» Online brugere: 150 |
0 medlemmer og 150 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |
|
Horizonblue |
20-05-2009 18:14 |
2 Vedhæftelse(r)
Nå, er der en mere som skal have en Mercedes diesel, hva Albjerg? :-)
Med hensyn til rustfrie manifolde, så ser man jo af og til på V8 powerboats, at de har slynget noget rustfrit rør rundt, til manifolde. Det ser satme godt ud.
Og det funker da selvfølgelig også godt nok. Men jeg foretrækker en nydelig TIG-svejset manifold i jern, som er sortmalet, med et rustfrit poleret knæ for enden, når man selv skal i gang.
I øvrigt, et af de materialer, som er bedst til at lede varme, er kobber. Formentlig derfor er de fleste varmevekslere til vores motorer i kobber.
Stumperne du har der Nic ser ikke ud til at være for dyre.
Men det var egentlig mere en hovedrenovering jeg var lidt bekymret for; nye stempler, hovedlejer osv.
Finder man en motor der har gået under 200.000km, er det nok heller ikke nødvendigt.
Tror måske at hvis jeg skulle vælge en Mercedes diesel alligevel, tager jeg nok OM 606 motoren med 136 hk. Det skal nok kunne skubbe Flyfish'en alligevel.
Så er man fri for "bøvle" med en turbo.
Vil nok finde en motor på ebay med ikke for mange km, så man er fri for en hovedrenovering.
|
nicolajjetrider |
20-05-2009 18:33 |
Du har ret:) ihh hvor jeg godt gad at lave sådan et projekt:)
|
nicolajjetrider |
20-05-2009 20:07 |
"spanden" Kan man jo sælge i dele og derved komme ned i udgifter ikke min ven:D
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
(Indlæg 13099)
Tak Albjerg:)
Et let pris overslag over diverse til en 3.0 Diesel Mercer:
Alle priser er rundet op.
Filter Komplet: 250kr
Udst. pakning 30kr
Ventilhus pakning 200kr
Pakdåse v. krumtap: 400kr
Bundkar 300kr
Strækbolte 300kr
Alt i remme og løbehjul 1000kr
Gløderør 150kr
Olie Temp Sensor 200kr
Olie Niveau Sensor 300kr
|
Hvad koster den når den står på en palle. klar til montering ?
Er det med søvandspumpe ? (Bravo 4500.-) (nytdrev ??? .- )
hvor skal udstødningen gå hen ? er det med ?
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
(Indlæg 13113)
Nå, er der en mere som skal have en Mercedes diesel, hva Albjerg? :-)
|
Må da sige at idéen tiltaler mig, men på den anden side - der skal sejles en del for at tjene 25 - 30 K hjem i forhold til den nuværende motor.
|
Miss Mancini |
20-05-2009 22:52 |
3 Vedhæftelse(r)
I min kære fars unge dage, der byggede han familiens 40 fods motorbåd.
Som et supplement til denne tråd, kan det nævnes, at motoren der er valgt er en Mercedes-Benz OM352 ( 6 cylindret 5.2 liters lastvognsmotor, årgang 1956 ).
Der har siddet 3 typer udstødningssystemer siden båden blev søsat i 1975:
1) Det første som min far selv lavede med ekstern varmeveksler fra Bowman.
2) Efter 20 år så var udstødningssystemet gennemtæret og blev udskiftet med et nyt lavet i rustfrit stål af LLP Maskiner i Vemmelev.
3) For et par år siden, blev udstødningssystem og varmeveksler ændret til at omhandle udstødningssystem og varmeveksler i een og samme unit fra Bowman England. Dette system fungerer helt upåklageligt og har givet meget mere plads i motorrummet.
Se billederne.
|
Horizonblue |
20-05-2009 22:54 |
Her er en OM603 fuldt mariniseret, ser ret godt ud.
http://www.marinediesel-arndt.de/pub...yl.-113-ps.php
Ja, hvad vil det koste at marinisere en motor selv.
Motor xxxxx kr (det afhænger af hvad man vil have)
Varmeveksler: 3000.- (brugt på ebay)
Søvandspumpe, remtrukket: 1000.- (brugt på ebay)
Udstødningsmanifold, svejses selv, materialer(jern): 500.-
Udstødningsknæ, svejses selv, materialer(rustfrit): 500.-
Koblingshus til drev (der købes et brugt på ebay, til GM V8 som tilpasses) : 1700.-
Udstødningshorn til drev (man tager et fra en 4 cyl, evt kan man save et V8 horn over og svejse hullet til) 600.- (brugt på ebay)
Diverse materialer; slanger, rør, spændebånd beslag osv: 1000.-
Så er man ved at være derhenne ad, men har også brugt for over 8000.- ca. Man kan selvfølgelig være heldig at finde stumperne billigere.
Stål er i øvrigt blevet billigt, for 500 kr kan man på den lokale skrotplads næsten få Hanomag'en fyldt op med jern.
|
"Udstødningsmanifold, svejses selv, materialer(jern): 500.-
Udstødningsknæ, svejses selv, materialer(rustfrit): 500.-""
Det er billigt jeg vil gerne bestille 2 sæt rustfri til en 135 hk det må være det samme som det jeg skal bruge til min v8....
Nej vel ????
|
nicolajjetrider |
21-05-2009 08:33 |
Hold kæft den er fin HOBL :)
Den skinner lige til en i smidning:)
|
Horizonblue |
21-05-2009 08:38 |
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 13152)
"Udstødningsmanifold, svejses selv, materialer(jern): 500.-
Udstødningsknæ, svejses selv, materialer(rustfrit): 500.-""
Det er billigt jeg vil gerne bestille 2 sæt rustfri til en 135 hk det må være det samme som det jeg skal bruge til min v8....
Nej vel ????
|
Hehe, nej ikke helt.
Men når man selv vil i gang med at svejse noget sammen, er det ikke råmaterialerne der koster. Jern og rustfrit har været hammerdyrt, men er faldet meget i pris.
Man kunne evt, hvis man ikke gider at svejse knæ til Mercedesen, lave udstødningsmanifolden således at et standard knæ, altså fra en Mercruiser, OMC eller Volvo passer derpå.
|
nicolajjetrider |
21-05-2009 08:45 |
jeg er nu stærk tilhænger af at lave et komplet rustfrit udstødningssystem må jeg sige....
Med afgange lige i vandoverfladen. Så længe det ikke er en Turbo diesel så bliver udstødningerne knap så varme jo?:)
|
Horizonblue |
21-05-2009 21:53 |
Fidusen selvfølgelig, ved en komplet manifold i rustfri, er at på de varme steder hvor maling ikke kan holde, begynder den ikke at ruste. Det er f.eks. helt inde ved topstykket.
Med hensyn til udstødningsvarme, så er der et eller andet der siger mig, at en diesel generelt ikke afgiver så meget varme, som en benzinmotor, på grund af at den forbrænder mere effektivt.
Det kan ENN muligvis sige noget om....
|
Det er helt korrekt som Horizon skriver - en diesel har 2-300`c lavere udstødstemparatur end en benzin motor - det er også en af årsagerne til den lange levetid en diesel har. Udstødsvantiler bliver mindre termisk belastede ligesom resten af motorens udstødssystem og topstykke har lavere termisk belastning
Det værste er en Gas motor den har høje udstødstemparaturer ca 200-300`c over en benzinmotors
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:16. |
|