Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 368
0 medlemmer og 368 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Så kom prinsessen på land (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1883)

Sarah Louise 12-11-2009 15:53

Så kom prinsessen på land
 
2 Vedhæftelse(r)
Efter en laaaang ventetid på de reservedele jeg skulle bruge gik en bekendt og jeg igang med projekt: båd op af vand og gøre vinterklar....

Vi mødtes i havnen kl 09 hvor den første udfordring ventede. Styringen havde sat sig fuldstændigt og det var det første projekt, for overhovedet at komme fra min plads til slæbestedet.... Styringen havde så sat sig, fordi jeg er uvidende klovn (nu mindre uvidende), der ikke havde givet lidt fedt i nibblerne i løbet af sæsonen.. fyyyh, jeg fik skæld ud... Vi gik igang med at skille det af, men den lokale sejlerbiks havde desværre ikke en fedtsprøjte... Så styresystemet blev afmonteret, motoren startet op og så styrede mekanikeren motoren meget manuelt og jeg var på gassen :-D

Næste udfording blev at komme op - kæresten var ikke ankommet endnu med bilen, så vi prøvede lykken med mekanikerens Berlingo... That was a no go.. der holdt heldigvis en flink lastbilchauffør på havnen så lastbil--> tov til Berlingo--> båd på Berlingo og så kom vi op !!!

Så skiftede vi gearkasseolie (der var en smule metalspåner i, ikke godt og igen fik jeg skæld ud), skiftede impelleren (der var i fin nok stand, men nu er det gjort), fik smurt alt imens vi var igang og skiftede tændrør.. jeg har billeder af seancen, men de ligger på kameraet i bilen. Kommer på hurtigst muligt.. Så næste år gør jeg det selv. Fik også gode tips og råd og så meget jeg sejler, bør jeg skifte gearkasse olie i løbet af sæsonen.. og selvfølgelig give fedt, hvor der skal gives fedt!!!!

Jeg var spændt på hvor meget der var groet fast i bunden af båden, men blev GLAD. Der var stort set intet. Det meste kunne tages med en haveslange og en blød børste... Hurra for jeg bundmalede i juli....

Alt blev vasket af indeni (med sæbespåner per anbefaling) og hele båden generelt vasket ned.. så var det derud af til Lolland, hvor hun nu står trygt og godt i en opvarmet fabrikshal..(må lige nævne jeg selv bakkede traileren ind med 20 cm frirum på hver side - meget stolt bror og kæreste ;)...

Næste år vil jeg prøve at gøre det lidt tidligere, så jeg ikke skal stå udenfor i 4 timer i regnvejr og hygge mig... MEN, alt i alt en super dag og virkelig fedt at lære en masse, såan at jeg kan selv næste gang!!!!

Jeg har vedhæftet et par billeder fra fabrikshallen hvor hun står... (tog jeg på mobilen)..

Så det blev en lidt længere historie :-)

NU glæder jeg mig bare til foråret.....

/Sarah Louise

Manorwar 12-11-2009 17:47

Fint stykke arbejte-dlof--f men som din forsikringsman skal jeg lige henvise til at du skal har 2 låse på din trailerbådpoppe..ellers har du ingen dækning med tyveri fra vinterlagersssurr:eek:

Lars T 12-11-2009 17:56

Godt gået :):)
At skifte gearolie i løbet af sæson er i mine øjne overkill - men better safe than sorry.

Ps - husk at trimme motoren så langt ned som muligt når den hygger i sit hi ;) Der er ingen grund til at stresse agterspejl eller andre dele.

je__ns 12-11-2009 18:31

Der er da luksus, med et opvarmet vinterhi :-)

Jeg ved godt det er en Honda motor du har, men Quiksilver - high performance , er en helt uovertruffen gearolie, her er der ikke noget med at olien ser træt ud, efter sæsongen.

goffy 12-11-2009 19:28

det har jo været en lærerig dag. En opvarmet hal er da bare dejlig og det giver også mulighed for at gå og nusse lidt ved båden i vinterens løb. :D

Campion 165(seb) 12-11-2009 21:40

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 19001)
Godt gået :):)
At skifte gearolie i løbet af sæson er i mine øjne overkill - men better safe than sorry.

Ps - husk at trimme motoren så langt ned som muligt når den hygger i sit hi ;) Der er ingen grund til at stresse agterspejl eller andre dele.

Er jeg den eneste der studser over at styretøjet hat 'sat' sig i løbet af sæson'en??
Jeg har kun oplevet det én gang og det var på en båd der ikke var brugt i 3 år, men aldrig efter endt sæson??

Er det fordi den ligger i havn (maritimt område) frem for hvis det er en trailerbåd der kommer 'væk' fra vandet?

Searider 13-11-2009 06:16

Det må jeg sige, du må være den første kvindelige båd ejer jeg nogensinde har stødt på. Godt gået, gid interessen måtte smitte nogle flere :-)

Horizonblue 13-11-2009 06:31

Citér:

Originally Posted by Campion 165(seb) (Indlæg 19009)
Er jeg den eneste der studser over at styretøjet hat 'sat' sig i løbet af sæson'en??
Jeg har kun oplevet det én gang og det var på en båd der ikke var brugt i 3 år, men aldrig efter endt sæson??

Er det fordi den ligger i havn (maritimt område) frem for hvis det er en trailerbåd der kommer 'væk' fra vandet?

Jeg spekulerer også over hvorfor det har sat sig fast så hurtigt. Nu er min godtnok med Z drev, så styretøjet sidder gemt lidt mere af vejen, men i de 13 år jeg har haft den, kan jeg ikke mindes at jeg har smurt det, der er heller ingen smørenipler. Det har fået noget fedt fra fabrikken af, som stadig fungerer. Og rattet har altid kørt let. Det er en alm teleflex.

Det må bl.a. være fordi styretøjet sidder i det fri, at det går fast så hurtigt.

Mark B 13-11-2009 07:07

Citér:

Originally Posted by Searider (Indlæg 19011)
Det må jeg sige, du må være den første kvindelige båd ejer jeg nogensinde har stødt på. Godt gået, gid interessen måtte smitte nogle flere ............



........ kvinder ;)

Sarah Louise 13-11-2009 07:51

Ja, mekanikeren undrede sig også over det med styringen da vi talte om det til at starte med.. men da han kiggede på det var der intet fedt tilbage. Han har speciale i påhængsmotorer og mente absolut ikke det var unormalt. Sådan som det sidder monteret på min båd, får det en masse saltvand ind og så skal der fyldes på med lidt fedt en gang imellem... Der sidder nogle stænger og kører frem og tilbage og de får så vand ind (tandstangsstyring??!!)...

Mht. gearkasse olie fornemmer jeg der er lidt religion (generelt med mange ting). I mekanikerens optik er det, det allervigtigste at skifte regelmæssigt.. Mit udgangspunkt er at behandle båd og motor bedst muligt, så levetiden forlænges og at det altid virker upåklageligt når solen skinner og jeg vil afsted!!!!....

Manorwar: jeg har sådan en trailer lås på, der er en kasse med hængelås der går ud over selve krogen/trækdelen på traileren. Hvilken lås skal jeg montere som nummer 2 lås???

Strøyer 13-11-2009 08:21

Citér:

Originally Posted by Sarah Louise (Indlæg 19015)
Der sidder nogle stænger og kører frem og tilbage og de får så vand ind (tandstangsstyring??!!)...

Godt gået med din første optagning og trailerkørsel DDriver
den ekstra trailerlås kan være på hjulet.
http://www.smaabaadsklub.dk/forum/images/a24198.jpg

Med hensyn til om det er tandstang eller ej, så er det i den anden ende af kablet det ses.
Hvis din mekaniker mener at dit styretøj er noget der skal have ekstra opmærksomhed pga. at det sidder meget udsat ville jeg overveje en hydraulisk styring.
http://www.afi.dk/images/f60562.jpg

Sarah Louise 13-11-2009 08:29

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 19016)
Godt gået med din første optagning og trailerkørsel DDriver
den ekstra trailerlås kan være på hjulet.
http://www.smaabaadsklub.dk/forum/images/a24198.jpg

Med hensyn til om det er tandstang eller ej, så er det i den anden ende af kablet det ses.
Hvis din mekaniker mener at dit styretøj er noget der skal have ekstra opmærksomhed pga. at det sidder meget udsat ville jeg overveje en hydraulisk styring.
http://www.afi.dk/images/f60562.jpg

En hurtig google søgning og jeg har ikke kunnet finde en sådan lås - nogen der ved hvor den kan købes?

Jeg må lige tage et billede af styretøjet, næste gang jeg skal besøge min båd :) ... Hvis det reelt kun handler om at give fedt et par gange i løbet af sæsonen, så vil jeg starte næste sæson på nuværende styretøj og se hvordan det udvikler sig....

Sarah Louise 13-11-2009 08:33

hov, søgte på hjullås og så kom dette op.. http://dbu.e-supplies.dk/default.asp...info&key=81640

Manorwar: vil det være en løsning som nr. 2 lås???

BrianL 13-11-2009 08:35

En anden lås som jeg synes er god er denne her: http://www.dintrailer.dk/shop/brende...fety-312p.html

Den kan iøvrigt fastlåse traileren til bilen, når bilen holder parkeret et sted med trailer (eller sågar mens man kører)

Jeg mener den er bedre end den "kasse" lås du omtaler.

Manorwar 13-11-2009 08:43

hjullås
 

Strøyer 13-11-2009 08:46

En tidligere tråd om emnet.

18-02-2009, 06:40
Manorwar
Kaptajn af eget skib

................... kræver en hjul og en koplingslås ellers er der ingen dækning med tyverie af trailerbåd.
kunde skal beviser at han har haft begge dele, so husk at opbevare kvitering og tage nogen billeder med settet
jeg anbefaler den appace fra t hansen .begge fås for ca. 600kr og er nemt at montere
http://www.thansen.dk/search.asp?inp...3160060471&n=0
låsene skal have CE mærkat .

http://media.thg.dk/DAT/pic/m/40790.JPG
http://media.thg.dk/DAT/pic/m/44092.JPG

Sarah Louise 13-11-2009 08:52

Tak! Jeg køber fluks sådan en... Båden står på aflåst område, i aflåst hal så jeg satser på hun også er der til foråret :)

Miss Mancini 13-11-2009 09:08

Jeg skal vist også forbi T.Hansen og have en hjullås til Dollarprinsessen. Der er "kasselås" på trækkrogen, men en hjullås er god som ekstra gardering.

Måske jeg skulle købe hjullås til to hjul....

Manorwar 13-11-2009 15:02

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 19024)

Måske jeg skulle købe hjullås til to hjul....

ja og husk min.4stk. til din sandaffeeeeee og send nøglene til mig -dlof--f-dlof--f-dlof--f
MEN
hvem er blind nok at stjåle din prinssesse-- den gammel yogurtbeger-dlof--f-dlof--f

-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f

Campion 165(seb) 13-11-2009 15:13

Jeg postede dette i en anden tråd:

..."Bare sørg for at opbevare båden et sted hvor der ikke er 'nogen' der ved hvor den står.
Jeg har/havde min stående i en lade - privat hos en bondemand - der holder øje med den.
Lås den evt. på hjulene, (så kan de ikke køre afsted med den for at arbejde i fred), eller endnu bedre, skru hjulene af..!?"

Mht. din tandstang-styring.
Efter min mening er det nok at fylde den op med fedt. Jeg har aldrig hørt der kan trænge vand ind i styretøjet - det skulle fedtet gerne forhindre, og ydermere er det vel også kun hvis det (styretøjet) er helt nedsænket under vand det kan trænge ind??

Anyways, nu er du bekendt med 'problemet' og kan tage dine forholdsregler mod dette nu, og slutteligt vil jeg mene at hydraulisk styring til en - var det 90 hk? - er liiige i overkanten efter min smag.
Det kan en ny teleflexstyring klare mindst lige så godt.
:)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 126,484
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Stephany54
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:04.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden