Fenderen.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 180
0 medlemmer og 180 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu

Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Nyere Mercury eller ældre Suzuki (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=5291)

Terkel 08-04-2016 21:37

Citér:

Originally Posted by thg (Indlæg 48245)
Ja ok, var helt sikker på det var en OptiMax, men kan nu se der står BigFoot på den...

Er de ikke kun solgt til erhverv?

Kåre 23-04-2016 14:49

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 48227)
Som jeg forstår dit behov, er der ingen specifik grund til at vælge en 4-takt, du kan også overveje en 2-takt med et af de moderne indsprøjtningssystemer som er ligeså økonomiske som 4-taktere.

Som nævnt er Mercury Optimax (som jeg selv sejler) et rigtig godt valg, men Yamaha og Suzuki laver imho også rigtig gode motorer.
Jeg ville ikke være i tvivl om hvilken jeg skulle vælge hvis jeg sammenligner dem du nævner og så denne her:
http://www.dba.dk/mercury-paahaengsm...id-1020531635/
Den har været til salg i 4 mdr. så mon ikke der kan hentes nogle tusind i afslag!

Husk så også på, at der for mange mennesker går lidt religion i den når der diskuteres fabrikater, præcist som man oplever det når folk snakker biler.

Hvilken båd er det du har?

Hej Martin

Til info, så røg handlen af Suzukien i vasken:
Jeg bad om papirer på service, og så valgte han i stedet at fjerne salgsannoncen, og senere oprette den igen...

Så nu leder jeg stadig.
Men er stadig i syv sind. Jeg må nok erkende på et eller andet tidspunkt, at den helt rigtige motor til den helt rigtige pris aldrig dukker op. Når budgettet er begrænset må jeg også gå på kompromis på et eller flere punkter.

Jeg er begyndt at skele til den Optimax maskine :0)
Fordele:
- OK hestekræfter til min båd. Lidt over de 60 jeg går efter.
- Nyeste motor i den størrelse til mit budget.
- Gode anmeldelser mange steder

Ulemper:
- Den er nok mindre larmede end gamle 2-taktere, men stadig mere end 4-takter
- Vægten. Vejer lige til den gode side. Det betyder nok mest mht. kørsel med min elmotor, da jeg er bange for det hele bliver for tungt.

Normalt bruger jeg min elmotor når jeg fisker, og kun benzinmotoren når jeg flytter mig fra A til B. Så måske er støjen ikke min værste fjende.
Men hvor meget larmer sådan en karl i forhold til gamle 2-taktere og moderne 4-taktere?

Alternative motorer lige nu på DBA/GOG:
- 2006/50 timer Suzuki 50 Hk
- 2005/135 timer Mercury 60 Hk

Jeg er bange for at 50 Hk er lige lidt nok, ellers ser Suzukien fin ud.

Og så er jeg stadig noget bange for Mercury tæringsproblemer, som SER UD TIL at være væk fra ca. 2003/4. Men der kan være nogle af disse som er solgt som senere modeller, så 2005'eren er nok ikke 100% sikker.

mvh
Kåre

MartinN 10-08-2016 09:52

Hej Kåre,

Fik du handlet? - ellers er der måske mulighed for en fornuftig handel her:
http://www.ebay.de/itm/Top-Ausenbord...UAAOSwnQhXo5Fv

Terkel 11-08-2016 10:01

Har STOR erfaring med Optimax, de er pålidelige men larmer en del.
Gearet skal mand lige have et kærligt øje til, dog holdt de væsenligt bedre da vi skiftede gearolie for hver 20 time(de blev også sejlet hårdt.)
Men sikke et optræk ;)

je__ns 11-08-2016 19:17

Citér:

Originally Posted by Terkel (Indlæg 48513)
Har STOR erfaring med Optimax, de er pålidelige men larmer en del.
Gearet skal mand lige have et kærligt øje til, dog holdt de væsenligt bedre da vi skiftede gearolie for hver 20 time(de blev også sejlet hårdt.)
Men sikke et optræk ;)

Bruger du Quiksilver High performance olie? den er meget bedre..

Havde en 50 hk Mercury fra ny, de første 2 sæsonger så olien træt ud, så anbefalede forhandleren Quiksilver High performance olie, den så ud som ny efter at have sejlet en sæson.

Terkel 11-08-2016 21:22

Ja vi bruger kun QuickSilver.. Men olien kunne godt se lidt brunt ud..Specielt på den motor med counter rotasion.

BrianL 12-08-2016 09:40

Citér:

Originally Posted by Terkel (Indlæg 48515)
Ja vi bruger kun QuickSilver.. Men olien kunne godt se lidt brunt ud..Specielt på den motor med counter rotasion.

Er det så ikke Quicksilver Premium Gear Lube Oil i har brugt ?

Quicksilver High Performance Gear Lube Oil er grøn.

Terkel 12-08-2016 14:39

Det blev en lille smule brun på det ene drev.. Bruger HP

Miss Mancini 12-08-2016 21:12

Olieskift for hver 20 timer med en original Quicksilver High Performance olie - fortæller det ikke bare alt omkring oliens manglende smøreegenskaber ?

Tænk, hvis ejeren af en Kleemann CLS 6.3 AMG ( M157 motor ) med større turboladere og 906 HK, skal på værdsted for hver 10.000 km og have udskiftet gearolie....

Skal vi ikke blive enige om, at den originale Quicksilver High Performance, på ingen måde lever op til sit navn ? Det er en ganske almindelig SAE90 gearolie tilsat en grønlig farve, så den ser "speciel" ud....

Terkel 13-08-2016 12:51

Vores sejllads kan ikke samlingens med andre..
Dog var det kun på optimaxen hvor vi skulle skifte olien tit...
Men at det vi begyndte at skifte olie oftere hjalp, fortæller jo at din gear olie(uanset mærke) har stor betydning.

Terkel 13-08-2016 12:55

Sejler også med QSB 5.9-liter common-rail diesel, de skal også have lidt ekstra kærlighed ;)

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:27.