt.
Der er ingen der kan se hvor lang tid der er brugt på opgaven MEN der er mange der kan se resultatet.
Det relæ du nævner skal dog kunne bære voldsomt mange amp. men det er den rigtige løsning

Relæet er vel til at finde, men det er nok ikke billigt. Da jeg åbnede kablet så det ud til at det var en permanent løsning sådan som det var pakket ind.

BrianL 05-05-2009 09:10

Citér:

Originally Posted by erjohans (Indlæg 12331)
Jeg har lige lavet mine kabler om da jeg monterede en batterimonitor og her valgte jeg at bruge 95mm2 kabel. Startstrømmen har senere vist sig at være 150A i kablerne, så her skal der ikke være en samling som har for stor modstand da det vil genere en volsom varme.

95 mm2 ? Det var dog voldsomt. Hvor lange kabler har du ?

Softice 05-05-2009 16:30

Så er mit kabel skiftet. Starteren lyder som om den kører hurtigere rundt, da der nu ingen modstand er ved en samling. Det skal prøves ved en lang sejlads i kommende weekend hvis vejret tillader det.

erjohans 05-05-2009 17:37

Kablerne er ca 5m lange da de går helt ud til bovpropellen. Disse kabler er også 95 mm2.
Det er jo heller ikke teknisk smart at forlænge med tyndere kabler.
Jeg havde nogle meter 95 mm2 liggende på lager og kunne så lige så godt udskifte de andre kabler når jeg alligevel skulle lægge hele systemet om.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 116,407
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, MarcusLit
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:50.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden