| 

| » Online brugere: 396 |  
| 0 medlemmer og 396 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 

-   -    Køling.. 
	(http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1288 )

| 
 Jeps. og mit underhus er et Gen2  så det er blevet skiftet engang i 2004 hvor der kom et nyrenoveret drev på. |  

| 

| Horizonblue | 17-05-2009 20:17 |  

Citér: 

| 

Originally Posted by Strøyer
					(Indlæg 12941)
				 Jeg regner med at impelleren er fjernet for hullet hvor slangen til kølevand går igennem transum er blændet af. 
 |  Det vil sige, at der er boret et hul i bunden af båden, som pumpen kan suge vand op igennem? |  

| 
 Ja der er lavet et søvandsindtag med rist og  1 1/4" kuglehane.   Ø32 mm. slange til og fra pumpen, så der kommer en del vand igennem. (når det virker!!!)
 |  

| 

| Horizonblue | 17-05-2009 21:09 |  

Citér: 

| 

(Indlæg 12947)
				 Ja der er lavet et søvandsindtag med rist og  1 1/4" kuglehane.   Ø32 mm. slange til og fra pumpen, så der kommer en del vand igennem. (når det virker!!!)

|  Det er ikke nogen dum ide. Tidligere var jeg meget modstander af at save et hul i båden, for at få vand ind. Men det er egentlig meget bedre med en stor studs i bunden og så et kort stykke slange op til pumpen, gerne et søvandsfilter imellem, i stedet for at vandet skal igennem snørklede rør, huse og slanger.

Jeg har overvejet at gøre det samme på projektbåden, men er lidt betænkelig ved det, da der er køleribber i vandkanalen i SX drevet, formentlig for at hjælpe gearkassen af med noget varme. |  

| 

Citér: 

| 

Originally Posted by Horizonblue
					(Indlæg 12951)
				 Det er ikke nogen dum ide. Tidligere var jeg meget modstander af at save et hul i båden, for at få vand ind. Men det er egentlig meget bedre med en stor studs i bunden og så et kort stykke slange op til pumpen, gerne et søvandsfilter imellem, i stedet for at vandet skal igennem snørklede rør, huse og slanger.
 Jeg har overvejet at gøre det samme på projektbåden, men er lidt betænkelig ved det, da der er køleribber i vandkanalen i SX drevet, formentlig for at hjælpe gearkassen af med noget varme.

|  Hvis du lader impelleren sidde men afmontere/klipper slangen, kan det så ikke køle gearet. |  

| 

| Horizonblue | 17-05-2009 21:22 |  

Citér: 

| 

(Indlæg 12952)
				 Hvis du lader impelleren sidde men afmontere/klipper slangen, kan det så ikke køle gearet. 
 |  Der er ingen pumpe i SX drevet, ellers var det en mulighed. |  

| 

Citér: 

| 

(Indlæg 12952)
				 Hvis du lader impelleren sidde men afmontere/klipper slangen, kan det så ikke køle gearet. 
 |   Nej - vandet går fra pumpem gennem et lille rør op i overhuset hvor det løber i en kanal op til flagen melllem overgearhuset og gimbalhuset - igennem gimbalu´huset i en kanal og til en slange der går fra gimbalhuset til transumpladen så der kommer ingen kølevirkning ved det - er slangen klippet over fiser vandet bare ud mellem gimbalhuset og transumpladen kølingen af udstødningen foregår ved vandet der kommer ud via udstødningen . kælingen af gearet sker ved det okgivne vand - og måske i minimal grad af udstødsvandet |  

| 
 Undskyld - jeg troede det var strøyer der stillede spørgsmålet og det var hans Alpha drev vi talte om - det ser jeg det ikke er så glem mit indlæg-dlof--f |  

| Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:39. |  |