Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 680
2 medlemmer og 678 gæster
Kyliehot, Phillipgisse
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Max olietryk (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3967)

Ulman 12-06-2012 14:20

Max olietryk
 
Jeg er omsider så langt at jeg har prøvestartet motoren.
Alt virker perfekt.
Dog studser jeg over at olietryksviseren er helt i max. hele tiden.
Det plejer den ikke at være.
Når motoren er slukket går den tilbage til 0.
Er det noget man skal kigge nærmere på, eller er det normalt?

Der blev skiftet olie, filter m.m. i efteråret da båden blev taget op.

Softice 12-06-2012 22:06

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39490)
Jeg er omsider så langt at jeg har prøvestartet motoren.
Alt virker perfekt.
Dog studser jeg over at olietryksviseren er helt i max. hele tiden.
Det plejer den ikke at være.
Når motoren er slukket går den tilbage til 0.
Er det noget man skal kigge nærmere på, eller er det normalt?

Der blev skiftet olie, filter m.m. i efteråret da båden blev taget op.

Kan være din olietryksgiver er kortsluttet til stel. Prøv at tage ledningen af på giveren. Går den på nul så er giveren sikker i stykker.

molboen 13-06-2012 06:21

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39490)
Jeg er omsider så langt at jeg har prøvestartet motoren.
Alt virker perfekt.
Dog studser jeg over at olietryksviseren er helt i max. hele tiden.
Det plejer den ikke at være.
Når motoren er slukket går den tilbage til 0.
Er det noget man skal kigge nærmere på, eller er det normalt?

Der blev skiftet olie, filter m.m. i efteråret da båden blev taget op.

er der ikke noget om du har ombygget ledningsnettet oppe i instrumentboret, som der bliver skrevet er der sikkert en stel et sted der ikke skal være

Ulman 13-06-2012 06:31

Det er korrekt. Jeg har renoveret ledningsnettet. Ledningerne fra motoren, er dog de samme. Der kan sagtens være sket ting og sager oppe ved instrumenterne.

Når I skriver at der er noget stel et sted der ikke skal være, betyder det så at giveren er død, eller at der bare er nogle ledninger der skal flyttes?


PS: Bemærk, at når motoren er slukket, er instrumentet tilbage i nul. Den står ikke på max. når motoren er slukket.

Ulman 13-06-2012 08:29

Kunne man forestille sig, altså helt teoretisk, at instrumentet vil opføre sig sådan hvis det ikke får minus?

Altså igen, helt teoretisk poppe

Softice 13-06-2012 09:15

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39505)
Kunne man forestille sig, altså helt teoretisk, at instrumentet vil opføre sig sådan hvis det ikke får minus?

Altså igen, helt teoretisk poppe

Tror jeg ikke.
Hvis giveren er en dobbelt giver er den ene til olietryks lampen og den får stel gennem giveren til der er olietryk på så brydes stel og lampen går ud. Hvis nu de to ledninger er byttet om vil der være 12v på instrumentet og sikkert derfor fuld olietryk.
Prøv evt at kikke den tråd igennem: http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3864

Ulman 13-06-2012 09:30

Det er en 5.0 Mercruiser MPI.

Der går kun 1 kabel fra giveren til instrumentbrættet, og den ledning er lyseblå. Ledningen går til olietryksinstrumentet. Der findes ikke en lampe til olietrykket. Jeg er ret sikker på at den blå ledning sidder rigtigt i instrumentet.

Der er trukket minus-kabler mellem alle instrumenterne, og alle andre instrumenter ser umiddelbart OK ud. Men stadig, hvis disse instrumenter ikke får tilført minus fra batteriet, er kablerne mellem instrumenterne vel ret ligegyldige.

je__ns 13-06-2012 12:05

Det kan jo også være din olietryksgiver der er kaput, så den virker som en on/off kontakt.
Prøv evt at tilslut et olietryksmanometer, og tjek det aktuelleolietryk.
mvh jens

Ulman 13-06-2012 12:10

Citér:

Originally Posted by je__ns (Indlæg 39510)
Det kan jo også være din olietryksgiver der er kaput, så den virker som en on/off kontakt.
Prøv evt at tilslut et olietryksmanometer, og tjek det aktuelleolietryk.
mvh jens

Pinden går i max bare jeg drejer nøglen til første step.
Dvs. uden motoren går i gang.

je__ns 13-06-2012 13:44

Så prøv som foreslået, afmonter ledningen på trykgiveren, står den nu konstant på nul, så er det din trykgiver der er kaput..
mvh jens

Ulman 13-06-2012 15:53

Er der ligeså godt at pille ledningen af ved instrumentet som ved giveren?

Det har jeg nemlig prøvet, og så er der ikke noget udslag på instrumentet når jeg drejer tændingsnøglen.

Softice 13-06-2012 19:11

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39513)
Er der ligeså godt at pille ledningen af ved instrumentet som ved giveren?

Det har jeg nemlig prøvet, og så er der ikke noget udslag på instrumentet når jeg drejer tændingsnøglen.

Den ene ende er lige så god som den anden, med mindre det den ledning der går til giveren, går til stel undervejs. Måske gnaver den på et sted. Prøv evt. at mingelere lidt med ledningsnettet, hvis nålen bevæger sig kan det være den er til et stel undervejs. Prøv evt at banke forsigtig på giveren. Det kan være den hænger.

Ulman 13-06-2012 19:42

OK. Der sker følgende:
  • Hvis giver-kablet er PÅ på instrumentet, banker pilen op til max ved tænding
  • Hvis giver-kablet er koblet fra på instrument, bliver pilen nede på nul ved tænding
Peger det på noget?

BrianL 13-06-2012 20:01

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39521)
OK. Der sker følgende:
  • Hvis giver-kablet er PÅ på instrumentet, banker pilen op til max ved tænding
  • Hvis giver-kablet er koblet fra på instrument, bliver pilen nede på nul ved tænding
Peger det på noget?

Det peger bare på at dit instrument virker OK, da det skal vise 0 ved høj modstand.

Du skal afmontere ledningen på olietryks sensoren og så igen slå tændingen til. Hvis instrumentet så viser max olietryk så er der højst sandsynligt en kortslutning til stel i din ledningsføring mellem motor og instrument. Viser instrumentet til gengæld stadig 0 så er din ledningsføring OK.

Når du har ledningen af på sensoren kan du bruge et ohm meter eller multimeter og så måle modstanden med slukket motor. Hvis din sensor er af 353-AM typen så skal værdierne være som følger:


PSI Ohm
0 227-257
20 142-162,5
40 91.7-113.6
80 9-49

Er de ikke det så er din sensor defekt.

molboen 13-06-2012 20:04

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39521)
OK. Der sker følgende:
  • Hvis giver-kablet er PÅ på instrumentet, banker pilen op til max ved tænding
  • Hvis giver-kablet er koblet fra på instrument, bliver pilen nede på nul ved tænding
Peger det på noget?

der er netop denne måde det skal virke på, når man leder mere stel til indgangen på instrumentet banker den til max, så på en eller anden måde er der max stel hele tiden.

hvis du piller ledningen af nede på giveren på motorblokken"læs samme farve ledning" skal det virke som om ledningen ikke er monteret på instrumentet. hvis ikke har den ledning overgang til stel, om den er kommet i klemme eller der er noget der er fejlmonteret kan jeg ikke sige

Ulman 13-06-2012 20:40

Hmm - ok.
Jeg ville helst have undgået at pille ledningen af på sensoren.
Der sidder nemlig en anden dims lige ved siden af, og forhindrer mig i at kunne trække ledningen af olietryks-sensoren. Jeg har ikke kunne identificere hvad det er for en. Der går en tyk grå ledningen ud fra den.

Ulman 14-06-2012 13:55

Prøv at se den her. Det er godt nok ikke min, og det er ikke helt magen til.
Jeg gætter på at den til venstre olietryksensoren. Men hvad er den til højre med den grå ledning? Nå, men hvis I forestiller Jer at der for enden af sensoren sidder den lyseblå ledning vi tager om jeg skal pille af. Så kan den ikke hives bagud, da dimsen med den grå ledning er i vejen.

Hvor meget kan man afmontere i den del af motoren uden at olien vælter ud? Jeg har godt nok gjort det engang før, men kan ikke huske om jeg tog olien af først.


http://www.google.dk/imgres?q=mercru...r:15,s:0,i:116

molboen 14-06-2012 16:15

Det er dimsen til venster "den store" der er olietryksmåleren, den lille til højre er til alamsystemet som giver alam ved for lavt eller ingen olietryk.
DU kan ikke fjerne nogen af den uden at olien vælter ud.

Olietryksmåleren plejer ikke at fejle noget, den er rustet væk inden da, så jeg tror på en ledningsfejl.



Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39547)
Prøv at se den her. Det er godt nok ikke min, og det er ikke helt magen til.
Jeg gætter på at den til venstre olietryksensoren. Men hvad er den til højre med den grå ledning? Nå, men hvis I forestiller Jer at der for enden af sensoren sidder den lyseblå ledning vi tager om jeg skal pille af. Så kan den ikke hives bagud, da dimsen med den grå ledning er i vejen.

Hvor meget kan man afmontere i den del af motoren uden at olien vælter ud? Jeg har godt nok gjort det engang før, men kan ikke huske om jeg tog olien af først.


http://www.google.dk/imgres?q=mercru...r:15,s:0,i:116


Ulman 14-06-2012 16:52

Nå, nu fik jeg alligevel fjernet den blå ledning fra giveren. Uden olieudslip.
Der er IKKE udslag på instrumentet når jeg drejer nøglen.


Det betyder vel:
  • Ikke ledningsfejl
  • Fejl i selve giveren
Eller er der andre mulige forklaringer?
Og elektrikerlæren af det må være, at det kraftige udslag på instrumentet skyldes en kortslutning i giveren - går jeg ud fra.

je__ns 14-06-2012 18:00

Ja på med en ny olietryks indikator ....
mvh jens

Ulman 16-06-2012 10:50

Damn !

Ny olietryksgiver købt og monteret.
Det hjalp ikke.

Dvs.
Når jeg tager ledningen af ved instrumentet, er der ikke udslag ved tænding
Når jeg tager ledningen af ved giveren, er der ikke udslag ved tænding
Når jeg sætter ledningen på, kommer der max udslag ved tænding
Når der ikke er tænding på, er der ikke udslag

Er der nogen andre forslag til hvad der så kan være galt?

BrianL 16-06-2012 11:54

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39610)
Damn !

Ny olietryksgiver købt og monteret.
Det hjalp ikke.

Dvs.
Når jeg tager ledningen af ved instrumentet, er der ikke udslag ved tænding
Når jeg tager ledningen af ved giveren, er der ikke udslag ved tænding
Når jeg sætter ledningen på, kommer der max udslag ved tænding
Når der ikke er tænding på, er der ikke udslag

Er der nogen andre forslag til hvad der så kan være galt?

Har du et multimeter eller et ohmmeter ?

Du skal måle modstanden i sensoren.

I teorien kan den nye være defekt, men det er nok ikke så sandsynligt.

Er du sikker på at der ikke er noget stelforbundet som ved en fejl rører sensoren hvor ledningen monteres ?

Ulman 16-06-2012 11:55

Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 39611)
Har du et multimeter eller et ohmmeter ?

Jeps. Jeg har et multimeter, der kan måle spænding, modstand og strøm.

BrianL 16-06-2012 12:26

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39612)
Jeps. Jeg har et multimeter, der kan måle spænding, modstand og strøm.

Så mål modstanden i sensoren mellem stelpunktet og der hvor du monterer ledningen (med afmonteret ledning). Hvis de tal jeg fandt er rigtige så skal der være ca 250 ohm med slukket motor.

Du kan også måle modstanden på den gamle sensor som jeg går ud fra at du stadig har ?

Mål modstaden når ledningen er afmonteret og uden strøm på motoren så vi kan finde ud af om sensoren er i orden.

Ulman 16-06-2012 12:34

Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 39611)
Har du et multimeter eller et ohmmeter ?

Du skal måle modstanden i sensoren.

I teorien kan den nye være defekt, men det er nok ikke så sandsynligt.

Er du sikker på at der ikke er noget stelforbundet som ved en fejl rører sensoren hvor ledningen monteres ?

At der kan være en fejl et eller andet sted i mit ledningsnet er overvejende sandsynligt, da jeg har gjort ret mange ting over vinteren.
Mht. sensoren, kan det jo være jeg smadrer dem hver gang jeg sætter tænding på. Det ved jeg ikke nok til at kunne vurdere. Der er ikke noget der rører ledningen ved studsen på sensoren. Ledningen har en gummikappe på. Som jeg forstår mekaniken lige nu, skyldes udslaget på instrumentet at der løber minus/stel igennem sensorledningen og frem til instrumentet. Det stel kan vel kun komme fra motorens stel. Studsen på sensoren er isoleret fra resten, og det eneste ledningen rører er studsen. Sensoren skrues på blokken et sted hvor der også sidder en anden dims hvor der sidder et stik med 3 ledninger. En grå, blå med sort stribe, sort. Den ved jeg ikke hvad gør. Men hvis der skal komme stel frem til studsen, og dermed ledningen, kan det vel ikke komme fra andre steder end der hvor sensoren er skruet på blokken ???

Mht. modstanden: Fra hvor til hvor skal jeg måle?

Jeg kan selvfølgelig prøve at måle fra et sted på motoren hvor jeg ved der SKAL være stel og hen til studsen på sensoren. Hvis der er forbindelse, er det vel et dårligt tegn oder was?

Ulman 16-06-2012 12:46

Nu har jeg målt den gamle sensor. Den har en værdi på 240,9

Jeg har også prøvet en anden ting. Jeg har sat minus fra en prøvelampe på sensorledningen og så selve prøvelampen hen til plus. Lampen lyser ikke. Hvis jeg flytter klemmen hen på batteriets minus, lyser lampen fint. Betyder det ikke at der faktisk IKKE sendes minus igennem sensorledningen, og at jeg måske skal kigge efter i andre dele af ledningsnettet?

BrianL 16-06-2012 16:24

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39615)
Nu har jeg målt den gamle sensor. Den har en værdi på 240,9

Da området skulle være 227-257 Ohm så er 241 Ohm en meget fin værdi. Det tyder på at den gamle sensor ikke fejler noget, ihvertfald ikke ved nul olietryk som der her er tale om.

Ulman 16-06-2012 17:09

Seneste test:

Sensor afmonteret, dvs den sidder jeg med frit i hånden
Tænding på
Ledning fra sensor til instrument
Intet udslag

Sætter jeg minus på sensorens gevind, banker måleren op på max

Dvs. det kræver at der er minus på sensoren, og det vil der jo altid være, da sensoren skal skrues på blokken.

Det virker som om, at hvis instrumentet får impuls, banker den i max. Kan det være at det tidligere gæt på at det får max stel er forkert, og at det er en hvilken som helst impuls der får instrumentet til at slå helt op. At der med andre ord ikke er noget mellem 0 og max ?
Bare en desperat tanke :-)

BrianL 16-06-2012 17:23

Er du sikker på at dine ledninger på instrumentet er monteret korrekt ?

Dvs stel til stel, tænding til tænding, sensor til sensor inputtet, og en evt fast 12 V hvis der en sådan ?

Ulman 16-06-2012 17:41

Minus til G (ground)
Tænding til I (ignition)
Sensor til S (sender)

Jeg har testet det med den gamle sensor og hvor jeg trækker plus og minus direkte fra batteriet til instrumentet. Så har jeg sat en ny ledning på S på instrumentet og hen til sensoren der ligger frit. Ingen udslag. Så har jeg trukket kabel fra minus på batteriet til sensorens gevind. Max udslag på instrumentet.

PS: I øvrigt er det ligegyldigt om jeg har minus til G på instrumentet. Det har ingen effekt på noget. Kan ikke helt gennemskue om det kun er til ære for instrumentlyset.

BrianL 18-06-2012 18:48

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39620)
Minus til G (ground)
Tænding til I (ignition)
Sensor til S (sender)

Jeg har testet det med den gamle sensor og hvor jeg trækker plus og minus direkte fra batteriet til instrumentet. Så har jeg sat en ny ledning på S på instrumentet og hen til sensoren der ligger frit. Ingen udslag. Så har jeg trukket kabel fra minus på batteriet til sensorens gevind. Max udslag på instrumentet.

Hvis du først har afmonteret ledningen fra sensoren, som er monteret på motoren, til instrumentet, og så derefter har monteret en ledning fra den løse sensor (som du har målt til 240 Ohm), og derefter monteret den løse sensor til stel, og instrumentet derefter giver max udslag med 12V på ignition, så må instrumentet være defekt.

Er du selv kommet frem til den samme konklusion ?

BrianL 18-06-2012 19:03

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39620)
PS: I øvrigt er det ligegyldigt om jeg har minus til G på instrumentet. Det har ingen effekt på noget. Kan ikke helt gennemskue om det kun er til ære for instrumentlyset.

Jeg tror at det kun er til instrument lyset.

Olietryks instrumentet er enten konstrueret som et voltmeter eller amperemeter.

Konstrueret som voltmeter er det monteret parallelt over sensoren og en indbygget modstand som går til 12 V.

Konstrueret som amperemeter er det monteret i serie mellem sensoren og de 12V.

Ulman 18-06-2012 19:53

Ja, jeg er kommet til sammen konklusion, selvom jeg dog ikke kan være sikker på det.

Jeg fandt et nyt instrument hos Thansen til 200,- og det har jeg forsøgt mig med. Umiddelbart vil jeg mene at det virker som det skal, og at det derfor var instrumentet der var defekt. Jeg har ikke haft motoren igang, så jeg kan ikke være helt sikker.

Det er af en anden type og hvis jeg forbinder det efter planen, virker det ikke. Men det skal også monteres på en anden type giver med 2 udgange. På Mercruiseren er der kun 1 udgang. Det nye instrument har en gul, en rød, en grøn og en sort ledning. Den røde skal til tændingen, den sorte skal egentlig til stel, den grønne skal til giveren og den gule til plus på batteriet. Hvis jeg gør det slår den max ud. Flytter jeg den sorte over til den grønne, så de begge går til giveren, virker det. Når jeg sætter tænding på kører nålen lige lidt op, og falder fint ned på 0 og der er lys i instrumentet.

Og hvad kan man så lære af det ...?

BrianL 18-06-2012 20:58

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39650)
Og hvad kan man så lære af det ...?

Et andet instrument skal passe med tabellen:

PSI Ohm
0 227-257
20 142-162,5
40 91.7-113.6
80 9-49

Kan du ikke låne et andet mercruiser instrument som du ved virker ?

Ulman 18-06-2012 21:13

Jeg prøver at starte motoren i morgen. Hvis det ser fornuftigt ud, kører jeg videre med det instrument indtil videre. Det er planen at jeg gør noget mere dramatisk ved instrumentbrættet næste vinter - herunder muligvis udskiftning af instrumenter. Jeg ville faktisk gerne have noget digitalt smartcraft, men synes faktisk ikke instrumenterne er til salg ret mange steder. Jeg kan ikke helt gennemskue Mercurys salgskanaler. Det er ikke Ebay i hvert fald.

BrianL 19-06-2012 20:37

Fik du prøvet T Hansen instrumentet med motoren i gang ?

Ulman 20-06-2012 07:25

Nej, det er ikke afprøvet endnu. Håber det bliver i dag.

PROSECCO 20-06-2012 22:55

2 Vedhæftelse(r)
halløj.

Jeg er kommet lidt sent ind her men har et frisk foto fra min olietryk. På foto er det den til højrer. De sorte er G... stel. Violet + de to bå er til lys og den lyseblå er giveren...

Hvis det hjælper har jeg den originale liggende herhjemme. kan evt tage foto at den uden ledningerne eller du kan låne den..
Kan også måle på den hvis det kan hjælpe.

ps foto 2, 4672 er set direkte bagfra med olietryk til venstre..

J

PROSECCO 20-06-2012 23:04

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 39652)
Jeg prøver at starte motoren i morgen. Hvis det ser fornuftigt ud, kører jeg videre med det instrument indtil videre. Det er planen at jeg gør noget mere dramatisk ved instrumentbrættet næste vinter - herunder muligvis udskiftning af instrumenter. Jeg ville faktisk gerne have noget digitalt smartcraft, men synes faktisk ikke instrumenterne er til salg ret mange steder. Jeg kan ikke helt gennemskue Mercurys salgskanaler. Det er ikke Ebay i hvert fald.

Halløj--

Google is your friend:D

Der er ikke mange derude men de findes, det sværreste er at finde de originale. :(
Smartcraft kan du bruge hvis din motor er fra så vidt at jeg husker, 2004 og frem... undersøgte det med min der er fra 2001..

J

molboen 21-06-2012 18:16

Hej Thomas

Jeg hører at du fik løst problemet, det var da godt der ikke var andet galt.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:01.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,651
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, cvnxvgrvodf
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:01.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden