Fenderen.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 133
1 medlemmer og 132 gæster
Dwayneitafe
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu

Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Ældre både, vedligeholdelse og mekanik (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=71)
-   -   Køling.. (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1288)

Strøyer 17-05-2009 19:08

Jeps. og mit underhus er et Gen2 så det er blevet skiftet engang i 2004 hvor der kom et nyrenoveret drev på.

Horizonblue 17-05-2009 19:17

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 12941)
Jeg regner med at impelleren er fjernet for hullet hvor slangen til kølevand går igennem transum er blændet af.

Det vil sige, at der er boret et hul i bunden af båden, som pumpen kan suge vand op igennem?

Strøyer 17-05-2009 19:22

Ja der er lavet et søvandsindtag med rist og 1 1/4" kuglehane.
Ø32 mm. slange til og fra pumpen, så der kommer en del vand igennem. (når det virker!!!)

Horizonblue 17-05-2009 20:09

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 12947)
Ja der er lavet et søvandsindtag med rist og 1 1/4" kuglehane.
Ø32 mm. slange til og fra pumpen, så der kommer en del vand igennem. (når det virker!!!)

Det er ikke nogen dum ide. Tidligere var jeg meget modstander af at save et hul i båden, for at få vand ind. Men det er egentlig meget bedre med en stor studs i bunden og så et kort stykke slange op til pumpen, gerne et søvandsfilter imellem, i stedet for at vandet skal igennem snørklede rør, huse og slanger.

Jeg har overvejet at gøre det samme på projektbåden, men er lidt betænkelig ved det, da der er køleribber i vandkanalen i SX drevet, formentlig for at hjælpe gearkassen af med noget varme.

Strøyer 17-05-2009 20:19

Citér:

Originally Posted by Horizonblue (Indlæg 12951)
Det er ikke nogen dum ide. Tidligere var jeg meget modstander af at save et hul i båden, for at få vand ind. Men det er egentlig meget bedre med en stor studs i bunden og så et kort stykke slange op til pumpen, gerne et søvandsfilter imellem, i stedet for at vandet skal igennem snørklede rør, huse og slanger.

Jeg har overvejet at gøre det samme på projektbåden, men er lidt betænkelig ved det, da der er køleribber i vandkanalen i SX drevet, formentlig for at hjælpe gearkassen af med noget varme.

Hvis du lader impelleren sidde men afmontere/klipper slangen, kan det så ikke køle gearet.

Horizonblue 17-05-2009 20:22

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 12952)
Hvis du lader impelleren sidde men afmontere/klipper slangen, kan det så ikke køle gearet.

Der er ingen pumpe i SX drevet, ellers var det en mulighed.

ENN 17-05-2009 20:24

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 12952)

Nej - vandet går fra pumpem gennem et lille rør op i overhuset hvor det løber i en kanal op til flagen melllem overgearhuset og gimbalhuset - igennem gimbalu´huset i en kanal og til en slange der går fra gimbalhuset til transumpladen så der kommer ingen kølevirkning ved det - er slangen klippet over fiser vandet bare ud mellem gimbalhuset og transumpladen kølingen af udstødningen foregår ved vandet der kommer ud via udstødningen . kælingen af gearet sker ved det okgivne vand - og måske i minimal grad af udstødsvandet

ENN 17-05-2009 20:26

Undskyld - jeg troede det var strøyer der stillede spørgsmålet og det var hans Alpha drev vi talte om - det ser jeg det ikke er så glem mit indlæg-dlof--f

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:25.